Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اخبار استان های ایرنا، هفته گذشته در جریان دیدار محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان تفاهم نامه ای بین دو کشور به امضا رسید که بر اساس آن زیرساخت‌های ریلی و جاده ای دو کشور، کریدور شمال به جنوب و کریدور شرقی غربی بیشتر از گذشته فعال می‌شود. 

اسلامی همچنین در این رابطه اظهار داشت: با توجه به تحولات اخیر منطقه و تفاهم نامه سه جانبه بین روسیه، آذربایجان و ارمنستان، محور راه آهن تبریز- نخجوان به سمت آذربایجان و روسیه را فعال می کنیم که ظرفیت های تجاری دو کشور و کشورهای منطقه را گسترش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از دیگر دیدارهای مهم وزرا در هفته گذشته میزبانی کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در مشهد از وزیر کشاورزی عراق که در این رابطه اعلام شد: مراودات تجاری خوبی با کشور عراق برقرار است و حدود ۲۳ درصد کالاهای ایران که به کشور عراق صادر می‌شود مربوط به بخش کشاورزی است و ایران برای امضای قرارداد طولانی مدت در بخش کشاورزی با عراق آمادگی دارد.

در ادامه سفرهای مسوولان، شماری از آنها طی هفته گذشته با انجام سفرهای استانی و یا ارتباط ویدئو کنفرانسی خود با مردم استان های اصفهان، خراسان رضوی، سمنان، کرمان، گلستان، آذربایجان شرقی، ایلام، اردبیل، هرمزگان، کردستان و کرمانشاه از نزدیک در جریان مشکلات استان‌های کشور قرار گرفتند و شماری از طرح های ملی هم مورد بهره برداری قرار گرفت.

مردم استان‌های ایلام، کرمانشاه و هرمزگان نیز روز پنجشنبه ۲۰ خردادماه در قالب پویش #هر هفته الف_ب_ایران شاهد افتتاح و یا آغاز عملیات اجرایی بزرگترین پروژه‌های تولید برق و آبرسانی با دستور رییس جمهوری از طریق ارتباط تصویری بودند.

گروه اخبار استان های خبرگزاری جمهوری اسلامی مجموع سفرهای اعضای دولت تدبیر و امید به مناطق مختلف کشور در هفته گذشته را در قالب یک بسته خبری به صورت خلاصه در اختیار خوانندگان قرار می دهد.

در ادامه مرور سفرهای مسوولان به استان های مختلف و دستاوردهای این سفرها برای عمران و آبادانی کشور خالی از لطف نیست:

اجرای شبکه پایاب سد خدا آفرین اردبیل اقدام بی‌سابقه در حوزه کشاورزی پس از انقلاب

محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه عصر پنجشنبه ۲۱ خرداد ماه در سفری چند ساعته به استان اردبیل از سد و طرح پایاب خدا آفرین در پارس‌آباد مغان ، سد عمارت در گرمی مغان و پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه بازدید و در جریان پیشرفت کارها در این پروژه‌ها قرار گرفت.

طرح پایاب سد خدا آفرین یکی از بزرگترین طرح‌های آب و خاک کشور بوده و اکنون اجرای آن پس از سال‌ها به مراحل پایانی خود نزدیک شده است، بخشی از آن به بهره‌برداری رسیده و بخش بزرگ آن تا پایان سال جاری افتتاح شده و دست‌کم در استان اردبیل ۳۷ هزار هکتار اراضی دیم منطقه مغان ، آبی خواهد شد.

نوبخت با اشاره به اجرای طرح بزرگ پایاب سد خدا آفرین در منطقه مغان استان اردبیل گفت: ۹۰ درصد اعتبارات مورد نیاز این طرح در سال‌های اخیر تامین شده و این پروژه به سرعت در حال اجراست.

نوبخت ادامه داد :باروند اجرایی این طرح بزرگ انتظار می‌رود ماهانه یک هزار تا ۲ هزار هکتار از اراضی منطقه مغان تحت پوشش آبی قرار گرفته و زیرکشت برودو 

منطقه مغان بویژه پارس‌آباد مغان با توجه به زمین حاصلخیز و اقدامات بزرگ در راستای پوشش آبیاری نوین در حال تبدیل شدن به قطب بزرگ کشاورزی در کشور می‌باشد.

وی گفت: اردبیل نقطه پایانی طرح راه‌آهن میانه - اردبیل نیست بلکه این خط ریلی تا منطقه مغان تداوم یافته و به آن‌سوی مرز (جمهوری آذربایجان) متصل خواهد شد.

نوبخت افزود: در سفر قبلی به استان اردبیل قول پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان به پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه داده شده بود که در عمل دولت ۶۶۰ میلیارد تومان به پروژه تزریق کرد.

وی با بیان اینکه دولت با تامین اعتبار و تسریع امور قصد بهره‌برداری این پروژه را در این دو ماه آتی داشت، بیان کرد: مسیر سخت راه‌آهن و سختی کار، زمان افتتاح را به تاخیر انداخته و با تامین اعتبار مورد نیاز  انتظار می‌رود در چهار ماه آینده طرح به نتیجه برسد.

وی بیان کرد: برای پرداخت مطالبات پروژه، مسئولان استانی اردبیل درخواست ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان را کرده‌اند و انشالله با تامین آن مردم اردبیل از راه‌آهن در چهار ماه آینده استفاده خواهند کرد.

معاون رئیس جمهوری گفت: ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه از سوی دولت پرداخت شده است و برای تسریع در کارها در این سفر مصوب شد ۵۰۰ میلیارد تومان در هفته‌های آتی به این طرح تزریق شود.

کل اعتبار هزینه شده برای این پروژه را بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان است .این پروژه حدود هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان  کسری اعتبار دارد که ۵۰۰ میلیارد تومان آن در سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه و مابقی از محل فروش اراضی تامین می‌شود.

