Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیر ارجمند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: زنجان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین استان‌های صنایع فلزی کشور در تولید، نقش برجسته‌ای دارد و هنرمندان صنایع‌دستی نیز در خط مقدم تولید قرار دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: صنایع‌دستی این استان از جمله ملیله‌کاری، چاروق دوزی، چاقوسازی، مسگری، قلم‌زنی، گلیم‌بافی، گیوه‌دوزی، مصنوعات چرمی و غیره، این استان را در جهان بلندآوازه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: در حال حاضر بیش از ۵۵ رشته صنایع‌دستی در استان زنجان وجود دارد که در میان آن‌ها یکی از رشته‌های شاخص استان زنجان رشته ملیله کاری است که سال ۱۳۹۸ شورای جهانی صنایع‌دستی، زنجان را به‌عنوان شهر جهانی ملیله ثبت کرد. 

ارجمند با اشاره به اینکه صادرات صنایع‌دستی موضوعی پراهمیت در کسب درآمد و رونق اقتصادی این استان به‌حساب می‌آید، اضافه کرد: در سال ۹۹ صادرات یک‌میلیون و ۳۳۰ هزار دلاری صنایع‌دستی زنجان به‌صورت چمدانی و رسمی انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان ادامه داد: صنایع‌دستی زنجان چاقو و گیوه بیشتر به عراق، زیورآلات سنتی به کشورهای جنوب خلیج‌فارس، صنایع چرمی به کشور ترکیه و ملیله نیز به برخی از کشورهای اروپایی صادر می‌شود که در این میان بیشترین صادرات به کشور عراق است. 

وی همچنین از برگزاری ۳۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی خبرداد و گفت: در همین راستا دو دوره مجازی برای شاغلین صنایع‌دستی و ۳۱ دوره آموزش عمومی حضوری برای هنرجویان و علاقه‌مندان در سطح استان برگزار شد.

ارجمند افزود: دو دوره مجازی در حوزه صنایع‌دستی شامل دوره بازاریابی داخلی و خارجی صنایع‌دستی بومی استان زنجان و طراحی محصول صنایع‌دستی بومی استان زنجان و ۳۱ دوره آموزش عمومی برای هنرجویان و علاقه‌مندان در سطح استان شامل دوره‌های گلیم بافی، قلم‌زنی روی مس، ملیله‌کاری، گیوه بافی، میناکاری، منبت‌کاری، چرم‌دوزی، چارق‌دوزی و غیره و… از عناوین مهم‌ترین دوره‌های برگزار شده در این مدت بود که در پایان دوره آن‌ها گواهینامه آموزشی دریافت کردند. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در ادامه از صدور یک هزار و ۴۸۹ فقره پروانه و مجوز صنایع‌دستی نیز خبر داد و گفت: یک هزار و ۲۴۱ فقره پروانه تولید انفرادی، ۲۱ صدور و تمدید پروانه تولید کارگاهی، ۶۳ مورد صدور و تمدید کارت شناسایی صنعتگری و ۱۵ فقره پروانه تولید کارگاهی صنایع‌دستی، ۱۲۵ مجوز مشاغل خانگی مستقل، چهار مجوز مشاغل خانگی حقوقی و ۲۰ مجوز مشاغل خانگی پشتیبان حقیقی برای متقاضیان در یکی از رشته‌های صنایع‌دستی صادر شد که برای ۸۵۷ نفر از طریق صدور مجوزهای صنایع‌دستی اشتغال‌زایی ایجاد شد. 

وی همچنین به انجام ۹۵۰ بازدید فنی از کارگاه‌های صنایع‌دستی نیز اشاره کرد و گفت: انجام مستندسازی مسائل مهندسی ایمنی و بهداشتی کارگاه‌های صنایع‌دستی و ارائه اطلاعات و مستندات به اداره‌کل در راستای دسته‌بندی و درجه‌بندی این کارگاه‌ها بر اساس چک‌لیست انجام شد.

انتهای پیام/73005/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: صنایع دستی استان زنجان میراث فرهنگی صادرات مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان زنجان امیر ارجمند بازدید فنی صنایع دستی صنایع دستی استان زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۳۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی بازارچه در موزه صنایع دستی گلستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز گلستان، معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی گلستان گفت: بازارچه سوغات و صنایع دستی استان روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته در موزه صنایع‌دستی گلستان برپا می‌شود.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی استان گلستان افزود: این بازارچه هر هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب در خانه تاریخی امیر لطیفی برگزار شود.

مریم حاجی‌ابراهیمی گفت:حمایت از فعالان حوزه صنایع‌دستی و سوغات استان، توسعه، ترویج و آموزش‌های صنایع‌دستی است.

دیگر خبرها

  • برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان
  • ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی ۲۲ درصد افزایش یافت
  • برگزاری دوره آموزش تخصصی سفال و سرامیک در استان سمنان
  • صادرات ۹ میلیارد دلاری استان تهران
  • هدفگذاری صادرات ۶۵۸ میلیون دلاری از زنجان
  • تولید ۷۵ درصد پارچه موردنیاز کشور در داخل
  • افزایش 22 درصدی ارزش صادرات صنایع دستی از آذربایجان‌غربی
  • برپایی دوره‌های آموزش صنایع دستی در استان همدان
  • برپایی بازارچه در موزه صنایع دستی گلستان
  • صادرات صنایع‌ دستی رونق می‌‌گیرد