Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد امامی کورنده، دکترای مدیریت رسانه و تحلیل گر مسائل فرهنگی و رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به موانع فرهنگی موجود در این حوزه گفت: پدیده دختر بودن، زنانگی و در نهایت مادر شدن در همه ادیان الهی ارزشمند و مقدس است.  سوال این است که چطور به وجود یک دختر نگاهی همراه با کرامت داشته باشیم؟ اول اینکه بدانیم هر روز سال روز دختر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما در جامعه مادی گرا دچار تزلزل‌هایی شدیم که متاسفانه مقام جایگاه والای انسانیت را به حدی تنزل دادیم که تنها یک روز را روز دختر نامیدیم و افراد می‌خواهند در آن روز بابت جنسیتشان شادی کنند.

وی افزود: چیزی تحت عنوان روز دختر، روز مرد، روز زن و ... نه تنها باعث کرامت نخواهد شد، بلکه باعث تضعیف جایگاه انسانی خواهد بود. اما اگر این نام گذاری‌ها نمادین باشد از این جهت که مثلا اگر به مناسبت ولادت حضرت علی (ع) روز مرد نام گذاری شده سعی شود که مرام حضرت علی (ع) هر روز برای مردم مطرح شود خوب است. روز دختر به دلیل ولادت حضرت معصومه (س) نام گذاری شده است. سیره حضرت معصومه (س) تنها در این نیست که در یک روز به آن پرداخته شود. باید هر روز به دختران جامعه پرداخته شود. متاسفانه شرایط خوبی برای مادران فردای ایران نمی‌بینم.

این فعال اجتماعی و رسانه‌ای راهکار‌هایی برای تربیت دختران امروزی برای مادران فردا ارائه کرد و گفت: فرهنگ سازی، تربیت و ریشه‌های خانوادگی صحیح، سیراب کردن دختران از محبت پدر و برادر و همسر از راهکار‌هایی است که می‌توان در تربیت دختران استفاده کرد. یکی از دلایلی که می‌بینیم برخی زنان از مردان تنفر دارند این است که آنان پس از رفتار بد مردان «مرد ستیز» شده اند. بیش از بیست نهاد فرهنگی در کشور فعال هستند، اما هیچ یک در هسته مرکزی خانواده و آموزش زندگی مشترک و صحیح زناشویی پانگذاشته اند.

وی ادامه داد: ترویج زندگی زناشویی صحیح با پوستر، بروشور و جمله‌های شعاری به دست نمی‌آید. دولتی که در فضای اقتصادی کشور اختلال ایجاد می‌کند اولین آسیب آن محتمل خانواده می‌شود و مردان خانواده در جایگاه اصلی خودشان به عنوان یک مرد دچار ناتوانی در تامین معیشت خانواده و نهایتا تخریب و تضعیف می‌شوند و زن در این خانواده طلاق را راه نهایی می‌داند. نتیجه این وضع نابسامان در سیستم فرهنگی نامناسب را وضعیت اقتصادی نابسامان رقم می‌زند.

این تحلیلگر رسانه و فرهنگ افزود: بزرگ‌ترین دلیل آسیب در نهاد فرهنگی خانواده نیز نداشتن مطالعه و آگاهی کافی در گستره عمومی جامعه است. اگر آموزش نباشد فردا دختر جامعه ما مادر قوی ساخته و پرداخته نخواهد شد. اگر از دختر امروزی توقعاتش از ازدواج را بپرسی از همسرش خانه و ماشین و مهریه و عروسی آنچنانی می‌خواهد و کمتر می‌گوید همسرم باید انسان شریف و صادق، همراه و همگام و همدل با خانواده و روابط زناشویی صحیح و مسئولیت پذیر باشد؟!  انتظار ما این است که دختران امروزی ما با این نگاه به زندگی بپردازند تا فردا فرزندانی سالم و صالح و مقاوم به جامعه تحویل دهند.

امامی کورنده درباره تاثیر نگاه مادی گرایانه پدر و مادر در زندگی آینده دختران گفت: مادرانی که به زندگی نگاه مادی گرایانه دارند جامعه را نیز به همین سمت سوق می‌دهند. خانواده‌هایی که در ازدواج سخت می‌گیرند و افراد را نسبت به انتخاب خود دچار استیصال و تردید می‌کنند و نگاه مادی به فرزندان را آموزش می‌دهند اولین و بزرگ‌ترین آسیب را به تشکیل خانواده ایرانی و اسلامی می‌زنند. سوال اینجاست که به این معضل در کدام سازمان و نهاد فرهنگی به صورت جامعه شناختی پرداخته شده است؟

