Web Analytics Made Easy - Statcounter

متاسفانه طی سال های گذشته شاهد کاهش ارائه جواز برای کسب و کار در کشور بودیم که این خود می تواند نشان از وجود دست های پشت پرده داشته باشد.

 

به گزارش پول نیوز، گفتنی است که طبق تحقیقات میدانی صورت گرفته نرخ های پیشنهادی برای فروش مجوزهای مختلف کشف کسب و کار در کشور بسیار غیر قابل باور هستند به گونه‌ای که این امر امروزه خود نوعی شغل پردرآمد به حساب می آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قوانین دست و پا گیر راه اندازی کسب و کار را سخت کرد


همانگونه که می دانیم یکی از مهمترین دلایل کاهش راه اندازی کسب و کار در کشور را می توان بروکراسی اداری پیچیده و قوانین کهنه و نخ نما شده عنوان کرد چرا که بسیاری از این قوانین در سال‌های گذشته و شده و امروز دیگر کارایی لازم را ندارند و در این میان برخی از افراد تعبیر خاصی از این قوانین دارند که این خود می‌تواند نقش بسزایی در ایجاد اشتغال و عدم رونق تولید داشته باشد، چراکه برخی از افراد معتقد هستند که رفع انحصار می‌تواند بازار کسب و کار را کساد کند اما این در حالی است که با اصلاح قوانین موجود نه تنها رونق باز خواهد گشت بلکه می توان شاهد افزایش آمار اشتغال نیز در کشور بود اتفاقی که متاسفانه در سال‌های گذشته دست خوش کاهش چشمگیری شده است.

 

نگاهی به قوانین کسب و کار در کشورهای دیگر


بر اساس قانون پنجم توسعه و همچنین تصویب قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، نهادهای مربوط در زمینه صدور پروانه کسب و کار موظف به تسهیل روند صدور این مجوزها شده‌اند، اما بنابر آخرین گزارش سال 2020 بانک جهانی در خصوص سهولت کسب و کار، ایران در رتبه 127 جهان قرار دارد. در همین گزارش رتبه ایران در زیر شاخه شروع کسب و کار 178 از میان 190 کشور است. در ارزیابی بانک جهانی، روند 10 کار اداری برای ایجاد کسب و کار در ایران 72 روز زمان می برد. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته این رقم بین پنج تا هفت روز است.

 

حذف انحصار از مجوز داروخانه


خوشبختانه در هفته گذشته شاهد اصلاح آیین نامه اخذ مجوز داروخانه بودیم اتفاقی که به یقین می تواند برکات بسیاری را به دنبال داشته باشد چرا که طبق گفته کارشناسان این مهم می تواند نقش بسزایی در ارائه خدمات بهتر و مناسب تر به مردم داشته باشد.

به طور کلی باید در نظر داشت که در گذشته برای کسب مجوز راه اندازی داروخانه فرد باید اقدام به کسب امتیاز می نمود اتفاقی که شاید مشمول گذشت زمان به نسبت طولانی می شد و در صورت کسب امتیاز لازم باز هم موانع دیگری بر سر راه متقاضی مانند جمعیت شهر مدنظر و فاصله مکانی با داروخانه دیگر وجود داشت که این خود در اخذ مجوز مشکلات عدیده ای را رقم می زد اما این در حالی است که با اصلاح آیین نامه جدید دیگر این موانع برداشته شده است هر چند موارد دیگر مانند موروثی بودن جواز و ارائه جواز کسب به دارو ساز هنوز وجود دارد که این موارد نیز می تواند مشکل ساز باشد چرا که در بسیاری از موارد بعد از فوت صاحب داروخانه جواز کسب به فرزند وی که دارای مدرک تحصیلی مرتبط نیست، واگذار می شود، همچنین بنا به این آیین نامه جواز تنها به داروسازان ارائه داده می شود، اما این در حالی است که با حذف این موارد می توان شاهد افزایش جذب سرمایه گذاری در این شغل بود.

در پایان باید یادآور شد اصلاح قوانین اخذ مجوز راه اندازی کسب و کار نه تنها باعث رونق اقتصادی می شود بلکه می تواند در افزایش آمار اشتغال و کاهش مهاجرت نخبگان و افراد تحصیلکرده موثر باشد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: کسب و کار اشتغال پول نیوز بانک جهانی داروخانه کسب و کار در کشور راه اندازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۹۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه سهمیه المپیکی ایران در قایقرانی

سهمیه ایران در المپیک به ۲۹ رسید.

به گزارش تابناک ورزشی؛ «نبی رضایی» در مسابقات آب‌های آرام قهرمانی آسیا و انتخابی قاره‌ای المپیک در فینال کانوی ۱۰۰۰ متر مردان به عنوان قایق اول از خط عبور کرد و با کسب مدال طلا جواز حضور در المپیک پاریس را کسب کرد.

«فاطمه مجلل» در فینال روئینگ تک‌نفره بانوان به عنوان قایق سوم از خط عبور کرد و با کسب مدال برنز مسابقات جواز حضور در المپیک را بدست آورد. 

«علی آقامیرزایی» در فینال کایاک ۱۰۰۰ متر مردان به عنوان قایق سوم از خط عبور کرد و با کسب مدال برنز مسابقات جواز حضور در المپیک پاریس را کسب کرد.

دیگر خبرها

  • خشم آمریکا از افزایش هزینه‌های دفاعی چین
  • معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند
  • وزیر اقتصاد: سرخابی‌ها قسطی فروش رفتند
  • وزیر اقتصاد: سرخابی‌ها اقساطی فروش رفتند
  • دارو زباله نیست!
  • بازار گوشت قرمز در مسیر نجومی شدن / قیمت جدید مرغ اعلام شد
  • ضعف قوانین، پاشنه آشیل تعاونی‌ها در اقتصاد ایران
  • آسمان در اختیار متمولین؛ از بلیت هواپیمای نجومی تا خرید جت شخصی
  • سه سهمیه المپیکی ایران در قایقرانی
  • ضبط ۱۳۸ قلم داروی تاریخ مصرف گذشته در سرخون