Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-25@16:01:06 GMT

گفتگوی مقامات آمریکا و چین درباره ایران

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۹۷۸۱۷

گفتگوی مقامات آمریکا و چین درباره ایران

 مهر: به نقل از رویترز، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا و «یانگ جیه چی» رئیس کمیسیون امور خارجه مرکزی حزب حاکم کمونیست چین، در گفتگویی تلفنی در خصوص مهمترین مسائل جهان از جمله ایران، میانمار، هنگ کنگ، تایوان، کره شمالی و ویروس کرونا رایزنی کردند.

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه آمریکا در گفتگوی تلفنی با یانگ جیه چی٬ رئیس کمیسیون امور خارجه مرکزی حزب حاکم کمونیست چین ضمن تاکید بر ضرورت همکاری و شفافیت در مورد منشاء ویروس کرونا موضوعات حساس دیگری نظیر مذاکرات وین در خصوص برجام، برخورد حکومت چین با مسلمانان اویغور، هنگ کنگ و تایوان را مطرح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه‌های دولتی چین گزارش دادند که یانگ جیه چی در این مذاکرات حساسیت پکن را در مورد ادعای نشت ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان توسط برخی در آمریکا عنوان و این ادعا را «داستان مضحکی» توصیف کرد.

به گزارش این رسانه‌ها، یانگ جیه چی به وزیر خارجه آمریکا گفته است که واشنگتن با مسایل مربوط به تایوان باید «با احتیاط و مناسب» برخورد کند.

رویترز می‌نویسد این مذاکره تلفنی در شرایطی انجام می‌شود که مناسبات دو کشور به دلایل گوناگون، از جمله اختلافات تجاری، مسئله حقوق بشر و منشاء ویروس کرونا دچار تنش شده است.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: دیپلمات‌های ارشد دو کشور در مورد کره شمالی نیز گفتگو کرده و آنتونی بلینکن نگرانی‌های واشنگتن را در مورد وخامت موازین دموکراتیک در هنگ کنگ و اویغورها مطرح کرده است.

وزارت خارجه آمریکا افزود که آنتونی بلینکن از چین خواسته است کارزار اعمال فشار بر تایوان را متوقف کرده و شهروندان آمریکایی و کانادایی را که از دید واشنگتن غیر قانونی بازداشت شده اند آزاد کند.

در این بیانیه آمده است: موضوع اصلی سخنان وزیر خارجه این کشور در مورد کره شمالی تاکید بر ضرورت همکاری پکن و واشنگتن برای خلع سلاح هسته ی کره شمالی بوده است.

به گفته وزارت خارجه آمریکا دیپلمات‌های ارشد دو کشور در این گفتگو به سایر موضوعات مهم بین المللی از جمله ایران و میانمار نیز پرداخته‌اند.

وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از بیانیه خود یادآوری کرد که آنتونی بلینکن در مورد منشاء ویروس کرونا بر ضرورت همکاری و شفافیت، از جمله انجام مرحله دوم تحقیقات هیئت علمی سازمان بهداشت جهانی در چین تاکید کرده است.

منبع: فردا

کلیدواژه: ایران آمریکا و چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۷۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان در آمریکا

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت «سرکوب و برخورد خشن پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا با اساتید و دانشجویان معترض به نسل‌کُشی و جنایات جنگی رژیم اسرائیل در دانشگاه‌های مختلف این کشور، عمیقا مورد نگرانی و انزجار افکار عمومی جهان است».

به گزارش ایسنا، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران به اعتراضات گسترده دانشجویان برخی از دانشگاه‌های آمریکا درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه و حمایت آمریکا از این رژیم واکنش نشان داد.

امیرعبداللهیان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «این سرکوب، در راستای تداوم حمایت و پشتیبانی تمام‌عیار واشنگتن از رژیم اسرائیل بوده و به روشنی گویای سیاست دوگانه و رفتار متناقض دولت آمریکا نسبت به آزادی بیان است.»

او در ادامه نوشت: «در پی نسل‌کشی ده‌ها هزار نفر از زنان و کودکان فلسطین، به‌ویژه پس از کشف گورهای دسته جمعی بیماران و مجروحان و کادر درمانی در محیط بیمارستان ناصر در نوار غزه، موج جهانی انزجار از رژیم اسرائیل و حامیان آن غیرقابل کتمان است.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد «کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فورا متوقف کند و پاسخگو باشد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انتقاد امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان در آمریکا
  • ریابکوف: هدف بلینکن تضعیف روابط روسیه و چین است
  • ایران حکم دادگاه کیفری فدرال آرژانتین درباره پرونده آمیا را محکوم کرد
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • گفتگوی تلفنی معاون بایدن با رئیس رژیم صهیونیستی
  • شیوع آنفلوانزای پرندگان در آمریکا
  • برگزاری اجلاس ACD فضای ملتهب رسانه‌ای علیه اصفهان را خنثی می‌کند
  • وزارت خارجه آمریکا ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد
  • وزارت خارجه آمریکا باز هم ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد
  • گفتگوی تلفنی بایدن و زلنسکی پس از تصویب کمک بزرگ به اوکراین