وی همچنین درباره‌ فاصله گرفتن دختر از جایگاه اسلام توضیح داد: جایگاه دختر و حضرت معصومه (س) در اسلام بسیار مقدس است. جایگاه دختر در همه ادیان الهی ارزشمند است، اما اینکه چرا جامعه ایرانی از جایگاهی که اسلام برای دختر تبیین کرده باید بگویم که جامعه‌ای که همه چیز مردم درگیر اقتصاد خرد خانواده یعنی تامین نیاز‌های ابتدایی و فیزیولوژیک نظیر خوراک، پوشاک و نیاز جنسی است نگه داشته شده است، طبیعتا هیچ دختر و پسری به بالاتر از این، امکان فکر کردن ندارند. برای همین فساد و فحشاء در جامعه به وجود آمده و رشد کرده است. فقر فرهنگی، اقتصاد نابسامان و نگاه ضعیف به دختران باعث ایجاد چنین وضعی شده است. برای همین است که می‌گویم اختصاص دادن و نام گذاری تنها یک روز به نام دختران خیانت محض در فرهنگ ایرانی اسلامی است و به اعتقاد من هر روزمان باید روز دختر باشد.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: روز دختر فرهنگ عمومی تربیت دختران نام گذاری روز دختر یک روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۴۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل و تکریم خانواده شهدا باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان با بیان اینکه تجلیل و تکریم خانواده شهدا باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود، گفت: دیدار با خانواده شهدا موجب بالارفتن روحیه خدمت به شهروندان می‌شود، از این‌رو در هفته فرهنگی اصفهان دیدار با خانواده تعدادی از شهدای معزز این منطقه انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید سلمان قاضی‌عسگر در دیدار با خانواده شهدا و جانبازان که به همراه حجت‌الاسلام حسین محمدی امام جمعه رهنان (غرب اصفهان)، فرمانده بسیج حوزه ۴ امام سجاد (ع) و رئیس بنیاد شهید ناحیه اصفهان جمعی از معاونان و مسئولان منطقه انجام شد، اظهار کرد: خون شهیدان والامقام و صبر و بردباری خانواده‌های معزز آنان، عزت و اقتدار را برای نظام جمهوری اسلامی ایران در جهان به ارمغان می‌آورد.

وی با بیان اینکه تجلیل و تکریم خانواده شهدا باید به‌عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود و دیدار با آن‌ها در اولویت برنامه‌های فرهنگی هفته بزرگداشت اصفهان قرار گیرد، تصریح کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی برای تلاش بیشتر در راه خدمتگزاری به مردم، نیازمند دعای خانواده شهدا و جانبازان هستند و با حضور در کنار این بزرگواران، انرژی و روحیه برای کار بیشتر می‌گیرند.

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان ادامه داد: دیدار با خانواده شهدا موجب بالارفتن روحیه خدمت به شهروندان می‌شود، از این‌رو در هفته فرهنگی اصفهان دیدار با خانواده تعدادی از شهدای معزز این منطقه انجام شد.

بهترین الگوهای تربیتی نسل جوان ما «شهدا» هستند

حجت‌الاسلام حسین محمدی، امام جمعه رهنان نیز در این دیدار اظهار کرد: خدمت‌رسانی و تکریم خانواده شهدا وظیفه و تکلیف آحاد مردم به ویژه مسئولان است.

وی صبر و استقامت خانواده‌های معزز شهدا را ستودنی و ارزشمند توصیف کرد و افزود: بهترین الگوهای تربیتی نسل جوان ما شهدا هستند و باید آن‌ها را محور همه برنامه‌ها و امور زندگی خود قرار دهیم

امام جمعه رهنان تاکید کرد: وظیفه داریم با یادآوری همت بلند رزمندگان اسلام در هشت سال جنگ تحمیلی و آشنایی مردم به‌خصوص نسل جوان با دستاوردهای دفاع مقدس در پاسداری از ارزش‌های اصیل اسلامی اهتمام ورزیم.

وی گفت: خون شهیدان والامقام، صبر و بردباری خانواده‌های معزز آن‌ها، عزت و اقتدار را برای نظام جمهوری اسلامی ایران در جهان به ارمغان می‌آورد.

کد خبر 747733

دیگر خبرها

  • اجرای طرح حجاب در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه | وظایف را انجام ندهیم، جامعه به بی‌حیایی دچار می‌شود
  • تجلیل و تکریم خانواده شهدا باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود
  • بانوان در نظام و انقلاب اسلامی جایگاه ویژه ای دارند
  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • توزیع گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران
  • توزیع ۱۰۰۰ بسته گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران
  • حل مشکلات اصلی بانوان را نباید به حاشیه راند
  • زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی
  • اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی ویژه خانواده و بانوان در البرز