Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا در طی همایش انتخاباتی گفتگوی دانشگاهیان با نماینده آیت‌الله رئیسی، طی بیانیه‌ای درمورد مسائل محوری زنان و مطالبات آنان، نکاتی را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا در طی همایش انتخاباتی گفتگوی دانشگاهیان با نماینده آیت‌الله رئیسی، طی بیانیه‌ای درمورد مسائل محوری زنان و مطالبات آنان، نکاتی را مطرح کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

متن این بیانیه به شرح زیر است: 

«اَنّی لا اُضیعُ عملَ عاملٍ منکم مِن ذکرٍ او اُنثی بعضُکم من بعض».

من کار هیچ کارگزاری را از شما چه مرد و چه زن بی مزد نمی­گذارم.

از مبانی دین اسلام این نکته قابل برداشت است که زن و حفظ کرامت او، نقش به سزایی در رشد و نمو یک جامعه و آینده نسل­های بعدی آن دارد؛ چرا که، با توجه به نقش­های فراوان زن، شخصیت، رفتار، فرهنگ و اندیشه او، بی‌­گمان در شکل‌گیری جامعه انسانی نقش مهمی را ایفا می‌کند.

امروزه افراد بیشتری خود را در برابر مباحث مربوط به زن مسئول می­دانند اما این احساس مسئولیت دارای دو نگرش و زیربنای متفاوت است؛ عده­ای به حق دغدغه­مند و همواره فعال و راه گشای این حوزه هستند اما عده­ای دیگر، به صورت فصلی و حتی پس از چندسال به یاد این مباحث می­افتند. این افراد حتی در آن بازه­های زمانی نیز، صرفاً به صحبت­های شعاری و عوام­فریبانه اکتفا کرده و زن و مسائل او را در حد مقاصد سیاسی و جاه­طلبی­ها حقیر و بی­ارزش می­کنند.

لازم به تاکید است که تاریخ انقضای این نوع کنشگری­ها، حداقل برای فضای نخبگانی جامعه سال­هاست که گذشته و شعارهای ظاهری، دیگر اثری بر تخته سیاه حوزه زنان نمی­گذارد. مع الاسف، این روزها مجدداً به دلیل نزدیک شدن به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، همانند برهه­های مشابهی که قبلا شاهد بودیم، باز هم شاهد بازیگری برخی از نامزدهای ریاست جمهوری در حوزه زنان و شنونده وعده­های کذب، سطحی و سودجویانه هستیم که تَکرار وعده­های  هشت سال گذشته است.

از قضا این وعده‌­های بی­اساس مانند هشت سال گذشته، نه تنها کمکی نخواهند کرد، بلکه ضربات جبران ناپذیری را نیز بر پیکره شخصیتی و ارزش والای زن وارد خواهند آورد؛ از این رو، بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا (سلام الله علیها) رسماً از اینگونه بازی­کردن‌ها با کلمات از جانب بعضی نامزدهای انتخاباتی اعلام برائت می­جوید و نکاتی را به آن­ها متذکر می­شود:

۱. با توجه بیان صریح رهبر انقلاب (مدظله‌العالی)، در تمام وعده­های خود صادق باشند و از سر دادن وعده­‌های نمایشی آن هم صرفاً جهت ایجاد هیجانات تصنعی انتخاباتی صرف نظر کنند چرا که اولاً رئیس جمهوری اسلامی ایران نباید دروغ بگوید! در ثانی، یقیناً این شعارها دیگر هیچ تاثیری در رای مردم نخواهد داشت و صرفاً مباحث انتخابات را جهت فرار از ارائه برنامه مدوّن برای آینده کشور از مسائل اساسی­تر و عمیق­تر منحرف می­کند.

۲. از سطحی نگری دوری کرده، کمی عمیق‌تر و تخصصی­تر به نیازسنجی مسائل بانوان بپردازند و با سر دادن شعارهایی که نیازهای دست چندم بانوان را نیز برآورده نمی‌کند، همانند حق دوچرخه سواری، حضور در ورزشگاه، حجاب اختیاری و رقابت کاندیدها برسر کثرت تعداد صندلی های وزارت و معاونت ویژه بانوان ، تمرکز بانوان فرهیخته کشور را از مطالبات اهم خودشان منحرف نکنند.

مطالباتی مانند حفظ و تبیین کرامت مادر و ارزش بانوی خانه دار، تبیین هویت اجتماعی بانوان و جایگاه صحیح آنها در مناصب اجرایی و امور اجتماعی براساس شایسته سالاری، رفع موانعِ ادامه اشتغال زنان به ویژه مادران، منع سوءاستفاده از بانوان در ویترین شهرها و فضای مجازی، ممنوعیت استفاده و نگاه ابزاری به زنان در مناسبات سیاسی، تجاری و اقتصادی، رفع مشکلات زنان بی سرپرست و بد سرپرست، ایجاد فضای امن اخلاقی برای فعالیت در حوزه­های هنر و سینما با توجه به کرامت و ارزش والای زن، حق تفریح سالم، اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان و کمک به ازدواج به موقع آنان، توجه به سیاست­های تحکیم خانواده، بررسی و رفع علت­های معضلاتی از قبیل اعتیاد، خودکشی و اخیرا دگرکشی در خانواده­ها، ممانعت از افزایش فرار دختران و زنان از خانه، افزایش سایر آسیب­های اجتماعی مانند خشونت، روابط آزاد و ارتباطات نامشروع و... که باید برای این مسائل مهم، راهکار و برنامه دقیق اجرایی ارائه کنند.

۳. نظر به آنکه دین مبین اسلام به زن حقوقی می‌دهد که بر عهده‌ی همسر او است اما این موضوع در جامعه ما ارزشگذاری دقیقی نشده و با توجه به اوضاع نا به سامان اقتصادی سرپرست خانواده، این امکان از همسر او نیز گرفته شده، برنامه­های مطرح شده نامزدها در حوزه پرداخت حقوق به زنان برای شغل ارزشمند خانه­داری، باید همراه با در نظر گرفتن تمام ابعاد موضوع باشد و با بیان جزئیات آن، به مردم از جهت مطالعه دقیق فقهی و حقوقی این مسائل نیز اطمینان خاطر داده شود. همچنین به مبانی حقوق زنان که در  قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران موجود است، وفادار باشند، جامه عمل به آنها بپوشانند و هم در برنامه های خود و هم در فضای انتخابات، از مصادیق نامربوط بیزاری جویند.

۴. به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری در تنها حکومت شیعی جهان، با هر نوع نگاه ابزاری به زنان مقابله کرده و برای شناساندن حقوق آن­ها به تمام جامعه نه تنها به خود بانوان بکوشند، فرهنگ سازی کنند و بدانند که اسلام در مورد ترسیم چهره زن و نقش او در جامعه و خانواده، معتدل ترین راه را پیموده است؛ از همین رو، اسلام را الگوی کلام و رفتار خود قرار دهند تا جمهوری اسلامی ایران نماینده واقعی احقاق حقوق زنان در تمام جهان باشد.

در پایان امیدواریم این انتخابات نیز همانند دوره­های گذشته، با حضور پرشور مردم مواجه شود و نامزدهای آن نیز در رفتار و وعده­های انتخاباتی خود، حضرت امام (ره) و شهدای عزیز کشورمان، به ویژه سردار دلها- شهید قاسم سلیمانی- را گواه قرار دهند و از هیچ تلاش صوابی برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات فروگذار نکنند.

و من الله توفیق

بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا (سلام الله علیها)

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: انتخابات 1400 انتخابات ریاست جمهوری دولت سیزدهم زنان بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۴۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در نشست اقشار بانوان با اشاره به سیاست‌های حمایتی دولت در حوزه بانوان، افزود: بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌ها باید در سال جاری و با توجه به شعار سال به صورت وسیع و عینی، عملیاتی شود.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده  با اشاره به نامگذاری شعار سال یادآور شد: از آنجا که امسال با عنوان سال جهش تولید و مشارکت مردمی نامگذاری شد، شایسته است تا بسیاری از درخواست‌ها به ویژه نیاز‌هایی که در راستای تولید و سازندگی است با سرعت بیشتر پیگیری شود.

خزعلی به اقدامات دولت در زمینه حمایت‌های مالی و آموزشی از بانوان کارجو و کارآفرین و رساندن تولیدات آنان به بازار، اشاره کرد و گفت: این اتفاق با حمایت دولت و در قالب تسهیلات دولتی رقم خورد و شرط قرارداد این طرح، ماندن کارآفرین به مدت ۴ سال در کنار بانوان کارجو تا به ثمر رساندن کار آنها می‌باشد.

وی با اشاره به ایجاد صندوق ضمانت بانکی در کشور، افزود: در این زمینه، همه بانک‌ها مکلف شدند تا این ضمانت‌ها را بپذیرند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره بازنگری طرح توجه به حجم مسئولیت زنان هیات علمی، گفت: طبق مصوبه‌ای که در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال نهایی شدن است، مقرر شد به صورت ویژه به این مساله و مسئولیت‌های خانوادگی در ترفیع و ارتقا توجه شود و با نگاه عدالت جنسیتی این آیین نامه تدوین گردد.

خزعلی درباره تسهیلات اشتغالزایی برای بانوان به ویژه بانوان سرپرست، خانوار افزود: این تسهیلات اگر کلان باشد اغلب، همراه با تنفس است و در دو سال گذشته ۸۰ درصد به بانوان اختصاص داده شد و ۲ درصد از بیکاری بانوان کاسته شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم موضوع انعطاف شغلی بانوان و دغدغه مادران شاغل، می‌باشد، گفت: توجه به این مساله مهم در دستور کار دولت است و موضوع مهدکودک‌ها قبلا مصوب شده و اگر در جایی این قانون، عملیاتی نشده، خلاف است و در مراکز فاقد مهدکودک، باید اتاق مادر و کودک دایر شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره اقدامات صورت گرفته در بحث راه اندازی محصولات کارآفرینی و جایگاه فروش محصولات خانگی، افزود: فروش مجازی تولیدات بانوان برقرار دادی که با پلتفرم «کسبینو» بسته شده مسیری روشن برای توسعه و اکتفا نکردن به بازار‌های سنتی است.

خزعلی گفت: در زمینه فروش بین المللی محصولات اقداماتی در دستور کار است.

وی افزود: در راستای حمایت از بانوان خانه دار برای اولین بار در این دولت بیمه زنان خانه دار، عملیاتی و در سطح روستا‌ها اجرا شده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در بخش دیگری از سخنان خود درباره تکریم امر حجاب و زیست عفیفانه و حمایت از لباس محفوظ و استانداردِ حجاب، گفت: پشتیبانی از این طرح در برنامه دولت است و در تهران اماکنی به این منظور افتتاح می‌شود و در استان سمنان از این موضوع حمایت خواهیم کرد.

خزعلی افزود: به منظور حمایت از زنان بدسرپرست و مقابله با بلای خانمان سوز اعتیاد، برنامه‌هایی با همراهی مدیر کل بانوان در استان پیگیری می‌شود.

وی گفت: یکی از طرح‌هایی که در استان سمنان و قم اجرا شده است، طرح همساز برای نوهمسران و قراردادن مشاوران خانواده به صورت رایگان از روز اول زندگی برای زوج‌های جوان می‌باشد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: امر واسطه گری ازدواج از موضوعات مهمی است که از آن حمایت می‌شود و در بحث جلوگیری از سقط جنین نیز برنامه‌هایی در دست اجراست و گروه‌هایی در هر دو موضوع مشغول فعالیت هستند.

خزعلی گفت: اعتباراتی برای اعطای تسهیلات مشاغل خانگی به بانوان، زنان بدسرپرست و بازماندگان از تحصیل مصوب شده که اجرایی شدن آن نیازمند مشارکت همگانی است.

دیگر خبرها

  • اقتدار نیروهای مسلح در عملیات وعده صادق یوم‌الله دیگری را در تاریخ ایران اسلامی ثبت کرد
  • اجرایی شدن طرح همساز برای نوهمسران
  • قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر: نگاه نهادهای بین‌المللی به حوزه مواد مخدر سیاسی است
  • بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد
  • نگاه استراتژیک غرب به هند در سایه انتخابات مجلس عوام/ چشم پوشی غرب از نگرانی‌های دموکراتیک
  • باید آگاهی‌های جوانان در جنگ ترکیبی و هیبریدی افزایش یابد
  • بازارچه خاص بانوان در سمنان احداث می‌شود
  • اردوی تفریحی جامعه هدف بهزیستی ( زنان سرپرست خانوار) بهزیستی شاهین دژ
  • حمایت از بازارچه‌های صنایع دستی تولید بانوان
  • عملیات «وعده صادق» نقطه عطفی در تاریخ مبارزه با رژیم اشغالگر قدس