Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@21:16:25 GMT

برخی به دنبال جدایی دانشگاه از حوزه هستند

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۹۸۷۰۴

برخی به دنبال جدایی دانشگاه از حوزه هستند

به گزارش روز شنبه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعید رضا عاملی در دیدار مدیران و مسوولان مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه های علمیه افزود: یکی از اطمینان بخش‌ترین نهادها که امر تربیت معلم را می‌تواند دنبال کند، حوزه‌های علمیه است، اگر جامعه معلمان ما قوی و برجسته باشند، مشکلات فرهنگی که اکنون وجود دارد را حل خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: افرادی که با تاریخ توسعه علم در جهان آشنا هستند، اطلاع دارند که علم جدید در ادامه علوم دینی است. دانشکده‌ها و کالج‌های دانشگاه کمبریج در کنار کلیسا تاسیس شدند، در واقع به منظور توسعه کلیسا بوده است؛ لذا علم جدید ادامه علم دینی بوده و تعبیر قدیم و جدید یکی از فتنه‌هایی بوده که برای تضعیف علوم دینی مطرح می‌شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: بعضی از دوستان ما هم گرفتار این مقوله شده‌اند، هر چه به گذشته نظر می‌کنیم، علمای ما جامع همه علوم بودند، حضرت امام خمینی(ره) در مسایل مختلف دیدگاه‌های به روز و لحظه‌ای داشتند لذا این که برخی علم افراد و عالمان حوزوی را در چند کلاس خلاصه و بیان می‌کنند، نمی‌دانند که علم، آن نوری است که در قلب انسان وجود دارد و موجب هدایت او می‌شود و همه علومی که آمده برای تشخیص و تقویت فهم قاعده‌های تکوین است.

عاملی با بیان این که جداسازی بین علوم، سکولاریزم نهادینه شده‌ای است که تلاش داشت آن دو را از هم جدا کند، افزود: در حالی که علوم به هم پیوسته‌ هستند برخی سعی می‌کنند حوزه را از دانشگاه جدا جلوه دهند، در حالی که آنها از یک جنس هستند و ماهیتشان یکی است. خودمان آنها را جدا کرده‌ایم و بعد از وحدت این دو سخن به میان می‌آوریم. کشف حقایق هستی، هدف هر دو علوم حوزوی و دانشگاهی است و ساختن زندگی بهتر برای انسان، وجه اشتراک همه این علوم است.

وی خاطرنشان کرد: سکولاریزم از اینجا شروع شد که دین را از سیاست جدا کردند، سپس دین را از نهادهای اجتماعی و بعدتر از علم جدا کردند. این جداسازی تا آنجا ادامه یافت که متدینان خجالت می‌کشیدند که حرف از دین بزنند. این اتفاق اما نباید در جمهوری اسلامی رقم بخورد و حتی وقتی از وحدت صحبت می‌شود باید این ملاحظه در نظر گرفته شود که هر دوی این‌ها از یک جنس‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت: توصیه‌ من به مرکز تربیت مبلغ معلم دینی این است که کلمه مبلغ را از این عنوان حذف کنند و عبارت مرکز تربیت معلم را جایگزین کنند، چرا که کار آن هم همین است که معلم و مربی برای آموزش و پرورش تربیت کنند، معلم نیز کار تبلیغی انجام می‌دهد.

عاملی اظهار داشت: در فرهنگ عمومی، اشتراکات در بعضی جنبه‌ها در حال زیاد شدن است. فضای مجازی یک قابلیتی داشته و آن اینکه فراملی شدن را گسترش بخشیده است. کلمه تبلیغ در فرهنگ غربی و در بستر جهانی، معنای خاص و منفی دارد، اگر چه در فرهنگ خودمان اشکالی به آن وارد نیست، اما مواجهه دنیا با مفهوم تبلیغ، منفی است.

وی یادآور شد: یکی از اطمینان بخش‌ترین نهادها که امر تربیت معلم را می‌تواند دنبال کند، حوزه‌های علمیه است. اگر جامعه معلمان ما قوی و برجسته باشند، مشکلات فرهنگی که اکنون وجود دارد را حل خواهد کرد. در بحث معضلات فرهنگی نهادهای متولی بالادستی مقصر دانسته می‌شوند، در حالی که پایه و اساس فرهنگ کشور در حوزه آموزش و بستر تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد و جامعه معلمان بیشترین اثر را در این زمینه دارد.

جذب ۲ هزار نفر در مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه های علمیه

در این دیدار حجت الاسلام و المسلمین محمد اسماعیل عبداللهی مدیر مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه‌های علمیه هم در این دیدار به ارایه گزارشی از این مرکز پرداخت و گفت: مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه‌های علمیه بین چند نهاد حوزوی و در تعامل با شورای عالی آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان تاسیس شده که پس از یک سال فعالیت مجوز رسمی آن توسط هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان صادر و مورد تایید وزرای مربوطه و دولت قرار گرفته است.

