Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی صنعت برق با اشاره به برگزاری سومین دور مناظره انتخابات ریاست جمهوری، از آمادگی همه اکیپ‌های عملیاتی صنعت برق برای تامین برق در سراسر کشور خبر داد و گفت: هفته جاری به دلیل قرار گرفتن در شرایط تنش دمایی، شاهد افزایش شدید مصرف برق هستیم که حتی احتمال شکسته شدن دوباره پیک را هم به همراه دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از وزارت نیرو، مصطفی رجبی مشهدی گفت: پیش بینی های لازم برای تداوم پایداری برق به ویژه در هنگام برگزاری سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری انجام شده است و در این خصوص پرسنل عملیاتی صنعت برق در آمادگی کامل به سر می برند تا در صورت بروز هرگونه مشکلی در کوتاه ترین زمان ممکن به رفع آن اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی صنعت برق از مشترکان خواست تا ضمن کاهش مصرف به ویژه در ساعات اوج مصرف در صورت بروز اختلال در شبکه، موارد را از طریق تلفن ۱۲۱ در سراسر کشور به شرکت های برق برای رفع نواقص احتمالی اطلاع دهند.   رجبی مشهدی در عین حال در خصوص آخرین وضعیت تولید و مصرف برق در هفته جاری اظهار داشت: براساس پیش بینی ها از امروز تا پایان هفته به طور میانگین شاهد افزایش ۱.۴ درجه ای دمای هوا در سراسر کشور خواهیم بود که این میزان در برخی از استان ها حتی به ۵ درجه نیز خواهد رسید که همین موضوع باعث قرار گرفتن در شرایط دمایی حداکثر و افزایش شدید مصرف برق می شود.   وی در عین حال با تاکید بر این که تمهیدات لازم برای تامین پایداری شبکه برق در روز رای گیری نیز اندیشیده شده است، خاطرنشان کرد: همه تلاش و تمرکز صنعت برق تامین برق عموم هموطنان سراسر کشور در تمام روزهاست و اختصاص به یک روز خاص ندارد ولی در عین حال هماهنگی های لازم برای تامین برق شعب اخذ رای بعمل آمده است و مشکلی نخواهیم داشت.   سخنگوی صنعت برق با اشاره به هماهنگی های صورت گرفته برای همکاری صنایع و کشاورزان در مشارکت با طرح های تشویق محور مدیریت مصرف در ساعت اوج بار گفت: مشترکان خانگی می توانند تنها با بکار بستن سه راهکار ساده، از بروز خاموشی احتمالی جلوگیری نمایند.   رجبی مشهدی تصریح کرد: استفاده از دور کند کولرهای آبی، تنظیم دمای کولرهای گازی بر روی ۲۵ درجه و عدم استفاده از وسایل برقی پرمصرف در ساعات گرم روز(۱۲ تا۱۸) مهمترین راهکارها برای تامین برق همه مشترکان و پایدار ماندن شبکه برق کشور است.   انتهای پیام

منبع: دانا

کلیدواژه: سراسر کشور برای تامین تامین برق صنعت برق مصرف برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۰۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صف طویل تعمیر خودروهای مردم/ بی‌کیفیت‌ترین قطعات چینی به ایران می‌آیند؟

نگارعلی_ «در یک ماه گذشته بیش از ۳ مرتبه به تعمیرگاه‌ رفتم؛ از تعمیرگاهی در شمال کشور گرفته تا استان البرز و تهران و امروز برای چهارمین بار قطعه نو از کار افتاد و کار من دوباره به تعمیرگاه کشیده شد. از همه جالب‌تر اما صحبت‌های مکانیک خطاب به من بود که گفت:" آقا به خدا ما خودمان هم نمی‌دانیم قطعه‌ای که استفاده می‌کنیم، چی هست و از کجا آمده."»

