Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمانشاه یک دکترای روانشناسی معتقد است، اوقات فراغت تابستان متعلق به کودکان و نوجوانان است و باید به آنها در انتخاب برنامه های این ایام حق انتخاب داد.

دکتر نبی بستان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اهمیت اوقات فراغت کودکان و نوجوانان گفت: هرسال ایام تعطیلات تابستانی فرصتی بود که دانش آموزان پس از 9 ماه تحصیل و حضور فیزیکی در مدرسه به استراحت و انجام برنامه ها و سرگرمی های مورد علاقه بپردازند، اما در یک سال گذشته که عمدتا دانش آموزان در کلاس های آنلاین حضور داشته اند، شاید این تصور برای والدین پیش بیاید که بچه ها تمام وقت به نوعی اوقات فراغت داشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بستان یادآور شد: همین حضور آنلاین هم وقت و زمان زیادی از دانش آموزان گرفته و نیاز است که حالا که تابستان از راه رسیده و مدارس آنلاین تعطیل شده، برنامه ویژه ای برای پرکردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان طرح ریزی شود.

وی افزود: اولین گام در برنامه ریزی برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان این است که از خود آنها در تدوین این برنامه‌ها مشورت خواسته شود، یعنی برنامه‌های اوقات فراغت باید با مشورت خود کودکان و نوجوانان و بر حسب علاقه و توانایی آنها تدوین شود.

این دکترای روانشناسی تاکید کرد: والدین باید به کودکان و نوجوانان برای انتخاب برنامه و سرگرمی هایشان حق انتخاب بدهند و در این مسیر باید فقط نقش مشاوره ای و حامی برای انجام برنامه ها داشته باشند.

وی افزود: برنامه های اوقات فراغت باید شادی آفرین بوده و از طرفی به توسعه مهارت فردی کودکان و نوجوانان کمک کند.

بستان تصریح کرد: همچنین ایام تعطیلات بهترین فرصت برای تکمیل آموزش دروس تحصیلی است و نباید در طول تابستان دانش آموزان از درس و آموزش دور بمانند.

وی افزود: اعتقاد ما این است که آموزش و یادگیری تعطیل بردار نیست و باید در تمام طول زندگی و در ایام سال ادامه داشته باشد، بنابراین ایام تابستان فرصت مناسبی است که دانش آموزان بدون وجود فشار رقابت و امتحان و... با آرامش مشغول تقویت نقاط ضعف خود شده و دروسی که در آن مشکل دارند را دوباره فراگرفته و آموزش های خود را کامل کنند.

بستان گفت: در این مسیر والدین می‌توانند کمک حال دانش آموزان شده و یا برای آنها معلم خصوصی بگیرند.

این دکترای روانشناسی افزود: در این ایام در کنار تکمیل آموزش، باید برنامه های سرگرمی و بازی برای کودکان و نوجوانان لحاظ شود و بهتر است برای کودکان از انواع بازی های بومی و محلی در این ایام استفاده شود.

وی افزود: در خصوص نوجوانان هم ایام تابستان فرصتی است که آنها را با محیط های کار مختلف از نزدیک آشنا کرده و به آنها مشاوره های شغلی ارائه کرد تا در انتخاب شغل آینده بهتر تصمیم گیری کنند.

بستان خاطرنشان کرد: توصیه می شود دراین ایام کودکان و نوجوانان در کارهای خانه و تصمیم گیری های خانواده هم مشارکت داده شوند، به این نحو که مسئولیت خرید اقلام ساده به آنها سپرده شود یا بر حسب سن و سال در انجام کارهای خانه از آنها کمک گرفت و یا در تصمیم گیری های ساده آنها را به مشورت دعوت کرد و در قالب یک میز گفت و گو مهارت های آنها را تقویت کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی كرمانشاه منطقه کرمانشاه كودكان اوقات فراغت کودکان و نوجوانان دانش آموزان اوقات فراغت برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۶۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶ زوج اردبیلی پشت نوبت دریافت فرزندخوانده هستند

