Web Analytics Made Easy - Statcounter

میرقاسم پور گفت: به شرط برگزاری حج، گلستان آمادگی کامل برای اعزام زائران به این سفر معنوی را دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، از اول تا هفتم ذیعقده هفته حج نامگذاری شده است. در این هفته برنامه های مختلفی از سوی مسئولان حج و زیارت پیش بینی و برگزار می شود.

 

از سال گذشته به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا، اعزام زائران به حج تمتع تعطیل شد و بسیاری از مشتاقان به بیت الله الحرام از حج ابراهیمی بازماندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

هفته حج، فرصتی را فراهم کرد تا با «سیدعلی میرقاسم پور»، مدیر حج و زیارت گلستان در خصوص آخرین اقدامات حج به گفتگو بنشینیم.

 

*وضعیت اعزام زائران به حج در سال جاری چگونه است؟

امسال هم متاسفانه برای دومین سال متوالی به دلیل کرونای منحوس، عملیات اعزام زائران حج متوقف شده است و حج به صورت نمادین برگزار شود.

 

نیمه ماه مبارک رمضان وزارت حج عربستان اعلام کرد حج امسال با محدودیت هایی برگزار می شود. قرار بود خبر قطعی آن بعد از تعطیلات عید فطر اعلام شود تا در خصوص نحوه برگزاری آن اقدام شود.

 

سازمان حج وز یارت به عنوان متولی حج، این آمادگی را دارد که نسبت به برگزاری حج ابراهیمی با روش های مختلف در چارچوب و رعایت پروتکل های بهداشتی با شرایط عربستان اقدام کند.

 

*وضعیت ثبت نامی های حج چگونه است؟

در هیچ سالی چنین شرایطی پیش نیامده است، ثبت نامی های حج مربوط به اسفند 98 هستند که به دلیل شیوع ویروس کرونا موفق به اعزام نشدند.

 

تا کنون ارتباط با زائران قطع نشده است و روحانیون و مدیران کاروان ها به صورت مرتب کلاس های آموزشی را به صورت آنلاین برگزار می کنند.

 

*وضعیت ارزی زائرانی که اعزام نشدند، چه می شود؟

یکی از اقدامات رئیس سازمان حج و زیارت با هماهنگی هیئت دولت و بانک مرکزی، تثبیت ارز سفر حج در بانک مرکزی بوده است. این اقدام باعث شد که زائران با ارز نیمایی به این سفر مشرف شوند و قیمت ارز آنها تغییری نکند.

 

*در حال حاضر هزینه سفر زائران گلستانی چقدر است؟

حداقل قیمت سفر زائران در استان گلستان 35 تا 37 میلیون تومان است.

 

*چه تعداد زائر و کاروان آماده اعزام بودند؟

دو هزار و 835 زائر در قالب 21 کاروان از استان گلستان که 15 کاروان اهل سنت و 6 کاروان شیعه بودند برای اعزام سفر به حج در سال 99 آماده بودند و 99 درصد زائران قسط دوم هزینه حج را پرداخت کرده بودند ولی به دلیل ویروس کرونا از حج ابراهیمی بازماندند. به شرط برگزاری حج، آمادگی کامل برای اعزام به این سفر معنوی را دارند.

 

*با توجه به شرایط کرونایی، چه اقدامی برای اعزام زائران از سوی سازمان حج انجام می شود؟

ما تابع اوامر مسئولان مافوق و آمادگی وزارت عربستان هستیم. سازمان حج و زیارت این آمادگی را دارد که با رعایت پروتکل های بهداشتی نسبت به اعزام زائران اقدام کند.

 

*با توجه به اینکه برخی از زائران حج با سنین بالا هستند، با توجه به شرایط کرونایی پیش آمده، چه تعداد فوت کرده اند؟

با توجه به سنین بالای برخی زائران و شیوع ویروس منحوس کرونا، متاسفانه تا کنون 5 زائر فوت کرده اند.

 

*اعزام زائران به عتبات عالیات و سوریه به چه شکل است؟

سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام زائران، این آمادگی کامل را دارد تا زائران را با پروتکل های بهداشتی نسبت به اعزام زائر به عتبات عالیات و سوریه اقدام کند.

 

مذاکرات با مسئولان عراق جهت اعزام به عتبات انجام شده و آنها آمادگی پذیرش زائران را دارند. باید پروتکل های بهداشتی رعایت شود و امیدواریم قبل از محرم عتبات راه اندازی شود.

 

 

 

پایان پیام/83

منبع: شبستان

کلیدواژه: اعزام زائران حج تمتع ویروس کرونا مدیر حج و زیارت گلستان اعزام زائران پروتکل های بهداشتی اعزام زائران آمادگی کامل سازمان حج اعزام زائر برای اعزام حج و زیارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۸۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حدود ۲ هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند

شاهین حق‌شناس مدیرکل حج‌ و زیارت آذربایجان‌غربی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اعزام زائران این استان به مکه مکرمه اواسط خردادماه انجام می‌شود، گفت: ظرفیت اعزامی برای کاروان‌های حج‌تمتع در استان، هزار و ۹۸۰ نفر است که در حال حاضر هزار و ۹۶۰ نفر مجوز اعزام را برای شرکت در مناسک حج‌تمتع دریافت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، کاروان‌های اعزامی از آذربایجان‌غربی، به اصطلاح مدینه بعد بوده و پس از انجام مناسک حج در مکه مکرمه، به مدینه منوره مشرف خواهند شد.

حق‌شناس افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و پس از اعلام اولویت‌های مربوط به حج تمتع امسال، ثبت‌نام در کاروان‌ها توسط خود حجاج انجام شده و اقدامات تشخیصی درخصوص مشکلات جسمانی حجاج به صورت کامل انجام شده است.

مدیرکل حج و زیارت آذربایجان‌غربی ادامه داد: در حال حاضر پزشکان و مراکز درمانی مختلف با سازمان حج همکاری دارند تا معاینه‌های لازم را در خصوص وضعیت جسمانی حجاج اعزامی انجام دهند.

وی تصریح کرد: طبق تمهیدات اندیشیده شده، زائران آذربایجان‌غربی در اواسط خردادماه آینده از فرودگاه ارومیه به سمت جده و سرزمین وحی مشرف خواهند شد و پرواز‌های بازگشت نیز از مدینه به ارومیه صورت خواهد گرفت.

حق‌شناس اضافه کرد: برنامه‌ریزی شده که زائران اعزامی از آذربایجان‌غربی حدود ۳۰ تا ۳۵ روز در مکه مکرمه و مدینه منوره حضور داشته باشند.

مدیرکل حج و زیارت آذربایجان‌غربی در ادامه گفت: روند آموزشی حجاج از هفته‌های گذشته آغاز شده و زائران در دوره‌هایی که تمهید شده، حضور می‌یابند تا روند انجام مناسک، موارد موردنیاز در عربستان و همچنین ضرورت‌های زیارت و حضور در سرزمین‌ وحی را فرا بگیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است
  • سرپرست حجاج ایرانی: ۹۰۰ هزار نفر در نوبت تشرف به حج
  • اعزام زائران حج عمره در امنیت کامل/ اعلام ۱۴ داروی ممنوعه برای زائران
  • اعزام پنج هزار گلستانی به سفر معنوی حج تمتع
  • حدود ۲ هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند
  • تشرف نزدیک به دو هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع
  • افزایش سهمیه کاروانهای حج تمتع در گلستان
  • اعلام جزئیات اعزام زائران لرستانی حج عمره به سرزمین وحی
  • اعزام یک کاروان ۸۵ نفره از گلستان به سفر حج عمره
  • اعزام سه هزار و ۷۰۰ زائر خوزستانی به سرزمین وحی در حج ۱۴۰۳