Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه در بازه ۶ ماه اخیر ۹۲۳ کودک کار تاکنون شناسایی شدند گفت که از این تعداد ۷۶۳ کودک اتباع و ۱۶۰ کودک ایرانی هستند.

به گزارش ایمنا، امین شاهرخی در نشست خبری روز جهانی مبارزه با کار کودکان با بیان اینکه هیچ انسان فرهیخته‌ای که کودک داشته باشد یا نداشته باشد راضی نیست که کودک در سنین کودکی کار کند، گفت: باید به فکر کودکان کار باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان بهزیستی در دوران فعلی با توجه به تکلیف قانونی که وجود دارد یکی از کارهای مهم خود را اجرای طرح جذب، شناسایی و حمایت از کودکان کار قرار داد.

وی افزود: از اسفند سال ۹۸ طرح کلید خورد اما اجرای طرح با شیوع بیماری کرونا همزمان شد اما اقدامات با حمایت از اورژانس اجتماعی انجام شد.

شاهرخی ادامه داد: شایعه شده بود که بیماری کرونا از طریق کودکان کار شیوع می‌شود اما طرح ادامه یافت و اکنون طرح شناسایی، جذب و حمایت از کودکان کار به یک فرآیند تبدیل شده است زیرا سال‌ها به‌صورت ناقص اجرا می‌شد اما اکنون به صورت فرایند مستمر و نتیجه‌بخش تبدیل شد. امروز شاهدیم طرح مذکور ضربتی نیست و طرح بگیر و ببند نیست و به فرایند تبدیل شده است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در ادامه این نشست با بیان اینکه در بازه ۶ ماه اخیر ۹۲۳ کودک کار تاکنون شناسایی شدند گفت که از این تعداد ۷۶۳ کودک اتباع و ۱۶۰ کودک ایرانی هستند.

به گفته وی، یکی از معضلات ما کودکان اتباع هستند که به صورت غیرقانونی در کشور حضور دارند. از ۹۲۳ نفر به تعداد محدود به خیابان بازگشتند.

وی یادآور شد: در این طرح برای اولین بار ثبت عنبیه می‌شود. در طرح‌های قبلی یک کودک با چند هویت ثبت می‌شد اما اکنون با ثبت عنبیه فرآیند مشخص است.

شاهرخی در ادامه این نشست درباره آمار بازگشت به خانواده و ترخیص به خانواده گفت: از ۹۲۳ کودک شناسایی شده، ۷۲۴ نفر به خانواده جذب شدند و در کنار خانواده هستند و خانواده تحت حمایت قرار می‌گیرد. خانواده را حمایت می‌کنیم.

وی در ادامه از مردم خواست تا اگر در خیابان و سر چهارراه کودک کار مشاهده کردند به جای کمک نقدی که کار پسندیده‌ای نیست به اورژانس ۱۲۳ اطلاع دهند و کمک‌ها را از درگاه بهزیستی برای حمایت از خانواده‌ها انجام دهند.

شاهرخی همچنین با اشاره به آمار کودکان کار بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود که حدوداً ۴ هزار کودک زباله‌گرد و ۲ هزار کودک کار و خیابان در استان تهران وجود دارد.

نحوه حمایت و ارائه خدمات به کودکان کار خارجی

در ادامه این نشست، سعید آرام- مدیرکل بهزیستی شهر تهران درباره طرح ساماندهی کودکان و با بیان اینکه اواسط مردادماه سال ۹۹ طرح حمایت اجتماعی از کودکان کار به صورت جدی آغاز شد و طی دو تا سه هفته تمام نیروهای اورژانس اجتماعی در مناطق مختلف تهران مشغول آگاه‌سازی کودکان و جلب اعتماد آنها بودند و از اوایل شهریور ماه جذب کودکان آغاز شد، اظهار کرد: کودکان پس از جذب به مراکز غربالگری انتقال و پس از احراز هویت و ارزیابی اولیه سلامت جسمانی، ساماندهی آنها آغاز و مداخلات روانشناسی و مددکاری برای آنها صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: کودکانی که طی این مدت جذب شده‌اند، ۱۶ درصد ایرانی، یک تا دو درصد پاکستانی و بقیه افغانستانی هستند که کودکان اتباع برای بررسی مدارک اقامتی به استانداری معرفی شدند. در ادامه بچه‌های کار ایرانی به خانواده‌های خود تحویل داده شده و تعهدات لازم برای عدم بازگشت بچه‌ها به خیابان گرفته و توانمندسازی خانواده‌ها آغاز می‌شود. بچه‌های اتباع نیز در صورتی که مدارک قانونی اقامت داشته باشند مثل بچه‌های ایرانی مورد حمایت قرار می‌گیرند و بچه‌های اتباعی که غیر قانونی در ایران هستند در مراکز اسکان موقت تا ۲۱ روز نگهداری می‌شوند تا تعیین تکلیف شوند.

آرام با اشاره به اینکه ۲۱ کودک از مجموع کودکان شناسایی شده فاقد هرگونه خانواده‌ای بودند، گفت: این کودکان در مراکزی مانند مرکز یاسر مورد حمایت قرار می‌گیرند. بچه‌های اتباع غیرقانونی هم که به خانواده‌هایشان تحویل داده شده‌اند در صورت بازگشت کودک به خیابان رد مرز می‌شوند که تاکنون سه خانواده ردمرز شده‌اند.

وی به مشکل نبود نظارت قوی بر مرزها و قاچاق انسان از مرزها اشاره کرد و گفت: وقتی ما خانواده‌ای را رد مرز می‌کنیم به صورت غیرقانونی دوباره به کشور بازمی‌گردد و این روند، ساماندهی را با مشکل مواجه کرده است.

مدیر کل بهزیستی شهر تهران با اعلام این مطلب که ۹۰ درصد این کودکان نیازهای اقتصادی خانواده خود را مرتفع می‌کنند، اظهار کرد: اگر خانواده این کودکان توانمند نشوند، ساماندهی موفقیت‌آمیز نخواهد بود. از میان کودکان شناسایی شده ۴۰ کودک سرپرست معلول، ۱۰۰ کودک خانواده دچار بیماری خاص، ۹۰ کودک مادرسرپرست و ۷۵ کودک دارای سرپرست معتاد بودند. این خانواده‌ها تحت حمایت بهزیستی قرار گرفته‌اند و به آنان یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان کمک معیشتی تأمین مسکن پرداخت شده است.

وی در ادامه ضمن هشدار نسبت به این مسئله که ساماندهی کودکان کار ممکن است منجر به بردن کودکان به کارگاه‌های زیرزمینی و بهره‌کشی از آنها شود، گفت: در حال تدوین آئین‌نامه برای منع کار کودک در کارگاه‌ها هستیم تا بچه‌ها از خیابان به داخل کارگاه‌ها گسیل نشوند. حضور در ایستگاه‌های مترو را نیز در دستور کار داریم.

آرام گفت: از میان کودکان جمع‌آوری شده ۵۴ نفر دختر بودند که عمدتاً ایرانی هستند.

به گفته وی، ۸۰ درصد این کودکان حداقل یک نوع آزار جسمی و روحی را تجربه کرده‌اند و مهم‌ترین مشکل این کودکان سوءتغذیه است.

منبع: ایسنا

کد خبر 500075

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سوءتغذیه کودکان کار مدیرکل بهزیستی استان تهران روز جهانی مبارزه با کار کودکان کودک زباله گرد کودکان کار خارجی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق کودکان کار خانواده ها کودک کار بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۳۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به این دلایل به کودکتان زیاد بستنی ندهید

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ بستنی یکی از خوراکی‌های پر طرفدار، لذیذ، خوشمزه و هوس انگیز در بین بزرگسالان و کودکان است که کمتر کسی تمایلی به خوردن آن ندارد و می‌تواند از این خوشمزه، دوست داشتنی دل بکند. برخی از کودکان و حتی بزرگسالان میل و علاقه به بستنی با طعم‌های مختلف وانیلی، شکلاتی، توت فرنگی و ... دارند تا حدی که تمام طول روز حاضرند به جای انواع غذا بستنی بخورند.
بسیاری از مادران انواع و اقسام مختلف بستنی را در روز‌های گرم تابستان برای رفع عطش و کاهش حرارت درونی بدن کودک جزء برنامه غذایی کودکان در نظر می‌گیرند، اما آیا مصرف بستنی برای کودک مفید است؟ 

