Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیربهداشت در مراسم رونمایی از دو اثر هنری فاخر مجموعه مستند ۱۰ قسمتی «شنا با دست‌های بسته» و عکس صحنه پردازی شده «فرصتِ بحران» که با حمایت مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تهیه و تولید شده، اظهار کرد: این دو اثر فاخر، نفیس و ماندگار هنری در حمایت از جانفشانان عرصه سلامت کشور توسط دو هنرمند ایرانی یعنی عابدین مهدوی و سید احسان باقری خلق شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وزیر بهداشت تصریح کرد: آنچه که از ایثارگری، خدمات و تلاش‌های شبانه روزی مدافعان سلامت خلق شد، حماسه‌ای بزرگ و حاصل یک عشق بود. ترید ندارم موتور محرکه این حماسه جاویدان، عشق بود و همواره به همکارانم گفتم که عشق را باید با نگاه عاشق نگاشت. عاشقانه‌ها را باید با دل‌های عاشق نوشت، به تصویر کشید و بیان کرد و دل عاشق جز دل هنرمند نیست. اصلا هنر زاییده عشق است.

او تصریح کرد: هنر، زاییده عشق و بیان عاشقانه‌ها است. بعضی وقت‌ها در تعاریف می‌گویند هنر زبان گفتمان زیبایی‌ها است، اما من همیشه می‌گویم زبان در هنر، زبان گفتمان عاشقانه‌ها است و هنر بدون عشق، معنی ندارد. حماسه‌های تاریخی را هم در پررنج‌ترین شرایطش، اگر با زبان عشق بیان نکنند، معنی ندارد.

نمکی ادامه داد: سرتاسر شاهنامه و نبردهایش، لحظه به لحظه به گونه‌ای به عاشقانه‌ها درآمیخته و وقتی که بقیه صحنه‌های پر رمز و راز تاریخ را مطالعه می‌کنید، به خصوص در تاریخ تشیع، حتما بار‌ها و بار‌ها این جمله بسیار زیبا و تاریخی حضرت زینب (س) را شنیده‌اید که وقتی پرسیدند تو در کربلا چه دیدی؟ نگفت خون، دود، آتش و تازیانه بلکه گفت به خدا جز زیبایی چیزی ندیدم، چون حضرت زینب (س) با عشق به آن صحنه‌های غم انگیزِ پرسوز و التهاب نگاه می‌کرد.

او گفت: از روزگار نخست این حماسه از همکارانم خواستم که جامعه هنرمند کشور را باید درگیر کنیم. شاید این حماسه در تاریخ این سرزمین و جهان تکرار ناشدنی است. این حماسه در تاریخ سرزمین ما ویژگی‌های خاص خود را داشت. در تحریم‌ها نه فقط در بعد تجهیزات پزشکی و دارو، بلکه خزانه و بانک مرکزی هم تهی بود یعنی از همه جهات در مضیقه بودیم.

وزیر بهداشت اظهار کرد: مقدار ارزی که در سال ۹۹ به عنوان سال پربحران کرونا صرف کردیم، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو کمتر از سال آرامِ ۹۷ بود. در سال ۹۸ سیلاب‌های بهاره را تجربه کردیم و بعد از آن مشکلات آنفلوآنزای H۱N۱، زلزله و ... را داشتیم و همکاران ما خسته از این فشار‌ها در اواخر بهمن ۹۸ وارد بحث کووید شدند.

 نمکی گفت: تاریخ دفاع مقدس را نگاشتیم با شیوه‌ای که عزیزانی مثل مرتضی آوینی‌ها به صحنه آمدند. اما بار‌ها گفته ام تفاوت‌های واضح با دفاع مقدس داشتیم گرچه در آنجا هم حماسه‌هایی خلق شد که ماندگارترین صحنه‌های عشق ورزی است، اما این حماسه تفاوت نهادین و عمده با دفاع مقدس داشت؛ چرا که در روز‌های اول ژنرال‌ها و سردار‌های مان روی مین رفتند.

او تاکید کرد: قبل از ورود ویروس کرونا به ایران سعی کرده بودیم تعدادی ماسک و لوازم حفاظتی برای نیرو‌های بهداشتی و درمانی تامین کنیم، اما وقتی ماسک و گان نداشتیم و همه دنیا را رصد می‌کردیم به یکباره به من خبر می‌دادند امشب ساعت ۲ بامداد از مسیر قطر، عمان و یا فلان کشور محموله می‌رسد، اما ساعت دو و نیم زنگ می‌زدند با شرمندگی و یاس که انگلیس و آمریکا و ... آمدند و نگذاشتند و بعد از آن من دوباره شرمسار گروهی می‌شدم که قول داده بودم صبح تجهیزات را به شما می‌رسانم.

وزیر بهداشت یادآور شد: در حماسه مقابله با کرونا، سرداران ما روی مین رفتند و شهید شدند تا به سربازان و افسران رده‌های پایین‌تر بگویند نترسید چراکه صحنه‌های بسیار خوفناکی در ووهان چین ترسیم شده بود که ایجاد نگرانی می‌کرد و بعد از مدت اندکی این موج همدلی و تن به آتش زدن نیرو‌های مدافع سلامت به قدری با رشادت شکل گرفت که پشت لباس پرستاران می‌نوشتند "ما گر ز سر بریده می‌ترسیدیم در محفل عاشقان نمی‌رقصیدیم" و پس از آن احساس کردم موجی که باید، شکل گرفت و دیگر تابوی ترس از بیمار کووید ۱۹ و نرفتن به سمت او را با رشادت افسران ارشد شکستیم و همه جلو رفتند.

 نمکی تصریح کرد: آمریکایی‌ها با تمام وجود فکر کردند تیر خلاص ما کروناست و محاسبات آن‌ها هم درست بود، چون کشور‌هایی در این عرصه، گرفتار مانده بودند که خیلی چیز‌ها داشتند که ما نداشتیم. پول و امکانات داشتند، تحریم نبودند، اما تفاوت آن‌ها با ما این بود که ما انسان‌های دل به خدا بسته و عاشق و خدا را داشتیم.

او گفت: حماسه‌ای که در جمهوری اسلامی ایران خلق شد، حماسه‌ای بی بدیل و بی نظیر بود. آمریکایی‌ها حداقل تا شش ماه قبل، ۱۱۱ میلیارد دلار فقط خرج نظام سلامت کردند غیر از پول‌های هزاران میلیاردی که برای معیشت مردم پرداختند و انگلیس نیز ۲۲ میلیارد پوند در این عرصه هزینه کرد. در حالی که ما از یک میلیاردی که از صندوق گرفتیم که هنوز هم مقدار قابل توجهی از آن را نگرفتیم و دوستان به دلیل اینکه ممکن است این موضوع در امر نقدینگی و اثر آن بر اقتصاد تاثیر منفی بگذارد، آنقدر قطره چکانی این پول را به ما دادند که هیچ وقت لب ما از تشنگی حتی لحظه‌ای سیراب نشد. با چنین منابع و تحریم‌های ظالمانه‌ای که همه راه‌ها را بر ما بسته بودند، چه افتخاراتی کسب شد.

وزیر بهداشت با اشاره به ارائه گزارش موج چهارم کرونا در کشور توسط جان بابایی در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: وقتی ویروس انگلیسی به هر کشوری اعم از انگلیس، فرانسه و ... وارد شد، همان هفته اول بیماران شان در زمین‌های چمن و خیابان‌ها بودند، اما در جمهوری اسلامی ایران، نه تنها بیمار کووید بلکه بیمارغیرکووید هم پشت درب‌ای سی یو، سرگردان نشد که اگر غیر از این بود هر شب در شبکه‌های خارجی بلوا می‌کردند و دیدید که نشد.

نمکی تاکید کرد: یک روز نشنیدید که علیرغم تحریم‌ها، با این که با فشار زیاد و دور زدن تحریم‌ها تجهیزات مان را تهیه می‌کردیم، مشکلی که برای برخی ارزاق عمومی پیش آمد، برای دارو و تجهیزات پزشکی پیش نیامد. شما روی صحنه را می‌بینید، اما در پشت صحنه خون دل‌هایی برای این لجستیک است که آنجا دیگر دوربین کار نمی‌کند و ما هم نمی‌خواهیم کار کند. زیرا هم ممکن است مکانیزم‌هایی که به کار بردیم، لو برود و دیگر اینکه اصلا نمی‌خواهیم خودخواهانه ما را نشان دهید.

