Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-18@13:58:39 GMT

قرق و احیا بیش از ۲۶ هزار هکتار از مراتع اصفهان

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۹۷۴۱۹

قرق و احیا بیش از ۲۶ هزار هکتار از مراتع اصفهان

محمدعلی کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اجرای طرح قرق در ذخیره‌گاه‌های جنگلی و مراتع اصفهان، اظهار داشت: هر سال تعدادی از مراتع که از نظر پوشش گیاهی فقیر است با هماهنگی مرتعداران صاحب پروانه چرا، قرق می‌شود و مرتعدار برای تعلیف دام از سایر مناطق استفاده می‌کند.

ورود دام مازاد مراتع را از بین می‌برد

وی با بیان اینکه قرق به زادآوری و رشد دوباره گونه‌های گیاهی و علوفه کمک کرده و مرتع به حالت طبیعی باز می‌گردد، افزود: با وجود اینکه خشکسالی سراسر مراتع استان را در برگرفته است و گونه‌های گیاهی در سال‌های کم بارش دچار تنش می‌شوند اما بارندگی، دوباره آنها را احیا می‌کند در حالی که اکنون ورود دام مازاد بیشترین تأثیر را بر آسیب پوشش گیاهی مراتع دارد زیرا پس از مدتی بر اثر تعلیف بی رویه گونه‌های یک ساله یا خوش خوراک مراتع از بین می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: مدت قرق مراتع بسته به نوع مرتع و پوشش گیاهی سه تا پنج سال است و پس از آن با احیا و تجدید حیات گونه‌های یک ساله و چند ساله، مناطق قرق آزاد شده و دام بر اساس ظرفیت دوباره وارد مرتع می‌شود.

کاظمی با بیان اینکه قرق بهترین نوع حفاظت در منابع طبیعی است، ابراز داشت: تعادل در ورود دام به مراتع باید برقرار شده و دام بر اساس ظرفیت تولید علوفه وارد مرتع شود، از سوی دیگر یکی از اهداف مراتع تولید علوفه است و قرق همیشگی نیز جواب نمی‌دهد و بر اثر پوشش گیاهی زیاد ممکن است دچار حریق شود از این رو همزمان با قرق مناطق، عملیات بذرکاری نیز انجام می‌شود و پس مدتی با آزادسازی مناطق قرق، دام وارد مراتع می‌شود.

۲۷۰ میلیون تومان برای قرق ذخیره‌گاه‌های جنگلی هزینه شد

وی با اشاره به طرح قرق و حفاظت ذخیره گاه‌های جنگلی استان، گفت: حفاظت از ذخیره‌گاه‌های جنگلی به سبب وجود گونه‌های گیاهی ارزشمند و کمیاب بسیار اهمیت دارد از این رو در هشت سال گذشته طرح قرق در ۹ عرصه به وسعت ۹ هزار و ۶۱۸ هکتار و در شهرستان‌های دهاقان، لنجان، سمیرم، نطنز و فریدونشهر انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه ذخیره‌گاه‌های جنگلی برای قرق حصارکشی می‌شود، اضافه کرد: برای فنس کشی این عرصه‌ها بالغ بر ۲۷۰ میلیون تومان هزینه شده تا دام به ذخیره‌گاه‌های جنگلی وارد نشود.

کاظمی با اشاره به اینکه به دام اجازه ورود به ذخیره گاه جنگلی داده نمی‌شود، افزود: طرح قرق همچنین در ۲۶ هزار و ۳۶ هکتار از مراتع استان در هشت سال گذشته با هدف احیا پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک و تولید گیاهان دارویی اجرا شده است.

کد خبر 5232421

منبع: مهر

کلیدواژه: قرق های اختصاصی اداره کل منابع طبیعی اصفهان مراتع چرای دام آتش سوزی مراتع حفاظت از جنگل ها انتخابات 1400 ویروس کرونا سیدابراهیم رئیسی کرمانشاه مشارکت مردم در انتخابات بوشهر گرگان آمار کرونا خطبه های نماز جمعه اردبیل انتخابات ریاست جمهوری عکس استانها ایلام انتخابات شورای شهر و روستا ذخیره گاه های جنگلی پوشش گیاهی طرح قرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۷۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت بارش‌های بهاره به ۶ هزار هکتار از مزارع استان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: در اثر بارش برف، تندباد و سرمازدگی در فروردین امسال به چهار هزار و ۳۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی و ۲ هزار و ۳۷۰ هکتار باغ در شهرستان‌های بویین میاندشت، فریدن، کاشان و آران و بیدگل خسارت وارد شده است.


منصور شیشه فروش افزود: این خسارت‌ها بیشتر بدنبال بارش‌های نیمه نخست فروردین بوده و فعالیت سامانه بارشی اخیر به جز آبگرفتگی در برخی مناطق جنوبی استان خسارت جدی نداشت.


او  با بیان اینکه بارش‌های همرفتی همراه با صاعقه و تگرگ در مناطق مختلف استان تا نیمه اردیبهشت ادامه خواهد داشت، افزود: کشاورزان و باغداران در زمان مقرر نسبت به بیمه اراضی کشاورزی و باغ‌های خود اقدام کنند.


شیشه فروش ادامه داد: صندوق بیمه کشور نیز لازم است به تناسب میزان خسارت‌های وارد شده به کشاورزان و باغداران غرامت پرداخت کند و نسبت به تعدیل تعرفه‌ها نیز اهتمام داشته باشد.


او گفت: برای جبران خسارت‌های وارد شده به بخش ساختمان در اثر بارندگی و زلزله نیز امکان بیمه منازل از طریق قبوض برق فراهم شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • خسارت بارش‌های بهاره به ۶ هزار هکتار از مزارع استان
  • صندوق ذخیره فرهنگیان بستری مناسب برای سرمایه‌گذاری است
  • ذخیره سد زاینده رود ۳۸۳ میلیون مترمکعب/ آب امشب به زاینده‌رود می‌رسد
  • ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسید
  • احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع به دلیل غنی شدن پوشش گیاهی منطقه
  • آزادسازی ۳ هکتار از اراضی ملی ساری
  • آمار غم انگیز از نابودی جنگل های ایران
  • اعتماد: بعد از انقلاب، یک میلیون هکتار از جنگل‌های کشور نابود شده است
  • اعتماد : بعد از انقلاب، یک میلیون هکتار از جنگل های کشور نابود شده است
  • لایروبی و احیا ۴۶ کیلومتر از قنات‌های اصفهان