ذائقه کودکتان را به بستنی عادت ندهید
همه‌ بچه‌ها به خوردن بستنی و یخمک‌های رنگی علاقمند هستند، اما بهتر است خانواده‌ها به کودک خود بیش از حد بستنی ندهند، زیرا خوردن زیاد بستنی می‌تواند سلامتی اطفال را در معرض خطر قرار دهد و موجب بروز اضافه وزن در بدن آن‌ها شوند پس بهتر است والدین بیشتر مراقب تغذیه آن‌ها باشند.

خطرات مصرف زیاد بستنی در کودکان:

ابتلا به بیماری‌ کبد چرب
مواد مورد استفاده در بستنی، نوشابه، کیک و بیسکویت سبب ایجاد بیماری کبد کشنده‌ای در کودکان می‌شود. بنظر می‌رسد فروکتوز به مراتب بیشتر از گلوکز به سلامتی آسیب می‌رساند. به گفته دانشمندان بستنی و فروکتوز سبب بروز ابتلا به بیماری‌های کبد چرب در جوانان شده است، دقیقا چیزی مشابه مصرف الکل که سبب سرطان، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی می‌شود. براساس مطالعه‌ای جدید یک چهارم از کودکان در زمان نوجوانی از نظر بالینی چاق هستند.
شربت ذرت با فروکتوز بالا در نوشیدنی‌های شیرین شده و بسیاری از غذا‌های فرآوری شده یافت می‌شود. این ماده بطور طبیعی در میوه‌ها وجود دارد، اما تولید کنندگان فیبر و مواد مغذی را حذف و قند را به آن‌ها اضافه می‌کنند.
در طول این مطالعه، محققان همچنین دریافتند آنزیمی به نام khk که برای اولین مرحله از متابولیسم فروکتوز مورد نیاز است در کبد موش‌هایی که فروکتوز می‌نوشند افزایش یافته است به همین دلیل پس از آن دانشمندان نمونه‌های کبدی را از نوجوانان چاق با بیماری کبد چرب بررسی کردند و سطح بالایی از آنزیم khk را یافتند. براساس این تحقیقات کبدی سالم است که بدون هیچ گونه چربی باشد.

ابتلا به دیابت
والدین نباید ذائقه کودکانشان را به بستنی عادت دهند، زیرا محتوای بستنی، قند و نشاسته است و در کودکان علاوه بر چاقی، موجب ابتلا کودک به بیماری دیابت نیز می‌شود. کودکان می‌توانند یک بار در هفته بستنی بخورند و مصرف بیش از این مقدار توصیه نمی‌شود. برای وزن گیری کودکان می‌توانید روزانه چند قاشق بستنی را بعد از غذا به کودک بدهید. سردی بیش از حد بستنی برای دستگاه گوارش مناسب نیست پس ابتدا بستنی را از فریزر خارج کنید و پس از گذشت دقایقی که از سردی بستنی کاسته شد، آن را به کودک بدهید.

 

دیگر خبرها

  • این درد را در سنین رشد کودکان را جدی بگیرید
  • حمایت از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان در لرستان
  • به این دلایل به کودکتان زیاد بستنی ندهید
  • دلیل پرخاشگری در کودکان چیست؟
  • درآمد ۶۰ میلیون تومانی کودکان کار!
  • دختر جوان قربانی آدم‌ربایی ساختگی | نقشه خواستگار فریبکار برای دختر پولدار
  • کودکان مسلمان بریتانیایی 132 هزار دلار برای کمک به خانواده‌های فلسطینی و یمنی جمع‌آوری کردند
  • مهمترین اقداماتی که در شرایط اضطراری باید انجام داد + فیلم
  • شکل گیری اعتماد‌به‌نفس از دوران کودکی
  • امشب کودکان غزه در آرامش می‌خوابند