نوبخت در سفری که به استان آذربایجان شرقی داشت طی بازدید از مراحل اجرایی مدول دوم تصفیه خانه تبریز پرداخت مبلغ ۴۰ میلیارد تومان به این پروژه را در هفته آینده قول داد که با اجرای این طرح فاز مایع این مدول از تصفیه خانه تا ۲۰ تیرماه سال جاری وارد مدار خواهد شد.

وی افزود: همچنین در ادامه، طی بازدید از مسیر راه آهن بستان آباد - تبریز و ایستگاه خاوران با دستور پرداخت ۱۵۰ میلیارد تومان طی هفته آتی، این ایستگاه و خط ریلی تا پایان تیرماه سالجاری قابل بهره برداری خواهد بود.

طی بازدید هوایی از طرح‌های احیای دریاچه ارومیه، دستور پرداخت ۴۵۰ میلیارد تومان برای تسریع عملیات اجرایی تونل انتقال آب زاب طی چند روز آینده را صادر کرد تا شاهد خاتمه این طرح تا انتهای تیرماه باشیم.

تاکید وزیر راه و شهرسازی بر لزوم بهسازی پایانه مرزی جلفا

وزیر راه و شهرسازی کشورمان هم روز سه شنبه ۱۸ خرداد ماه  برای دیدار با مقام های جمهوری آذربایجان درباره توسعه روابط دوجانبه، وارد جلفا در ۱۳۲ کیلومتری شمال غرب تبریز شد و همراه با شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان از پایانه مرزی جلفا و نوار مرزی بین دو کشور در امتداد رود ارس بازدید کردند.

وزیر  راه و شهر سازی در بازدید از پایانه مرزی جلفا، خواستار تلاش برای بهسازی و نوسازی این پایانه جهت تسهیل تردد در هر دو بخش مسافری و خودرویی شد.

اسلامی بر لزوم بهسازی و نوسازی پایانه مرزی جلفا برای ارایه خدمات بهتر و با کیفیت تر به مردم تاکید کرد.

وی با اشاره به ظرفیت های بالای پایانه مرزی جلفا برای توسعه روابط با همسایگان، تحقق این مهم را مستلزم هم افزایی نهادهای مسوول برای ارتقای سطح کیفی خدمات ارایه شده در آن دانست. 

پایانه مرزی جلفا، مرز مشترک بین ایران و جمهوری خودمختار نخجوان است که در سال ۱۳۷۳ افتتاح شد. این پایانه مرزی با قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد ارس، مزیت‌های فراوانی برای تاجران و تولیدکنندگان ایجاد کرده و ساماندهی آن در مرز نخجوان و سطح مبادلات و ترانزیت خارجی فیمابین، به این پایانه مرزی اهمیت ویژه‌ای بخشیده است. 

وزیر راه و شهرسازی گفت: جمهوری اسلامی ایران احترام و اعتقاد ویژه ای به ارتقای روابط با کشورهای همسایه به خصوص جمهوری آذربایجان دارد که پیشینه تاریخی و فرهنگی مشترک بین دو کشور و اراده رهبران دو کشور، تلاش برای گسترش روابط دوجانبه را چند برابر می کند.

محمد اسلامی افزود: با توجه به زمینه های موجود، امروز در خدمت معاون نخست وزیر جمهوری اذربایجان در نوار مرزی جلفا هستیم و از مناطق مختلف بازدید می کنیم و ارزیابی مشترک انجام می دهیم تا از فرصت های توسعه تبادلات و زیرساخت های حمل و نقل به صورت موثر برای ایجاد قابلیت همکاری های تجاری و لجستیکی در قالب کریدورهایی شمال و جنوب، علاوه بر کریدور آستارا، بتوانیم کار کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به تحولات اخیر منطقه و تفاهم نامه سه جانبه بین روسیه، آذربایجان و ارمنستان، محور راه آهن تبریز- نخجوان به سمت آذربایجان و روسیه را فعال می کنیم که ظرفیت های تجاری دو کشور و کشورهای منطقه را گسترش دهد.

همچنین محمد اسلامی روز چهارشنبه  ۱۹ خرداد  در محل پایانه مرزی آستارا با بیان اینکه ایران و جمهوری آذربایجان فرصت های متنوع و بیشماری دارند که می توان در کریدورهای دریای سیاه و خلیج فارس نقش موثری ایفا کنند، تلاش برای تحقق این فرصت ها را جزو علاقمندی های دو طرف بیان کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در جریان دیدار با وزیر اقتصاد جمهوری آذربابجان تفاهم نامه ای بین دو کشور به امضا رسید که بر اساس آن زیرساخت‌های ریلی و جاده ای دو کشور، کریدور شمال به جنوب و کریدور شرقی غربی بیشتر از گذشته فعال می‌شود. 

وی اظهار کرد: در سفری که به جمهوری آذربایجان داشتم از زیرساخت های ریلی و جاده ای این کشور در مرزهای آستارا، نخجوان و مناطق آزاد شده بازدیدی صورت گرفت.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم تا اتوبان رشت-آستارا به سمت باکو تکمیل و مورد بهره برداری قرار گیرد و با افتتاح این اتوبان مسیر آستارا به باکو از ۶ ساعت به دو و نیم ساعت کاهش می یابد و مشابه این اتوبان در مسیر مرزهای روسیه در دست اقدام است. 

بهره برداری از مرحله نخست بزرگترین لندفیل مهندسی و بهداشتی پسماند کشور در مشهد

 بزرگترین لندفیل مهندسی و بهداشتی پسماند کشور با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال توسط شهرداری مشهد ایجاد شده و مجموعا دارای سه مرحله است که روز سه شنبه ۱۸ خرداد ماه مرحله نخست آن توسط معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست افتتاح شد.

این پروژه به صورت عایق بندی کامل در دو لایه ژئوممبران و ژئوتکستال طراحی شده است که در کنار داشتن هفت حوضچه برای مدیریت شیرابه‌ها، قابلیت گنجایش دفن زباله‌های شهر مشهد به مدت سه سال را دارا است.

