Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، از سال ۹۶ که شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی تشکیل شده است، ۵۲ شهر و روستا با عنوان صنایع‌دستی بنام و منحصر بفرد خود در فهرست ملی قرار گرفته‌اند که به گفته پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، این فرایند علاوه بر اینکه مسیر جهانی‌شدن و ثبت شهرها و روستاهای کشور را در شورای جهانی‌صنایع‌دستی (WCC) تسهیل و تسریع می‌کند،‌ اگر این مناطق به صورت کارشناسی و علمی برندسازی شوند به‌زودی به عنوان مسیر و مقصد گردشگری هنری مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تشکیل شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی، همچنین انگیزه‌های محلی و ملی میان مردم و مدیران برای ثبت جهانی را به شدت تقویت کرده و همچنین علاوه بر تسهیل سنجش شاخص‌های بین المللی برای ارزیابان، سرعت تهیه و تدوین پرونده‌ها برای ثبت جهانی و ارائه به شورای جهانی صنایع‌دستی را افزایش داده است.

وزارت میراث‌فرهنگی از همان سال ۹۶ تلاش مضاعف خود را بر معرفی و ثبت مناطق کمتر شناخته شده گذاشته و روند ثبت ملی شهرها و روستاها را فراهم کرده است، البته این فرایند با این چالش مواجه بود که وظایف و ماموریت دستگاه اجرایی در شهرهای جهانی صنایع‌دستی روشن و شفاف نبود و جزو ماموریت‌های میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی (سازمان وقت) هم قرار نداشت، که با برنامه ریزی و اقدامات معاونت صنایع دستی وزارت میراث مسیر قانونی همراهی دستگاه‌های اجرایی در این شهرها و روستا با حوزه صنایع‌دستی، تثبیت شد.

شورای عالی میراث‌فرهنگی در سال ۹۶ طرحی تصویب کرد که «همه دستگاه‌های اجرایی کشور موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری در اجرای تکالیف قانونی خود نسبت به تامین زیرساخت‌های شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وقت که بعد به وزارتخانه تبدیل شد، کنند و گزارش را به شورای راهبردی ارسال کنند.

معاونت صنایع‌دستی با این رویکرد که «صنایع‌دستی منجر به پیشرفت و توسعه در مناطق کمتر برخوردار می‌شود» روی مناطق با ظرفیت صنایع‌دستی متمرکز شد؛ و با ثبت شهرها و روستاها توجه سیاستگذاران و مسئولان اجرایی و جوامع محلی را به این مناطق جلب و از طرفی روند تشکیل پرونده و ثبت صنایع‌دستی منحصر به فرد این مناطق را در شورای جهانی تسریع و تسهیل کرد.

جای خالی ۶ استان در فهرست شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی

بررسی فهرست شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی نشان می‌دهد که  از مجموع ۳۱ استان کشور ۲۵ استان توانسته‌اند در این فهرست سهمیه کسب کنند و در این چهار سال هیچ کدام از شهرها و روستاهای استان‌های آذربایجان‌غربی، البرز، زنجان، سمنان، قزوین و کهگیلویه‌وبویراحمد موفق به ثبت ملی یکی از صنایع‌دستی منحصر و بنام خود در این فهرست نشده‌اند.

این در حالی است که با همه ظرفیت‌های درونی از نظر فرهنگی اجتماعی، پراکندگی هنرمندان و علاقه‌مندان در سراسر کشور، ۱۳ استان کشور موفق شده‌اند فقط یک شهر یا روستای خود را به عنوان صنایع‌دستی ملی در این فهرست ثبت کنند، اگر چه کرونا و شرایط سخت اقتصادی تحریم به شدت بر روی تولید و فروش صنایع‌دستی تاثیر گذاشته و روند ارزیابی به دلیل محدودیت‌های سفر کند شده است، اما باید رویکرد کلان مدیریتی مقامات استانی، نقش فعال و پویای اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و میزان هماهنگی و همکاری سایر دستگاه‌ها در هر استان و البته انگیزه‌های اجتماعی و اقتصادی و مطالبه‌گری این جریان فرهنگی در جامعه محلی، مورد بازبینی قرار گیرد. 

