Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، امید حاجتی مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به تشریح برنامه‌ها و عملکرد این سازمان و پرداخت و اظهار داشت: سال 99 بالغ بر 30 درصد منابع معادل 70 هزار میلیارد تومان سازمان هدفمندی کسری منابع داشتیم. طبیعتاً مصارف شامل هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر است که کار را برای مدیریت آن سخت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا با استفاده از ظرفیت اسناد خزانه بسیاری از تعهدات را پرداخت کردیم و برخی تخصیص‌ها لغو شد.

وی با بیان اینکه 35 درصد مصارف در سال جاری رشد کرده است و از 270 هزار میلیارد تومان به 334 هزار میلیارد  تومان رسیده است، عنوان کرد: تحریم‌ها در بحث صادرات فرآورده‌های نفتی و همچنین مصوبات کرونا روی درآمدهای ما تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود صددرصد منابع محقق نشود. در 6 ماهه نخست سال جاری، منابع هدفمندی ما را به سختی می‌اندازد چرا که هزینه‌ها باید تأمین شود که در راس آنها یارانه سرپرستان خانوار در بخش نقدی و معیشتی و همچنین پرداختی به کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند.

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها تأکید کرد: امسال در پرداختی به کمیته امداد امام خمینی 338 درصد رشد داریم. همچنین علاوه بر این موضوع، تخصیص اعتبار به بنیاد شهید، طرح سلامت، خرید تضمینی گندم، خرید تضمینی آب پرداخت می‌شود مثلاً 22 هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم اختصاص می‌دهیم که با امنیت غذایی کشور در  ارتباط است. 

حاجتی افزود: برای واردات 10 میلیون دز واکسن کرونا منابع به وزارت بهداشت پرداخت شده که اگر به موقع وارد شود برای پارت‌های بعدی هم آمادگی داریم علی‌رغم محدودیت منابع به این بخش کمک کنیم. همچنین در سال جاری 3200 میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی کمک شده است.

وی با بیان اینکه حدود 50درصد از منابع 2 ماهه هدفمندی محقق شده است، گفت: این مسئله روی مصارف و تعهدات ما اثر منفی می‌گذارد اما با این حال پرداخـت‌های ضروری در دستور کار است و با این حال توانستیم امروز 500 میلیارد تومان برای تأمین مسکن محرومین و نیز طی 2 ماهه اخیر 100 میلیارد تومان پرداخت کنیم. 

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با اشاره به اینکه جابه‌جایی 10 درصد اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها در مجلس حذف شده بود و جا افتاده بود، تصریح کرد: جابه‌جایی اعتبار بین ردیفها را احیا کردیم که اگر این اتفاق رخ نمی‌داد امسال امکان ثبت‌نام یارانه‌بگیران جدید وجود نداشت. چنانچه وزارت رفاه متقاضی جدید یارانه‌بگیر پس از طی مراحل قانونی و آزمون وسع به ما معرفی کند می‌توانیم یارانه پرداخت کنیم.

* ثبت‌نام یارانه‌بگیران جدید شائبه سیاسی ندارد

در ادامه این نشست حاجتی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی براینکه طی سنوات گذشته بحث ثبت‌نام از معرفی‌شدگان جدید در قانون بودجه وجود داشت اما دولت به آن اهتمامی نداشت و چرا در سال پایانی و منتهی به انتخابات این اتفاق خواهد افتاد آیا شائبه سیاسی ندارد، تصریح کرد: تفاوت قانون امسال با سال قبل این است که قرار بود سه دهک پردرآمد حذف شود که امسال نشد و فقط ثبت‌نام جدید ذکر شده است. بنابراین این اقدام از سوی مجلس در قانون آورده شد و شائبه انتخاباتی کنار می‌رود. بستر قانونی ثبت‌نام یارانه‌بگیران جدید از سوی مجلس فراهم شده و هفته گذشته ایین‌نامه اجرایی آن ابلاغ شد. بحث‌های سیاسی و انتخاباتی ارتباطی به تکلیف قانونی ندارد و باید انجام شود.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به عدم تحقق 50درصد منابع چگونه می‌توانید یارانه جدید بدهید، گفت: با ظرفیت جابه‌جایی منابعی که فراهم شد می‌توانیم اولویت‌های غیر ضروری و کمکی را کاهش دهیم و روی ثبت‌نام‌کنندگان جدید تمرکز کنیم. در صورتی که ثبت‌نام انجام شود و آزمون وسع از سوی وزارت رفاه صورت بگیرد در خوش‌بینانه‌ترین حالت ماه آینده امکان پرداخت وجود دارد.

