Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-19@20:21:53 GMT

کاوشگر چینی روی مریخ سلفی گرفت

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۹۹۷۳۱

کاوشگر چینی روی مریخ سلفی گرفت

مقامات چینی به مناسبت اولین ماه حضور این کشور در سیاره سرخ یک تصویر سلفی را که مریخ نورد «ژورانگ» از خود در سطح این سیاره سرخ گرفته بود، منتشر کردند.

در این تصور می توان مریخ نورد «ژورانگ» را با سکوی فرود خود در پس زمینه مزین به پرچم چین مشاهده کرد. این مریخ نورد اواخر ماه مه از این سکوی فرود پایین آمد تا اکتشافات خود را بر سطح مریخ آغاز کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اداره ملی فضایی چین (CNSA) اعلام کرد: ژورونگ یک دوربین از راه دور را با فاصله حدود ۳۳ فوت (۱۰ متر) از سکوی فرود قرار داده و سپس برای گرفتن عکس گروهی عقب نشینی کرده است. ژورونگ پس از حدود سه ماه گردش به دور این سیاره در تاریخ ۱۵ مه (۲۵ اردیبهشت) با موفقیت در منطقه Utopia Planitia، دشت گدازه شمالی در سیاره سرخ فرود آمد.

این مریخ نورد در ژوئیه سال ۲۰۲۰ در داخل فضاپیمای چینی Tianwen-۱ به فضا پرتاب و در ماه فوریه وارد مدار مریخ شد.

«پل بیرن»، استاد علوم سیاره ای در دانشگاه ایالتی NC، در توئیتی نوشت: مریخ نورد چینی ژورونگ یک دوربین بی سیم کوچک به همراه داشت که برای گرفتن عکس دسته جمعی آن را بر سطح مریخ قرار داد.

عکس دیگری که امروز توسط اداره ملی فضایی چین (CNSA) منتشر شد، نمای کریستالی واضحی از سکوی فرود را در میان غبار قرمز سنگلاخی این سیاره و همچنین مناظر مریخ نشان می دهد که توسط مریخ نورد ژورونگ گرفته شده است.

چین در تلاش برای رسیدن به فعالیت‌های فضایی رقیب خود یعنی آمریکا و تایید جایگاهش به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی، میلیاردها دلار در ماموریت بین کهکشانی به سیاره مریخ سرمایه گذاری کرده است.

ماموریت چین به مریخ از جمله شامل چند پروژه جدید فضایی است که این کشور دنبال می‌کند و شامل قرار دادن فضانوردان چینی در کره ماه و برخورداری از یک ایستگاه فضایی تا سال ۲۰۲۲ است.

چین پیش از این هم در سال ۲۰۱۱ میلادی برای پرتاب کاوشگر به مقصد مریخ تلاش کرده بود، اما این ماموریت شکست خورد و فضاپیمای چینی پس از پرتاب از پایگاه قزاقستان، در جو زمین سوخت.

این بار چین نه تنها به طور مستقل برای اجرای این ماموریت وارد عمل شده، بلکه همزمان مجموعه‌ای از یک مدارگرد و یک مریخ نورد را به مریخ فرستاده است تا سرعت انجام ماموریت‌هایش را افزایش دهد.

سرعت پیشرفت برنامه‌های فضایی چین در دو دهه اخیر قابل توجه بوده است. در سال ۲۰۰۳ میلادی «یانگ لیوی» به عنوان نخستین فضانورد چینی رهسپار مدار زمین شد و سال گذشته نیز فضاپیمای «چانگ ای-۴» توانست با «موفقیت کامل» روی نیمه پنهان ماه بنشیند./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: مریخ نورد سکوی فرود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۹۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

محمدرضا گلزار که مدتی ازدواج کرده و تمام تلاشش را برای دیده نشدن همسرش کرده بود بالاخره با انتشار تصویری در کنار او کنجکاوی ها را از بین برد.

دیگر خبرها

  • فرود مشکوک بالگرد‌های آمریکایی در دیرالزور سوریه
  • (عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!
  • سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر
  • سه فضانورد چینی به مدار زمین می‌روند
  • ۳۱  فروردین در دنیای علم چه خبر؟
  • برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی
  • دهه‌ها فراز و فرود برای عضویت فلسطین در سازمان ملل
  • کشفی تازه: زهره کربن و اکسیژن نشت می‌کند
  • ناسا در مریخ با مشکلی بزرگ مواجه شد
  • ناسا در پی راه سریع‌تر و ارزان‌تر برای انتقال نمونه‌های مریخ به زمین