Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@14:40:27 GMT

بررسی ارتباط ناحیه‌ای از مغز با میل به غذا

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۹۸۰۷۲

بررسی ارتباط ناحیه‌ای از مغز با میل به غذا

گروهی از محققان در مطالعه اخیرشان از شناسایی ناحیه‌ای از مغز که وِیار یا گرسنگی انتخابی(Food Craving) را تحریک می‌کند، خبر داده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تی ان، محققان دانشگاه "آبردین" اسکاتلند با کمک محققان دانشگاه لستر انگلیس اخیرا موفق به شناسایی ناحیه‌ای از مغز که میل به مصرف غذای غنی از پروتئین را ایجاد می‌کند، شناسایی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر "فابین نانیکس"(Fabien Naneix) در این باره گفت: یافته‌های ما بسیار مهم است زیرا مصرف پروتئین برای زندگی ضروری است. پیشتر به طور گسترده‌ای مطرح شده بود که یک رژیم غذایی کم پروتئین با چاقی در ارتباط است وحال نتایج به دست آمده از این یافته جدید به ایجاد درمان‌های هدفمند برای چاقی کمک می‌کند.

محققان دریافتند وقتی موش‌ها از یک رژیم غذایی کم پروتئین پیروی می‌کنند، منطقه خاصی از مغز به نام "ناحیه تگمنتوم شکمی"(VTA) که نقش مهمی در رفتارهای جستجوی غذا دارد هنگامی که آنها غذای غنی از پروتئین مصرف می‌کنند، فعال‌تر می‌شود.

محققان گفتند هنگامی که پروتئین محدود شده بود، ناحیه تگمنتوم شکمی بیشتر از سایر مواد مغذی به پروتئین پاسخ می‌داد که این موضوع نشان دهنده آن بود که مغز حیوانات برای اطمینان از حفظ سطح پروتئین سازگار شده است. چنین سازگاری معنا دار است زیرا دریافت پروتئین ناکافی می‌تواند تاثیر بدی بر سلامتی داشته باشد و در موارد شدید به مرگ منجر شود. علاوه بر این سطح پایین پروتئین در رژیم غذایی به عنوان محرک چاقی عمل می‌کند اما تاکنون مشخص نبود که مغز چگونه بر مصرف پروتئین تأثیر می‌گذارد.

دکتر فابین نانیکس گفت: یافته‌های ما بسیار مهم است زیرا مصرف پروتئین برای زندگی ضروری است. ما برای فرآیندهای بیولوژیکی متعدد به پروتئین و اسیدهای آمینه نیاز داریم و تنها راه دریافت آن مصرف غذا است. بنابراین اینکه درک کنیم چگونه مغز رفتارهای ما را با توجه به نیازهای فعلی ما تغییر می‌دهد، بسیار مهم است. پیشتر شناخته شده بود که ناحیه تگمنتوم شکمی نقشی اساسی در فرآیندهای انگیزشی سایر مواد مغذی دارد و ما در این مطالعه نشان دادیم که این موارد در مورد پروتئین نیز صدق می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: غذا مغز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۸۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نابودی سرطان با این پروتئین امکان‌پذیر است؟

ایسنا/خراسان رضوی بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده، سرطان پس از بیماری قلبی، از علل اصلی مرگ‌ومیر است. در حالی که پیشرفت‌های پزشکی و تشخیص زودهنگام به کاهش تعداد مرگ‌ومیر ناشی از سرطان کمک کرده است اما تقریبا یک نفر از هر ۱۰ نفر در مقطعی از زندگی خود به سرطان مبتلا شدند.

به نقل از هلث، احتمالا پیش از خواندن این مطلب از عوامل سبک زندگی که در خطر ابتلا به سرطان نقش دارند آگاه شده‌اید؛ ترک سیگار برای کاهش خطر نه تنها سرطان ریه بلکه سرطان‌های گلو، مثانه، معده و روده بزرگ نیز مهم است. تغییرات هورمونی ناشی از افزایش وزن خطر ابتلا به سرطان سینه، تیروئید، مغز و کبد را افزایش می‌دهد و محافظت از پوست به علاوه ۱۵۰ دقیقه ورزش هفتگی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

اما نباید رژیم غذایی را فراموش کنیم. ممکن است غذای مورد علاقه شما دارای یکی از بسیاری از گوشت‌های فرآوری شده باشد که با سرطان مرتبط است. غذاهای پرچرب، قند بالا و بیش از حد فرآوری شده، سیستم ایمنی بدن شما را به چالش می‌کشند. در عوض، سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل و منابع پروتئینی بدون چربی را برای حفظ سلامت بدنتان مصرف کنید.

