Web Analytics Made Easy - Statcounter

آقای روحانی گویا هیچ اطلاعی از گرانی‌های افسارگسیخته کالا‌های اساسی در بازار ندارد که در اواخر عمر دولتش، وزارت صمت را مأمور کرده تا با جدیت نسبت به کنترل قیمت‌ها و ممانعت از افزایش آن‌ها اقدام کند.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، این تحلیل را روزنامه جهان صنعت (از روزنامه‌های حامی دولت) در واکنش به دستور‌های چند باره و فرمایشی آقای روحانی برای ممانعت از گرانی کالا منتشر کرد، آن هم در شرایطی که دستگاه‌های دولتی برای چندین بار در سه ماه اخیر، دستور گرانی برخی کالا‌ها را صادر کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جهان صنعت می‌نویسد: آقای روحانی در جلسه دیروز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با تاکید بر اینکه افزایش قیمت کالا‌ها پذیرفتنی نیست، اعلام کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با جدیت نسبت به کنترل قیمت‌ها و ممانعت از افزایش آن‌ها اقدام کند و مانع از فشار مضاعف به زندگی و معیشت مردم در شرایط کنونی اقتصادی شود.

این دستور روحانی از آنجا جای تأمل دارد که دیگر زمانی برای مدیریت بازار از سوی دولتمردان فعلی باقی نمانده و اگر مباحث معیشتی مردم واقعا برای دولت مهم بود، خیلی زودتر از این‌ها باید مسئولان مربوطه را برای این کار بسیج می‌کرد. البته روحانی در اواخر سال گذشته از وزرا، استانداران، مدیران کل و بازرسان درخواست کرده بود که با همه توان وارد عمل شوند و شب عید مردم را شیرین کنند در حالی که به نظر می‌رسد اگر به جای درخواست، فشار بیشتری برای تنظیم بازار نیاز‌های اساسی مردم به وزرا اعمال می‌شد، امروز شاهد چنین وضعیت عجیب و غریبی در بازار نبودیم.

بر اساس آنچه کارشناسان اعلام می‌کنند، بی‌تدبیری و بی‌تفاوتی دولت به خصوص وزارت صمت نسبت به گرانی‌های افسارگسیخته در بازار، بدترین دوران معیشتی را برای اقشار مختلف جامعه به وجود آورده و بدترین دوران وزارت صمت در تاریخ هم با حضور علیرضا رزم‌حسینی رقم خورده است، چرا که از مهرماه سال ۱۳۹۹ که وی سکان وزارت صمت را در دست گرفته است، وضعیت نابسامانی بازار کالا‌های اساسی تشدید شده است. در این خصوص به نظر می‌رسد که وزیر صمت چندان جدیتی برای مقابله با این گرانی‌ها ندارد و دولت نیز به دلایلی که شاید سیاسیون بهتر از آن خبر داشته باشند، افزایش قیمت‌ها را به صورت هدفمند دنبال می‌کند و در مقابل افزایش قیمت‌های جدید تنها مهر تایید خود را نشان می‌دهد.

حال، اما در زمانی که از اوایل سال جاری بیشتر کالا‌های اساسی از جمله نان، روغن، شکر و… با موافقت دولت گران شده، رئیس‌جمهور دستور ممانعت از افزایش قیمت‌ها را می‌دهد؛ موضوعی که این شائبه را ایجاد می‌کند که شاید افزایش قیمت‌های جدیدی در راه است، چرا که تجربه نشان داده درست پس از اظهارات رئیس‌جمهور در مورد جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، گرانی‌های جدیدی در بازار اتفاق می‌افتد.

جدیدترین آمار منتشرشده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در اوایل این ماه نشان می‌دهد که قیمت برخی از انواع خوراک دام و طیور، میوه، حبوبات و برنج، روغن، مرغ زنده و همچنین آهن‌آلات طی سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

دولت بازار کالا‌های اساسی را رها کرده و متاسفانه در وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار هیچ گونه اراده‌ای برای کاهش قیمت‌ها و دست‌کم ثبات قیمت‌ها وجود ندارد و مردم و طبقه‌های مختلف جامعه باید تاوان این عدم مدیریت را بپردازند.

از اردیبهشت ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۰ افزایش قیمت‌ها در بازار کالا‌های اساسی از ۴۵ درصد تا بالای ۱۰۰ درصد اتفاق افتاده و با شروع سال ۱۴۰۰ هم کالا‌های اساسی از جمله شکر، روغن و مرغ گران شدند.

بنابر برخی گزارش‌ها، قیمت ۲۷ قلم کالا در یک سال گذشته، ۲ تا ۴ برابر شده است.

منبع: روزنامه کیهان

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حسن روحانی بحران در دولت روحانی بحران اقتصادی بحران اقتصادی در دولت روحانی افزایش قیمت ها کالا های اساسی وزارت صمت قیمت ها گرانی ها کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۶۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات تعرفه پزشکان اعلام شد

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابلاغ تعرفه‌های پزشکی از سوی هیئت دولت خبر داد.

به گزارش تسنیم، پدرام پاک‌آیین؛ سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابلاغ تعرفه‌های پزشکی از سوی هیئت دولت خبر داد و اظهار کرد:‌ بیشترین افزایش تعرفه خدمات درمانی، تشخیصی و پزشکی با هدف تأمین هزینه‌های مراکز درمانی و ماندگاری پزشکان برای سال 1403  صورت گرفته که اعم از هزینه‌های خدمات بیمارستانی و سهم پزشکان است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: محاسبه تعرفه خدمات درمانی و تصویب آن در دولت با رویکرد تعادلی مبنی بر حمایت از سبد معیشتی مردم، تأمین حق  جامعه در دسترسی آسان و ارزان به خدمات درمان و ماندگاری پزشکان در بخش دولتی صورت گرفته است.