در طول چهار سال گذشته ۵ استان آذربایجان‌شرقی، اردبیل، بوشهر، خوزستان و همدان هرکدام توانسته‌اند ۲سهمیه و استان‌های خراسان رضوی، کردستان و سیستان‌وبلوچستان  هر کدام موفق شده‌اند سه سهمیه (شهر یا روستای ملی صنایع‌دستی) را در این فهرست به ثبت برسانند.

گلستان و گیلان هر کدام با ۶ شهر و روستا در صدر فهرست

در میان استان‌های کشور، گیلان و گلستان در ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی پیشتاز هستند؛ اگر چه روستای فشتکه در سال ۱۳۹۶ به عنوان روستای ملی حصیربافی ثبت شد، اما چهار روستای ارده، عنبران، جیرده و شالما به همراه شهر رشت همزمان در سال ۱۳۹۹ سهمیه صنایع‌دستی گیلان را در فهرست افزایش داد. شال‌بافی، گلیم‌بافی، سفال‌گری سنتی و چوب‌تراشی منسوب به این چهار روستا و رشتی‌دوزی منسوب به شهر مرکز این استان، ثبت شد.

استان گلستان را می‌توان پدیده سال ۱۳۹۹ در ثبت شهرها و روستاهای صنایع‌دستی نامید، این استان با همه ظرفیت‌های میراث‌فرهنگی هنرهای سنتی و صنایع دستی، تنوع قومی و جاذبه‌های طبیعی تا سال ۹۸ هیچ سهمیه‌ و نام و عنوانی در این فهرست نداشت اما در سال ۹۹ با ثبت دو شهر گنبدکاووس و علی‌آباد کتول و ۴ روستای زیارت، شاه‌کوه، تنگلی و سیاه‌رودبار در صدر جدول در کنار استان گیلان ایستاد؛‌ قالی‌بافی ترکمن و رودوزی و نواربافی کتول به عنوان دو هنرصنعت شهری و همچنین جاجیم‌بافی، سوزن‌دوزی شاه‌کوه (سیک‌دوزی)، وزن‌دوزی ترکمن و صنایع‌دستی روستایی، آوازه این ۶ منطقه را ملی کرد.

فهرست ۵۲ شهر و روستای ملی صنایع‌دستی

از سال ۹۶ تا کنون از میان ۲۵ استان کشور ۳۲ شهر و ۲۰ روستا در فهرست شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی ثبت شده‌اند که در سال ۱۳۹۶، سه شهر و یک روستای صنایع‌دستی (۴منطقه)، در سال ۱۳۹۷، پنج شهر و ۳ روستای صنایع‌دستی (۸ منطقه)، در سال ۱۳۹۸، هشت شهر و ۳ روستای صنایع‌دستی ( ۱۱ منطقه) و در سال گذشته هم  ۱۷شهر و ۱۲روستای صنایع‌دستی (۲۹ منطقه) در این فهرست ثبت شده اند.