خسرو امیدوار گفت: همچنین کودکان و نوجوانان تحت سرپرستی، از سال ۱۴۰۲ بر اساس شیوه نامه مراقبت موقت، به عنوان مهمان به خانواده‌های متقاضی میزبانی سپرده می‌شوند تا پیگیری‌ها جهت بازپیوند ایشان با خانواده نسبی یا ایجاد شرایط فرزندخواندگی این دسته از عزیزان، به عمل آید و این کار با هدف حمایت از اقامت کودکان و نوجوانان در محیط خانوادگی صورت می‌گیرد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اردبیل افزود: نگرش جامعه به قبول سرپرستی کودکان در سنین بالاتر در سایه آموزش‌های فرهنگی و اجتماعی خوب شده است و از سال ۱۳۹۹ با راه اندازی سامانه فرزندخواندگی تاکنون ۴۷۱ درخواست فرزندخواندگی در سامانه فرزندخواندگی ثبت شده و تعداد زیادی از این درخواست‌ها به دلیل عدم احراز شرایط متقاضیان رد شده است.

به گفته او، انتظار داریم زوجین فرزند پذیر، حضانت فرزندان گروه‌های خاص (دارای معلولیت یا نیازمند درمان) را نیز برای فرزندپذیری در نظر بگیرند و در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۸ مورد حکم حضانت صادر شد که ۱۰ فرزند واگذار شده از بین آنها در سنین بالای ۶ سال قرار داشتند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اردبیل در تشریح چگونگی فرزندخواندگی گفت: فرایند فرزندخواندگی از زمان ثبت تقاضای زوجین در "سامانه فرزندخواندگی" شروع می‌شود و چنانچه زوجین پس از بررسی‌های کارشناسی، حائز شرایط باشند تا زمان تحویل کودک، تداوم خواهد داشت و پس از واگذاری کودک، نظارت‌های کارشناسی توسط کارشناسان مربوطه به صورت تماس تلفنی و بازدیدهای دوره ای تا سن ۱۸ سالگی فرزندان ادامه خواهد یافت.

امیدوار افزود: از مزایای این طرح این است که کودکان و نوجوانان علاوه بر بهره مندی از امکانات و خدمات خانواده میزبان، مجبور به اقامت در مراکز شبانه روزی نخواهند بود و از آنجایی که یکی از مهمترین کارکرد خانواده، تعاملات عاطفی بین اعضای خانواده در راستای رشد تربیتی و اجتماعی است، سیاست اصلی دفتر امور کودکان و نوجوانان تقویت برنامه مراقبت از فرزندان در درون خانواده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • تماشاخانه سیار کانون میهمان همدان
  • ستون خیمه هویت ایرانی شعر است/فصل دوم برنامه به اوایل تابستان خواهد رسید + فیلم
  • نخستین مرکز تخصصی نجوم و رصد استان در شهرستان بروجن راه اندازی می‌شود
  • شرکت کودکان و نوجوانان ۲۸ کشور در جشنواره نقاشی پوپک
  • کتابخانه محل مناسبی برای آموزش حقوق شهروندی به کودکان و نوجوانان است
  • ۱۶ زوج اردبیلی پشت نوبت سرپرستی فرزندخوانده هستند
  • اتفاق جدید در پویش‌ و جشن های نوروز و رمضان امسال | وقتی جشن‌های شهری با محوریت کودکان و نوجوانان برگزار می شود
  • ۱۶ زوج اردبیلی پشت نوبت دریافت فرزندخوانده هستند
  • جزییات پویش های شهرداری تهران در نوروز و ماه رمضان | وقتی جشن‌های بزرگ برای کودکان و نوجوانان برگزار شد
  • اجرای برنامه‌ آموزشی برای دانش آموزان روستای ذغالچال ساری