Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-29@15:16:06 GMT

در دومین شب از اجراهای برخط «ماه و نوا» چه گذشت؟

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۹۷۹۰۵

در دومین شب از اجراهای برخط «ماه و نوا» چه گذشت؟

دومین شب اجراهای برخط «ماه و نوا»، با هنرمندی سه گروه موسیقی لرستان، کلاسیک و سنتی برگزار شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از انجمن موسیقی ایران، در شب دوم اجراها، در ابتدا همایون پشتدار نوازنده کمانچه و بابک پیمانی نوازنده سازهای کوبه‌ای از لرستان به روی صحنه رفتند و قطعات ضربی علی دوستی و رقص سه پا و دو پا را اجرا کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گروه سختی این اجرا را در نبود مخاطبان در سالن کنسرت عنوان کردند و نبود انرژی کافی از سوی مخاطبان را دلیل اصلی سخت بودن اجرا دانستند.

اجرای بخش دوم از شب دوم به گروهی سه نفره متشکل از فرمهر بیگلو و نرگس ناجی نوازنده ویولن و مطهر حسینی نوازنده پیانو اختصاص داشت و این گروه، قطعات آئینه در آئینه اثر آروو پارت و اپرایی از دمیتری شوستاکوویچ را اجرا کردند.

نحوه انتخاب قطعات به بافتی که مد نظر آهنگ‌ساز بود و همچنین به اینکه در چه فضایی و برای چه مخاطبی قرار است اجرا شود، توجه داشت.

اجرای پایانی نیز به گروهی متشکل از پویان بیگلر نوازنده تار، فرهاد زالی نوازنده نی و نازنین پدر ثانی نوازنده تنبک اختصاص داشت. این گروه در این اجرا، قطعاتی که پویان بیگلر به عنوان آهنگ‌ساز طی دو سال گذشته ساخته بود را در دستگاه همایون اجرا کردند. آواز شوشتری، پیش درآمد آواز شوشتری، چهار مضراب شوشتری، ضربی سوز و گداز، تصنیف بیداد و تصنیف ساقیا از جمله قطعاتی بود که در این کنسرت اجرا شد.

این فصل از برنامه‌ها در سه دوره توسط انجمن موسیقی ایران برنامه‌ریزی و به صورت ماهیانه اجرا خواهد شد. گونه‌های مختلف موسیقی از جمله موسیقی دستگاهی، نواحی و کلاسیک غربی در این دوره در جدول برنامه‌ها گنجانده شده‌اند تا از حداکثر ظرفیت هنرمندان موسیقی در سه دوره برگزاری استفاده شود.

انجمن موسیقی ایران با انتشار جدول پخش اجراهای برخط «ماه و نوا» اعلام کرد: علاقه‌مندان می‌توانند این اجراها را در صفحات اینستاگرامی این انجمن‌، بنیاد رودکی و هفدانگ رایگان تماشا کنند.

گفتنی است، بر اساس جدول منتشرشده، ۱۲ گروه موسیقی در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک غربی در این برنامه حضور دارند‎ و با توجه به شرایط بیماری کرونا و محدودیت‌های حضور مخاطبان در سالن‌های اجرای موسیقی و برای رعایت مصوبات و دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا، اجراهای این برنامه‌ها مجازی پخش می‌شود.

مجموعه کنسرت‌های آنلاین در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد ۱۴۰۰ طبق جدول‌های اجرایی پخش خواهد شد.

کد خبر 499965

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بنیاد رودکی انجمن موسیقی ایران دفتر موسیقی موسیقی برخط و ماه کنسرت آنلاین کنسرت آنلاین برخط و ماه شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۷۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خصوصی سازی فرهنگ، بخش قابل توجهی از استعدادها را نابود کرد

ایسنا/گیلان نویسنده و کارگردان تئاتر گیلانی گفت: با خصوصی سازی فرهنگ بخش قابل توجهی از استعدادهای مان را نابود کردیم، زیرا نوجوانان نمی‌توانند به دلیل مسائل اقتصادی شهریه آموزشگاه‌های آزاد را پرداخت کنند.

گیلان، از دیرباز مهد علم و هنر بوده و در مقاطع مختلف تاریخ، همواره عالمان و هنرمندان بزرگی  را پرورش داده، مردم با فرهنگ و خوش ذوق گیلانی، همیشه در عرصه هنر حرفی برای گفتن داشته، دارند و خواهند داشت. آوازه این هنرمندان، نه تنها در گیلان، بلکه در سراسر ایران و حتی جهان به گوش همه رسیده و خواهد رسید. در عالم هنر رشته‌ای نیست که گیلانیان در آن نقشی نداشته باشند. روز جهانی تئاتر فرصتی شد تا با یکی از دغدغه‌مندان این عرصه گفتگو کنیم.

محمد پورجعفری، نویسنده و کارگردان تئاتر در خصوص تاریخ و اهمیت تئاتر استان اظهار کرد: تئاتر گیلان از پیشگامان تئاتر مدرن در کشور است، افرادی بودند که در فرانسه درس می‌خواندند وقتی به وطن بازگشتند متونی از هنرمندان مطرح را به فارسی ترجمه و در استان اجرا می‌کردند.

وی افزود: گیلان اولین استانی است که گروه‌های ثبت شده تئاتر را در کشور قبل از انقلاب دارد، سال ۱۲۸۸ اولین تئاتر در گیلان با نمایشنامه «خجوی دلال» توسط گروه قفقازی به روی صحنه رفت و به عبارتی تاریخ نمایش گیلان از همینجا شروع شد.

پورجعفری بیان کرد: اولین گروه تئاتر ثبت شده گیلان «آتوسا» نام داشت که هنرمندانی چون احمد بدرطالعی و انوش نصرماسوله عضو آن بودند، در همان زمان اولین تماشاخانه تئاتر گیلان راه اندازی شد، بسیاری از نمایشنامه‌های برتر کشور به دلیل تماشاخانه رشت در اینجا اجرا می‌شد.

این نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به دوران دفاع مقدس گفت: بسیاری از گروه‌ها در پشت جبهه تئاتر اجرا می‌کردند و حتی گروه تئاتر فومن تنها گروه تئاتر کشور است که ۷ شهید دارد.

نویسنده و کارگردان تئاتر تصریح کرد: اواخر دهه ۶۰ تا نیمه سال ۸۰ اوج فعالیت‌های تئاتر گیلان بود، یکی از دلایلی که فعالیت در تئاتر گیلان در آن زمان خوب بود، آموزش و پرورش است، تئاتر دانش آموزی بالغ‌ترین دوره خودش دوره خودش را در دوره ۶۰ و ۷۰ سپری کرد و حاصل آن تمام چهره‌هایی هستند که الان در سینمای کشور نقش آفرینی می‌کنند از آنها می‌توان به هومن سیدی، شهرام حقیقت‌دوست، حمید ابراهیمی و غیره اشاره کرد.

وی بیان کرد: همه بزرگواران مذکور فعالیت خود را در تئاتر دانش‌آموزی آغاز کردند، در آن زمان جشنواره تئاتر دانش‌آموزی به شکل اردویی برگزار می‌شد، متاسفانه در دهه ۸۰ آموزش و پرورش تئاتر دانش‌آموزی را منحل کرد و این باعث شد سطح آموزش تئاتر در مدارس کاهش یابد. همچنین نیمه سال ۸۰، اوج شعار خصوصی‌سازی بود، به نوعی دولت‌ها فرهنگ را هم خصوصی سازی کردند.

پورجعفری تصریح کرد: با خصوصی سازی فرهنگ بخش قابل توجهی از استعدادهای مان را نابود کردیم، زیرا نوجوانان نمی‌توانند به دلیل مسائل اقتصادی شهریه آموزشگاه‌های آزاد را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب با رشد مراکز علمی و دانشگاهی فارغ التحصیلان هنر نمایشی و سالن‌های اجرا افزایش یافت، اما این هنر آنطور که انتظار می‌رود گسترده نشد، شاید به این دلیل است که فرهنگ و هنر اولویت اول سیاستمداران نیست.

این نمایشنامه نویس افزود: تا قبل از دهه ۸۰ حمایت‌های مالی خوبی از گروه‌ها می شد و به مرور کمرنگ شد و الان به جایی رسیده که برای سالن تمرین از گروه‌های تئاتر هزینه هم می‌خواهند، از طرفی من به عنوان کارگردان چون باید به فکر جیب خودم باشم به سمت کارهای ویترینی و سوپرماکتی می‌روم در حالی که تئاتر اجازه نمی‌دهد به سمت چنین کارهایی برویم.

پورجعفری با بیان اینکه در حال حاضر زیرساخت‌ها و اماکن تئاتر نواقصی دارد اما نباید همین امکانات حداقلی را از جوانان هنردوست و هنرمند تئاتر دریغ کنیم، تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در ماده ۲ مصوبه جلسه ۴۵۷ مورخ ۲۶ بهمن ۱۳۷۸ دولت را موظف کرده شرایط مادی و معنوی لازم را برای تولید نمایش و ایجاد مکان‌های نمایش در سراسر کشور جهت گسترش و اعتلای هنر تئاتر فراهم کند؛ آیا این مصوبه باید اجرا شود یا اصلاح؟

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شب‌های احیای تلویزیون برای ایرانیان مقیم خارج از کشور
  • شب های احیا در شبکه جام جم
  • خصوصی سازی فرهنگ، بخش قابل توجهی از استعدادها را نابود کرد
  • غلامی ۲۲ بازیکن را به دومین اردوی آماده‌سازی نوجوانان دعوت کرد
  • فیلم‌ های سینمایی نوروز ۱۴۰۳ + جدول فیلم‌ های امروز، پنجشنبه ۹ فروردین
  • اجراهای متفاوت یک خواننده که وایرال شد
  • کنسرت زنده محسن چاوشی ! | بدل چاوشی با آهنگ سنگ صبور همه را شوکه کرد
  • کدام خواننده رکورددار اجرای کنسرت در سال ۱۴۰۲ بود؟
  • ابلاغ احکام قانون بودجه سال ۱۴۰۳ جهت اجرا در گمرک + جدول
  • نصب المان‌های ویژه در شلوغ‌ترین میدان شهر یاسوج