Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@07:24:51 GMT

برداشت هندوانه از مزارع تایباد آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۹۷۳۲۷

برداشت هندوانه از مزارع تایباد آغاز شد

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، جواد اعتضادی مدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت: متوسط برداشت هندوانه در تایباد ۲۵ تن در هر هکتار است و پیش بینی می‌شود در پایان فصل برداشت این محصول افزون بر ۵۳ هزار تن هندوانه از مزارع این شهرستان برداشت شود.

او افزود: هندوانه و خربزه دو محصول جالیزی سنتی و باسابقه تایباد است و سطح زیرکشت هندوانه در سال زراعی جاری در این شهرستان نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی تایباد ادامه داد: سرمازدگی و افزایش دمای هوا در فصل گل دهی به برخی مزراع این محصول خسارت وارد کرد که باعث کاهش ۵۰ درصدی تولید آن شد و در حال حاضر ۳۸ درصد مزارع هندوانه در تایباد به روش نشایی کشت می‌شود که عمده تولید این محصول در دو دشت کرات و مشهدریزه است.

بیشتربخوانید

رتبه نخست تایباد در تولید هندوانه در خراسان رضوی


اعتضادی بیان کرد: با توجه به کمبود منابع آب و افت سفره‌های آب زیرزمینی بیش از ۴۰ درصد مزارع هندوانه تایباد به روش‌های نوین آبیاری تجهیز شده که باعث صرفه جویی ۲۰ درصدی در مصرف آب شده است.

او به اشتغالزایی این محصول در این شهرستان اشاره کرد و تصریح کرد: در فصل کاشت تا برداشت هندوانه بیش از ۴۲ نفر در روز در هر هکتار مشغول به کار می‌شوند؛ در حال حاضر ۱۰۰ درصد مزارع هندوانه این شهرستان به روش مالچ پلاستیک کشت می‌شود.

کار برداشت هندوانه در تایباد از اواخر خرداد ماه آغاز و حدود یک ماه ادامه دارد؛ تایباد بیش از ۴۳ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی دارد و سالانه بیش از ۳۰ نوع محصول زراعی و ۲۵ نوع محصول باغی در این شهرستان تولید می‌شود.

 

انتهای پیام//ف.ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برداشت هندوانه سفره های آب زیرزمینی محصول جالیزی برداشت هندوانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۷۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین کتابخانه سیار تایباد حرکت خود را آغاز کرد

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی تایبادگفت:نقشه راه این فضای سیار فرهنگی برای ۱۰ روستای "چهاربرجی، پساوه، ارزنچه علیا، پلبند، بهلول آباد، استای، سوران، خیرآباد، فرزنه و محسن آباد " ترسیم شده است.

حسن سالاری افزود: برای راه اندازی این کتابخانه افزون بر سه میلیارد ریال هزینه شده که ۵۰ درصد آن از محل سهم نیم درصد شهرداری‌های این شهرستان، ۲۵ درصد آن از سوی خیرین و ۲۵ درصد دیگر آن از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اهداء کتاب پرداخت شده است.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی گفت: در زمان حاضر دومین کتابخانه سیار این خطه مرزی ۳۳۰ نفر عضو فعال دارد که از ۲ هزار و ۵۰ جلد کتاب موجود در آن استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مخزن این کتابخانه ظرفیت هزار جلد کتاب را داردهم گفت: ۸۰ درصد کتاب‌های موجود در این فضا به بخش کودک و نوجوان اختصاص دارد.

سالاری با بیان اینکه اولین کتابخانه سیار شهرستان تایباد در دهه فجر سال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسید، افزود: اولین کتابخانه سیار این شهرستان با ۴۰۰ جلد کتاب ۲ هزار نفر عضو فعال دارد که به علاقمندان کتاب و کتابخوانی در هشت روستای این منطقه خدمات فرهنگی ارائه می‌کند.

دیگر خبرها

  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول
  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • برداشت گندم از مزارع شهرستان دشتی
  • برداشت کلزا از مزارع شهرستان کرخه
  • آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند
  • طلایی شدن مزارع کلزا در شهرستان میاندوآب 
  • آغاز برداشت گندم از مزارع استان ایلام
  • دومین کتابخانه سیار تایباد حرکت خود را آغاز کرد
  • آغاز برداشت گندم از مزارع شادگان