Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@23:31:01 GMT

تاثیر رژیم غذایی مناسب بر سلامت بدن

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۰۱۰۶۶

تاثیر رژیم غذایی مناسب بر سلامت بدن

دستگاه گوارش کلید اصلی بدن است. در واقع سلامت ما و وضعیت جسمانی ما آینه‌ای از چیزهایی که می‌خوریم و حتی چیزهایی که نمی‌خوریم است. عادات و برنامه‌های غذایی انسان تاثیر مستقیمی روی سلامت دارد.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام وب سایت لیمویی،  متخصصین و پزشکان حوزه تغذیه معتقدند، کلید اصلی برای طول عمر همراه با سلامتی و عبور از بیماری‌ها و آسیب‌ها، داشتن رژیم غذایی مناسب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئله شاید برای بسیاری از ما کم‌ اهمیت باشد؛ به این دلیل که به‌خوبی نمی‌دانیم تاثیر رژیم غذایی مناسب بر سلامت بدن چیست و چگونه به ما کمک می‌کند. شاید اگر آثار و فواید یک برنامه غذایی مفید را بدانید، برای عمل کردن به آن مشتاق شویم و با جدیت بیشتری به آن بپردازیم. برای شناخت تأثیرات مثبت برنامه غذایی مناسب برای سلامتی، همراه ما باشید.

چرا داشتن رژیم غذایی مهم است؟

مهم‌ترین ثروت در زندگی، داشتن سلامتی است. آیا می‌خواهید بدانید چگونه می‌توانید از این بزرگترین نعمت الهی مراقبت کنید؟ آیا می‌خواهید بدانید تاثیر رژیم غذایی مناسب بر سلامت بدن چیست؟ آیا سلامتی و رژیم غذایی به یکدیگر مربوط هستند؟

بدن انسان مانند قطاری است که در مسیر خود حرکت می‌کند و برای حرکت نیاز به سوخت و انرژی دارد تا بتواند سالم و سلامت به مقصد برسد. تصور کنید قطار شما با سوخت فسیلی بنزین حرکت می‌کند. اگر به‌جای بنزین در مخزن آن آب بریزید، چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر بنزین کافی به‌قطار نرسد، چه اتفاقی می‌افتد.

قطعاً بدن انسان برای رشد، حفظ سیستم ایمنی، حرکت ماهیچه‌ها و در کل عملکرد صحیح، نیاز به سوخت مفید دارد؛ اما این سوخت مفید چگونه تأمین می‌شود؟ دستگاه گوارش وظیفه‌ی تأمین سوخت مورد نیاز اجزای و اعضای بدن را دارد. این دستگاه از طریق خوراکی‌ها و مواد غذایی که مصرف می‌کنید، مواد مورد نیاز بدن را جدا کرده و جذب می‌کند و اضافات را دفع می‌کند. ارتباط و تاثیر رژیم غذایی مناسب بر سلامت بدن در اینجا مشخص می‌شود. شما باید بتوانید خوراکی‌هایی بخورید که مواد مورد نیاز بدن را تامین کنند. مواد غذایی مختلفی وجود دارند که تأمین‌کننده این مواد مغذی هستند؛ اما این مسئله به همین سادگی نخواهد بود.

رژیم غذایی مناسب، شرط حفظ سلامتی

تا به اینجا متوجه شدیم که خوردن خوراکی و غذاهای مختلف برای بدن حکم سوخت برای قطار در حال حرکت را دارد و بسیار مهم است. همچنین فهمیدیم که مواد معدنی و مغذی درون این خوراکی‌ها، کلید اصلی تأمین سوخت در بدن هستند. خب با این تفاسیر دیگر به داشتن رژیم غذایی احتیاجی نیست، خوراکی‌های مقوی بخوریم و غذای زیاد بخوریم تا سوخت بیشتری داشته باشیم. صبر کنید، با این عجله حتماً نتیجه برای شما برعکس خواهد شد و  ضد سلامتی عمل خواهید کرد. اگر به این صورت عمل کنید بعد از مدتی با اضافه‌وزن و بیماری‌هایی همچون دیابت و کلسترول مواجه خواهید شد.

برنامه‌های غذایی یا به‌اصطلاح رژیم‌های غذایی تعیین می‌کنند که شما در طول روز چه مقدار از مواد مغذی مختلف را نیاز دارید و باید مصرف کنید. این رژیم‌های غذایی ضامن سلامتی و عملکرد صحیح بدن خواهند بود، البته به‌شرط اینکه مناسب و مورد تأیید پزشک باشد. تاثیر رژیم غذایی مناسب بر سلامت بدن، یک تاثیر کاملاً مثبت، مهم و ضروری است.