اسکو شهر ملی چاپ کلاقه‌ای / استان آذربایجان شرقی ۱۳۹۹

اهر شهر ملی گلیم ورنی / استان آذربایجان شرقی ۱۳۹۹

عنبران شهر ملی گلیم / استان اردبیل ۱۳۹۹

اصلان‌دوز شهر ملی ورنی دشت مغان / استان اردبیل۱۳۹۹

شهرضا شهر ملی سفالگری / استان اصفهان ۱۳۹۶

کاشان شهر ملی نساجی سنتی / استان اصفهان ۱۳۹۷

مهرگرد روستای ملی بافته‌های داری / استان اصفهان ۱۳۹۸

گلپایگان شهر ملی منبت/ استان اصفهان ۱۳۹۹

ایلام شهر ملی گلیم نق برجسته / استان ایلام ۱۳۹۷

بحیری روستای ملی عبابافی / استان بوشهر ۱۳۹۸

آب‌پخش شهر ملی حصیربافی / استان بوشهر ۱۳۹۹

ورامین شهر ملی آبگینه / استان تهران ۱۳۹۹

شهرکرد شهر ملی نمدمالی / استان چهارمحال و بختیاری ۱۳۹۷

خوسف شهر ملی مله‌بافی / استن  خراسان جنوبی ۱۳۹۸

بسک روستای ملی ابریشم‌کشی / استان خراسان رضوی ۱۳۹۷

بایگ شهر ملی ابریشم کشی/ استان خراسان رضوی ۱۳۹۸

فیروزه شهر ملی تراش سنگ فیروزه/  استان خراسان رضوی ۱۳۹۹

بجنورد شهر ملی گلیم سفره کردی / استان خراسان شمالی ۱۳۹۷

اهواز شهر ملی مینای صبی / استان خوزستان ۱۳۹۸

دزفول شهر ملی کپوبافی / استان خوزستان  ۱۳۹۸

ایرانشهر شهر ملی سوزن دوزی بلوچ / استان سیستان و بلو.چستان ۱۳۹۷

تنگه سرحه روستای ملی حصیربافی / استان سیستان و بلوچستان ۱۳۹۸

ادیمی شهر ملی خٌمَک (خامه)دوزی / استان سیستان و بلوچستان ۱۳۹۹

فیروزآباد شهر ملی دستبافته‌های عشایری / استان فارس ۱۳۹۹

قم شهر ملی انگشترسازی / استان قم  ۱۳۹۹

بیدکردوبه روستای ملی گلیم چهل ماشوله / استان کرمان ۱۳۹۷

دیوزناو روستای ملی ارغوان‌بافی / استان کردستان ۱۳۹۹

ارمرده شهر ملی شال‌بافی / استان کردستان ۱۳۹۹

کاکو سفلی روستای ملی گلیم‌بافی / استان کردستان ۱۳۹۹

نودشه شهر ملی گیوه‌دوزی / استان کرمانشاه ۱۳۹۶

فش روستای ملی سازسازی سنتی / استان کرمانشاه ۱۳۹۷

هرسین شهر ملی گلیم هرسین / استان کرمانشاه ۱۳۹۸

دالاهو شهر ملی تنبور / استان کرمانشاه ۱۳۹۹

گنبدکاووس شهر ملی قالی ترکمن / استان گلستان ۱۳۹۹

زیارت روستای ملی جاجیم‌بافی / استان گلستان ۱۳۹۹

شاه‌کوه روستای ملی سوزن‌دوزی شاه‌کوه (سیک‌دوزی) / استان گلستان ۱۳۹۹

علی‌آباد کتول شهر ملی رودوزی و نواربافی کتول / استان گلستان ۱۳۹۹

تنگلی روستای ملی سوزن‌دوزی ترکمن / استان گلستان ۱۳۹۹

سیاه‌رودبار روستای ملی صنایع‌دستی / استان گلستان ۱۳۹۹

فشتکه روستای ملی حصیربافی / استان گیلان ۱۳۹۶

رشت شهر ملی رشتی دوزی (قلاب‌دوزی رشت) / استان گیلان ۱۳۹۹

ارده روستا ملی شال‌بافی / استان گیلان ۱۳۹۹

عنبران روستای گلیم‌بافی / استان گیلان ۱۳۹۹

جیرده روستای ملی سفال‌گری سنتی/ استان گیلان ۱۳۹۹

شالما روستای ملی  چوب‌تراشی / استان گیلان ۱۳۹۹

سلیم‌آباد روستای ملی سفال‌گری / استان مازندران ۱۳۹۹

بروجرد شهر ملی ورشوسازی / استان لرستان ۱۳۹۸

سمقاور روستای ملی منبت / استان مرکزی ۱۳۹۹

تویسرکان شهر ملی منبت گل‌ریز / استان همدان ۱۳۹۸

اشترمل روستای ملی منبت گل‌ریز / استان همدان ۱۳۹۹

بندر لنگه شهر ملی گلابتون دوزی / استان هرمزگان ۱۳۹۸

یزد شهر ملی زیورآلات سنتی / استان یزد ۱۳۹۹

