Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان دانشگاه خلیج فارس با دانشگاه ماینتس آلمان در انجام یک پروژه تحقیقاتی بین المللی شیرین سازی آب خلیج فارس با یکدیگر همکاری می‌کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر سید عبداللطیف هاشمی فرد، عضو هیئت علمی این دانشگاه و همکار این پروژه مشترک در خصوص چگونگی روند اجرای آن اظهار کرد: دانشگاه یوهانس گوتنبرگ ماینتس (JGU) در حال انجام یک پروژه تحقیقاتی بین المللی است که توسط وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان (BMBF) راه اندازی شده و هدف آن ارتقای امنیت آب در خاورمیانه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: دراین راستا پروژه های مختلف تحقیق و توسعه فرامرزی از جمله استفاده از فن آوری های نوآورانه در حوزه آب گرفته تا رویکردهای کارآمد مدیریت بخشی آب انجام خواهد شد.

هاشمی فرد در ادامه گفت: تیم های دانشگاه ماینتس به سرپرستی پروفسور سباستین زایفرت و پروفسور مایکل ماسکوس از JGU و رئیس موسسه فراند هوفر میکرو مهندسی و میکروسیستم IMM ، در پروژه BMBF شرکت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در این پروژه سه شریک از ایران و عراق همکاری خواهند داشت، گفت: این گروه تحقیقاتی در زمینه سنتز غشای اسمز مستقیم و طراحی و راه اندازی سیستم آزمایشگاهی نقش خواهد داشت و با توجه به پیش بینی های صورت گرفته قرار است دستگاه مذکور در پردیس غربی دانشگاه در ساحل خلیج فارس نصب و راه اندازی شودکه این یک نقطه عطف محسوب می شود.

هاشمی فرد در ادامه گفت: یکی دیگر از اهداف اصلی این پروژه کمک های منطقه ای در حل مشکل جهانی کمبود آب است که به ویژه کشورهای خاورمیانه را تحت تأثیر قرار می دهد وهمکاری بین المللی با شرکای کشورهای خلیج فارس راهی مناسب برای جلوگیری از درگیری منابع احتمالی بر سر آب آشامیدنی است که ممکن است در نتیجه تغییر اقلیم بوجود آید.

وی افزود: یکی دیگر از مزایای این پروژه، همکاری چندجانبه است. اگرچه کشورهای منطقه از جمله ایران و عراق از توانایی های علمی و صنعتی خوبی در زمینه نمک زدایی برخوردارند، اما دو کشور تاکنون فعالیت نسبتاً کمی به پیشرفت برنامه های نمک زدایی در خاورمیانه کرده اند.

پروفسور سباستین زایفرت استاد شیمی فیزیکی پلیمرها از JGU نیز در این خصوص اظهار کرد: هدف ما استفاده از ژل های پلیمری حساس به دما برای تبدیل آب دریای خلیج فارس به آب آشامیدنی در منطقه است و در این راستا وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان طی سه سال آینده با ۶۰۰۰۰۰ یورو بودجه از این پروژه حمایت خواهد کرد.

وی افزود: هدف دیگر از انجام این پروژه، توسعه فرآیندهای نمک زدایی با استفاده از پدیده اسمز مستقیم مبتنی بر غشا و یا بدون غشا، به عنوان یک روش جداسازی مایع است. این توسعه در دو مرحله عمده انجام خواهد شد: در مرحله اول، تمرکز بر توسعه هیدروژل های بهینه شده و سنتز غشای جدید خواهد بود. در مرحله دوم، با استفاده از بخش های توسعه یافته مرحله قبل، یک دستگاه آب شیرین کن آزمایشگاهی طراحی و ساخته می شود و متعاقباً توسط یکی از شرکای پروژه در محل آزمایش می شود.

زایفرت تأکید کرد: ما امیدواریم که این امر زمینه های تولید کارخانه های آب شیرین کن ساده را فراهم کند که می توانند آب شیرین مناطق جدید و کوچک دور افتاده را تأمین کنند.

مسئولیت این بخش از پروژه بر عهده دکتر عبدالطیف هاشمی فرد عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی نفت، گاز و پتروشیمی دانشگاه خلیج فارس و دبیر گروه تحقیقاتی فناوری غشایی پایدار (SMTRG) است.