به گزارش تسنیم، سعید کریمی؛ معاون درمان وزارت بهداشت در حاشیه نشست شورای معاونین وزارت بهداشت با اشاره به تعرفه ویزیت پزشکان در بخش خصوصی، اظهار کرد: تعرفه پزشکان عمومی در سال جاری، 126 هزار تومان، پزشکان متخصص، 189 هزار تومان، پزشکان فوق تخصص و فلوشیپ 241 هزار تومان، متخصصان روانپزشکی 251 هزار تومان، پزشکان فوق تخصص روانپزشکی 286 هزار تومان است.

وی جزء حرفه‌ای اعمال جراحی و خدمات را در بخش خصوصی 101 هزار تومان و برای تمام وقت جغرافیایی و بخش دولتی، 30 هزار تومان دانست و گفت: تعرفه های پزشکی امسال نسبت به سال گذشته به طور متوسط 35 درصد افزایش داشته که جای قدردانی از دولت دارد چراکه در دوران گذشته هیچگاه شاهد رشد 35 درصدی تعرفه ها نبوده ایم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به عقب ماندگی تاریخی در تعرفه های پزشکی نسبت به نرخ تورم، خاطرنشان کرد: در سال 1390، یک واحد جزء حرفه ای در بخش خصوصی، 36 هزار تومان بوده و بعد از گذشت یک دهه و در سال 1400 به 52 هزار تومان رسیده در حالیکه در آن دهه تورم و ارزش پول ملی، تغییرات زیادی داشته است.

کریمی از جبران عقب‌ماندگی‌های تعرفه پزشکی توسط دولت مردمی در دو سه سال گذشته در مسیر حفظ نخبگان و افزایش انگیزه های کاری آنها خبر داد و گفت: از نمونه های توجه دولت به جبران عقب ماندگی ها می توان به افزایش یک واحد جزء حرفه ای در بخش خصوصی از 52 هزار تومان در سال 1400 به 101 هزار تومان در سال جاری اشاره کرد.

وی افزایش ضریب کا از 20 به 30 هزار تومان را مبنای تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز عنوان کرد و افزود: پرستاران خدوم دریافتی پایین تری داشتند و با این مساعدت، کارانه گروه پرستاری تا حدودی ترمیم می شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاربه نرخ 44 هزار تومانی ویزیت پزشکان عمومی در سال 1400، تاکید کرد: نرخ ویزیت پزشکان در سال جاری 126 هزار تومان تصویب و نسبت به سال 1400 حدود سه برابر افزایش یافته است البته عدد 126 هزار تومان نسبت به هزینه های کنونی، زیاد نیست اما جبران عقب ماندگی ها در این دولت، قابل توجه است.

کریمی با بیان اینکه تعرفه های پزشکی ابتدا در شورای عالی بیمه تصویب می شود که افزایش 46 درصدی در نظر گرفته شده بود، گفت: پس از بررسی و تایید این مصوبه در سازمان برنامه و بودجه و طرح آن در هیات دولت، در نهایت افزایش 35 درصدی تعرفه ها ابلاغ شده که مورد حمایت و پوشش بیمه ها نیز قرار می گیرد.

وی یادآور شد: اعمال جراحی بر اساس "ضریب کا" ثبت می شود که به عنوان نمونه عمل آپاندیسیت، 31 کا، آب مروارید 32 کا، سزارین40 کا و زایمان طبیعی 50 کا است و "کا" که واحد دستمزد و به جزء حرفه ای معروف است و هر سال توسط هیات دولت ابلاغ می شود که مبنای قانونی پرداخت است. در بخش خصوصی "کا" از 36 هزار تومان در سال 1390 به 52 هزار تومان در سال 1400 و 101 هزار تومان در سال جاری رسیده است.

معاون وزیر بهداشت از ابلاغ سراسری تعرفه های پزشکی سال 1403 توسط معاونت درمان وزارت بهداشت، در روز جاری خبر داد.

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: اعلام تعرفه های جدید ویزیت پزشکان ۱۴۰۳ (جدول) تعرفه پزشکان عمومی مورد تایید وزارت بهداشت نیست

دیگر خبرها

  • ببینید | شوخی جالب حسن روحانی با یک قاری قرآن؛ زنگنه با سرماخوردگی آمد، ظریف دیر رسید
  • تامین به موقع و درست ارز توسط بانک مرکزی
  • کرایه حمل کالا درون شهری در انتظار دستور جدید
  • انتقاد دولت از سخنان برخی نمایندگان در مورد بازار ارز و قیمت دلار: می‌تواند به التهاب در بازار ارز بینجامد و اقدامی غیر حرفه ای و غیرمسئولانه است
  • ارز ۲۸۵۰۰تومانی پرداخت نشود، تورم افزایش می‌یابد
  • انتقاد تلویحی یک اصولگرا از مدیریت قالیباف بر مجلس /عملی نشدن وعده های دولت رئیسی تقصیر هیات رئیسه است
  • عدم درج قیمت بالاترین آمار تخلفات در بازار را دارد
  • جزئیات تعرفه پزشکان اعلام شد
  • «عدم درج قیمت» بالاترین آمار تخلفات در بازار را دارد
  • قیمت کالا‌های صنعتی در انتظار تورم پیشران بهمن