Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-18@22:59:57 GMT

پتروشیمی کارون از ضایعات درآمدزایی می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۰۴۰۷۶

خبرگزاری آریا - مدیرعامل پتروشیمی کارون گفت: این شرکت افزون بر جلوگیری از آلودگی محیط زیست، از ضایعات شرکت درآمدزایی نیز می‌کند.
به گزارش شانا به نقل از شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، علیرضا صدیقی‌زاده با اشاره به هفته محیط زیست، گفت: پتروشیمی کارون با توجه به خوراک مصرفی و محصولی تولیدی خود نوع آلودگی متفاوتی نسبت به دیگر صنایع پتروشیمی در سه عنصر آب، خاک و هوا دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 طراحی اولیه پتروشیمی کارون به گونه‌ای طراحی شده که با توجه به چنین آلودگی‌هایی، تمهیدهایی در زمینه استانداردهای محیط زیستی اندیشیده و اگر مجتمع بر اساس استانداردها عمل کند، نباید هیچ‌گونه آلودگی در سه عنصر آب، خاک و هوا داشته باشد.
وی درباره استانداردهای طراحی اولیه برای پیشگیری از آلودگی هوا اظهار کرد: آنالیزورهای آنلاینی روی دودکش‌ها نصب‌ شده است که تحت کنترل ویژه عملیات هستند و با حساسیتی که دارند به‌محض آنکه نتوانند گاز را احساس کنند، واحد را به‌طور کامل متوقف می‌کنند.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون درباره ضایعات این شرکت که روی خاک نگهداری می‌شوند و با بارندگی‌های احتمالی می‌توانند به خاک نفوذ کنند، گفت: برای جلوگیری از انتشار این آلودگی، بخشی از این ضایعات را به مرکز دفن بهداشتی پسماندهای صنعتی (لندفیل) منتقل می‌کنیم و به روشی استاندارد شیرابه‌های حاصل از این ضایعات جمع‌آوری و دفع می‌شوند.
صدیقی‌زاده ادامه داد: علی‌رغم دفن این ضایعات در لندفیل اما ممکن بود در زمان نگهداری یک‌هفته‌ای تا ارسال، شیرابه‌ها به زمین نفوذ کرده و خاک را آلوده کنند که برای جلوگیری از این اتفاق تمهیداتی در نظر گرفتیم. به این صورت که جایگاهی در حال آماده شدن و بتن‌ریزی است و مسیرهایی تعبیه‌شده تا شیرابه‌ها جدا شوند و به این روش اطمینان حاصل کنیم که در آن مقطع کوتاه نیز هیچ آلودگی برای طبیعت نخواهیم داشت.
وی به بخش دیگری از ضایعات با عنوان «تار« اشاره کرد که باید سوزانده شوند و گفت: این ضایعات اگر روی زمین بمانند با جریان هوا و انتقال به محیط از یک آلاینده خاک به آلاینده هوا تبدیل می‌شوند اما از سال 1398 تاکنون برای جلوگیری از سوزاندن این ضایعات و آلودگی هوا آن را به شکل خوراک برای برخی شرکت‌ها ارسال می‌کنیم تا از آن کُک (Coke) تولید شود. به این روش نه‌تنها از آلودگی محیط‌ زیست جلوگیری می‌کنیم بلکه می‌توانیم بازاریابی کرده و از ضایعات شرکت نیز درآمد داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون با توجه به طراحی اولیه مبنی بر سوزاندن محصول جانبی تحت نام تجاری OTD گفت: اورتو تولوئن دی آمین محصول جانبی MTD است که باید سوزانده شود و به‌تبع آن آلودگی هوای منطقه را به همراه دارد. بیش از یک سال است با صادرات این محصول نه‌تنها از آلودگی محیط‌زیست جلوگیری می‌کنیم بلکه می‌توانیم برای شرکت درآمدزایی داشته باشیم.
صدیقی‌زاده بابیان اینکه صنعت ایزوسیانات از کم‌مصرفترین صنایع پتروشیمی در بحث آب است، افزود: پسابی که این شرکت تولید می‌کند پساب آلوده‌ای است و حجم بالایی از آلایندگی را نسبت به دیگر صنایع به دنبال دارد، ابتدا پیش تصفیه در پتروشیمی کارون انجام سپس برای تصفیه نهایی به شرکت فجر انرژی ارسال می‌شود. 
وی با اشاره به مراسم کلنگ‌زنی تصفیه‌خانه پساب که هفته گذشته برگزار شد، اظهار کرد: در سال 1396 تصمیم گرفتیم با احداث تصفیه‌خانه مرکزی در شرکت و بدون نیاز به ارسال پساب به شرکت فجر انرژی کار تصفیه را انجام دهیم.،بر این اساس می‌توانیم با تجهیزات ابزار دقیق و آنالیزورها میزان آلودگی آب را به حد قابل قبول اداره محیط‌ زیست برسانیم.
صدیقی‌زاده یادآور شد: تصمیم گرفتیم در خروجی این تصفیه‌خانه، حوضچه‌ای کوچک قرار دهیم تا با قرار دادن آبزیان خوریات اطمینان حاصل کنیم آب به‌طور کامل سالم و مناسب محیط‌زیست است. به‌این‌ترتیب افزون بر دستگاه‌ها به‌صورت طبیعی نیز استانداردسنجی می‌کنیم، همچنین، با اجرای این پروژه می‌توانیم با اطمینان بگوییم هیچ آب آلوده‌ای در صنعت پتروشیمی وجود ندارد که قابل تصفیه نباشد و می‌توان آب منطقه اطراف هر مجتمعی را به نقطه‌ای رساند که زیستگاه موجودات آن منطقه باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: پتروشیمی کارون صدیقی زاده محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۴۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزنامه‌نگاران رکن اصلی جهاد تبیین هستند