طبق اعلام روابط عمومی وزارت علوم، با توجه به اینکه خلیج فارس منبع آب قابل توجهی در منطقه است و با توجه به دانش فیزیکی گسترده محققان آلمانیایی در زمینه شیمی فیزیکی شبکه های پلیمری و هیدروژل های حرارتی و همچنین تجربه های خوب محققان دو کشور ایران و عراق در زمینه فناوری اسمز معکوس، امید است این پروژه منجر به توسعه در این حوزه شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شیرین سازی آب دریا خليج فارس دانشگاه خلیج فارس ايران و آلمان هاشمی فرد خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۵۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از نبرد دریایی ایران با آمریکا چه می‌دانید؟

در یک نگرش کلی و اجمالی به رویداد‌های جنگ تحمیلی می‌توان پی برد که استکبار جهانی به سرکردگی ایالات متحده آمریکا در مقاطع مختلف دفاع مقدس متناسب با شرایطی که بر جبهه‌های جنگ ایران و عراق حاکم بود و در مقاطعی که توازن قوا و پیروزی‌های درخشان جمهوری اسلامی ایران تغییر می‌کرد با شعار بی‌طرفی در جنگ اقدام به موضع‌گیری‌های سیاسی و رسانه‌ای به نفع یک طرف درگیر یعنی رژیم بعثی عراق می‌کرد.

آمریکا از ابتدای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با متهم کردن اتحاد جماهیر شوروی (سابق) به نقض بی‌طرفی، خود عملاً با در اختیار قرار دادن اطلاعات ماهواره‌ای و کمک به نیروی هوایی ارتش بعث در حمله به مراکز و تأسیسات نفتی کشورمان و همچنین تقویت حضور نامشروع ناوگان خود در خلیج فارس و دریای عمان به بهانه تأمین امنیت خطوط مواصلاتی کشتیرانی بین‌المللی اقدامات خصمانه‌ای انجام می‌داد.

گسترش حضور ناوگان پنجم ایالات متحده آمریکا در خلیج فارس برای رژیم بعث عراق به عنوان پشتوانه‌ای به حساب می‌آمد تا به اتکای آن، سرفرماندهی ارتش بعث با حمله به کشتی‌های تجاری ایرانی و گاهاً بی‌طرف و راه انداختن جنگ نفتکش‌ها درصدد توسعه دامنه جنگ به منظور رها شدن از تنگنا‌هایی که در جبهه‌های زمینی با آن روبرو شده بود، بر آید تا از این طریق بتواند پیروزی‌های جنگاوران ایران اسلامی را تحت شعاع قرار دهد.

موضع بی‌طرفی دروغین آمریکا با انجام عملیات اسکورت کشتی‌های نفت‌کش کویتی که با عنوان «عملیات اراده جدی» از سال ۱۹۸۷ انجام گرفت اولین اقدام پشتیبانی آشکار از دشمن بعثی به حساب می‌آمد ولی از آنجایی که خداوند همواره یاور جبهه حق است در اولین مرحله از سری عملیات‌های اراده جدّی، ناوشکن آمریکایی اسکورت کننده در اثر برخورد با مین در معرض غرق شدن قرار گرفت و بدین وسیله غرور و اقتدار ناوگان متجاوز آمریکا در خلیج فارس در هم شکسته و به سخره گرفته شد.

در چهاردهم آوریل ۱۹۸۸، ناوچه موشک‌انداز «ساموئل رابرتز» که به منظور اسکورت نفت‌کش‌های کویتی در شمال خلیج‌فارس حضور یافته بود به یک مین سرگردان در خلیج فارس برخورد کرد و حفره‌ای به قطر هشت متر در بدنه ناو ایجاد شد و ناو را در آستانه غرق شدن قرار داد که البته خدمه آن موفق شدند ضمن کنترل صدمات وارده، ناو را به بندر دبی یدک کنند.

در استمرار شیطنت‌های ناوگان متجاوز آمریکا در خلیج‌فارس، وقاحت فرماندهان آمریکایی به جایی رسید که عناصر پدافندی سکو‌های نفتی نصر و سلمان را در خلیج‌فارس تهدید کرد و از آنان می‌خواهند که سکو‌ها را ترک کنند، ولی مدافعین دریادل و قهرمان این سکو‌ها شجاعانه ایستادگی کردند و به جای تن دادن به ذلت، آتش خشم خود را علیه متجاوزین گشودند. پیرو این اقدام مذبوحانه، ناوچه موشک‌انداز جوشن که در مأموریت اسکورت کاروان کشتی‌های نفت خودی حضورداشت و نزدیک‌ترین یگان به صحنه عملیات بود بنا به دستور صادره به منطقه عملیات سکو‌های نفتی نصر و سلمان رفته و در جهت امداد و نجات مدافعین سکو‌ها اقدام کند.

در این میان، ناوچه «جوشن» در نزدیکی منطقه عملیات هدف جنگ الکترونیکی ناو‌های متجاوز آمریکایی قرار می‌گیرد و فرمانده ناو آمریکایی توسط رادیو از فرمانده ناوچه می‌خواهد به همراه کلیه کارکنان تسلیم شوند، اما فرمانده شجاع ناوچه جوشن ضمن‌مشورت با فرمانده دوم ناوچه، شهید ناوسروان «زارع نعمتی» و افسر عملیات شهید ناوبان یکم «ابراهیم حرآبادی»، پایداری و مقاومت تا مرز شهادت را انتخاب می‌کنند و با پاسخ دندان‌شکن به فرمانده ناو آمریکایی و اعلام محل جنگ، آماده مقابله با تهدیدات می‌شوند.

هر چند مقابله نابرابر بود ولی آزادی و شرف یک ملت در گرو ایستادگی و مقاومت آنها قرارداشت و چه جانانه ایستادند و برگ زرین دیگری را در جریده تاریخ پر افتخار ایران عزیز رقم زدند.

در تداوم عملیات مقابله با تجاوزگران، ناوشکن‌های سهند و سبلان از بندرعباس مأموریت می‌یابند که به صحنه عملیات رفته و ضمن انجام عملیات تجسس و نجات اقدام به مقابله با متجاوزین کنند که در این صحنه‌ها نیز ناوشکن سهند موفق به انهدام یک فروند هواپیمای دشمن شده و خود آماج موشک‌های دشمن می‌شود و شعله‌های کینه‌ی استکبار جهانی، جمع دیگری از غیور مردان نیروی دریایی ارتش را به درجه رفیع شهادت می‌رساند.

ناوشکن سبلان نیز دچار آسیب شد. ولی با اقدام به موقع و سریع کارکنان ناو و یگان‌های پشتیبانی منطقه یکم دریایی نجات یافت و در مدتی کوتاه بازسازی شد. تجربه بازسازی ناوشکن سبلان که امروز به عنوان یکی از یگان‌های شناور مقتدر ناوگان دریایی کشورمان آماده انجام هرگونه مأموریت می‌باشد، موجب شد تا صنعتگران غیرتمند کشورمان امروز ناوشکن جماران را بسازند که در سال ۱۳۸۸ این یگان با حضور مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا به ناوگان دریایی کشورمان پیوست و تاکنون نیز توانسته است مأموریت‌های خطیر و طولانی را دردریا‌ها و اقیانوس‌ها داشته باشد.

در این رویارویی نابرابر و اعلام نشده، گذشته از مقایسه توان رزمی طرفین درگیر، آنچه که بیشتر حایز اهمیت است عزم، اراده و روحیه مقاومت و پایداری رزمندگان نیروی دریایی ارتش درمقابل درخواست متجاوزین است که موجب بهت و حیرت آنان شد. روحیه شهادت طلبی که نشأت گرفته از مکتب عاشورایی این دریادلان است درسی به دشمنان ایران اسلامی داد که می‌توان از آن به عنوان یک عمل باز دارنده یاد کرد.

 این‌گونه صحنه‌ها که در طول جنگ تحمیلی بی‌شمار بوده‌اند موجب شد تا دشمنان ایران دیگر جرأت تجاوز به میهن عزیزمان را نداشته باشند. اگر خرمشهر مظهر و حماسه‌ای در دفاع از مظلومیت ما در خشکی است، نبرد ناوچه موشک انداز جوشن و ناوشکن‌های سهند و سبلان با ناوگان مسلح و مجهز ایالات متحده آمریکا را باید مظهر مظلومیت و ایستادگی رزمندگان نیروی دریایی در پهنه آب‌های ایران اسلامی در دریا دانست، پهن‌ه­ایی که جز شجاعان بدان راه نداشته­‌اند.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس برگزار می‌شود
  • برگزاری ششمین کنگره شعر ملی خلیج فارس در هندیجان
  • پایان همکاری هینن با والیبال آلمان
  • تفاهم‌نامه‌ای در زمینه هنر معماری مساجد جهان با مالزی
  • از نبرد دریایی ایران با آمریکا چه می‌دانید؟
  • ببینید | تصاویر رویایی خلیج فارس از زاویه اتاقک شیشه‌ای ایستگاه فضایی بین‌المللی
  • همراهی بانک ها در تامین مالی پروژه‌ها و طرح‌های توسعه شرکت مس
  • استان بوشهر آماده توسعه روابط با تاجیکستان است
  • تعویق مجدد افتتاح پروژه عظیم انتقال آب خلیج فارس به شهرستان رفسنجان
  • انتقال آب از خلیج فارس پیگیری می‌شود