Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-25@23:47:01 GMT

توسعه شبکه ریلی در داخل محوطه‌های بندری

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۰۴۰۴۲

توسعه شبکه ریلی در داخل محوطه‌های بندری

تین نیوز

عضو هیأت عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: توسعه شبکه ریلی در داخل محوطه‌های بندری و تدوین استاندارد نحوه مقابله با حوادث عملیات بندری نفتی و غیرنفتی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در حوزه بندری به منظور رعایت‌های زیست‌محیطی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرهاد منتصر‌کوهساری در رابطه با اهداف و برنامه‌های سازمان بنادر به منظور حرکت در مسیر ایجاد بنادر سبز، اظهار داشت: بر‌اساس استانداردها و شاخص‌های بین‌المللی، معیارهای متعددی به منظور ارزیابی و رتبه‌بندی بنادر از نظر رعایت استانداردهای زیست محیطی، میزان سازگاری و انطباق عملیات در محوطه‌های دریایی و بندری با شاخص‌های زیست‌محیطی تدوین شده است تا بنادر به صورت علمی و عملی با شاخص‌های قابل سنجش بتوانند در مسیر تبدیل به بنادری سبز مورد ارزیابی قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از جمله شاخص‌های مهم در این زمینه می‌توان به مدیریت و مصرف بهینه انرژی در انجام عملیات، مدیریت مواد زائد و نحوه بازیافت آن، کیفیت هوا در محوطه بندر، پایش و کنترل منظم آن، پایش و مدیریت سطح نویز تجهیزات و عملیات، مدیریت فرایندها به منظور پیشگیری از آسیب‌های زیست محیطی و...اشاره کرد و در همین راستا از میان ۳۳ کنوانیسون بین‌المللی که سازمان بنادر و دریانوردی به آن‌ها ملحق شده، ۱۴ کنوانسیون مستقیما با موضوعات زیست محیطی مرتبط هستند.

اقدامات دریایی به منظور حرکت در مسیر بنادر سبز

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در حوزه دریایی و بندری اقدامات قابل توجهی توسط این سازمان انجام شده و یا در دست اقدام است، توضیح داد: به عنوان مثال در بخش دریایی سازمان بنادر و دریانوردی علاوه بر خرید و تامین انواع تجهیزات پیشرفته مقابله با آلودگی‌های دریایی به ارزش ۱۰۰ میلیون یورو و استقرار و به کار‌گیری این تجهیزات در تمامی بنادر بازرگانی کشور، نسبت به راه‌اندازی هفت مرکز اصلی مقابله با آلودگی دریایی، تجهیزات دریافت مواد زائد نفتی و انواع زباله‌ها از کشتی‌ها، جلوگیری از آلودگی هوا توسط کشتی‌ها با تامین برق مورد نیاز شناورهای ورودی از طریق کابل و سیستم برق بندر... اقدام شده است.

اقدامات بندری به منظور حرکت در مسیر بنادر سبز

کوهساری ادامه داد: در بخش بندری نیز اقدامات مهم و حائز اهمیتی همچون تدوین دستور العمل‌های ایمنی بر اساس کنوانسیون‌های بین المللی به منظور حصول اطمینان از رعایت استانداردهای زیست محیطی و پیشگیری از حوادث مخرب محیط زیست در هنگام انجام عملیات بندری، ساماندهی عملیات مرتبط با کالاهای خطرناک، ساماندهی انبارها و نحوه انبارش و جداسازی این کالاها انجام شده است.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: عقد قرارداد با بخش خصوصی به منظور ساخت ترمینال مکانیزه مواد معدنی در راستای کاهش اثرات مخرب زیست محیطی ناشی از تخلیه و بارگیری مواد معدنی، توسعه شبکه ریلی در داخل محوطه‌های بندری به منظور افزایش سهم حمل و نقل ریلی و کاهش حمل جاده‌ای و الزام و نظارت بر رعایت استانداردهای بین المللی در زمینه ساخت و بهره‌برداری مخازن، از جمله اقدامات مهم سازمان بنادر و دریانوردی در عرصه بندری به منظور حرکت در مسیر بنادر سبز است.

وی گفت: از دیگر فعالیت‌ها برای ایجاد بنادر سبز می‌توان به تاسیسات نفتی و کریدورهای انتقال مواد نفتی در جهت حصول اطمینان از ایمنی و پیشگیری از نشت مواد نفتی و ایجاد آلودگی، تدوین استاندارد نحوه مقابله با حوادث عملیات بندری (نفتی و غیرنفتی) به منظور کاهش اثرات مخرب زیست محیطی، جایگزینی ناوگان فرسوده تجهیزات بندری و خریداری تجهیزات استراتژیک بندری با رعایت بالاترین استانداردهای مصرف انرژی و میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای از سازندگان معتبر داخلی و خارجی اشاره کرد.

فناوری اطلاعات و ارتباطات

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، کوهساری افزود: علاوه بر‌‌ این، اقدامات و برنامه‌ریزی جامع و مدونی به منظور افزایش میزان به کارگیری و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه بنادر کشور در راستای تحقق مدیریت بهینه تجهیزات و منابع بندری به انجام رسیده و یا در دست اقدام است که به طور حتم پس از نهایی سازی این پروژه‌ها شاهد بهبود هر چه بیشتر شاخص‌های زیست‌محیطی و حرکت در مسیر بنادر سبز خواهیم بود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: سازمان بنادر و دریانوردی وزارت راه و شهرسازی شبکه ریلی سازمان بنادر و دریانوردی منظور حرکت در مسیر بندری به منظور زیست محیطی بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۴۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرآیند احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی آغاز شد/ تحقق ترافیک ۱۰ میلیون تنی مواد معدنی و شیمیایی ظرف سه سال

 ابوطالب گرایلو مدیرکل بنادر و دریانوردی  خوزستان با اشاره به انعقاد قرارداد مکانیزه‌سازی پایانه مواد معدنی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) به ارزش سرمایه‌گذاری قریب به ۲۴ هزار میلیارد ریال میان اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی در اواخر پارسال  گفت: فرآیند تحویل و تحول پایانه مواد معدنی در نشست مشترک مدیران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی و اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان مورد بررسی و چارچوب آن تعیین شد.

او روند صادرات مواد معدنی، مصالح ساختمانی و کود شیمیایی طی چند سال اخیر را رو به رشد عنوان کرد و بر ضرورت ساماندهی آن در قالب یک پایانه مجهز به منظور افرایش بهره وری عملیات تخلیه و بارگیری تأکید کرد و افزود: رشد ترافیک و جذب مشتریان جدید از اهم اهداف برای سرمایه‌گذاری در این پایانه است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی  خوزستان می‌گوید: در این قرارداد، ضمن بهسازی و نوسازی تأسیسات، محوطه‌ها و انبارها، خرید و تأمین تجهیزات پیشرفته به منظور تحقق ترافیک ۱۰ میلیون تنی مواد معدنی و شیمیایی ظرف سه سال، افزایش سهم منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) از صادرات و واردات مواد معدنی، مصالح ساختمانی و کود شیمیایی مد نظر است.  

 آقای گرایلو گفت: در جریان این نشست مقرر شد شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی با اهتمام ویژه به برنامه‌ریزی دقیق به منظور انجام عملیات تخلیه و بارگیری، همزمان در خصوص شروع عملیات اجرایی توسعه سرمایه‌گذاری اقدام کند.

با انعقاد این قرارداد سرمایه‌گذاری به ارزش ۲۴۰ میلیارد ریال در مساحتی بالغ بر ۴۰ هکتار ضمن ایجاد ۲۰۰ نفر فرصت اشتغال، شاهد افزایش صادرات مواد معدنی، مصالح ساختمانی، کود شیمیایی و افزایش سهم استان خوزستان در صادرات غیرنفتی کشور و ایجاد فرآیند‌های استاندارد عملیات تخلیه و بارگیری در کنار ایجاد اشتغال پایدار خواهیم بود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • رفع تهدیدهای خطرناک زیست‌محیطی؛ اولویت شهرداری کرمان در مدیریت پسماند
  • ایمن سازی زیست محیطی حاشیه رودخانه کرج
  • ◄ نشست مرور فرآیندهای مطلوب سامانه یکپارچه عملیات بندری در بندر شهید رجایی
  • امدادرسانی به خدمه کشتی تانزانیایی در خلیج‌ فارس
  • فرآیند احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی آغاز شد/ تحقق ترافیک ۱۰ میلیون تنی مواد معدنی و شیمیایی ظرف سه سال
  • اتمام تعمیر اسکله تاریخی بلوار بندرانزلی
  • امداد رسانی به ۴۲ شناور و نجات ۱۷۲ دریانورد در آب‌های استان بوشهر
  • امدادرسانی به ۴۲ شناور و نجات ۱۷۲ دریانورد در آب‌های استان بوشهر
  • امدادرسانی به ۴۲ شناور در آب‌های بوشهر انجام شد/نجات ۱۷۲ دریانورد
  • امضای قرارداد عملیات راهنمایی و یدک کشی کشتی‌ها در حوزه شمال کشور