به گزارش خبرنگار مهر، حسین اکبریان صبح چهارشنبه در آئین اختتامیه دومین جشنواره قاصد آب با اشاره به اینکه شعار سال ۱۴۰۳ آبفای استان اصفهان «خدمت نوین جهادی، توسعه مشارکت و سرمایه انسانی» است که بر این اساس فعالیت‌های این شرکت شکل می‌گیرد، اظهار داشت: در سال گذشته طرح ملی جهاد آبرسانی در سه شهرستان نائین، فریدونشهر و سمیرم با مبلغ قراردادی بالغ بر یک هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال، به پیشرفت ۴۸ درصدی رسیده که آبرسانی پایدار به ۹۷ روستا را در پی دارد.

وی با اشاره به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام به دنبال تاکید رئیس جمهوری محترم بر ادامه اجرای پروژه تصفیه خانه آب خوانسار و تصفیه خانه فاضلاب چادگان، افزود: پیش بینی می‌شود فاز اول تصفیه خانه آب خوانسار تا تابستان سال ۱۴۰۳ افتتاح شود و بخش سازه‌ای تصفیه خانه فاضلاب چادگان نیز به پیشرفت ۸۷ درصدی رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه این شرکت در سال گذشته موفق به بومی سازی دانش نوین بازسازی شبکه فرسوده فاضلاب شد، خاطرنشان کرد: ۱۰۰ متر نوسازی شبکه فاضلاب در اصفهان به روش نوین بدون ترانشه به روش CIPP، برای نخستین بار در صنعت آبفای کشور در اصفهان اجرا شد.

اکبریان ادامه داد: مرکز کنترل و پایش تأسیسات فاضلاب آبفای استان اصفهان با هدف پایش عملیات فرایند تصفیه فاضلاب در تصفیه خانه‌های فاضلاب شمال، جنوب، شرق اصفهان و منطقه مبارکه و همچنین سیستم مانیتورینگ و سامانه نظارت تصویری هوشمند تصفیه خانه آب اصفهان افتتاح شد.‌

بهره برداری ۱۷ پروژه آبرسانی شهری و روستایی در اصفهان

وی با بیان اینکه ۱۷ پروژه آبرسانی شهری و روستایی آبفای استان اصفهان در دهه مبارک فجر با هزینه اجرایی یک‌هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال افتتاح شد، اضافه کرد: ۱۸ طرح آب و فاضلاب شهری و روستایی نیز با هزینه‌ای بالغ بر یک‌هزار و یکصد میلیارد ریال در هفته دولت کلنگ زنی و بهره بردای شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه هم اکنون عملیات ارتقای تصفیه خانه فاضلاب فولادشهر به عنوان یکی از قدیمی ترین تصفیه خانه‌ها در استان اصفهان به پایان رسیده است، گفت: مدول دوم آن با ظرفیت یکصد هزار نفری به روش لجن فعال و لاگون هوادهی با حذف ازت و فسفر در اوایل سال ۱۴۰۳ در مدار بهره برداری قرار می‌گیرد.

اکبریان در اقدامی دیگر عملیات آبرسانی به مجتمع ۱۹ روستایی سعید آباد، با هدف تأمین آب شرب روستاییان از تصفیه خانه آب گلپایگان آغاز شده است که با اجرای این عملیات بیش از ۶ هزار ۶۷۸ نفر از آب شرب پایدار برخوردار می‌شوند و آبرسانی سیار به ۴۹ روستای منطقه تیران نیز حذف شده است.