یکی از منابع پروتئینی که ممکن است انتظار نداشته باشید مزایای بالقوه ضد سرطانی دارد پروتئین آب پنیر است که در حمایت از سیستم ایمنی و مبارزه با سرطان نقش دارد.

چرا پروتئین از افراد مبتلا به سرطان حمایت می‌کند؟

افرادی که قبلا رژیم غذایی خود را با مکمل آب پنیر کامل کردند، می‌دانند با شروع مصرف پروتئین آب پنیر چه اتفاقی برای بدنشان رخ می‌دهد. نتایج تحقیقی در سال ۲۰۲۴ که در نشریه Food and Humanity منتشر شد این مورد را بیان کرد که ترکیبات زیست فعال آب پنیر نه تنها به ساخت عضلات و بهبودی پس از تمرین سخت کمک خواهند کرد، بلکه ممکن است با سرطان مقابله کنند.

پروتئین آب پنیر حاوی ترکیبات خاصی است که می‌تواند با مسدود کردن مسیرهای سلولی خاص درگیر در توسعه سرطان، در روند رشد و گسترش سلول‌های سرطانی اختلال ایجاد کند. به ویژه، لاکتوفرین موجود در پروتئین آب پنیر ممکن است رشد سلول‌های سرطانی را کاهش دهد، سلول‌های سرطانی را از بین ببرد و از تشکیل سرطان جلوگیری کند. با این حال، بر اساس بررسی سال ۲۰۱۹ در تحقیقات داروشناسی، مطالعات بالینی روی انسان‌ها خواص ضد سرطانی مستقیم پروتئین آب پنیر را پیدا نکرده‌اند.

پروتئین آب پنیر همچنین می‌تواند از درمان‌های سنتی سرطان مانند شیمی‌درمانی و پرتو درمانی با کمک به کاهش عوارض جانبی حمایت کند. مکمل پروتئین آب پنیر می‌تواند از کاهش وزن مرتبط با سرطان و تحلیل عضلانی، معروف به سندرم کاشکسی سرطان محافظت کند. مقدار بالای آمینو اسید لوسین موجود در پروتئین آب پنیر از رشد ماهیچه‌ها حمایت می‌کند و پروتئین آب پنیر بر هورمون IGF-۱ که به رشد عضلات کمک می‌کند، تاثیر می‌گذارد.

چرا پروتئین از ایمنی حمایت می‌کند؟

هرچند اگر پروتئین آب پنیر ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش ندهد، اما می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی از سلامت شما محافظت کند. آب پنیر ۲۰ درصد از پروتئین موجود در شیر را تشکیل می‌دهد (۸۰ درصد دیگر پروتئین کازئین است) و چون آب پنیر به سرعت هضم می‌شود، آمینو اسیدها می‌توانند در بهبود بدن به درستی عمل کنند. آمینو اسیدهای شاخه‌دار مانند والین، لوسین و ایزولوسین موجود در آب پنیر در ترمیم بافت‌های بدن شما کلیدی هستند.

پروتئین آب پنیر همچنین دارای سیستئین و متیونین است که دو اسید آمینه هستند که برای ساخت گلوتاتیون بدن شما استفاده می‌شود. گلوتاتیون با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد. با افزایش سن، بدن شما گلوتاتیون را از دست می‌دهد، بنابراین مصرف مکمل آب پنیر می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را حفظ کند. ممکن است منطقی به نظر برسد که پروتئین آب پنیر خود را از شیر دریافت کنید، اما باید شیر زیادی بنوشید تا از مزایای مکمل پروتئین آب پنیر بهره‌مند شوید. علاوه بر این، فرآیند پاستوریزاسیون شیر باعث کاهش اسید آمینه سیستئین ضد سرطان می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • محققان: سرکه سیب در سه ماه بین ۶ تا ۸ کیلوگرم از وزن شما را کم می‌کند
  • محققان آمریکایی ثابت کردند این روغن باعث سلامت قلب و مغز ، مفاصل، چشم‌ها و سیستم ایمنی می شود
  • انفجار مین در سردشت و مجروحیت دو نفر | قطع عضو یکی از حادثه دیدگان
  • مصرف داروی میگرن احتمال ابتلا به اتیسم را در نوزاد افزایش نمی دهد
  • مصدومیت دوباره اندی رابرتسون در تیم ملی اسکاتلند / عکس
  • پیشکسوت استقلال از بیمارستان مرخص شد
  • ۲ درصد پروتئین کشور در قم تولید می‌شود
  • نابودی سرطان با این پروتئین امکان‌پذیر است؟
  • بدن انسان روزانه به چه میزان پروتئین نیاز دارد؟
  • خطر رفع شد؛ اسطوره استقلال از بیمارستان مرخص شد