عیسی کلانتری معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه آیین افتتاح مرحله نخست بزرگترین لندفیل مهندسی و بهداشتی پسماند کشور در مشهد گفت: با توجه به شناسایی ۱۰۰ درصد منشاء و منابع تولید گرد و غبار داخلی، ۷۰ درصد این عرصه‌ها مهار و مدیریت شده است.

وی اظهار داشت: در سه سال گذشته بیش از ۴۵۰ میلیون دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی برای مهار گرد و غبار در کشور تخصیص یافته و هزینه شده است.

معاون رییس جمهوری اضافه کرد: البته همچنان پدیده گرد و غبار با منشاء خارجی در مناطق جنوبی، غربی، شمال شرقی و شرق کشور وجود دارد.

وی عرصه های منشاء تولید گرد و غبار داخلی را ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار اعلام و بیان کرد: اکنون اولویت مهار گرد و غبار شهرهای آسیب پذیرتر از جمله در استان‌های خوزستان، ایلام و فارس است که تا کنون اقدامات خوبی برای مهار آن صورت گرفته است.

کلانتری با بیان اینکه مشهد هنوز جزو شهرهای دارای اولویت در زمینه گرد و غبار نیست، افزود: البته مشهد در کنار جازموریان و تهران از اولویت های پیش رو هستند و باید اقدامات لازم برای آنها انجام شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست بدون اعلام آمار بیشتری اظهار کرد: اعتبار خوبی برای مهار گرد و غبار در کشور در لایحه بودجه سال جاری پیش‌بینی شده بود اما مجلس شورای اسلامی بخشی از آن را حذف کرد.

کلانتری، خشکسالی امسال کشور را در ۶۰ سال اخیر بی سابقه خواند و گفت: تاکنون برآوردی از میزان خسارات ناشی از خشکسالی به حوزه محیط زیست صورت نگرفته است اما مجبور شدن ما به تامین آب و علوفه حیات وحش در فصل بهار، نشان از عمق بحران دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به تضعیف سالانه منابع آبهای زیرزمینی، شاهد تشدید و روند تصاعدی خسارات ناشی از خشکسالی در کشور هستیم.

کلانتری با بیان اینکه منابع آب تجدیدپذیر کشور که تا ۳۰ سال پیش، ۱۳۰ میلیارد مترمکعب بوده، اکنون به کمتر از ۹۰ میلیارد مترمکعب رسیده است، افزود: ۱۳ درصد از علت بروز این وضعیت به کاهش بارندگی و بخشی دیگر به افزایش مصرف آب بر می‌گردد، اما حقیقت ماجرا این است که از نگاه زیست محیطی، هرچه آبهای تجدیدپذیر کمتر می شود، مصرف ما هم بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به تولید روزانه حدود ۶۳ هزار تن زباله در کشور اظهار کرد: سه سال پیش ۱.۳ میلیارد دلار اعتبار در لایحه بودجه برای مدیریت پسماند در قالب پروژه خاص برای ساماندهی پسماند در شمال کشور تخصیص یافت، اما مجلس شورای اسلامی این رقم را به بخش دیگری انتقال داد و همین امر موجب ابتر ماندن طرح ساماندهی پسماند در شمال کشور شد در حالی که مناطق مرطوب، خطر بیشتری را از ناحیه زباله متحمل می‌شوند.

راه اندازی ۷ کارخانه در مناطق‌ کم‌برخوردار کرمان

در سفر وزیر صنعت ، معدن و تجارت دولت یازدهم که در ۲ روز پایانی هفته گذشته به استان کرمان انجام شد شاهد افتتاح و بهره برداری از هفت کارخانه در نقاط جنوبی و کم برخوردار این استان بودیم که خود نوید بخش آینده روشن این مناطق به لحاظ اشتغال پایدار و رفاه عمومی مردم این مناطق خواهد بود.

علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت در این رابطه گفت: وزارت صمت ۱۰ هزار و ۴۰ مگاوات برق را در کشور تولید می‌کند که آماده دریافت مجوزهای آن هستیم و این میزان تولید انرژی صنعت کشور را احیا می کند.

وی در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان  افزود: امروزه کشور گرفتار کمبود برق شده و محبور به تامین آن هستیم.

وی اظهار داشت: در این خصوص نیروگاه جنوب یکهزار و ۵۰۰ مگاوات ، صنایع ملی مس ۸۰۰ مگاوات، گل گهر یکهزار و ۳۰۰ مگاوات، نیروگاه ایرانکو و فولاد خوزستان هرکدام ۵۰۰ مگاوات تولید می‌کنند.

رزم حسینی افزود: کشور از قطعی برق خسارت های بسیاری می‌دهد باید سرمایه گذاری جدید در این حوزه می شدکه متولیان صنعت و معدن آن را انجام می دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صمت با داشتن ۳۸ درصد تولید ناخالص داخلی و ۴۰ درصد اشتغال کشور یکی از وزارت خانه های مهم ایران محسوب می‌شود، در دوران تحریم‌ها و کرونا مداخلاتی در این وزارت صورت می گرفت که مشکلاتی برای کارافرینان صنایع و بازرگان ایجاد کرد.

وی بیان داشت: در پایان سال گذشته اقتدار وزارت صنعت، معدن و تجارت برگشت، این اقتدار متولی تولید، صادرات و واردات با حمایت رییس جمهور اتفاق افتاد.

رزم حسینی تصریح کرد: پیش از این، صادرکنندگان در راهروهای دادگاه ها می رفتند و برخی محکوم می‌شدند، در شرایطی که کشور نیاز به ارز صادراتی داشت و در بحران تحریم بودیم.

وی ادامه داد: با قانون مصوبه ۱۷۷ پرونده های قضایی به وزارت صمت برگشت که کاری شجاعانه بود و خرسندی مقام معظم رهبری را به دنبال داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اکنون کارخانه ای در کشور نمی بینیم که به علت مواد اولیه تعطیل شده باشد و این اقدام باعث شد از محل صادرات مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد کنیم.