فهرست ۱۴ شهر و روستای جهانی صنایع‌دستی

همچنین یازده شهر و ۳ روستا در ۶ سال گذشته با عناوین صنایع‌دستی منحصر به همان مناطق، در شورای جهانی صنایع‌دستی (WCC) ثبت جهانی شده‌اند که جایگاه قابل توجهی را در  ثبت جهانی شهرها و روستاهای صنایع دستی در دنیا از آن ایران کرده است. این روند از سال ۱۳۹۴ آغاز شد اما در دو سال اخیر و با توجه به شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌ها، سفر ارزیابان بین‌المللی متوقف شده است؛ اما تشکیل پرونده برای معرفی به شورای جهانی در معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی و دبیرخانه‌های محلی طبق برنامه در حال انجام است و متولیان امور، مسئولان منطقه‌ای و اهالی مناطق، منتظر پایان کرونا و از سرگیری این فرایند هستند.

اصفهان شهر جهانی صنایع‌دستی/ استان اصفهان ۱۳۹۴

تبریز شهر جهانی فرش دستباف / استان آذربایجان شرقی ۱۳۹۴

لالجین شهر جهانی سفال / استان همدان ۱۳۹۵

مشهد شهر جهانی گوهرسنگ‌ها / استان خراسان رضوی ۱۳۹۵

کلپورگان روستای جهانی سفال / استان سیستان بلوچستان۱۳۹۶

سیرجان شهر جهانی گلیم شیرکی‌پیچ/ استان کرمان ۱۳۹۶

مریوان شهر جهانی کلاش (گیوه کردی) / استان کردستان ۱۳۹۶

میبد شهر جهانی زیلو / استان یزد ۱۳۹۷

آباده شهر جهانی منبت / استان فارس ۱۳۹۷

خراشاد روستای جهانی تَو بافی (حوله‌بافی) / استان خراسان جنوبی ۱۳۹۷

شیراز شهر جهانی صنایع دستی / استان فارس ۱۳۹۸

زنجان شهر جهانی ملیله / استان زنجان ۱۳۹۸

ملایر شهر جهانی مبل و منبت / استان همدان ۱۳۹۸

قاسم‌آباد روستای جهانی چادر شب‌بافی/ استان گیلان ۱۳۹۸

۲۰ خرداد روز جهانی صنایع‌دستی

خرداد همواره برای خانواده بزرگ صنایع‌دستی ماه به یادماندنی است، جهان یک روز را بنام هنر هنرمندان و صنعتگران، روز صنایع‌دستی نام‌گذاری کرده است؛ ۲۰ خرداد (۱۰ژوئن) گرامیداشت تاریخچه خلق هنر از سرانگشتان مردمی است که آثار و سبک زندگی‌شان در هزاران سال پیش به یادگار مانده و امروز برای ما به عنوان هنر سنتی و میراث فرهنگی محسوب می‌شود.   

در سرزمینی که تاریخچه صنایع دستی در آن به بیش از ۶ هزار سال می‌رسد، صنعتگران و هنرمندان این حوزه جامعه حدود ۲ میلیون نفری را تشکیل می دهند، جدا و بیش از هر مشکلاتی مانند رکود در بازار، تامین مواد اولیه، هزینه های کارگاهی، بیمه، بازاریابی و فروش محصول، رقابت با همتایان خارجی، واردات بی رویه نمونه های بی کیفیت مشاهده و صادرات و حضور در بازارهای بزرگ جهان، نیازمند نهادسازی و شبکه‌سازی مانند انجمن های صنفی در سطح ملی و خانه های خلاق صنایع دستی در همه شهرها و روستا هستند.

از طرفی ثبت جهانی شهرها و روستاهای صنایع دستی گواه بر این مدعاست که محصولات صنایع دستی باعث شناخت جهانی یک منطقه و افزایش فروش و بازار جهانی این محصولات و صادارت آنها می‌شود همچنین تولید فروش و صادرات صنایع دستی، کمک شایانی به اقتصاد کشور - که در مسیر کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است - و همچنین تقویت معیشت خانوارهای شاغل به ویژه روستاییان خواهد کرد.