وی به استقبال خوب طلاب از فراخوان این مرکز اشاره کرد و افزود: طلاب فاضل دغدغه‌مند و علاقمند به کار تربیتی به صورت گسترده درخواست همکاری با این مرکز را داشتند که تاکنون براساس مجوزهای صادره قریب به ۵۰۰ نفر در سال گذشته و حدود هزار و ۵۰۰ نفر  نفر در سال جدید جذب شده‌اند؛ اما با توسعه زیرساخت‌ها و ارایه مجوزهای قانونی بیشتر می‌توان از ظرفیت بیشتر طلاب در آموزش و پرورش استفاده کرد.

مدیر مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه‌های علمیه درخصوص تامین هزینه‌های پشتیبانی از این طرح کلان اظهار داشت: انتطار می‌رود با همکاری مجلس و همراهی دولت در سال جاری ردیف بودجه برای این مرکز تعیین شود و نیز همکاری لازم صورت بگیرد تا این مجموعه که خواهد توانست برخی از دغدغه‌های سند تحول را برطرف کند مقاوم تر از گذشته فعالیت کند.

عبداللهی ادامه داد: با هدف جذب و تربیت نیروهای مستعد از بین داوطلبان حوزوی برادر و خواهر برای ورود به آموزش و پرورش، تربیت صاحب‌نظران و پژوهشگران متخصص حوزوی به منظور نظریه‌پردازی ‌تربیت دینی و بهره‌گیری از ظرفیت تبلیغی- فرهنگی طلاب در عرصه آموزش و پرورش اسفندماه ۱۳۹۷ در هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان مطرح و به عنوان مرکز وابسته دانشگاه فرهنگیان مصوب شد.

وی یادآور شد: دفتر مطالعات تعلیم و تربیت و مجله تربیت معلم طراز و مجله تخصصی تربیت متعالی از جمله فعالیت‌های تاسیسی در این مرکز به حساب می‌آید.

برچسب‌ها حوزه علميه دین سید سعیدرضا عاملی شورای عالی انقلاب فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حوزه علميه دین سید سعیدرضا عاملی حوزه علميه دین سید سعیدرضا عاملی شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه فرهنگیان آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۸۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تربیت نوجوانان با فرهنگ مهمترین هدف کانون های مساجد است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، محسن رضایی، به همراه کارشناسان ستاد از مسجد امام رضا(ع) و کانون فرهنگی و هنری موسی بن الرضا ارومیه بازدید و از نزدیک در جریان فعالیت های این مسجد قرار گرفت.

وی  در این بازدید گفت: با توجه به وجود آسیب های اجتماعی مختلف در جامعه باید تلاش کنیم که نوجوانان و جوانان را به سمت مساجد هدایت کنیم و مهمترین هدف ما جذب دهه هشتادی ها است.

رضایی افزود: ما در ستاد به دنبال آبادانی مسجد هستیم و ارکان مساجد در این راستا باید دست در دست هم دهند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین فعالیت های ستاد سطح بندی کانون ها است تا کانون های فرهنگی و هنری که پیش رو هستند الگویی برای دیگر کانون ها در برنامه های فرهنگی و هنری باشند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان آذربایجان غربی گفت: همانگونه که مساجد در سال های دفاع مقدس محلی برای اعزام رزمندگان به جبهه ها بودند، امروز هم باید در جنگ فرهنگی و رسانه ای سنگری برای تربیت و رشد جوانان و نوجوانان باشند.

 

دیگر خبرها

  • دانشگاه آزاد یزد ۳۰۰ دانشجوی بورسیه در صنعت کاشی دارد
  • تصویب اولیه سند ملی سبک پوشش اسلامی- ایرانی
  • تربیت نوجوانان با فرهنگ مهمترین هدف کانون های مساجد است
  • افزایش مراکز دانش‌بنیان در استان ایلام به ۸ مرکز
  • طهرانچی: معاونت فرهنگی باید نقش هدایت‌گری و جهت‌دهی در تربیت عالم داشته باشد
  • دستگاه‌های فرهنگی به دنبال رشد و تربیت هنرمند انقلابی باشند
  • شوک به سعودی‌ها؛‌ ستاره النصر به دنبال ترک عربستان
  • دشمن با سیاه‌نمایی به دنبال جهت‌دهی باور و اندیشه دانشجویان و جوانان است
  • ارائه خدمات علمی به مردم بهمئی توسط دانشجویان پیام نور
  • وقف در حوزه ترویج مطالعه توسعه فرهنگی را به دنبال دارد