آنچه در بالا خواندید، صحبت‌های یکی از مصرف‌کنندگان ایرانی خودرو بود که برای چهارمین بار در یک ماه گذشته به تعمیرگاه مراجعه کرده بود؛ به گفته تعمیرکاران، کیفیت پایین قطعات خودرو و خرابی‌های بی‌شمار، مصرف‌کننده ایرانی را کلافه کرده‌است و مردم و تعمیرکاران خودرو را به جان یکدیگر انداخته‌ است. واردات بی‌حساب و کتاب قطعات خودروی غیراصل به کشور، کیفیت پایین قطعات خودرویی که در داخل تولید می‌شوند و نبود ناظری دقیق برای سر و سامان دادن به بازار، منجر به آشفتگی بازار قطعات خودرو شده‌است و مصرف‌کننده ایرانی را به دردسر انداخته است.در عین حال باید توجه داشت در برخی موارد فروش قطعات دست دوم به جای قطعات نو، خطر بزرگی را پیش روی دارندگان خودرو قرار داده است و همین مساله سبب شده بسیاری نسبت به ایمنی خودروها هشدار دهند. با این حال در اینجا موضوع اصلی واردات قطعات بی کیفیتی است که با نرخ بالا به مشتری عرضه می‌شود اما کیفیت لازم را برای مصرف کننده ندارد.

جو را به جای گندم به مردم می‌فروشند

علیرضا نیک‌آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو، به خبرآنلاین گفت:« بدون هیچ نظارتی هر شخصی از خارج از کشور قطعه وارد کشور می‌کند؛ برچسب قطعات غیراصلی که وارد کشور می‌کنند را تغییر می‌دهند تا بتوانند مصرف‌کننده را فریب بدهند. از طرف دیگر بسته‌بندی قطعات را تغییر می‌دهند تا مصرف‌کننده نتواند اصل و یا غیراصل بودن محصول را تشخیص دهد. به عبارت دیگر جو را به جای گندم به مردم می‌فروشند. بازار قطعات خودرو در حال حاضر حساب و کتابی ندارد و هر شخصی هر قطعه‌ای که بخواهد وارد می‌کند و به دست مصرف‌کننده می‌دهد. تهیه قطعات اصلی در حال حاضر در بازار سخت شده‌است. قطعاتی اصل در بازار هستند اما به قدری تعداد قطعات غیراصل در بازار زیاد شده‌اند که پیدا کردن قطعات اصل سخت شده‌است.»

نیک‌آیین در ادامه با اشاره به این موضوع که تقاضا برای تعمیرات خودرو افزایش پیدا کرده‌است؛ گفت:« گفته می‌شود که فرسودگی خودروها ممکن است عاملی تعیین‌کننده برای خرابی مداوم خودروها باشد اما باید گفت که حتی اگر خودرویی ۵۰ سال کار کرده باشد، درصورتی که قطعات اصل بر روی آن کار شود، خودرو دوباره زنده می‌شود

صنعت خودرو و صنایع وابسته از سیاست اشتباه آسیب می بیند

در سال‌های گذشته، قیمت‌گذاری دستوری، نه تنها منجر به سرو و سامان گرفتن بازار خودرو، کوتاه شدن دست دلالان از این بازار و کاهش شکاف قیمتی کارخانه و بازار خودرو نشده‌است، بلکه ضرر و زیان سنگینی به خودروسازان و صنایع وابسته به آن‌ها از جمله صنعت خودروسازی تحمیل کرده‌ است؛ طبق آخرین گزارش‌های منتشر شده و بنابر گفته سخنگوی انجمن قطعه‌سازان مجموع بدهی و زیان خودروسازان به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده‌است؛ ۵۰ هزار میلیارد تومان از این مقدار را بدهی به قطعه‌سازان تشکیل می‌دهد؛ عاملی که منجر به کمبود نقدینگی قطعه‌سازان و عقب‌افتادگی روند توسعه‌ای آن‌ها و در نتیجه افت کیفیت قطعات شده‌است.

