Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-23@10:19:39 GMT

هوش مصنوعی گوگل ظرف ۶ ساعت تراشه می‌سازد

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۹۸۲۶۰

هوش مصنوعی گوگل ظرف ۶ ساعت تراشه می‌سازد

 گوگل می‌گوید روشی را برای استفاده از فناوری "یادگیری تقویتی عمیق"(RL) به منظور ایجاد بستر برنامه‌ریزی طراحی تراشه‌های رایانه‌ای تنها در مدت شش ساعت ایجاد کرده است. گفتنی است که این یک کار پیچیده است که تحقق آن توسط انسان معمولاً به ماهها زمان نیاز دارد.

تیم محققان گوگل در مقاله خود که در نشریه نیچر(Nature) منتشر شده است، توضیح داده است که تراشه‌هایی که هوش مصنوعی گوگل تولید می‌کند با همان کیفیت تراشه‌های انسانی و حتی برتر از آنها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تراشه‌ها ابتدا در یکی از اولین استفاده‌های تجاری خود، در واحد پردازش تنسور(TPU) این شرکت که برای محاسبات هوش مصنوعی بهینه شده است، استفاده خواهد شد.

بنابراین روش هوش مصنوعی گوگل برای طراحی این تراشه‌ها در نهایت می‌تواند به بهبود و سرعت بخشیدن توسعه خود هوش مصنوعی در آینده کمک کند.

محققان می‌گویند: روش ما برای طراحی نسل بعدی شتاب دهنده‌های هوش مصنوعی گوگل مورد استفاده قرار می‌گیرد و این امکان را دارد که هزاران ساعت تلاش انسانی را صرفه‌جویی کند.

پیشرفت بزرگ در این پروژه این است که از روش هوش مصنوعی گوگل می‌توان برای بستر برنامه‌ریزی طراحی تراشه(chip floorplanning) استفاده کرد که همانطور که در مقاله آمده است: برخلاف پنج دهه تحقیق، بستر برنامه‌ریزی طراحی تراشه از خودکار شدن سرپیچی کرده و مهندسان طراح برای طراحی فیزیکی محصولات مختلف به ماه‌ها تلاش نیاز دارند.

تیم محققان گوگل با استفاده از روش‌های یادگیری تقویتی عمیق، الگوریتمی را ایجاد کردند که روش انجام اقدامات مشخص را به گونه‌ای می‌آموزد که قادر است چندین ماه کار انسانی را در چند ساعت محقق کند.

این تیم سیستم هوش مصنوعی خود را با تغذیه ۱۰ هزار بستر برنامه‌ریزی تراشه آموزش داد تا بتواند درست و غلط را به آن بیاموزد.

محققان می‌گویند: در نتیجه روش ما از تجربیات گذشته برای بهتر و سریع‌تر کردن موارد جدید حل مسئله استفاده می‌کند و اجازه می‌دهد طراحی تراشه توسط هوش مصنوعی با تجربه‌ای بیشتر نسبت به هر طراح انسانی انجام شود.

آنها می‌گویند، پیامدها و کاربردهای مثبت این روش برای تراشه‌های نیمه هادی زیاد است.

اخیراً کارهای زیادی در موضوع نیمه‌هادی‌ها در حال انجام است. به عنوان مثال شرکت آی‌بی‌ام(IBM) با ایجاد اولین تراشه ۲ نانومتری در جهان به موفقیت بزرگی در طراحی نیمه‌هادی‌ها دست یافته است. البته آنها تنها شرکتی نیستند که در طراحی تراشه‌های کوچک پیشرفت زیادی دارند، زیرا تیمی از موسسه فناوری ماساچوست(MIT)، دانشگاه ملی تایوان و شرکت تولید کننده نیمه‌هادی تایوان راهی برای تولید نیمه هادی‌ها با مقیاس کمتر از یک نانومتر نیز پیدا کرده‌اند./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۸۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۳ اثر متفاوت در پردیس تئاتر شهرزاد

به گزارش خبرگزاری مهر، پردیس تئاتر شهرزاد در ماه اردیبهشت میزبان سه نمایش متفاوت است. نمایش‌های «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت»، نمایش موزیکال «بیژن و منیژه» و نمایش«آنها دروغ می‌گویند» در این مجموعه روی صحنه می‌روند.

نخستین دیجیتال تئاتر موزیکال ایران در پردیس شهرزاد

نمایش«آنها دروغ می‌گویند» نخستین تئاتر دیجیتال موزیکال است که به نویسندگی و کارگردانی سهراب حسینی در تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود. هومن برق‌نورد، سارا رسول‌زاده و سهیل مستجابیان در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

حسن مصطفوی تهیه‌کنندگی این اثر را بر عهده دارد و ارکستر موسیقی ۱۵ نفره به آهنگسازی بهزاد عبدی بازیگران را همراهی می‌کنند.

«آن‌ها دروغ می‌گویند» روایت زن و مردی جوان است که پس از آشنایی با هم دست به طراحی یک سرقت می‌زنند و در مسیر این کار فجایعی پیش می‌آید.

این نمایش از اواخر اردیبهشت در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.

ابراهیم حقیقی پوستر «بیژن و منیژه» را طراحی کرد

همزمان با شروع اجرای نمایش «بیژن و منیژه» از پوستر این نمایش که توسط ابراهیم حقیقی طراحی شده‌است، رونمایی شد.

نمایش «بیژن و منیژه» به نویسندگی و کارگردانی شکرخدا گودرزی و تهیه کنندگی مهدی بخشیانی از دوم اردیبهشت ماه هر شب ساعت ۲۱ در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود. پوستر این اثر نمایشی توسط ابراهیم حقیقی طراحی شده است.

قربان نجفی، شهرام نجاتی، رضا عمرانی محسن بهرامی سحر یافتیان، علیرضا عابدی، زهره کدخدازاده، پارمیس هوبخش، اشکان شریعتی سیاوش خادم حسینی، اسد پورحمزه، آیسان نوریان و شکرخدا گودرزیدر این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

این نمایش که به صورت تمام موزیکال اجرا می شود برداشتی آزاد از شاهنامه فردوسی است و با اجرای زنده یلدا یزدانی و مهدی سبحان پور هر شب ساعت ۲۱ روی صحنه می‌رود.

بهرام افشاری ۶ میلیاردی شد

بهرام افشاری با نمایش «چه کسی جوجه تیغی را کشت» در هفته پیش رو بازهم رکورد شکنی کرد و با فروش بیش از ۱۵ هزار بلیت به فروشی معادل ۶ میلیارد رسید.

این نمایش به تهیه‌کنندگی محمد قدس که از ۱۵ فروردین روی صحنه رفته، در دوره اجرای قبلی هم یکی از نمایش‌های بسیار پرفروش بود و با استقبال بالای تماشاگران روبه‌رو شده بود.

تئاتر«چه کسی جوجه تیغی را کشت» با بازی بهرام افشاری و تینو صالحی هر روز در ۲ سانس در ساعت‌های ۱۸:۱۵ و ۲۰:۱۵ در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه خواهد رفت.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: پایان همه چیز خوب است. اگر پایان چیزی بد شد؛ نگران نباش! این پایانش نیست.

از دیگر عوامل این اثر نمایشی می‌توان به مدیر تولید: علی ‌اکباتانی، دستیار کارگردان: حسن خان‌محمدپور، گرافیست: پیمان امدادی و مدیر تبلیغات: آریان امیرخان اشاره کرد.

کد خبر 6084440 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • مایکروسافت ظاهراً به‌دنبال افزایش همکاری با سامسونگ در حوزه هوش مصنوعی است
  • اپل‌واچ جدید با قابلیت رصد آپنه خواب
  • اجرای ۳ اثر متفاوت در پردیس تئاتر شهرزاد
  • اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش متفاوت
  • قابلیت رصد آپنه‌خواب در نسخه جدید اپل‌واچ
  • اپل واچ جدید با قابلیت رصد آپنه خواب عرضه می شود
  • تصاویر لورفته اپل‌واچ X را ببینید
  • گوگل بیش از 100 میلیارد دلار برای هوش مصنوعی هزینه خواهد کرد
  • موتورولا Edge 50 Ultra را با آخرین تراشه هوش مصنوعی Qualcomm معرفی کرد
  • زاکربرگ دستگاهی برای خواندن مغز انسان‌ها می‌سازد