وی با بیان اینکه پروژه آبرسانی به هسته مرکزی شهر اصفهان پس از اجرای ۳۵۰۰ متر عملیات لوله گذاری در مرکز شهر تکمیل شد، اظهار داشت: با اجرای این عملیات مشکل افت فشار آب به ویژه در فصل تابستان در حدفاصل خیابان‌های آتشگاه تا صمدیه، طالقانی، مسجد سید و اتصال آن به خیابان آیت الله کاشانی، آتشگاه، کهندژ، خیابان جدید بهستان و خیابان صاحب روضات شهر اصفهان رفع شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان خاطرنشان کرد: اخذ تسهیلات ماده ۵۶ از بانک ملی، برای ایجاد تأسیسات فاضلاب شهر گلپایگان به عنوان یکی از طرح‌های مصوب سفر ریاست محترم جمهور و انعقاد قرارداد مشارکت آبفای استان اصفهان و بانک ملت برای تأمین منابع مالی پروژه‌های آب و فاضلاب از دیگر فعالیت‌های مهم آبفای استان اصفهان به شمار می‌آید.

اکبریان خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکصد شهر و ۹۶۳ روستا در استان اصفهان تحت پوشش خدمات شرکت آبفا قرار دارد و در ۱۱ ماهه سال جاری شاهد اصلاح و توسعه ۴۳۱ کیلومتر شبکه آب، ۱۱۸ کیلومتر شبکه فاضلاب، واگذاری ۲۰ هزار فقره انشعاب آب و ۱۳ هزار و ۶۱۶ فقره انشعاب فاضلاب در استان بوده ایم.

وی افزود: از ابتدای سال تا کنون ۸۵۱ باب مخزن با حجم بالغ بر یک میلیون و ۷۰ هزار متر مکعب با هدف ارتقا سطح کیفیت آب شرب شستشو و گند زدایی شد و بیش از ۳۰ هزارکنتور خراب در آبفای استان اصفهان با هدف کاهش هدررفت آب و رضایت مشترکین تعویض گردید؛ همچنین یک‌هزار و ۷۸۰ فقره انشعاب غیر مجاز در ده ماهه سال جاری در سطح استان اصفهان کشف شد که ۱۳۹۰ فقره انشعاب آب و ۳۹۰ فقره انشعاب فاضلاب را شامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به اینکه پویش شهروند مروج نیز برای نخستین بار در آبفای استان اصفهان کلید خورد، خاطرنشان کرد: تحقق اهداف محرومیت زدایی در طرح جهاد آبرسانی و حذف آبرسانی سیار در استان یکی از اولویت‌های اصلی در برنامه‌های سال ۱۴۰۳ است، همچنین طرح جهاد مخزن سازی با استفاده از ظرفیت‌های مختلف از جمله خیران در دستور کار شرکت قرار دارد و پروژه‌های در دست اجرا نیز با قوت پیگیری خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در ادامه به برنامه‌های این سازمان در سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: به طور قطع هوش مصنوعی نقش پررنگ‌تری در بخش‌های مختلف شرکت خواهد داشت و اجرای طرح داده کاوی نیز از اولویت‌های دیگر شرکت است.

اکبریان، پیش بینی برنامه عملیاتی مناسب جهت بهره مندی از تسهیلات ماده ۵۶، بازنگری در فرایندها و بروز رسانی مدیریت انبارها، ارتقا تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز در حوزه فاضلاب، رصد زمان رسیدگی به حوادث و شناسایی مشکلات و کاهش زمان رسیدگی به حوادث، توزیع عادلانه امکانات رفاهی و بهره مندی از سامانه‌های نرم افزاری را از جمله برنامه‌های ابفای استان برشمرد و افزود: تدوین برنامه جامع استراتژیک شرکت در راستای بهبود بهره وری، افزایش سود آوری، روابط بهتر با مشترکین، جذب و حفظ پرسنل مستعد، بهبود کارایی و تصمیم گیری بهتر، جانشین پروری در دستور کار این شرکت در سال جاری است.

وی اضافه کرد: پیگیری اخذ سند مالکیت املاک فاقد سند شرکت و خرید تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز در حوزه بحران سایر مواردی است که در سال ۱۴۰۳ در دستور کار شرکت قرار دارد.

کد خبر 6080850

دیگر خبرها

  • شناسایی ۶۲ واحد آلاینده در مه ولات
  • تصفیه روزانه ۲۸ هزار متر مکعب فاضلاب در شهر خوی
  • برنامه ریزی شركت نفت و گاز كارون برای تحقق شعار سال
  • ورود دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به تحقق اقتصاد چرخشی با مشارکت دو صنعت بزرگ کشور
  • برنامه‌ریزی نفت و گاز کارون برای تحقق شعار سال ۱۴۰۳
  • روزنامه‌نگاران رکن اصلی جهاد تبیین هستند
  • برنامه ریزی شرکت نفت و گاز کارون برای تحقق شعار سال
  • نگرانی اهالی روستای انزل از آلودگی کارخانه سنگ شکن
  • مشکلات آلودگی آب سرخون به نفت هنوز وجود دارد
  • تفاهم‌نامه محیط زیستی نیروگاه نکاو دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل