Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-16@14:04:03 GMT

انتشار صورت های مالی راهی برای ایجاد شفافیت بورس

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۰۲۲۳۸

انتشار صورت های مالی راهی برای ایجاد شفافیت بورس

بر اساس صورت مالی منتشر شده توسط سازمان بورس، با وجود کاهش ۲۰ درصدی کارمزدها از مرداد ماه ۹۹، کل درآمدهای این سازمان و شرکت‌های فرعی آن چهار برابر شده و به چهار هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش پول نیوز، چهارشنبه شب بود که برای نخستین بار صورت‌های مالی حسابرسی‌شده سازمان بورس و اوراق بهادار برای مشاهده عموم در سایت سازمان بورس منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تصمیمی که به گفته رئیس سازمان بورس در راستای شفافیت منتشر شد و واکنش‌های مثبتی را هم از سوی مقامات بورسی و هم فعالان بازار سرمایه به همراه داشت.

سعید اسلامی بیدگلی، عضو شورای عالی بورس در این خصوص گفت: ارتقای جایگاه سازمان بورس در فرایند شفافیت بازار سرمایه و افزایش نقش نظارتی سازمان بورس در اقتصاد کشور از جمله نتایج مثبت انتشار صورت های مالی سازمان است. شاهین چراغی، عضو سابق شورای عالی بورس هم این اقدام را ریل‌گذاری جدید در بازار سرمایه عنوان کرده و گفت: این اتفاق برکات خوبی خواهد داشت.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه هم در این رابطه گفته بود، با منتشر شدن صورت‌های مالی گام بزرگی در جهت شفافیت در بازار برداشته شده است و نکته مهم و اثرگذار این است که دیگر شرکت‌های سهامی عام را هم ملزم می‌کند تا با انتشار صورت‌های مالی خود در جهت شفافیت حرکت کنند.

منابع درآمد سازمان بورس چیست؟

بر اساس ماده ۲۶ اساسنامه مصوب ۱۴ اسفند ۱۳۸۴ هیات وزیران و به استناد قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، منبع اصلی درآمد سازمان بورس، وجود دریافتی بابت ثبت اوراق بهادار و صدور مجوز، وجوه دریافتی از ناشران اوراق بهادار، وجوه دریافتی بابت بخشی از کارمزد معاملات، وجوه دریافتی بابت هزینه‌های رسیدگی به اختلافات و نظارت بر فعالیت‌ افرد و همچنین منابع درآمدی دیگر است.

۴ برابر شدن درآمدهای سازمان بورس

در این گزارش صورت‌های مالی تلفیقی گروه و سازمان بورس و اوراق بهادار مورد بررسی قرار می‌گیرد که شامل صورت‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسوی وجوه، شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس، شرکت رایان بورس و شرکت مدیریت فناوری بورس تهران است.

 


بر اساس این گزارش کل درآمدهای عملیاتی گروه حدود چهار هزار میلیارد تومان (۳۹۶۱ میلیارد تومان) بوده که نسبت به سال مالی ۹۸ تقریبا چهار برابر شده است. از این چهار هزار میلیارد تومان کارمزد حاصل از حق نظارت بر معاملات بورس و فرابورس در مجموع به بیش از ۳۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است و این در حالی است که نرخ کارمزد معاملات از ابتدای مرداد سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته است.

 

 

 

کل هزینه‌های این گروه نیز در سال گذشته ۵۳۰ میلیارد تومان بوده که بیش از ۸۰ درصد از سال مالی ۹۸ بیشتر بوده و از این میان ۳۰۰ میلیارد تومان صرف هزینه‌های پرسنلی شده است. با احتساب این هزینه‌ها، مازاد درآمد بر هزینه خالص گروه به بیش از ۳۳۰۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال مالی ۹۸ بیش از ۲۷۰ درصد رشد داشته است.

بر اساس صورت مالی سال ۹۹، کل دارایی‌های سازمان بورس و شرکت‌های فرعی ۱۶۲۷ میلیارد تومان است که تقریبا هفت برابر سال مالی ۹۸ بوده است. همچین کل سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت گروه در سال ۹۹ بیش از ۲۳۶۰ میلیارد تومان به ثبت رسیده که در مقایسه با سال مالی ۹۸ رشدی ۷۲۰ درصدی را نشان می‌دهد. گروه سازمان بورس در سال ۱۳۹۹ باید ۳۲۲ میلیارد تومان مالیات پرداخت کند که نسبت به سال ۹۸ بیش از ۳۵۰ درصد افزایش یافته است.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بورس صورت مالی شفافیت بورس بازار سرمایه اخبار بورس سازمان بورس میلیارد تومان سازمان بورس صورت های مالی بازار سرمایه اوراق بهادار سال مالی ۹۸ بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۲۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرنوشت عمره مفرده پس از ۹ سال/ زائران ایرانی اردیبهشت راهی سرزمین وحی می‌شوند؟

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، عمره مفرده سال 94 به دلیل تجاوز به 2 نوجوان ایرانی در فرودگاه جده و مسئولیت‌پذیر نبودن سعودی‌ها در برابر این هنجارشکنی، به دستور وزیرارشاد وقت متوقف شد.

در ایام حج اقداماتی برای برقراری عمره صورت گرفت، اما در همان سال فاجعه منا رخ داد و دیگر مسئولان کشورمان نسبت به ازسرگیری این سفرها زغبتی نشان ندادند، این در حالی است که سعودی‌ها مشتاق حضور ایرانیان در سرزمین وحی بودند.

سال گذشته با برقراری روابط سیاسی ایران و عربستان، اعزام زائران عمره در دستور کار قرار گرفت. اقداماتی برای این منظور انجام شد و حتی مسئولان کشورمان چندین‌بار به عربستان سفر کردند و توافق‌هایی انجام دادند. 

در آخرین اقدام مقرر شد تا اواخر آذر زائران ایرانی اعزام شوند. اما باز هم به دلیل ثبت‌نام دیرهنگام این امر رخ نداد و اعزام‌ها به 13 دی موکول شد. در روز قبل از اعزام اما خبری مبنی بر لغو پروازها منتشر شد و اعزامی هم صورت نگرفت. این در حالی است که برای حدود 2 هزار نفر ویزا صادر شده بود و بیش از 40 هزار نفر اماده اعزام به عمره بودند.

زمان سپری شد و مسئولان کشورمان مدعی شدند که سعودی‌ها مجوز پروازی نمی‌دهند. کار از سوی مقامات وزارت خارجه پیگیری شد اما باز هم تا پایان سال گذشته زائری به عربستان اعزام نشدند.

حالا با گذشت بیش از 4 ماه سازمان حج از اعزام زائران ایرانی به عمره خبر داده و گفته که «از سوم اردیبهشت اعزام‌ها صورت می گیرد.» یعنی یک هفته دیگر. از طرفی هم دیگر ثبت نامی در کار نیست و متقاضیانی که سال گذشته هزینه سفر را پرداخته کرده بودند، در اولویت اعزام هستند. 

البته این مبالغ به زائران بازگردادنده شده است. بر همین اساس مدیران استانی باید طی تماس با متقاضیان سال گذشته در صورت تمایل آنها را در کاروان ها نام نویسی کنند.

رئیس سازمان حج اعلام کرده که تا قبل از اعزام حج زائران به عمره می‌روند و تعداد در نظر گرفته شده در این مرحله 5 هزار نفر است. بر همین اساس بازه زمانی اعزام حدود دو هفته خواهد بود. البته عمره گزاران 10 روز در سرزمین وحی حضور خواهند داشت که 5 روز در مکه و 5 روز در مدینه است. هزینه سفر هم 40 میلیون و 600 تا 42 میلیون و 900 هزار تومان اعلام شده است. در حالی که سال گذشته این مبلغ 41 تا 44 میلیون تومان بود.

این در حالی است که قبل از آغاز اعزام‌های حج تقاضا برای عمره به حداقل می‌رسد و از طرفی هم هتل‌های مکه و مدینه خالی و آماده اجرای مقدمات حج می‌شوند. بر همین اساس سعودی‌ها با هزینه کمتر هم حاضرند که زائران عمره را پذیرش کنند.

حال باید دید که اعزام زائران عمره به کجا می‌رسد و اصلا آیا هفته اول اردیبهشت بالاخره بعد از 9 سال زائران ایرانی به عمره می‌روند یا نه؟ با این وجود بسیاری از فعالان حوره زیارتی معقتند که برقراری عمره حتی با چند پرواز محدود می‌تواند نویدبخش اعزام زائران بعد از مناسک حج تمتع باشد. البته گرانی این سفر پس از حج دور از انتظار نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لزوم شفافیت در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی
  • تاکید رییس سازمان بازرسی بر شفافیت زنجیره تولید، مصرف و فروش نفت
  • کاستن از حجم قاچاق با شفافیت مسیر تجارت خارجی
  • اتلاف سالانه هزار همت ازمنابع مالی درحوزه مسکن به‌دلیل تعلل دولت
  • جهان فقط دو سال فرصت دارد؟
  • بورس در روز پس از «وعده صادق» /امیدواری سهامداران در دقایق پایانی افزایش یافت
  • انتشار آگهی مزایده پرسپولیس و استقلال به صورت رسمی
  • بزرگترین سرمایه نظام سلامت، منابع انسانی است
  • مرتضی نائیجی در گفت و گو با قدس: شفافیت شرکت‌های دولتی به عنوان مهم‌ترین بخش اقتصادی در دست دولت، به پایان رسید
  • سرنوشت عمره مفرده پس از ۹ سال/ زائران ایرانی اردیبهشت راهی سرزمین وحی می‌شوند؟