او ادامه داد: بنده در کارنامه خودم احساس شرم می‌کنم و احساس می‌کنم که به اندازه قطره‌ای از خون شهدا و به اندازه یک ذره سوز جگرِ مادر و پدر شهدا برای نظام جمهوری اسلامی کار نکرده ام، اما بدانید این روی صحنه، پشت صحنه‌های دلسوزانه تری دارد. چگونه شد که از ۴ هزار و ۷۵۰ قلم دارو در اوج تحریم مردم سرگردان نشدند، یک دقیقه اتاق عملی تعطیل نشد، لحظه‌ای داروی بیهوشی برای هیچ بیماری در اتاق عمل در اوج ظالمانه‌ترین تحریم‌ها معطل نماند و توانستیم در ۵۰ روز آنچه را به عنوان مایحتاج پزشک و پرستار بود، در داخل تولید کنیم.

وزیر بهداشت اظهار کرد: وقتی گفتند که دارو‌های رمدسیویر فاویپیراویر و دارو‌های دیگر مقداری موثر است و راهش را بر ما بستند، با کمک همه عزیزان دست اندرکار چه کردیم که کمتر از دو ماه در داخل تولید شد و آن هم با یک دهم قیمتی که باید وارد می‌کردیم. این‌ها یک سری پشت صحنه‌هایی دارد که حتما برای مطالعات تاریخ مقاومت در این حوزه باید روی آن کار کنید. ناگفته‌هایی است در تاریخ شفاهی این مبارزه و حماسه که باید هنرمندانه ضبط شوند که چگونه شد این کار را مدیریت کردیم.

در بدترین شرایط حداقل ۳۰ درصد ظرفیت آی سی یو خالی داشتیم

نمکی تصریح کرد: رشد اقتصادی ایران در طول مدت پاندمی کرونا مثبت بود، چون کارگر، مهندس و تولید کننده خیالش راحت بود که اگر بیمار شد، به او رسیدگی می‌کنند و تخت خالی وجود دارد. در بدترین شرایط حداقل ۳۰ درصد ظرفیت آی سی یو خالی داشتیم. در طول یک سال، ظرفیت تخت‌های آی سی یو را در کشور آن هم در اوج تحریم، دو برابرکردیم.

او اظهار کرد: ۴۶۰ دستگاه اکسیژن ساز را به بیمارستان‌ها رساندیم. بیمار کووید ۱۹ در بیرون آی سی یو ۲۵ لیتر در دقیقه و در آی سی یو تا ۳۵ لیتر در دقیقه، نیاز به اکسیژن دارد، اما بیمارستان‌ها برای شرایط عادی یعنی نیاز به یک تا ۵ لیتر اکسیژن در دقیقه و نه هفته و ۱۰ برابر بیشتر، طراحی شده بود.

وزیر بهداشت بیان کرد: یک شب به من خبر دادند که در بیمارستان توحید سنندج اکسیژن کم می‌آوریم و ممکن است بیماران خفه شوند. از شب تا صبح با راننده کامیونی که تانکر اکسیژن به سنندج می‌برد، تلفنی صحبت می‌کردم تا اینکه ساعت چهار و نیم صبح گفتند اکسیژن رسید و نفس راحتی کشیدم. اگر خدای ناکرده آن شب در سنندج ۳۰ یا ۴۰ بیمار ما فوت می‌کرد، علاوه بر غصه و اندوه مرگ این هموطنان، ببینید که همان‌هایی که راه را بر ما بسته بودند، چه بلوایی ایجاد می‌کردند که این‌ها به قوم کرد اهل تسنن، بی توجهی کرده اند.

حدود  ۲۶۰ هزار بیمار تبعه افغانستانی را در پیک‌های کرونا درمان کردیم

 نمکی ادامه داد: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران این است که هیچ بیماری به دلیل بی پولی پشت درب بیمارستان‌ها نماند. در ایران حدود ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار بیمار تبعه افغانستان را رایگان در پیک‌های قبلی بستری و درمان کردیم و افتخار بزرگتر این بود که هیچکس نتوانست بگوید که نوع خدمت رسانی به قوم کرد، لر، بلوچ، ترکمن و یا اهل تسنن و شیعیان در جمهوری اسلامی ایران متفاوت بود.

او گفت: در ایران یک نفر نتوانست بگوید که اکسیژن را به دلیل کمبود امکانات از یک سالمند برداشتند و به فرد جوان تری وصل کردند. پیرزن ۱۰۳ ساله را در کردستان مداوا و مرخص کردیم. این افتخارات برای جمهوری اسلامی ایران در اوج تحریم‌ها، کسب و ماندگار شد و شما هنرمندان، با قلم و قاب تصویر، این صحنه‌ها را مانا و ماندگار کردید و با لنز دوربین‌های تان این‌ها را به تصویر کشیدید و برای تاریخ این مملکت زنده نگه داشتید.

وزیر بهداشت گفت: فکر می‌کنم که این حماسه باز هم خیلی جا برای کار دارد و خیلی از هنرمندان کشور باید به این عرصه بیایند و از روز اول هم گفتم که عاشقانه‌ها را باید عشاق یعنی اهالی هنر به تصویر بکشند و خیلی از این صحنه‌های حماسه را باید زنده کنیم و به تصویر بکشیم.

 نمکی یادآور شد: همواره از اصحاب رسانه که در کنار ما بوده اند و با عشق، پشت دوربین‌ها هستند تشکر می‌کنم. در مورد واکسن هم توصیه می‌کنم حتما برای این کار عظیم هنرمندانه هم باب تازه‌ای را باز کنند. واقعا کار واکسن و حماسه واکسن سازی کووید ۱۹ که دنیا هم از آن حیرت خواهد کرد، کاری است که حتما باید دوستان هنرمند ورود کنند.

او اظهار کرد: برای واکسن کاری می‌کنیم کارستان. این باید برای اعتلای غررو ملی، اعتلای غرور دانشمندان ایرانی و اعتماد به نفس این سرزمین، در بین کشور‌های منطقه که دست شان برای واکسن بیرونی یا دانش فنی دراز است لازم است. کاری که از صفرش را بچه‌های خودمان شروع کردند و از هفته جاری اثراتش را خواهید دید، تقاضا دارم که هنرمندان در این حماسه خلق شده و به تصویر کشیدن زیبایی‌هایش به ما کمک کنند و بتوانیم در این راستا هم، قدمی برداریم.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا مدافعان سلامت جمهوری اسلامی ایران وزیر بهداشت عاشقانه ها تحریم ها آی سی یو صحنه ها خلق شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۶۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: به‌دنبال تحولات اخیر در منطقه و افزایش سطح تنش‌ها میان تهران و تل‌آویو، رسانه‌های غربی با موج‌سواری روی برخی اظهارنظرهای شخصی، تلاش کردند این‌گونه جلوه دهند که با توجه به اقدام‌های تروریستی رژیم‌صهیونیستی، ممکن است در دکترین هسته‌ای خود تجدیدنظر کند؛ رویکردی که می‌کوشید ایران را «نزدیک‌تر از همیشه» به سلاح هسته‌ای نشان دهد.

این در حالی بود که در روزهای اخیر ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست‌خبری با خبرنگاران، ضمن بیان اینکه ایران به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود در چارچوب عضویت ایران در آژانس و در چارچوب معاهده ان. پی. تی و موافقتنامه جامع پادمان ادامه می‌دهد، تاکید کرد موضوع «سلاح هسته‌ای» در دکترین دفاعی ایران هیچ جایگاهی ندارد و بارها مواضع جمهوری‌اسلامی در این زمینه اعلام شده و تغییری دراین دکترین رخ نداده است.

ادامه ادعاهای ضدایرانی گروسی

ازسوی دیگر اما رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در گفت‌وگو با خبرگزاری «دویچه‌وله» آلمان، مدعی شد غنی‌سازی اورانیوم ازسوی ایران و نبود دسترسی بازرسان بین‌المللی به تاسیسات اتمی، به نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران دامن می‌زند. او با تاکید بر اینکه نسبت به حفظ گفت‌وگوها در این باره متعهد است، ادعا کرد «ایران چند هفته، نه چند ماه با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد، اما به معنای این نیست که ایران سلاح اتمی دارد یا در این بازه در اختیار خواهد داشت».

گروسی همچنین اضافه کرده‌است که «آنچه واقعا به آن تمایل دارم، مذاکرات میان آژانس و ایران است، چون چیزهای زیادی وجود دارد که باید درباره آن شفاف‌سازی شود و به همین دلیل قصد دارم به‌زودی به ایران سفر کنم».

چرا ساخت سلاح هسته‌ای در دستورکار نیست؟

یک عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در گفت‌وگو با همشهری آنلاین در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌های غربی درباره «احتمال تغییر دکترین هسته‌ای ایران» گفت: دکترین جمهوری‌اسلامی ایران در حوزه هسته‌ای کاملا شفاف و روشن است و همواره نیز به‌صورت رسا ازسوی مقام‌های ایرانی اعلام شده‌است.

محمود عباس‌زاده با تاکید بر اینکه ایران همواره به‌دنبال این است که از همه ظرفیت‌های موجود در حوزه هسته‌ای به‌منظور دستیابی به تکنولوژی‌های روز استفاده کند، اظهارکرد: همواره تاکید کرده‌ایم که ساخت سلاح هسته‌ای در دستورکار جمهوری‌اسلامی قرار ندارد.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه همواره تاکید کرده‌ایم ساخت سلاح هسته‌ای را از نظر شرعی مجاز نمی‌دانیم، معتقدیم داشتن سلاح هسته‌ای به مفهوم برخورداری از بازدارندگی مطلوب نیست.

سلاح هسته‌ای امنیت نمی‌آورد

این عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس عنوان کرد: در شرایطی کنونی نشان داده‌ایم مولفه‌های پرقدرت‌تر و موثرتری به‌منظور ایجاد بازدارندگی در مقابل شرارت‌های دشمنان در اختیار داریم که عملیات موشکی – پهپادی «وعده صادق» یکی از نمودهای آن به حساب می‌آید.

عباس‌زاده با تاکید بر اینکه معتقدیم سلاح هسته‌ای امنیت نمی‌آورد، گفت: با دستیابی به سلاح هسته‌ای بازدارندگی ایجاد نمی‌شود. ما علاوه‌بر انواع مولفه‌های مناسب بازدارندگی، از قدرت نرم قابل‌توجهی برخورداریم که از توانمندی‌های جمهوری‌اسلامی به‌حساب می‌آید.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون جزو قدرت‌های برتر جهان به‌شمار می‌رویم و در سطح منطقه «قدرت اول» محسوب می‌شویم، تصریح کرد: دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران تحت‌تاثیر تکانه‌های مقطعی قرار نمی‌گیرد. غربی‌ها به‌خوبی می‌دانند که توسعه صنعت هسته‌ای ایران با فعال کردن چرخه حوزه‌های مختلف، از پزشکی گرفته تا کشاورزی، می‌تواند ایران را به قدرت اقتصادی تبدیل کند.

اظهارنظرهای شخصی، موضع نظام نیست

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با تاکید بر اینکه رژیم‌صهیونیستی در شرایطی نیست که به‌عنوان «تهدید جدی» برای ایران به‌حساب آید و سبب تغییر در دکترین دفاعی ما شود، اظهارکرد: به قول هنری کیسینجر، اسرائیل به‌مثابه ناو جنگی آمریکا در منطقه است و در مسیر فروپاشی قرار دارد.

عباس‌زاده با بیان اینکه هیمنه پوشالی ساخته شده برای این رژیم با عملیات «وعده صادق» نیروهای مسلح ایران بیش از گذشته درهم شکست، ادامه داد: غربی‌ها باید استراتژی استعماری خود در منطقه ما را مورد تجدیدنظر قرار دهند. نکته اینجاست که دیگر ملت‌ها اجازه نمی‌دهند غرب، رژیم صهیونیستی را به‌عنوان یک غده سرطانی در قلب منطقه به‌مثابه پایگاهی برای خود قرار دهد.

وی همچنین درباره برخی اظهارنظرهای داخلی پیرامون احتمال تغییر دکترین هسته‌ای ایران ادامه داد: اینها بیش‌از هر چیز، اظهارنظر شخصی است و موضع نظام و ساختارهای تصمیم‌سازی کشور به‌حساب نمی‌آید.

عباس‌زاده اضافه کرد: البته اینکه برخی گمانه‌های خود را مطرح می‌کنند اشکالی ندارد و همه در اظهارنظر آزاد هستند، اما مواضع نظام دراین عرصه همواره از مجاری مشخص خود اعلام می‌شود.

کد خبر 846764 برچسب‌ها ایران و اسرائیل هسته‌ای - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر ویژه حمله ایران به اسرائیل هسته‌ای - دفاع

دیگر خبرها

  • امضای ۵ سند همکاری بین ایران و سریلانکا
  • تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح اتمی + عکس
  • (اینفوگرافیک) تمام «نه»‌های رهبر انقلاب به سلاح اتمی
  • محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد
  • (ویدئو) اسب‌های سرگردان و زخمی ارتش در خیابان‌های لندن
  • سنگدوینی: جنگ‌هراسی بر اقتصاد ایران بی‌تاثیر است
  • دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • به اتفاق اصفهان نمی‌توان گفت «حمله»!
  • فراخوان چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران