Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری مستند «جستجوگر» به کارگردانی محمدمهدی ابراهیمی نصر صبح امروز شنبه ۲۲ خردادماه با حضور این کارگردان و محسن رحیمی تهیه‌کننده، در کانون اندیشه جوان برگزار شد.

محسن رحیمی مدیرعامل کانون اندیشه جوان و تهیه‌کننده این مستند در ابتدای این نشست گفت: کانون اندیشه جوان از سال ۱۳۷۷ راه‌اندازی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از ابتدای شکل‌گیری این کانون تا امروز، در قالب‌های مختلفی در زمینه مسائل جوانان نخبه دانشگاهی گام‌هایی را برداشته‌ایم. این کانون در ابتدا در حوزه کتاب فعالیت می‌کرد و بعدها به سوی برگزاری همایش‌ها و فعالیت‌هایی از این دست گام برداشت.

وی ادامه داد: ورود به حوزه مستند و به خصوص ساخت مستندی با موضوع دکتر شریعتی، درست در زمانی برای کانون به عنوان یک ضرورت احساس شد که به این نتیجه رسیدیم، بسیاری از قالب‌های سابقی که کانون در آن فعالیت می‌کرد مخاطبان کمتری پیدا کرده و کمتر با این نوع از فعالیت‌ها ارتباط برقرار می‌شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در حوزه تولید مستند ورود پیدا کنیم.

مدیرعامل کانون اندیشه جوان تاکید کرد: آغاز پژوهش در حوزه تولید مستند با موضوع دکتر شریعتی از اواخر سال ۹۶ اوایل سال ۹۷ آغاز شد و با استفاده از پژوهش‌هایی که توسط کارگردان صورت گرفته بود که سناریو مورد نظر نوشته شد و در نهایت این مستند آماده نمایش شد. مستند «جستجوگر» همانند همایش‌هایی که توسط کانون برگزار شده است، با هدف باز کردن باب گفتگو درباره شخصیت دکتر شریعتی بود. تاکید می‌کنم که این مستند اولین تجربه کانون اندیشه جوان به شمار می‌رود و ممکن است نقدهایی به آن وارد شود. البته ما روند تولید مستند خود را ادامه می‌دهیم و مستند بعدی که قرار است در این کانون تولید شود، پرتره‌ای درباره آیت الله مصباح یزدی است.

در ادامه این نشست محمدمهدی ابراهیمی نصر کارگردان مستند «جستجوگر» گفت: در ابتدا می‌دانستیم که می‌خواهیم مستندی تولید کنیم که وجوه مختلفی از اندیشه دکتر شریعتی را به مخاطب منتقل کند، اما این نکته را هم می‌دانستیم که اگر این مستند تنها در حوزه اندیشه تولید شود، ممکن است مخاطب آن را پس بزند و فقدان داستان باعث شود جذابیت تماشای مستند کمتر شود. به همین دلیل دغدغه ما این شد که در چنین مستندی هم وجه اندیشه متفکر را داشته باشیم و هم درام لازم برای تولید یک مستند را مدنظر قرار دهیم. به همین دلیل خط داستانی اصلی مستند را ماجرای مرگ دکتر شریعتی قرار دادیم و در کنار آن به اندیشه‌های سوسیالیستی و دیگر تفکرات وی پرداختیم.

وی با اشاره به اینکه در «جستجوگر» تلاش شده است که تا از قضاوت کردن فاصله گرفته شود، تاکید کرد: با توجه به اینکه این مستند مصاحبه‌محور است، سعی کردیم با ۲ طرف ماجرا یعنی موافقان و مخالفان اندیشه‌های دکتر شریعتی گفتگو کنیم، در همین راستا یک لیست ۷۰ نفری را در نظر گرفتیم که از این تعداد یا برخی تمایل نداشته و یا برخی فرصت نداشتند که ما را در این مستند همراهی کنند و در نهایت به یک لیست ۱۲ نفری برای مصاحبه‌های این مستند دست پیدا کردیم.

این کارگردان مستند ادامه داد: «جستجوگر» در ۴ قسمت با نام «از مزینان تا پاریس»، «بازگشت به خویشتن»، «رسالت روشنفکر» و «گفتگوهای تنهایی» تولید شده است، نباید فراموش کرد که دکتر شریعتی یک متفکر است و مانند یک مبارز از جمله شهید چمران نیست، در واقع متفکر یک جا می‌نشیند، می‌نویسد و حرف می‌زند و به همین دلیل ممکن از تصاویری بسیاری از یک متفکر وجود نداشته باشد، اما در نهایت ما تمام تلاش خود را کردیم تا این مستند را به بهترین نحو جلوی دوربین ببریم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: این اثر یک مستند آرشیوی نیست و بیشتر مصاحبه محور است، در واقع یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که در زمینه آرشیو درباره شخصیت‌های متفکر که شامل دکتر شریعتی نیز می‌شود، با مشکل مواجه هستیم، حتی در این زمینه دچار کمبود عکس بودیم و تعداد فیلم‌هایی که از این متفکر وجود داشت بسیار کم بود. به همین دلیل فقر آرشیوی ما را به این فکر انداخت که از تکنیک موشن گرافی استفاده کنیم.

ابراهیمی نصر گفت: البته در این زمینه با هنرمندانی چون داریوش ارجمند و محمدعلی نجفی که صحبت می‌کردیم و می‌گفتیم که چرا آرشیوی از دکتر شریعتی ندارند، می‌گفتند که آن زمان امکانات کم بود و با توجه به مسائل ضد حکومتی و ترس از اینکه تصاویر به دست ساواک بیفتد خود مشکلاتی را به همراه داشت، البته داریوش ارجمند به ما گفت تصاویری داشته که گم شده است و نجفی نیز تاکید کرده که هیچ تصویری از این اندیشمند نداشته است.

وی با اشاره به پیشینه شناختی که نسبت به آثار دکتر شریعتی داشته است، بیان کرد: از زمانی که ۶ ساله بودیم مادرم برای من کتاب‌های دکتر شریعتی را می‌خواند و همیشه حرف این اندیشمند در خانه ما بود و همین مساله سبب شد تا از همان دوران خوانش آثار شریعتی را آغاز کنم. اما پژوهش اصلی درباره این مستند نزدیک به یک سال طول کشید و در این دوران هم از کسانی که شریعتی را عامل ساواک می‌دانستند و هم کسانی که کاملاً از وی دفاع می‌کردند و هم کسانی که وی را منصفانه قضاوت می‌کردند استفاده کردیم.

این کارگردان ادامه داد: هنگام انجام پژوهش‌ها، خانم شریعت رضوی در بستری بیماریی بودند، البته ما برای تکمیل پژوهش و مستند به دیدار خانواده دکتر شریعتی رفتیم اما موفق نشدیم که همراهی آنها را در این مستند داشته باشیم، چرا که همکاری با مستندسازانی که در حوزه‌های اندیشه فیلم تولید می‌کنند بسیار ضعیف است. در این راستا با برخی از مستندسازان صحبت کردیم که چرا تا امروز مستندی درباره دکتر شریعتی نساخته‌اند برخی می‌گویند که می‌ترسند نتوانند ابعاد مختلف این شخصیت در مستند پرداخته شود و برخی نیز می‌گویند زمان آن نشده است که مستندی در این باره تولید شود.

محسن رحیمی نیز در پایان گفت: مستند «جستجوگر» قرار است ۲۹ خردادماه در ۴ روز متوالی روی آنتن می‌رود. همچنین علاوه بر انتشار در پلتفرم‌ها، اکران‌های خصوصی را برای دانشجویان خواهیم داشت.

کد خبر 5232698 نیوشا روزبان

منبع: مهر

کلیدواژه: فیلم مستند مستند جستجوگر انتخابات 1400 علی مرادخانی مناظره انتخاباتی تئاتر ایران شبکه پنج سیما فیلم کوتاه برنامه تلویزیونی سینمای مستند موسیقی ایرانی مهران مدیری کارگردان تئاتر جشنواره فیلم کن شبکه دو سیما فیلم سینمایی کانون اندیشه جوان همین دلیل دکتر شریعتی تولید مستند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۹۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عاطفه آنجا بود

گاهی مرا تا باغ می برد/ باغچه هایی که نشان از خورشید داشتند/ جوجه هایی را می دیدم که بزرگ می شدند/ در کنار گنجشک هایی که/ پرواز را تمرین می کردند/... عاطفه رفتاری ست اجتماعی که درون مایه ای انسانی دارد، استعدادی نظری ست که زندگی را پُر بار می سازد و آن را از یکنواختی بیرون می آورد. هر چند خود از احساسات بیرون آمده است .ولی احساسی ست که از دالان های پر پیچ و خَم اندیشه گذر کرده پس کارکردی فراتر از احساس دارد.  عاطفه / اندیشه از مولفه های شعر است و در کنار تصویر و موسیقی و زبان بافت اصلی شعر را تشکیل می دهد. به باور من در گزینش واژه « عاطفه» نگرش عمیق وجود داشته ،راوی قصد دارد مخاطب را در خوانش اشعارش درگیر عواطف انسانی نماید تا متن را همراهی کند حال چرا وجود این عاطفه را به جائی دیگر ارجاع داده«عاطفه آنجا بود»در صورتی که این «عاطفه»می توانست همه جا باشد به نظرم با این ارجاع می خواسته تلنگری به ذهن مخاطب بزند و تو من اندیشه و خیال او را به دورانی دور دست ببرد که عشق و از خود گذشتگی سر لوحه ی اندیشه ی انسان ها بوده و به باور من «آنجا» ارجاع به سرزمین گرم و تفتیده ی جنوب است به وسعت اطراف کارون و خوزستان همراه با ازخودگذشتگی مردمان آن در جنگ گرفته تا خون گرمی و صداقت مردم ساکن در حاشیه ی خلیج فارس و دریای عمان یعنی جنوب ایران .حال با این مقدمه می پردازیم به کتاب « عاطفه آنجا بود» مجموعه شعر مسعود عرب زاده که این مجموعه پنجاه و یک صفحه ای در پانصد نسخه توسط انتشارات قلمداران جنوب به چاپ رسیده است. شاعر برای ورود مخاطب به متن کتابش سروده ای چهار سطری را بر می گزیند و آن را با کلماتی زیبا و روان و به دور از تعقید و ابهام های تصنعی ، با رعایت کامل ایجازشعر خود را می سراید. آهسته، آهسته باران می گیرد. (می بارد)/ چتر و باران هم صدا/کسی با صدای بارانی می خواند:/رنگین کمان ها در کدام فصل متولد می شوند؟ شاعر سعی می کند( ایجاز) را در اشعارش رعایت نموده و با تصویرسازی های مخاطب را به خوانش اشعارش دعوت کند«زیر کدام ستاره و بیرق/ سایه ها عبور می کنند/با غربتی که هنوز طولانی ست/و خون/ نشانی از شقایق ندارد.سپس در سرودی دیگر مخاطب را همراه خود به دور دست ها می برد و می سراید. پیراهنی/ در علفزاری گیر کرده است/ گلوله ای/ از دورصفیر می کشد/ و من/ به کودکی هایم پناه می برم.»  شاعر برای رونمائی شدن زندگی در شالیزارها و خال کوبی ابرهای تیره و به مهمانی فرستاده شدن برادران خورشید توسط ما چنین می سراید. «ابرهای تیره را/خالکوبی کرده اند/قدیس هایی که/شیرها را رام می کردند/برادران خورشید را/ماه/ به مهمانی فرستاد/ تا زندگی در شالیزارها/ رونمائی شود.» کتاب سرشار از سروده های زیبابازبانی یکدست و آرایه های ادبی همراه با جانشینی و همنشینی خوب واژه هاست و همچنین رعایت ایجاز در اکثر سرودها. «خورشید اگر مال من بود/ می پیچدمش در کاغذکادو/برای روزهای پنهان باغچه»یا این سروده«باید خودم را دفن کنم/ تا نتوانم در این تاریکی/ صبح/ قدم بزنم». در انتهای این مجموعه شاعر برای ماندگار شدن سرودهایش علام می کند که : «شعری نوشته ام/ که بعداز من/ در پارک شهر/ یا در بلوار/ چند لحظه ی کنارش بنشینید/یوگای وحشی من / که مانند یک برج ناقوس/ بر آسمان شهر گردن کشیده است» و سروده ای دو سطری را پایان بخش مجموعه ی خود می کند تا مخاطب را به آراسته شدن رهنمون باشد و آن هم آراسته شدنی زیبا از زبان رنگ ها. « انسان ها آراسته می شوند/از زبان رنگ ها» سادگی زبان راوی و فراز و فرود آن ها خوب بود و نام کتاب با مضمون سروده ها همخوانی داشت برای این شاعر هم اقلیمی موفقیت روز افزون آرزومندم

دیگر خبرها

  • استقلال در اندیشه پایین کشیدن پرسپولیس
  • ساخت و ساز غیرقانونی در شهرک اندیشه
  • پرورش میگو در ۸ هزار هکتار اراضی ساحلی بوشهر/تولید افزایش می‌یابد
  • قطعی آب شرب فاز یک اندیشه شهرستان شهریار
  • نماینده فارس در اندیشه صدرنشینی لیگ برتر هندبال کشور
  • ثبت تولد ۳ قلوها در اصفهان ۱۴۰۳ + عکس نوزادان
  • نگاهی به اندیشه‌های عرفانی اُشو، در «کتاب فرهنگ»
  • عاطفه آنجا بود
  • قصه آدم‌هایی که برای عزت ایران می‌کوشند
  • لزوم نقش آفرینی طلاب در تقویت قدرت اندیشه جامعه