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها عنوان کرد: در حال حاضر 77 میلیون و 268 هزار و 12 نفر شامل 24 میلیون و 875 هزار و 191 خانوار در خردادماه یارانه نقدی می‌گیرند. همچنین بیش از 60 میلیون و 249 هزار و 557 نفر شامل 19 میلیون و 768 هزار و 184 خانوار یارانه معیشتی در خرداد دریافت خواهند کرد. مجموعاً ماهانه حدود 8 هزار میلیارد تومان برای این 2 یارانه به خانوارها پرداخت می‌شود.

حاجتی با بیان اینکه آثار هدفمندسازی یارانه‌ها باید روی رفاه خانواده تأثیر مستقیم بگذارد و الا موج عظیم نارضایتی و آثار و تبعات منفی روی تولید به جای می‌گذارد، اظهارداشت: در حال حاضر یارانه چشم‌گیری برای واردات دارو پرداخت می‌شود در عمل ممکن است سوءاستفاده عظیم با استفاده از تفاوت نرخ ارز 4200 تومان تا نرخ بازار داشته باشد. رانت و سواستفاده زمانی رخ می‌دهد که این منابع در اختیار عده‌ای معدود قرار می‌گیرد و این شبهات و سؤالات به وجود می‌آید که آیا دارو به اندازه کافی وارد شده است و یا اینکه آیا داروی مورد نیاز وارد شده یا لوکس است؟ راهکار جایگزین این است که واردات با قیمت آزاد یا شناور صورت بگیرد و مابه‌التفاوت آن به سازمان‌های بیمه‌گر داده شود تا خدمات آن به مردم برسد.

* ثبت نام یارانه‌بگیران جدید بر عهده سازمان هدفمندی نیست

وی درباره اینکه آیا ثبت‌نام یارانه‌بگیران جدید تکلیف سازمان هدفمندی یارانه‌ها است؟ گفت: طبق قانون ثبت‌نام برعهده ما نیست و بستر قانونی برای ثبت‌نام فراهم شده و وزارت رفاه در مورد زمان و شرایط ثبت‌نام اظهارنظر می‌کند. طبق آیین‌نامه اجرایی قرار است بانک اطلاعات خانوار را در اختیار وزارت رفاه بگذاریم و آنها نیز اطلاعات مورد نظر مطرح شده را به صورت برخط در اختیار سازمان قرار دهند. 

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها افزود: در حال حاضر حدود یک چهارم مصارف یارانه‌ای به یارانه نقدی و معیشتی بازمی‌گردد.

حاجتی در پاسخ به این سؤال که برخی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری عنوان می‌کنند که 450 هزار تومان یارانه خواهند داد، تصریح کرد: در صورتی که چنین فرضی وجود داشته باشد 2.5 برابر منابع باید افزایش یابد تا بتوان چنین رقمی پرداخت کرد که به دست آمدن منابع قاعدتاً راه‌های روشنی دارد. اول آنکه در قیمت حامل‌های انرژی بازنگری شود و فروش فرآورده‌ها و خوراک پتروشیمی‌ها تغییر کند و همچنین یارانه‌های پنهان اصلاح شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099116 برچسب‌ها یارانه

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: یارانه مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه ها ثبت نام یارانه بگیران جدید هزار میلیارد تومان وزارت رفاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۶۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیر اجرای هدفمندسازی یارانه‌های دانشجویی در سال جدید هستیم

مدیر کل دفتر طرح و برنامه سازمان امور دانشجویان گفت: از جمله برنامه‌های پیش روی این دفتر پیگیری اجرای هدفمندسازی یارانه‌های دانشجویی (ایجاد سامانه تغذیه، مدیریت هزینه) در سال جدید است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین امامعلی پور، مدیر کل دفتر طرح و برنامه سازمان امور دانشجویان در خصوص فعالیت‌های این دفتر در سال ۱۴۰۲ گفت: این دفتر شامل دو گروه برنامه و بودجه و تشکیلات، تحول اداری و بهره وری است که از جمله مهم‌ترین اقدامات آن می‌توانیم به هدفمندسازی یارانه‌های دانشجویی و تهیه و تدوین طرح الگوی نوین تغذیه دانشجویی و اجرایی کردن بودجه ریزی عملیاتی اشاره کنیم.