همچنین وزیر صنعت ، معدن و تجارت (صمت) از رشد هشت درصدی اقتصاد کشور در شرایط کرونایی خبر داد و گفت : طی سالجاری نیز در ۲۷رشته صنعتی بیش از ۵۰درصد رشد تولید داشته ایم.

وی با بیان اینکه ایران فشارهای اقتصادی زیادی را تحمل کرده است، گفت: با همه این مشکلات و فشارهای اقتصادی تجارت خارجی ما در سال گذشته حدود ۷۵ میلیارد دلار تامین کالا شد و ۱۴۶ میلیون تن کالا در شرایط تحریم جابجا شد.

ساماندهی نیروهای انسانی از اولویت‌های آموزش و پرورش

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش هم صبح روز پنجشنبه ۲۱ خرداد به منظور شرکت در چند نشست و افتتاح یک طرح میهمان مردم استان سمنان بود.

وی در دیدار با فرهنگیان استان سمنان ابراز داشت: اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، اولویت مطالبات فرهنگیان و از مهمترین مولفه‌های سندتحول بنیادین است.

براساس این طرح، معلمان بر اساس توانمندی و تلاش خود ارتقای رتبه می‌گیرند و میزان تحصیلات یا سابقه خدمت در افزایش رتبه موثر نیست.

حاجی‌میرزایی معلمی را شغلی غنی دانست و گفت: احراز صلاحیت‌های طرح رتبه‌بندی مستلزم شرایط ویژه است و همه نمی‌توانند به این رتبه دست یابد.

حاجی‌میرزایی بیان کرد: به محض تصویب نهایی مجلس شورای اسلامی این طرح اجرایی می‌شود و تلاش بر این است که تا پایان دولت تدبیر و امید به مرحله اجرا برسد.

وزیر آموزش و پرورش، نیروی انسانی آموزش و پرورش را قصه پرغصه قدیمی که رنج زیادی ایجاد کرده است عنوان کرد و گفت: از سویی افرادی در انتظار استخدام هستند و از سویی فشاری زیادی به وزارت آموزش و پرورش وارد می‌شود،  همه این جوانب این مساله را بغرنج کرده است.

وی افزود: در درجه اول لازم است دسترسی به نیروی انسانی با کیفیت محقق شود، زیرا معلم صالح، توانمد و باانگیزه حق دانش‌آموزان است.

وی با بیان اینکه اجرای این قانون نیروی انسانیِ آموزش و پرورش را ساماندهی و تخصصی می‌کند گفت: سال گذشته ۲۵ هزار نفر از این طریق جذب آموزش و پرورش شدند و امسال نیز جذب ۲۰ هزار نفر در آزمون اسخدامی تیرماه پیش‌بینی شده است.

وی افزود: با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به زودی معلمان واکسینه می‌شوند تا آماده حضور بر سر کلاس‌ها باشند.

توسعه روابط بین الملل و افزایش حجم مبادلات تجاری ایران 

هفته گذشته وزیر جهاد کشاورزی در مشهد نیز میزبان وزیر کشاورزی عراق بود که وزیر جهاد کشاورزی در نشست با وزیر کشاورزی عراق در مشهد گفت: مراودات تجاری خوبی با کشور عراق داریم و بسیاری از کالاهای ما به کشور عراق صادر می‌شود که حدود ۲۳ درصد از این کالاهامربوط به بخش کشاورزی است.

کاظم خاوازی افزود: خوشحال هستیم روابط با عراق روز به روز در حال گسترش است و برای امضای قرارداد طولانی مدت در بخش کشاورزی با عراق آمادگی داریم.

وزیر کشاورزی عراق نیز مبادله تجاری با جمهوری اسلامی ایران را مهم دانست و گفت: واردات محصولات کشاورزی از ایران برای ما نسبت به واردات از دیگر کشورها در اولویت است.

محمد کریم الخفاجی افزود: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که در تمام زمینه ها در کنار مردم عراق است و عراق مدیون مردم و حکومت ایران می‌باشد.

سخت ارازبای سفیر قزاقستان در ایران نیز روز چهارشنبه ۱۹ خرداد در مراسم گرامیداشت استقلال جمهوری قزاقستان در دیدار با مسوولان و فعالان اقتصادی گلستان با اشاره به ضرورت توسعه روابط کشور متبوعش با ایران گفت که حجم مبادلات تجاری ۲ کشور با وجود شیوع کرونا و تحریم در حال افزایش است.

وی اظهار امیدواری کرد که با کاهش مخاطرات کرونا و برداشتن تحریم های ظالمانه علیه ایران، مراودات تجاری ۲ کشور بیشتر از شرایط کنونی شود.

وی بیان کرد: با وجود اعمال تحریم گسترده اقتصادی، قزاقستان با نادیده گرفتن این فشارها همواره در کنار ایران بوده و به توسعه روابط خود با این کشور افتخار می کند.

سفیر قزاقستان در ایران همچنین با اشاره به برقراری خط پرواز اکتائو - گرگان از فروردین امسال اظهار امیدواری کرد که با بهبود شرایط سخت ناشی از کرونا با هدف توسعه مناسبات ۲ کشور بر تعداد این پروازها افزوده شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان نیز در ارتباط ویدئو کنفرانسی با این نشست گفت: ایران علاوه بر بخش بازرگانی ، در زمینه معدن، حمل و نقل و ترانزیت و کشاورزی زمینه مناسبی برای گسترش مناسبات با قزاقستان دارد.

مجید صمدزاده صابر همچنین بر تقویت ارتباطات مردمی و توریستی بین کشور با تسهیل در صدور روادید تاکید کرد و خواستار تقویت پرواز هوایی بین ۲ کشور شد.

علاوه بر این گلستان از نزدیک ترین استان های ایران با کشور قزاقستان محسوب می شود و این جایگاه مطلوبی در راستای توسعه همکاری ها و ارتباطات بین دو کشور ایجاد کرده است.