به‌طور کلی فواید رژیم غذایی مناسب برای بدن و سلامتی چیست؟

شاید بپرسید که چرا باید رژیم بگیریم؟ یک باور غلط عمومی درباره رژیم گرفتن وجود دارد. افراد تصور می‌کنند فقط افرادی که اضافه‌وزن دارند باید رژیم غذایی داشته باشند. این بسیار اشتباه است. بله افرادی که به این عارضه دچار هستند بیش از دیگران به برنامه‌ریزی غذایی نیاز دارند اما افراد دیگر هم به این برنامه محتاج هستند.

تاثیر رژیم غذایی مناسب بر سلامت بدن در تمام زندگی ظهور خواهد داشت. به‌عنوان مثال اگر رژیم غذایی خوبی داشته باشید:

● خواب راحتی خواهید داشت

● ذهن شما فعال‌تر و آماده‌تر خواهد بود

● میزان هوشیاری شما بیشتر خواهد شد

● کمتر دچار بیماری خواهید شد

● طول عمر سالم خواهید داشت

● خستگی مفرط و بی‌حالی نخواهید داشت

● تناسب‌اندام خواهید داشت

● هضم غذا برای شما راحت‌تر خواهد بود

● بدن شما بهترین عملکرد را ارائه خواهد داد

● استرس، اضطراب و مشکلات قلبی به حداقل خواهند رسید

آیا هر رژیم غذایی مناسب است؟

تا به اینجا از فواید و تاثیر رژیم غذایی مناسب بر سلامت بدن گفته شد، اما نکته‌ای بزرگ و مهم در این میان است. آیا هر رژیمی مفید است؟ جواب قطعاً خیر خواهد بود.

امروزه رژیم‌ها و عادت‌های غذایی بسیار زیادی رواج یافته است. بسیاری از سوء استفاده‌گران برای دریافت پول دست به نوشتن برنامه‌های غذایی غیر کارشناسانه زدند که می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. بسیاری از رژیم‌های غذایی هم وجود دارند که پایه‌های علمی دارند و مورد قبول پزشکان قرار گرفته‌اند، اما از آنجایی که پایه‌های هر رژیم متفاوت است و بدن انسان‌ها هم با یکدیگر متفاوت است، هر رژیمی برای هرکسی مناسب نیست. شما با مراجعه به سایت لیمومی، می‌توانید بهترین برنامه ممکن را دریافت کنید و به آن عمل کنید.

مزیت رژیم‌های ارائه شده توسط لیمومی اختصاصی بودن آن برای افراد است. در واقع سایت لیمومی با در نظر گرفتن شرایط جسمانی و سلامتی افراد، بهترین رژیم غذایی را ارائه می‌کند. برای دریافت رژیم لیمومی می‌توانید همین حالا از طریق لینک زیر اقدام کنید.

https://limoo.me/isna3

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رژيم غذايي دستگاه گوارش خوراکی ها رژیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۱۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌

ایسنا/خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به تاثیر پیشرفت‌ها در زمینه بهداشت و اصول پیشگیری از بیماری‌ها در افزایش امید به زندگی، گفت: فرهنگ و پذیرش جوامع، زمینه اجتماعی را برای اصلاح شرایط زندگی و تغییر رفتارهای بهداشتی در خانواده‌ها فراهم می‌کند.

پژمان بختیاری‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری هفته سلامت و نام‌گذاری پنجمین روز این هفته با عنوان سلامت خانواده و فرهنگ سلامت اظهار کرد: در چند دهه اخیر، به دلیل تغییر و تحولات اساسی و فراگیر در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی- امنیتی، اقتصادی و فناوری در مقیاس منطقه‌ای و جهانی، نقش ممتاز و تعیین‌کننده فرهنگ به ویژه فرهنگ‌های ملی و منطقه‌ای در عرصه‌های ملی، بین‌المللی و جهانی نمایان‌تر شده است.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران، به عنوان نقطه عطف تحولات معنوی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قرن بیستم از ظرفیت‌ها و توانایی‌های بالفعل و بالقوه عظیمی در این حوزه برخوردار است و پیشرفت و تعالی همه‌جانبه کشور، مستلزم بهره‌گیری مؤثر و هوشمندانه از آن در سطح ملی و مناسبات و تعاملات منطقه‌ای و جهانی است. در حقیقت، فرهنگ به معنای اخص آن، از مختصات ذاتی، مزیت‌های راهبردی، انحصاری و سرنوشت‌ساز کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران است که همواره مورد تأکید معمار کبیر انقلاب اسلامی امام (ره) و مقام معظم رهبری بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: فرهنگ، نظام‌واره و کلیتی واحد و شامل «عقاید و باورهای اساسی، ارزش‌ها، آداب، الگوهای رفتاری ریشه‌دار و دیرپا، نمادها و مصنوعات» در سطح محلی، ملی، عمومی و حرفه‌ای است. فرهنگ به مثابه «روح جامعه» به زندگی فردی و اجتماعی انسان معنا و هویت می‌بخشد و شکل‌دهنده و اثرگذار بر ذهنیت و گرایش‌های افراد و جامعه و تعیین‌کننده رفتار عمومی است.