به نظر می‌رسد با شکل‌گیری و افزایش مطالبه اجتماعی از سوی مردم و پیگیری مسئولان اجرایی و هماهنگی و هم‌افزایی میان بخشی در مناطق مختلف، روند ثبت شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی سرعت بیشتری گرفته است، ثبت ۳۲ شهر و ۲۰ روستای ملی منتسب به صنایع‌دستی در طول دولت دوازدهم، و ثبت ۱۴ شهر و روستای صنایع دستی در فهرست جهانی نگاه راهبردی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را به این حوزه به عنوان هنر صنعت‌های ثروت‌آفرین و اشتغال‌زا نشان می‌دهد که یقینا در دولت‌های آینده هم می‌تواند به عنوان رویکردی بنیادین برای تقویت و توسعه اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرینی کند.

برچسب‌ها بوشهر گردشگری کردستان کهگیلویه و بویراحمد عنبران اقتصاد مقاومتی علی ‌اصغر مونسان گیلان دولت دوازدهم استان گلستان ترکمن سمنان آذربایجان غربی شورای جهانی صنایع دستی پویا محمودیان زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بوشهر گردشگری کردستان بوشهر گردشگری کردستان کهگیلویه و بویراحمد عنبران اقتصاد مقاومتی علی اصغر مونسان گیلان دولت دوازدهم استان گلستان ترکمن سمنان آذربایجان غربی شورای جهانی صنایع دستی پویا محمودیان زنجان شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی شهرها و روستاهای صنایع دستی شورای جهانی صنایع دستی روستای ملی صنایع دستی استان آذربایجان شرقی گردشگری و صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی استان خراسان رضوی روستای صنایع دستی استان کرمانشاه استان کردستان صنایع دستی شهرها و روستا استان سیستان ملی حصیربافی روستای جهانی استان اصفهان شهر و روستای صنایع دستی شهر ملی گلیم استان همدان شهر و روستا ثبت شهرها ثبت جهانی شهر جهانی سوزن دوزی ملی منبت شده اند ثبت شهر شاه کوه سال ۹۶ ثبت شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۶۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درج نام مادر روی کارت ملی منتفی است/ نام پدر هم از روی کارت‌ها حذف می‌شود

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در پایان جلسه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباره حمایت این معاوت از زنان شاغل در حوزه صنایع دستی گفت: صنایع دستی متولی خود را دارد برای اشتغال بانوان هم بحث تعاونی ها و هم مشاغل خانگی را داریم که تا جایی که بتوانیم هم در بحث تسهیلات هم در بحث مجوزها و بازارچه های فروش حمایتشان می کنیم اما متولیان خاص آن ها باید اقدامات اساسی تر را انجام دهند در استان ها و اعتباراتی که برای آن ها تصویب می کنیم یکی از مباحث بازارچه‌ها است که اقدامات ما در خصوص آن ها برای سرپرستان خانوار و مشاغل خانگی است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره درج نام مادران در کارت ملی گفت: در این خصوص مراحلی را پیش رفتیم ولی گفتند این کارت ها دارد منسوخ می شود و اصلا هیچ نامی نمی آید و فقط کد ملی روی کارت ها قرار است درج شود. گفتند اصلا در کارت‌های جدید نه نام پدر و نه نام مادر درج نمی‌شود و این مساله دیگر موضوعیت ندارد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • موافقت با ۱۴ طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • موافقت با 14 طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • چرا حمله موشکی «مشروع» بود؟ فهرست عملیات تروریستی و سایبری اسرائیل علیه ایران
  • جشنواره رود و ریل در لرستان/«بیشه» در مسیر ثبت جهانی
  • بازدید از بناهای تاریخی کردستان روز پنجشنبه رایگان است
  • حمایت از بازارچه‌های صنایع دستی تولید بانوان
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی است/ نام پدر هم از روی کارت‌ها حذف می‌شود
  • صنایع دستی روستای قلعه بالا
  • برگزاری مراسم هزار دف در روستای گردشگری پالنگان/ کردستان مقصد ۳.۵ میلیون نفر گردشگر نوروزی