امامعلی‌پور تصریح کرد: تهیه و تدوین سند راهبردی سازمان، تهیه و تدوین برنامه عملیاتی سالانه سازمان در سال‌های (۱۴۰۱، ۱۴۰۲، ۱۴۰۳)، توانمندسازی و ارتقاء صلاحیت حرفه‌ای منابع انسانی سازمان، طراحی و ایجاد چرخه مدیریت بهره وری و بهبود عملکرد، پیاده سازی بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، راه‌اندازی کمیته ساختار سازمان برای اصلاح، به‌روزرسانی و بازطراحی ساختار سازمانی، برنامه محوری در ابلاغ اعتبارها، مستندسازی، اصلاح و مهندسی مجدد فرآیند‌های مورد عمل در سازمان (مهندسی و هوشمند سازی فرایند‌های سازمان) از دیگر اقدامات این سازمان در سال گذشته است.

وی با اشاره به اینکه کمیته بررسی طرح‌های پژوهشی برای اولین بار سال گذشته در سازمان امور دانشجویان ایجاد شده است؛ اظهار کرد: به روز رسانی و پیشنهاد تعرفه‌های جدید خدمات سازمان امور دانشجویان و تصویب آن در هیئت محترم دولت، تشکیل کمیته راهبری (اتاق فکر) برای اولین بار در سازمان، بهبود و ارتقای نظام توسعه منابع انسانی (توانمندسازی فراگیر)، استقرار مدیریت دانش در سازمان، تهیه و تدوین لایحه پیشنهادی برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در حوزه رفاهی- دانشجویی آموزش عالی نیز از دیگر اقدامات این دفتر در سال گذشته بوده است.

مدیر کل دفتر طرح و برنامه سازمان امور دانشجویان در خصوص دوره‌های آموزش و توانمندسازی منابع انسانی در سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: تعداد ۲۰ دوره آموزشی در ۱۹۳ ساعت برگزار شده است و کارکنان این سازمان در دو بخش اختصاصی و عمومی به کسب آموزش پرداخته‌اند.

وی درباره اهم اقدامات این سازمان در سال جاری تصریح کرد: توسعه سرمایه انسانی و زیرساخت ها، طراحی و توسعه نظام حکمرانی و مدیریت سازمانی (فرایند‌های سازمانی)، ارتقاء نظام تعالی سازمانی (بهره وری)، پیگیری اجرای هدفمندسازی یارانه‌های دانشجویی (ایجاد سامانه تغذیه، مدیریت هزینه)، اصلاح نظام برنامه، بودجه و تشکیلات، برگزاری منظم جلسات کمیته‌های بهره وری، ساختار سازمانی، پژوهشی و بودجه، حمایت و پشتیبانی مالی از طرح‌ها و برنامه‌های دانشگاه‌ها در حوزه‌های مشاوره و سلامت، ورزش، شاهد و ایثارگر، تغذیه، خوابگاه، توانمندسازی و ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای منابع انسانی، برنامه محوری و هدفمند نمودن ابلاغ اعتبار‌ها از جمله برنامه‌های پیش روی این دفتر در سال جاری است.

دیگر خبرها

  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی این ماه همراه با سورپرایز
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی اردیبهشت همراه با سورپرایز
  • آغاز ثبت‌نام سازمان‌ها و نهادها برای یارانه خرید کتاب
  • پیگیر اجرای هدفمندسازی یارانه‌های دانشجویی در سال جدید هستیم
  • ربات انسان‌نمای تسلا سال آینده آماده فروش می‌شود
  • منابع و مصارف هدفمندی در بودجه ۱۴۰۳/ پیشنهاد پرداخت یارانه تشویقی کالابرگ الکترونیکی
  • کالابرگ اردیبهشت ماه کی واریز می‌شود؟
  • کاهش میانگین تورم سالانه به کمتر از ۴۰ درصد/ نرخ تورم برای دهک بدون یارانه نقدی چند درصد است؟
  • سد ایالو آماده بهره‌برداری است
  • زمان شارژ کالابرگ اردیبهشت ماه