Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-16@22:09:05 GMT

بورس چشم‌انتظار انتخابات و مذاکرات

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۰۴۸۵۹

به گزارش نبض بورس، امید به بهبود اوضاع و بهبود حال این مریض تب و لرز‌دار دارند. چشم به مذاکرات بین‌المللی برجام دارند، پیگیر اخبار انتخابات و تحولات سیاسی داخلی هستند، قیمت دلار و طلا و بازارهای جهانی را کم و بیش رصد می‌کنند. اما در کنار همه اینها چشم و گوششان به نظرات کارشناسان حوزه بورس هم هست. حالا خیلی از سهامداران به این نتیجه رسیده‌اند که برای جلوگیری از ضرر و تلخ نشدن کامشان از سودها، باید در کنار همه پیگیری‌هایشان، گوشه چشمی هم به نظرات کارشناسان حوزه بورس داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه با چند کارشناس حوزه بورس صحبت کرده‌ایم و پیش‌بینی و تحلیلشان از شرایط بورس در هفته جاری را جویا شده‌ایم.

ثبات دست و پا شکسته

خیلی‌ها معتقدند که در هفته‌ پیش، بورس وضعیت متعادلی داشت و به یک ثبات رسید. هرچند دست و پا شکسته بود. حالا به تعداد این نظرات در حال اضافه شدن است. محسن رحمتی، کارشناس حوزه بورس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» معتقد است که در هفته جاری «بازار همین وضعیت متعادل اما کم‌رمق را ادامه می‌دهد.» او همچنین در صحبت‌هایش به این مساله اشاره می‌کند که «بازار افت زیادی نخواهد داشت اما پتانسیلی هم برای رشد نخواهد داشت.» به اعتقاد او «سهام‌ها در همین محدوده‌ای که هستند قرار دارند و خیلی مثبت و منفی نمی‌شوند و البته بعید است که شکل و شمایل بازار تغییر محسوسی داشته باشد.» پیمان حدادی از دیگر کارشناسان حوزه بورس هم در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درباره پیش‌بینی‌اش از شرایط بازار بورس در هفته جاری این‌طور می‌گوید که «همین ارزش معاملات بین دو تا سه هزار میلیارد تومان باقی می‌ماند و پول در صنایع بزرگ بازار می‌چرخد. برای مثال یک روز در صنعت خودرویی و روز دیگری در صنایع پالایشی و فلزی.» به اعتقاد حدادی در هفته پیش رو، «شاهد صف‌های خرید پایدار در بازار نخواهیم بود.» او همچنین درباره شاخص هم این‌طور توضیح می‌‌دهد که «شاخص، یک مقدار اصلاح را در دستور کار خودش قرار می‌دهد و چهارشنبه هفته جاری به نظر می‌آید که از امروز شاخص پایین‌تر باشد.» این کارشناس حوزه بورس همچنین این پیش‌بینی را برای هفته جاری می‌کند که «احتمالا به صف‌های فروش نمادهای کوچک اضافه می‌شود.» در کنار این‌ پیش‌بینی‌ها شایان کرمی، کارشناس حوزه بورس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به نزدیک بودن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و در جریان بودن مذاکرات بین‌المللی برجام معتقد است که «احتمالا شاهد کاهش حجم معاملات خواهیم بود و بازیگرها دست نگه می‌دارند.» اما در نقطه مقابل نظر او، محمدمهدی مومن‌زاده در پیش‌بینی خود از بورس در هفته جاری به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید که «با توجه به اتفاقاتی که در حال رخ دادن است احتمال اینکه بازار افزایشی باشد، زیاد است.» الناز جمالی، کارشناس حوزه بورس از دیگر افرادی است که در به این موضوع اشاره می‌کند که قیمت سهم‌ها در مقطع خوبی است و حمایت‌های خوبی دارند و اضافه می‌کند که از نظر بنیادی ارزنده هستند. او همچنین معتقد است که بورس در هفته جاری متعادل و مثبت است. او نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات و وعده‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره می‌کند و به این موضوع در صحبت‌هایش می‌پردازد که این مسائل روی متعادل و مثبت بودن بازار تاثیرگذار است.

چرا بورس کم‌رمق است؟

انتخابات، تحولات سیاسی، مذاکرات بین‌المللی برجام و قیمت دلار از جمله علت‌هایی هستند که اکثر کارشناسان معتقدند روی حال و احوال بورس به شدت تاثیرگذار است. البته هستند کارشناسانی که نظر کلی‌تری نسبت به شرایطی که امروز بر بورس حاکم است و باعث تب و لرز آن شده است، دارند. برای مثال محمدمهدی مومن‌زاده، با وجود اینکه روند بورس در هفته جاری را افزایش پیش‌بینی کرده بود اما یکی از این کارشناسان است که فراتر از تمام این موضوعات، درباره پیش‌بینی بورس و علل تاثیرگذار روی آن با «دنیای‌اقتصاد» صحبت می‌کند و در صحبت‌هایش می‌گوید که چون « بورس ایران بر اساس قوانین بورس بین‌الملل نیست، پس نمی‌شود بر اساس قوانین حاکم بر بورس بین‌الملل آن را تحلیل کرد.» او در توضیح صحبتش اضافه می‌کند که «هر وقت قوانین حاکم بر بورس بر اساس قوانین بین‌الملل بشود، متقارن شود، قیمت‌گذاری آزاد شود، گزارش‌ها شفاف شود و بتوان یک تحلیل تکنیکال یا یک تحلیل بنیادین یا فاندامنتال دقیق انجام داد، آن زمان می‌توان بورس ایران را پیش‌بینی کرد.» اما در کنار این نظر، دیگر کارشناسان معتقدند که نزدیک شدن به زمان برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری عامل تاثیرگذاری روی فضای بورس است و از طرفی روی معاملات هم تاثیرگذار خواهد بود. در همین رابطه پیمان حدادی می‌گوید: «با توجه به اینکه به هفته منتهی به زمان برگزاری انتخابات نزدیک می‌شویم، در نتیجه به احتمال زیاد شاهد معاملات خنثی هستیم.» خنثی بودن مساله‌ای است که شایان کرمی هم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید که تا بعد از انتخابات فضای بازار خنثی است. محسن رحمتی، هم درباره دلایل تاثیرگذار روی فضای حاکم بر بورس اول از همه به وضعیت انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره می‌کند و بعد از آن ابهامات موجود در کلیت فضای اقتصاد کشور را دلیل مهم دیگر می‌خواهد. او به برجام هم اشاره می‌کند و به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: «تعیین تکلیف شدن وضعیت برجام و اثری که این موضوع روی قیمت دلار می‌گذارد که مجموع اینها روی بازار تاثیرگذار خواهد بود.» و البته در کنار این‌ها محسن رحمتی هم‌نظر با پیمان حدادی است و این‌طور پیش‌بینی می‌کند که «احتمالا در این هفته اتفاق خیلی خاصی در بازار نمی‌افتد.»

توصیه‌ای برای سهامداران

«به نظرم افرادی که به دنبال تکمیل پرتفوی خودشان هستند، از این روزها می‌توانند استفاده کنند.» این توصیه پیمان حدادی، کارشناس حوزه بورس به سهامداران خرد است. او اشاره کرد که «زمان خوبی برای افرادی است که می‌خواهند پرتفوی خود را تکمیل کنند. محسن رحمتی از دیگر کارشناسان حوزه بورس هم به سهامداران خرد اینطور توصیه می‌کند که «بهترین سیاست برای آینده نزدیک؛ سیاست نگهداری است.» در نهایت الناز جمالی، کارشناس حوزه بورس این‌طور به سهامداران خرد برای هفته پیش رو توصیه می‌کند که من اگر در این شرایط در بازار حضور داشته باشم، «اگر بتوانم سهم خریداری می‌کنم و اگر هم سهم داشته باشم، آن را نگهداری می‌کنم.»

 

منبع: دنیای اقتصاد

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات 1400 محسن رضایی روز دختر شورای شهر ششم نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری پالایشی سهامداران خرد انتخابات 1400 محسن رضایی روز دختر شورای شهر ششم نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری کارشناسان حوزه بورس کارشناس حوزه بورس بورس در هفته جاری زمان برگزاری دنیای اقتصاد حوزه بورس هم محسن رحمتی پیش بینی بر بورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۴۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دور دوم انتخابات مجلس در دو حوزه خوزستان برگزار می‌شود

رئیس ستاد انتخابات خوزستان گفت: دور دوم انتخابات مجلس در دو حوزه انتخابیه آبادان و رامهرمز و رامشیر برگزار می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، عبدالله افرازه شهاوند امروز در نشست خبری ستاد انتخابات با اشاره به برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در دو حوزه انتخابیه آبادان و رامهرمز و رامشیر گفت: آسیب‌شناسی مرحله اول و تامین ملزومات مرحله دوم محورهای تضمین‌کننده اجرای قوی‌تر انتخابات هستند و باید تمهیدات لازم در این زمینه اندیشده شود تا اجرا بی‌عیب و نقص انجام شود.

وی با بیان اینکه  دوازدهمین دروه انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری را آبرومند پشت سر گذاشتیم افزود: یکی از روان‌ترین و کم‌حاشیه‌ترین دوره انتخابات انجام شد و نقطه برجسته‌ای که مخل سلامت و مشارکت انتخابات باشد، نداشتیم.

رئیس ستاد انتخابات خوزستان با اشاره به اتفاقات رخ در مسجد سلیمان گفت: اتفاقی در چند شعبه مسجدسیمان رخ داد که طبق قانون مدیریت شد و مشکلی در حوزه، امنیت، اجرا، رقابت و مشارکت نداشتیم.

وی با اشاره به رشد سه برابری نامزدها در خوزستان گفت: از ابتدای سال گذشته اتفاقات خوبی در زمینه انتخابات رخ داد و شاهد حضور سه برابری نامزدها در عرصه انتخابات و رشد سه برابری تایید صلاحیت‌ها بودیم.

شهاوند با بیان اینکه برای نخستین بار در خوزستان انتخابات با پوشش اینترنتی بالای 99 درصدی انجام شد و این موضوع به سلامت و روان بودن انتخابات بسیار کمک کرد گفت: همچنین برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی بیش از دو برابر رشد داشته است. همکاری سایر دستگاه‌ها و نیروهای بازرسی بسیار خوب بود و خوش درخشیدند که جای تقدیر وتشکر دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه فناوری، بیش از 70 تا 80 درصد دستگاه‌های احراز هویت به بانک اطلاعات اثرانگشت متصل می شوند گفت:  این کار برای تضمین بیشتر سلامت انتخابات است و تلاش می‌شود این رقم بیشتر نیز شود و عمده دستگاه‌های احراز هویت به بانک اثر انگشت متصل شوند تا از تخلف احتمالی جلوگیری شود و حرف و حدیثی در بحث اجرا نباشد.

 شهاوند گفت: همچنین در صورت نیاز باید پوشش اینترنتی برخی شعب دوباره بررسی شود تا به صورت قطعی آمادگی برگزاری انتخابات را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مرحله دوم انتخابات در حوزه انتخابیه رامشیر و رامهرمز و حوزه انتخابیه آبادان برگزار می‌شود و نیز باید تمهیدات لازم برای برگزاری دور دوم انتخابات اندیشیده شود گفت: آسیب‌ شناسی مرحله اول و تامین ملزومات مرحله دوم محورهای تضمین‌کننده اجرای قوی‌تر انتخابات هستند و باید تمهیدات لازم در این زمینه اندیشده شود تا اجرا بی عیب و نقص انجام شود.

شهاوند تصریح کرد: تا زمانی که مجبور نشویم نباید شعبه‌ای را حذف کنیم، به ویژه در حوزه‌هایی مانند رامهرمز که ممکن است حساسیت‌های اجتماعی داشته باشد. البته صندوق‌های سیار غیرضروری که در مرحله نخست رای چندانی نداشتند اگر کم و زیاد شوند، مشکلی ندارد.

رئیس ستاد انتخابات خوزستان گفت: افرادی که در مرحله نخست تخلف یا سوگیری داشتند و این مسأله در خصوص آن‌ها محرز شد باید از فرآیند اجرایی انتخابات حذف شوند. معمولا در مرحله دوم مشارکت پایین‌تر است و باید همچنان شرایط برای دعوت مردم در راستای شرکت در انتخابات ایجاد شود.

وی با اشاره به حمله جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم اشغالگر اسرائیل افزود: حمله متقابل موشکی جمهوری اسلامی ایران، بر اقتدار و آبروی جمهوری اسلامی افزود و برکات خود را در منطقه و نظام بین الملل خواهد داشت و خدا را از این بابت شکر می‌کنیم.
انتهای پیام/735

دیگر خبرها

  • از هفته آینده دامنه نوسان و روند معاملات به حالت عادی بازمی‌گردد
  • نایکی پیشنهاد بالاتر می‌دهد؛ غول آمریکایی نمی‌خواهد بازار پرسود بارسلونا را از دست بدهد
  • تعداد شعب انتخابات دور دوم در حوزه‌های خوزستان کاهش نمی‌یابد
  • کاهش نیافتن تعداد شعب انتخابات دور دوم در حوزه‌های خوزستان
  • اعضای کمیسیون‌های سه گانه فدراسیون انجمن‌های ورزشی مشخص شدند/ در انتظار برگزاری انتخابات
  • آمادگی آبادان برای برگزاری مرحله دوم انتخابات
  • دور دوم انتخابات مجلس در دو حوزه خوزستان برگزار می‌شود
  • تعداد شعب انتخابات‌ دور دوم در حوزه‌های خوزستان‌، کاهش نمی‌یابد
  • رمز تثبیت قیمت سکه در بازار
  • گرم‌ شدن دوباره تنور انتخابات در زنجان