بی‌کیفیت‌ترین قطعات چینی به ایران می‌آیند

ساسان قربانی، کارشناس صنعت خودرو، در خصوص واردات بی‌رویه قطعات خودرو به کشور، به خبرآنلاین گفت:« اگر صنعت خودروسازی کشوری بخواهد موفق شود باید از قطعات تولید داخل استفاده کند، مگر اینکه فناوری تولید قطعه‌ای خاص در آن کشور وجود نداشته‌ باشد. وظیفه مسئولان دولتی در سیستم‌های نظارتی است که بر واردات قطعات خودرو به کشور نظارت کنند که در حال حاضر این نظارت به درستی انجام نمی‌شود و بیش از آنکه واردکنندگان قطعات جوابگو باشند، روند کار تولیدکنندگان داخلی زیر ذره‌بین است و بیشترین فشار بر روی تولیدکنندگان داخلی است و این شکل از نظارت صنعت خودروسازی، قطعه‌سازی و مردم را متضرر می‌کند.»

او در ادامه گفت:« خیلی از مردم و تعمیرکاران اطلاعی از منشاء قطعه ندارند و ممکن است آن قطعه را استفاده کنند و وقتی کار از کار گذشت، متوجه شوند که قطعه اصل نبوده‌است. از طرفی خیلی از قطعات غیراصل با قیمت پایین وارد بازار می‌شوند که توجه مصرف‌کنندگان را نیز به خود جلب می‌کند، اما باید در نظر داشت که هیج ارزونی بی‌دلیل نیست و قطعه‌ای که با قیمت پایین به فروش می‌رسد، قطعا از نظر کیفی در درجه پایینی قرار دارد. باید گفت که واردات گسترده قطعات غیر اصل، نه به نفع صنعت و نه به نفع مردم و نه به صلاح کشور است.»

قربانی در ادامه گفت:« با واردات گسترده قطعات غیراصل به بازار، دست قطعه‌سازان داخلی از بازار کوتاه شده‌است. باید این موضوع را در نظر داشت که در چین قطعات خودرو در سطوح کیفی متفاوتی تولید می‌شوند؛ واردکنندگان ایرانی اما قطعات بی‌کیفیت را برای واردات به کشور انتخاب می‌کنند و می‌توان گفت قطعه‌ای که به کشور وارد می‌شود، بی‌کیفیت‌ترین قطعه چینی است که منافع مردم را در خطر می‌اندازد.»

این کارشناس صنعت خودرو گفت:« شما هر سمت را نگاه می‌کنید، از بازار قطعات خودرو گرفته تا بازار لوازم‌خانگی، پوشاک و خودرو در انحصار چین است. در صنعت خودرو شاهد هجوم بی‌سابقه انواع خودروهای چینی به بازار هستیم اما از آنجا که هر مدل از خودروی چینی در تیراژ محدود به کشور وارد می‌شود، برای قطعه‌ساز ایرانی، ساخت قطعات صرفه اقتصادی ندارد و در نتیجه قطعات خودروهای چینی نیز از چین وارد می‌شوند و در آخر در کارخانه قطعه‌ساز ایرانی بسته می‌شود و بحث حمایت از تولید داخلی مغفول می‌ماند.»

در آخر باید گفت، نبود ناظری دقیق برای نظارت بر بازار قطعه در کشور و اجرای سیاست‌های اشتباه و آسیب‌زننده به صنعت خودرو و صنایع وابسته نه تنها حیات صنایع را به خطر انداخته است بلکه سبد هزینه‌ای مصرف‌کننده ایرانی را در شرایط اقتصادی بغرنج فعلی کشور، سنگین‌تر کرده‌است.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897236

دیگر خبرها

  • کارگران به دیدار رهبر انقلاب می‌روند
  • آماده‌سازی شبکه برق خوزستان برای عبور از پیک مصرف تابستان
  • ارتقای رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت در سال جاری
  • تماشای مناظره از شبکه تهران
  • قرعه‌کشی تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس برگزار شد/ تماشای مناظره و برنامه‌های تبلیغاتی از شبکه تهران
  • ۵۰ درصد برق کشور در واحدهای صنعتی مصرف می‌شود
  • نیمی از برق کشور در بخش تولید مصرف می‌شود
  • نیمی از برق کشور در بخش تولید مصرف می شود
  • ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی صنعت برق تسویه شد
  • صف طویل تعمیر خودروهای مردم/ بی‌کیفیت‌ترین قطعات چینی به ایران می‌آیند؟