ارتباط ریلی از طریق خط آهن بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان، ارتباط دریایی از طریق خزر و خط هوایی اکتائو - گرگان از مزیت های ایجاد شده در توسعه روابط بین گلستان و قزاقستان بوده که در سال های اخیر تقویت شده است.

وزیر کشاورزی و منابع آبی اقلیم کردستان عراق روز سه شنبه که در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور، آبزیان و دامپزشکی با حضور ۱۷۰ شرکت داخلی و نمایندگان برندهای معتبر جهانی در اصفهان حضور داشت گفت: این نمایشگاه حضور داشت، گفت: اقلیم کردستان همکاری و ارتباط خوبی با ایران در زمینه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی دارد و امروز نیز هیاتی از این اقلیم در نمایشگاه دام و طیور اصفهان به منظور توسعه همکاری های تجاری حضور یافتند.

بیگرد طالبانی با اشاره به توسعه بخش کشاورزی و دام و طیور در کشور ایران و اصفهان، افزود: ما به تجربه‌های ایران برای توسعه کشاورزی نیازمندیم و درهای اقلیم کردستان بر روی تجار و فعالان بخش خصوصی ایران در این زمینه باز است.

وی با بیان اینکه در ۲ روز گذشته با سفر به تهران، جلسه‌هایی درباره سدسازی داشتیم، تاکید کرد: وزارت کشاورزی و منابع آبی اقلیم کردستان از تجربه‌های کشور ایران در توسعه ساخت سد استفاده می‌کند.

در همین راستا نیز مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته حدود یک میلیون تُن شیر خام صادر شده و این صنعت به خوداتکایی رسیده است. سال گذشته تولید شیر در ایران به مرز ۱۱.۵ میلیون تُن رسید که نزدیک به یک میلیون تُن آن صادر شد.

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان گفت: در حال حاضر هیچ خط قرمزی برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.

شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان  روز سه شنبه در جریان دیدار از نوار مرزی ایران و آذربایجان در جلفا با بیان اینکه مناسبات ایران و آذربایجان در سطح بسیار بالایی قرار دارد، افزود: این روابط در سال های اخیر رو به گسترش بوده و در حوزه های مختلف این همکاری ها پیش چشم همگان است که می توان به همکاری ها در حوزه راه، نفت و گاز، صنایع و قبل از کرونا در صنعت توریسم اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ خط قرمزی برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد اظهار کرد: ایران کشور دوست و همسایه ماست که اشتراکات بسیار فراوانی بین ۲ کشور وجود دارد و برای افزایش تبادلات در زمینه های دین، فرهنگ و آداب و رسوم،  اراده رهبران دو کشور بسیار مهم بوده و پیام های روشنی دارد.

مصطفی اف با اشاره به سفر هفته گذشته خود به تهران، از تداوم مذاکرات و رایزنی های مختلف بین ایران و آذربایجان خبر داد که با قدرت دوام دارد.

وی با ابراز خرسندی از جشن ۵۰ سالگی بهره برداری از سد ارس بین دو کشور ایران و آذربایجان، یادآور شد: این جشن برای جهان پیام های روشنی داشت و در دنیای امروز که بر روی مساله آب بسیاری از کشورها در حال محاربه با هم هستند، اما بر سر همین مساله ما با ایران روابط دوستانه داریم و این سیاست کلان ما و ایران است.

همچنین سفیر ایران در تفلیس با اشاره به دیدگاه مثبت دولت قزاقستان نسبت به توسعه روابط با ایران، اظهار داشت: در دوران شیوع کرونا، ترانزیت کالا میان ایران و برخی از کشورهای منطقه قطع شد؛ اما قزاقستان تنها کشوری بود که صادرات، واردات و ترانزیت و مبادله کالا با ما را بدون وقفه ادامه داد.

مجید صمدزاده صابر روز چهارشنبه در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی در تبریز با اشاره به زمینه‌های مشترک همکاری بین آذربایجان شرقی و قزاقستان، گفت: حوزه‌های تجارت، معدن و حمل‌ونقل می‌توانند زمینه‌های مناسبی برای همکاری باشند که باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

۳ استان بهره‌مند از بزرگ‌ترین پروژه‌های آبرسانی و تولید برق

آغاز عملیات اجرایی ساخت نیروگاه بخار سیریک با ظرفیت ۱۴۰۰ مگاوات در میناب، افتتاح واحد دوم گازی نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام در بندرعباس، آبگیری سد مخزنی کنجانچم در ایلام، افتتاح ۲ هزار و ۷۵۰ هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی طرح گرمسیری در ایلام و افتتاح ۴ هزار و پنجاه هکتار شبکه اصلی و زهکشی طرح گرمسیری در سرپل ذهاب طرح‌های هستند که هفته گذشته افتتاح شد.

طرح بزرگ سامانه گرمسیری به عنوان بزرگترین طرح عمرانی کشور با ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا است که آب رودخانه سیروان در استان کردستان را از طریق تونل نوسود از منطقه ازگله خارج و زمین‌های منطقه را تا دهلران و مهران در استان ایلام آبیاری می کند.

با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان‌های کرمانشاه و ایلام قرار می‌گیرد که در این طرح ۵۰ هزار هکتار از زمین‌های دیم شهرستان‌های سرپل‌ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین به آبی تبدیل می‌شود ضمن اینکه از این میزان، ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب نیز سهم بخش صنعت است.

وزیر نیرو در آیین آغاز عملیات اجرایی نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک اظهار داشت: نیروگاه سیریک ۴واحد بخاری ۳۵۰مگاوات و کل توان نامی خروجی نیروگاه ۱۴۰۰مگاوات با راندمان ناخالص ۴۶درصدی و بویلر از نوع Super Critical یکبار گذر با سوخت اصلی گاز است.

رضا اردکانیان ادامه داد:  این نیروگاه  در زمینی به مساحت تقریبی ۲۰۰ هکتار احداث می‌شود و مبلغ قرارداد که یک میلیارد و ۴۰۶ میلیون یورو است که ۸۵ درصد از محل واحد اعتباری و ۱۵ درصد معادل ۲۱۱ میلیون یورو سهم کافرماست.

وزیر نیرو افزود: مدت زمان اجرای طرح ۵۵ ماه از امروز است اما از برنامه اجرایی جلوتر هستیم و بخشی از تجهیز کارگاهی و عملیات اجرایی و ۳۰۰ هزار متر مکعب خاکبرداری انجام شده است.

اردکانیان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: گفته بودیم در این دولت ۵۷ سد ایجاد می‌کنیم که پنجاه و ششمین سد امروز افتتاح می‌شود و امیدواریم تا پایان دولت بتوان ۵۸ سد افتتاح کرد.

وی خاطر نشان کرد: به طور متوسط در این دولت هر پنجاه روز یک سد در مناطق مرزی کشور به مدار آمده است درحالی که قبل از انقلاب تنها یک سد مرزی به نام ارس احداث شده بود.

وی اشاره کرد: بعد از انقلاب اسلامی، ۵۶ سد مرزی به بهره برداری رسیده که نیمی از آن سهم دولت تدبیر و امید است و  امروز نیز در شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی، ۶۸۰۰ هکتار شبکه در استان‌های ایلام و کرمانشاه به بهره برداری می‌رسد.

سفر سایر مسوولان به استان‌ها در هفته ای که گذشت

سفر رییس مجلس شورای اسلامی به ایلام به همراه تنی چند از روسای کمیسیون‌های اقتصادی خانه ملت نشان از همراهی و همکاری نزدیک نمایندگان ملت و دولتمردان برای گره‌گشایی از مشکلات این استان حتی در فرصت کوتاه باقیمانده از دولت می‌دهد.

محمدباقر قالیباف روز دوشنبه هفته جاری به همراه تعدادی از نمایندگان مجلس همچون رییس و نایب رییس کمیسیون عمران و همچنین رییس کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم به ایلام سفر کردند تا از نزدیک در جریان برخی پروژه‌های در دست اجرا قرار گرفته و با رایزنی با مسوولان دولتی برای تسریع در حل و فصل این برنامه‌ها تصمیم‌گیری کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی در بدو ورود به ایلام با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۰، مجلس توجه ویژه‌ای به ایلام در حوزه محرومیت‌زدایی و اشتغال داشته است، گفت: مجلس یازدهم تمامی تلاش خود را برای رفع محرومیت‌های موجود در این استان بکار خواهد بست.

وی به ظرفیت‌های خاص استان در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در مجلس شورای اسلامی مصمم هستیم که در برنامه هفتم توسعه این استان را در اولویت مسائل زیرساختی بویژه حوزه نفت و گاز، کشاورزی و دامپروری و حمل و نقل قرار دهیم، البته در بودجه ۱۴۰۰ مجلس توجه ویژه‌ای به استان ایلام در حوزه محرومیت‌زدایی و اشتغال داشته است.

وی در بازدید از سد مخزنی کنجانچم ایلام، انتقال آب در منطقه گرمسیری استان ایلام و کرمانشاه را موضوع مهمی برشمرد و افزود: این پروژه می‌تواند علاوه بر تامین آب کشاورزی و صنعت در استان تا چندین دهه آب منطقه را نیز تامین کند.

قالبیاف بر تزریق اعتبار چهار هزار میلیارد تومانی برای تکمیل این پروژه تاکید کرد و اظهار داشت: این پروژه با تزریق اعتبار از صندوق توسعه ملی با دستور مقام معظم رهبری، پیشرفت خوبی داشته است.

محمد زهرایی رییس سازمان بسیج سازندگی کشور دیگر مسئول کشوری که روز دوشنبه در سفری به مشهد گفت: این سازمان امسال برای ایجاد ۲۰۰ هزار فرصت شغلی برنامه ریزی کرده است که تعدادی از آنها تبدیل به شغل پایدار خواهد شد.

وی در حاشیه نشست مدیران و دبیران گروههای جهادی کشور در مشهد افزود: پارسال هم ایجاد ۱۵۰ هزار فرصت شغلی برنامه ریزی شد که ۱۱۲ هزار مورد به کمک همه نواحی مقاومت بسیج و سپاه و گروههای جهادی کشور ایجاد شد.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات جهادگران، فعالیت در حاشیه شهرها، تکمیل ارزش محصولات مزیت دار نسبی در هر منطقه جغرافیایی در خصوص هر محصولی که برای کشاورزان مزیت محسوب می‌شود، آموزش، توانمندسازی و مهارت آموزی و اشتغال و همچنین در جاهایی که محصولات روی دست کشاورزان می‌ماند ایجاد قرارگاه‌های جهادی شهرستانی و استانی و فراخوان به سایر جهادگران و کار تسهیل‌گری و انسجام بخشی است تا محصولات روی دست نماند.

شاپورعلایی رییس سازمان امور عشایر ایران نیز روز یکشنبه راهی بیرجند شد و در سفر استانی گفت: ۳۷۰ میلیارد تومان در بودجه سال ۱۴۰۰ برای آبرسانی به سامانه‌های عشایر و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای ارتقای شاخص‌های مناطق عشایری در کشور اختصاص یافته است.

وی در بازدید از محلات عشایری منطقه سه قلعه شهرستان سرایان که با حضور نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی انجام شد، با اشاره به تعامل مجلس و سازمان امور عشایر افزود: ۵۰۰ میلیارد تومان هم برای بهداشت و تجهیز و نوسازی مدارس عشایری در بودجه سال جاری مصوب شده است.

علائی مقدم با سفر به زیرکوه از محلات عشایری جان میرزا، چاه جمبلی، چاه دهنه، گزیخک، شیر مغز، بخش‌آباد، فرخی، گرماب، همت آباد و گزخت این شهرستان مرزی نیز بازدید کرد و با عشایر به گفت و گو پرداخت.

سعید اوحدی معاون رییس‌جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران روز سه شنبه راهی استان چهارمحال و بختیاری شد و گفت: ۲۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای پشتیبانی اشتغال مولد و پایدار جامعه ایثارگری ایران تصویب شده است.

وی در نشست شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، از این مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل تسهیلات قرض‌الحسنه و ۱۵ هزار میلیارد ریال از منابع صندوق توسعه ملی تامین و پرداخت می‌شود.

وی افزود:بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور از ابتدای تیرماه امسال‌ تجهیزات پزشکی مورد نیاز یک‌هزار و ۹۰۰ جانباز قطع نخاعی و ۲۰۰ جانباز قطع نخاع از گردن را در منزل تحویل می‌دهد.

اوحدی تصریح کرد: به دستور رییس‌جمهوری، بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور آزمون استخدام بیش از ۱۶ هزار فرزند شهید و جانباز را تیرماه امسال برگزار می‌کند.

علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هفته گذشته به قم سفر کرد؛ وی ابتدا در جلسه ستاد مقابله با کرونا مرکز بهداشت استان شرکت کرد و آخرین وضعیت کرونایی استان را مورد بررسی قرار داد.

همچنین در سفر علیرضا رئیسی معاون بهداشتی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی به قم، ۲ خودرو ویژه حمل واکسن رونمایی شد.

این ۲ خودرو به‌منظور حمل واکسن کرونا و نیاز مبرم به زنجیره سرما برای استان قم خریداری شده است. در این سفر عملیات اجرایی ساخت یکی از پیشرفته‌ترین مراکز نگهداری واکسن توسط معاون بهداشتی وزارت بهداشت در قم آغاز شد.

غلامرضا مشایخی مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران هم در آیین تودیع و معارفه مدیر عامل شرکت گاز البرز با بیان اینکه سال ۹۹ زرین ترین برگ مدیریت گازرسانی در کشور رقم خورد، اعلام کرد که در این مدت ۲ هزارو۹۱۸ روستا ، ۲۵ شهر و ۶ هزارو۷۰۰ کارخانه کشور به شبکه گاز سراسری پیوستند.

وی افزود:  اسفند ماه پارسال تمام اعتبارات پروژه های  گازرسانی ۳۱ استان کشور پرداخت شد و هیچ پیمانکاری معطل مطالبات خود در کشور نماند.

وی بیان داشت : امسال با همان انضباط مالی سال گذشته توانسته ایم  بخش دیگری از پرداخت ها را به استان ها داشته باشیم .

مشایخی افزود: در برنامه کاری امسال ، چشم انداز توسعه گاز در سال ۱۴۰۱ نیز دیده شده است تا شرکت های گاز استان ها بتوانند و با دورنمای مناسب به مردم خدمات رسانی کنند.

از سوی دیگر در تهران  اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در همایش معاونان هماهنگی امور عمرانی استانداران سراسر کشور با اشاره به اینکه سه هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای بخش آب شرب تصویب شده که این اعتبار با هماهنگی استانها صورت گرفته است، گفت: با این وجود همچنان مشکل آب شرب وجود دارد.

همچنین پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هم برای آب بخش کشاورزی اختصاص یافته است. وی رییس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: معاونان استانداری ها باید از ظرفیت سازمان های مدیریت و برنامه ریزی استان ها برای دریافت اعتبارات کمک بگیرند. 

وی با بیان اینکه کشورمان با بحران های مختلف روبرو است، گفت: قبل از وقوع حوادثی از جمله سیل و بلاهای طبیعی باید وضعیت شهرها و روستاها را بررسی کرد و ابزار کار و تسهیلات اختصاص یابد تا در زمان حوادث با مشکلات روبرو نشویم.

در ادامه سفرهای استانی مسوولان مسعود منصور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل ها و مراتع هم در حاشیه آغاز اجرای عملیات طرح‌آبخیزداری در نیسیان اردستان گفت: افزون بر سه هزار و ۸۰۰ رشته قنات کشور در برهه کنونی متاثر از فعالیت‌های آبخیزداری است.

وی افزود: از مجموع ۱۲۰ میلیون هکتار عرصه نیازمند اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور تاکنوت ۳۱ میلیون عرصه انجام شده است.

منصور با بیان اینکه در سطح کشور در بیش از ۶۰۷ حوضه آبخیز عملیات عمرانی در دست اقدام است، گفت: در مجموع سالیانه در یک تا میلیون هکتار عرصه عملیات آبخیزداری انجام می‌شود.

همچنین رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور در سفر به شیراز گفت: با استفاده از ظرفیت های فقهی و حقوقی می توان با مجازات حداقلی، مجرمان را متنبه کرد و در مسیر توبه قرار داد.

محمد مهدی حاج محمدی از اصلاح مجرمان به عنوان ماموریت مشترک سازمان زندان ها و قوه قضاییه نام برد و تصریح کرد: شان قاضی فقط معرفی مجرم به زندان نیست.
وی که در  نشست شورای قضایی استان فارس سخن می‌گفت، افزود: رصد و بررسی میزان تاثیرگذاری زندان و ملاحظه تغییرات شخصیتی مجرم نیز باید مدنظر باشد تا اگر زندانی شایسته تخفیف محکومیت و یا عفو و آزادی شد، برایش اعمال شود.

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم در حاشیه سفر به استان اردبیل اعلام کرد: خانه‌سازی برای محرومان برنامه محوری بنیاد مسکن تعیین شده و در همین راستا و در قالب یک طرح ملی، طی یک سال اخیر ۶۵ هزار واحد مسکن محرومان در کشور احداث شده است.

وی گفت: از حدود یک سال قبل، احداث ۱۱۰ هزار واحد مسکن محرومان در سطح کشور از طریق اعطای وام کم‌بهره و ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض و حتی واگذاری زمین رایگان در روستاها آغاز شده است.

وی بیان کرد: ۴۵ هزار واحد از این مسکن محرومان نیز در ماه‌های پیش رو تکمیل شده و به تدریج در اختیار متقاضیان و نیازمندان قرار می‌گیرد.

همچنین از افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی به یک میلیارد ریال خبرداد و گفت: پیش از این، تسهیلات مقاوم‌سازی و احداث مسکن در روستاها ۴۰۰ میلیون ریال بود ولی سقف این تسهیلات به یک میلیارد ریال افزایش یافته و بانک مرکزی نیز اعطای این تسهیلات را به بانک‌های عامل ابلاغ کرده است.

از سوی دیگر دکتر غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تخقیقات و فناوری پنجشنبه هفته گذشته در شورای مدیریت آموزش عالی در جمع روسای دانشگاه های استان گیلان در رشت با بیان اینکه جریان آموزش عالی افتخار آمیز بوده ، گفت: نظام علمی در طول چند دهه اخیر موفق‌ترین بخش کشور بوده است.

وی با اشاره به افتخارات ملی آموزش عالی اظهار داشت: خیلی ها توجه ندارند که آموزش عالی و دانشگاه ها اثربخشی گسترده در کشور و در سطح بین المللی داشته اند.

رحیمی خاطر نشان کرد: دانشگاه های کشور در این مدت به ویژه ۱۵ سال اخیر به تدریج و تقریبا به صورت شتابنده در حوزه فناوری ورود کرده اند و دستاوردهای بزرگی نیز در بخش های متفاوت علمی از جمله حوزه دانش بنیان و علوم پایه داشته اند.

به گفته وی تشکیل مراکز کارآفرینی، رشد پردیس های علمی و فناوری ، حمایت از تشکیل شرکت های برخواسته از متن دانشگاه ها و تاسیس آزمایشگاه های مرکزی از جمله اقداماتی است که به توسعه نظام علمی اثر گذار بود.

برچسب‌ها بسته خبری وزارت جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید مشاور وزیر فرهنگ وزارت راه و شهرسازی هیات وزیران وزیر نیرو پویش هرهفته_الف_ب_ایران حسن روحانی پروندهٔ خبری پویش #هرهفته_الف_ب_ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بسته خبری وزارت جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید بسته خبری وزارت جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید مشاور وزیر فرهنگ وزارت راه و شهرسازی هیات وزیران وزیر نیرو پویش هرهفته الف ب ایران حسن روحانی معاون نخست وزیر جمهوری جمهوری اسلامی ایران وزیر راه و شهرسازی معاون رییس جمهوری هزار میلیارد ریال وزیر کشاورزی عراق ۵۰۰ میلیارد تومان مجلس شورای اسلامی ایران و آذربایجان جمهوری آذربایجان دولت تدبیر و امید پایانه مرزی جلفا آذربایجان شرقی توسعه روابط اقلیم کردستان عملیات اجرایی آموزش و پرورش استان اردبیل جهاد کشاورزی معدن و تجارت بخش کشاورزی بهره برداری رییس سازمان بین دو کشور روز سه شنبه تفاهم نامه هزار هکتار برای توسعه هفته گذشته آموزش عالی منطقه مغان دانشگاه ها گرد و غبار کشور عراق وزیر صنعت اجرای طرح محیط زیست افتتاح شد قرار گرفت همکاری ها خدا آفرین سال گذشته مورد نیاز انجام شد سال جاری خواهد شد استان ها زمینه ها تا پایان پروژه ها منابع آب فرصت ها ویژه ای راه آهن سال ها ۲ هزار ۲ کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۹۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری خراسان رضوی

      به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  معاون توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست به اهمیت بازار بکر آفریقا برای ایران اشاره کرد و گفت: هدفگذاری صادراتی استان در سال جاری نیز یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار است.   علی غفوری مقدم افزود: در کنار استراتژی حفظ بازارهای موجود به دنبال توسعه بازار هستیم و یکی از اولویت‌های ما در این راستا بازار بکر قاره آفریقا است، با وجود محدودیت‌های مالی و حمل‌ونقل، اما پتانسیل‌های بسیاری جهت تجارت با کشورهای این قاره وجود دارد.   وی به بیان اقدامات انجام شده در راستای توسعه تجارت با آفریقا و برپایی همایش ها و برنامه ریزی های انجام شده دراین خصوص گفت: در راستای متناسب‌سازی تراز تجاری با کشورهای آفریقایی می‌توان نسبت به واردات محصولات کشاورزی و معدنی مورد نیاز کشورمان اقدام کرد.   نایب رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست به شناخت محدود فعالان اقتصادی از قاره آفریقا و فرصت‌های تجاری موجود در آن اشاره کرد.   مرتضی قندچی گفت: در راستای توسعه روابط تجاری با این قاره، لازم است اقداماتی از جمله تعیین تعرفه ترجیحی گمرکی با کشورهای این حوزه و تسهیل حمل‌ونقل میان ایران و کشورهای آفریقایی انجام گیرد.   مشاور بین‌الملل اتاق مشترک ایران و آفریقا نیز در این نشست گفت: در حال حاضر، با کشورهای محدودی در این قاره مراودات تجاری داریم، آفریقایی‌ها خواهان خدمات فنی و مهندسی ما هستند.   امیر حامد رضایی افزود: آنان این درخواست را دارند که فعالیت‌های اقتصادی با مسائل سیاسی ترکیب نشود، بخش خصوصی واقعی در این کشورها حضور پیدا کند و انتقال تکنولوژی انجام شود.

دیگر خبرها

  • رئیسی: توسعه همکاری با کشورهای همسایه و مسلمان بویژه پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است
  • دریای کاسپین: اهداف استراتژیک و چالش‌های جدید برای روسیه
  • دلار تقریبا از مبادلات تجاری مسکو و پکن حذف شد
  • ◄ افزایش حجم تجارت ایران با 15 کشور همسایه در سال 1402
  • رئیسی عازم پاکستان و سریلانکا شد/ رئیس جمهور: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • اخبار سفر رئیس‌جمهور به پاکستان / رئیسی: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • رئیس جمهور پیش از عزیمت به پاکستان و سریلانکا: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • واکاوی راه‌های توسعه تجارت با آفریقا
  • صادرات یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری خراسان رضوی