وی افزود: فرهنگ، جهت‌بخش جامعه و نظام‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است و نقش و تأثیر قابل توجهی در ارتقای سلامت افراد در سه سطح سیاست‌گذاری و ارائه‌دهندگان خدمات سلامت و مردم به عنوان گیرندگان خدمات سلامت ایفا می‌کند.

بختیاری‌نیا عنوان کرد: فرهنگ، مجموعه‌ای از رهنمودها یا فرمول‌ها برای زندگی در جهان را به ما ارائه می‌دهد و فرهنگ‌های اجتماعی افراد را با اعتقادات، ارزش‌ها و عادت‌های خاصی پرورش می‌دهند. فرهنگ، واسطه‌ای است که مردم به عنوان تسهیلگر روابط اجتماعی برای برقراری ارتباط از آن استفاده می‌کنند.

وی افزود: تأثیر متقابل فرهنگ و سلامتی بسیار پیچیده است و مستلزم در نظر گرفتن مجموعه‌ای از دلایل، تجربه‌ها، تجلیات و روش‌های پیشگیری و درمان برای انبوهی از مشکلات انسانی است با این حال اگرچه تنوع فرهنگی به ویژه در رابطه با سلامتی در ظاهر جذاب و فریبنده است، به همان اندازه می‌تواند تفاوت‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بین مردم را نیز پنهان کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ارتقای فرهنگ سلامت در مردم با هدف آگاه‌سازی مردم از حقوق و مسئولیت‌های اجتماعی خود و استفاده از ظرفیت محیط‌های ارائه مراقبت‌های سلامت برای رشد معنویت و اخلاق اسلامی در جامعه، تحقق رویکرد سلامت همه‌جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاست‌های اجرایی و مقررات با رعایت اولویت پیشگیری بر درمان و...، افزایش آگاهی، مسئولیت‌پذیری، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تأمین، حفظ و ارتقای سلامت با استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان‌های فرهنگی، آموزشی و رسانه‌های کشور و...، تربیت انسان‌های سالم، باانگیزه، شاداب، متدین، وطن‌دوست، جمع‌گرا، نظم‌پذیر و قانون‌گرا انجام می‌شود.

وی افزود: همچنین ارتقای فرهنگ سلامت مردم برای ارتقای امید به زندگی، تامین سلامت و تغذیه سالم جمعیت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و...، افزایش آگاهی و میزان سواد سلامت جامعه در راستای افزایش پیش‌گیری، خودمراقبتی فعال و اصلاح سبک زندگی و ارتقای عادلانه سلامت در کشور با استفاده بهینه از مشارکت آگاهانه و مسئولیت مردم و توسعه همکاری‌های بین بخشی انجام می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در طول قرن گذشته علل اصلی مرگ در بسیاری از کشورها به طرز چشمگیری از بیماری‌های عفونی به بیماری‌های مزمن تغییر کرده است. اگرچه نوآوری‌های بیوتکنولوژیک نقش مؤثری در درمان بیماری‌ها داشته‌اند اما پیشرفت‌ها در زمینه بهداشت و اصول پیشگیری از بیماری‌ها نیز نقش انکارناپذیری در افزایش امید به زندگی داشته و منجر به طولانی‌تر شدن متوسط امید به زندگی شده است.

بختیاری‌نیا عنوان کرد: عوامل مختلف شامل بهبود شرایط زندگی، کاهش سوء تغذیه، بهبود وضعیت بهداشتی غذا و آب، اصلاح سیستم‌های دفع فاضلاب و ... با سهم نسبی خود می‌توانند به عنوان مؤلفه‌های بیولوژیک در کنار نوآوری‌های بیوتکنولوژیک بر طول عمر تأثیرگذار باشند. مداخلات پیشگیرانه غالبا در شرایط زندگی و رفتار افراد تأثیرگذار است. در نتیجه فرهنگ و پذیرش جوامع، زمینه اجتماعی را برای اصلاح شرایط زندگی و تغییر رفتارهای بهداشتی در خانواده‌ها فراهم می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت
  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • فواید شگفت‌انگیز کرفس برای سلامتی: هر آنچه باید بدانید
  • برای حفظ سلامتی روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم؟
  • خانواده سالم و منسجم، محور سلامتی
  • با تغییر رژیم غذایی خود زمین را نجات دهید
  • هفته سلامت فرصتی برای پاس داشتن سلامتی
  • آمار خوبی از میزان موالید و جوانی جمعیت در کشور مشاهده نمی‌شود
  • پویش سلامتی را قدم بزن به مناسبت هفته سلامت در مهریز
  • دیدار جمعی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی با نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی