Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@21:04:43 GMT

دختر شایسته از نظر اسلام چه خصوصیاتی دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۰۵۱۲۳

دختر شایسته از نظر اسلام چه خصوصیاتی دارد؟

حجت‌الاسلام محمدجواد نظافت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، در رابطه با ویژگی‌های دختر شایسته از منظر اسلام، اظهار کرد: شایستگی انسان ابعاد مختلفی دارد، یک بعد آن معرفت و شناخت از خود و هدفمندی زندگی است، هدفی که انسان وقتی به آن رسید احساس پوچی نکند و نسبت خدای خود معرفت داشته باشد.

این استاد حوزه تشریح کرد: دختر شایسته کسی است که نسبت به هویت خود ارزش قائل باشد و بداند سعادت او در رقابت ناثواب با مردان نیست بلکه در شکوفایی استعدادهای خود است، کمال هر کس این است که استعدادهای ویژه خود را که خداوند درون او نهفته است شکوفا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بابیان اینکه کمال انسان در این نیست که ویژگی‌هایی را که خدا در او قرار نداده کسب کند، ادامه داد: خدای متعال فرموده است زن گل است، زن باید برای مقام مادری ارزش قائل باشد و سر پُست خود که تربیت است بایستد، دختر نمونه آرزوهای ارزشمند و چنان شخصیت استواری دارد که اگر کسانی او را سرزنش کنند دست از این راه و مرام صحیح خود برنمی‌دارد.

دختر شایسته به دنبال ازدواج با فردی است که یار او در بندگی خدا باشد

نظافت بابیان تصریح کرد: دختر شایسته در عین اینکه به ازدواج موفق فکر می‌کند آرزوهایش حقیر نبوده و به دنبال ازدواج با فردی است که در مسیر بندگی خداوند بتواند یار او باشد؛ دختر شایسته همتش پست و محدود در این دنیای فانی نباشد بلکه به زندگی ابدی و بعدازاین دنیا فکر کند.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه دختری شایسته است که اهل برنامه‌ریزی باشد و زمان را هدر ندهد، افزود: یعنی سعی کند با یک برنامه‌ریزی و نظم مناسب به همه شئون زندگی خود ازجمله عبادت، رسیدگی به خانواده و درس و مطالعه و فعالیت اجتماعی سالم به‌نحوی‌که به دین و عزت او آسیب نزند، برسد.

وی بیان کرد: به هر میزان که فردی آگاهی پیدا کند خداوند از او انتظار دارد به آگاهی خود عمل کند، خداوند متعال در سوره تحریم نام چهار زن را مطرح کرده است، دو زن که همسران پیامبران خدا هستند ولی نمونه کفرند، زنان حضرت نوح و حضرت لوط که شوهران خوبی داشتند اما خیانت کردند و جهنمی شدند.

این استاد حوزه اضافه کرد: خداوند در ادامه از زنانی مانند آسیه همسر فرعون و حضرت مریم یاد می‌کند تا ما بدانیم کسی که در قصر و زیر سایه و سلطه تکبر فرعون باشد، اگر بخواهد می‌تواند زن نمونه عالم و بهشتی شود، این بسته به خود انسان است، نمی‌توان گفت پدر و مادر نادرست اختیار را از انسان می‌گیرد.

نظافت با تأکید بر اینکه پدر و مادر اگر بد باشند و محیط انسان خوب نباشد استعداد و ظرفیت‌های انسان کمتر است، تکمیل کرد: اگر به همان انتظار کم انسان پاسخ دهد، خداوند متعال از او می‌پذیرد، اگر کسی بخواهد، خداوند به او مدد می‌رساند، البته مؤمنان هم وظیفه‌دارند دستگیر چنین دخترانی باشند، باید بزرگان جامعه به آن‌ها محبت و با خدا آشنا کنند.

این استاد حوزه عنوان کرد: وظیفه ماست که حلقه وصل باشیم و چنین دخترانی را با خداوند، هدف و راه و رسم زندگی آشنا کنیم، اگر آن‌ها پذیرفتند که خوشا به حالشان اگر نپذیرفتند باید در قیامت پاسخگو باشند، خداوند می‌فرماید راه را به انسان نشان می‌دهیم، یا شکر می‌کند یا کفر می‌ورزد، مهم این است که ما وظیفه خود را در درجه اول نسبت به دختران خود و در درجه بعدی به دختران همسایگان و اقوام انجام دهیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه دختر نیاز به لطافت و محبت دارد، خاطرنشان کرد: پدر و مادرها باید به دخترانشان شخصیت بدهند و آن‌ها را سرشار از کرامت و محبت خود کنند که اگر آن‌ها در شرایط نادرستی قرار گرفتند مرعوب آن شرایط نشوند و بتوانند عفت و کرامت خود را حفظ کنند؛ قدم اول در این اقدامات محبت است و باید عطر اخلاق اسلامی و جذبه اسلام را در رفتارمان به دختران نشان دهیم، از آنجا که دین خدا سازگار با فطرت انسان است، جذب خواهند شد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

منبع: فارس

کلیدواژه: استاد حوزه ازدواج موفق راه و رسم زندگی کرامت و محبت فطرت انسان استاد حوزه دختر شایسته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۵۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ا ۵ درصدی تولیدات گلخانه های خراسان جنوبی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،شایسته در گفتگو با خبرگزاری صدا وسیمای استان  با اشاره به اینکه از ابتدای سال از سطح ۹۳.۵ هکتار از گلخانه‌های استان بیش از ۱۲ هزار تن تن انواع محصولات سبزی و صیفی، ۱.۵ میلیون انواع گل شاخه بریده، ۲۸۰ هزار عدد انواع نشاء گل و گیاه زینتی و محصولات سبزی و صیفی و ۹۶۰ تن انواع سبزیجات برگی برداشت شده است گفت :این میزان نسبت به سال گذشته ا ۵ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: ارزش  محصولات گلخانه‌ای  از جمله  گوجه فرنگی، فلفل، خیار و سبزیجات برگی،796 میلیارد و 800 ملیون تومان  است. 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی  گفت: بیشترین سطح گلخانه در استان به ترتیب مربوط به شهرستان‌های فردوس، قاین و خوسف است.

شایسته افزود: خراسان جنوبی  ۵۷۰ خانوار بهره بردار دارد.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) ماجرای خواستگاری بازیگر معروف «نون خ» از دختر ترامپ
  • افزایش ا ۵ درصدی تولیدات گلخانه های خراسان جنوبی
  • نیروگاه ساخت ایران در سریلانکا چه خصوصیاتی دارد؟
  • فرشتگان کاتب؛ حافظ انسان در زمان حیات
  • روحانیت باید توجه به آخرت را به جامعه تزریق کند
  • آمار خوبی از میزان موالید و جوانی جمعیت در کشور مشاهده نمی‌شود
  • (ویدئو) سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟
  • انسان به ذکر، یادآوری و توجه نیازمند است
  • نیروگاه ساخت ایران در سریلانکا چه خصوصیاتی دارد؟ + تصاویر
  • دیدار جمعی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی با نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی