Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین امروز (شنبه) در پایان دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام عنوان کرد: امروز ششمین دور مذاکرات با یک جلسه کمیسیون مشترک شروع شد و تصمیم بر این گرفته شد که به کار سرعت بیشتری داده شود و مذاکراتی که کماکان مورد اختلاف است را در جلسات متعدد کارشناسی و سیاسی مورد بحث قرار دهیم و راه‌حل‌های لازم برای آنها پیدا شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، افزود: با وضعیت پیچیده‌ای مواجه هستیم به این دلیل که هم بازگشت آمریکا به برجام یکسری مسائل فنی، حقوقی و سیاسی دارد و هم راستی آزمایی اقدامات آمریکا، از پیچیدگی‌هایی برخوردار است و باید برای آن برنامه ریزی شود و در آن خصوص دقت شود و برای آن شاخص تعیین شود.

معاون وزیر خارجه بیان کرد: همین‌طور اقداماتی که ایران باید انجام دهد، طبیعتا با توجه به پیشرفت‌های سریع علمی و فنی که ایران در این مدت انجام داده نحوه تنظیم آنها با بازگشت به برجام پیچیدگی‌های خودش را دارد و اینها بحث‌های مفصلی را می‌برد و مجموعه این اقدامات در چه جدول زمانی باید انجام شود. 

عراقچی خاطرنشان کرد: مسلما آمریکا باید قدم اول را بردارد و آمریکا باید همه اقداماتش را ابتدا انجام دهد و بعد جمهوری اسلامی ایران راستی آزمایی می‌کند و بعد از آن است که به تعهداتمان برمی‌گردیم. این ملاک کار ماست، ولی همین احتیاج به جدول بندی و جدول زمانی داریم و این‌که مشخص شود در چه روزی اگر به جمع بندی رسیدیم، بعد مراحل تایید و تصویب آن در هر کشور چگونه باشد؟ در چه مدت انجام شود و بعد چه مقدماتی باید برنامه ریزی شود و نهایتا در چه روزی به اجرا می‌رسیم و در آن روز آمریکا باید چه کار کند و چگونه راستی آزمایی شود، همه این‌ها مراحل مذاکراتی جزیی و فنی و بحث‌های سیاسی و حقوقی دارد.

معاون وزیر خارجه همچنین گفت: بلافاصله بعد از کمیسیون مشترک جلسات مذاکراتی را شروع کردیم و ظرف روزهای آینده مذاکرات ادامه خوهد داشت و تا به یک جمع بندی دست یابیم و به شکلی به موقعیتی برسیم که ان‌شاءالله تصویر تقریبا کاملی را از یک توافق نهایی داشته باشیم که وقتی این بار به پایتخت‌ها برمی‌گردیم قابلیت تأمل و تصمیم گیری را داشته باشیم.

* به دنبال دستیابی به یک توافق مطلوب و خوب برای جمهوری اسلامی ایران هستیم 

وی درباره اینکه آیا مذاکرات تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ادامه می‌یابد؟ بیان کرد: ما به دنبال دستیابی به یک توافق مطلوب و خوب برای جمهوری اسلامی ایران هستیم و در این مسیر نه عجله می‌کنیم و نه وقت را تلف می‌کنیم. هر چه زودتر برسیم، البته بهتر است، مهم این است که در این توافق آن اصولی که ایران بخواهد رعایت شده باشد و شاخص‌هایی که بخواهیم به آن رسیده باشیم.

معاون وزیر خارجه با بیان این‌که وقایع زمانی در این رابطه هیچ ارتباطی با مذاکرات ما ندارد، گفت:‌ انتخابات ریاست جمهوری در پیش است. امیدوارم انتخابات پرشکوهی با مشارکت مردم باشد و آن‌چه مردم تشخیص می‌دهند، در صندوق‌ رای‌ها مشخص شود.این یک عمل بسیار مهمی برای کشور است، ولی به جای خودش انجام خواهد شد.

وی گفت: مذاکرات ما موکول به انتخابات نیست، قبلش و بعدش. برای ما آن‌چه ملاک است این است که در مسیر تحقق خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران حرکت کنیم. تاریخی برای خودمان ملاک قرار نمی‌دهیم که چه زمانی برسیم یا نرسیم، قبل از چه اقدام دیگری باشد یا نباشد.

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: تا هر زمانی که طول بکشد و نیاز بدانیم که مذاکرات را ادامه دهیم برای این‌که به مطلوب خودمان برسیم، مذاکرات ادامه خواهد یافت، بدون این‌که وقتی تلف کنیم، یا اجازه دهیم دیگران وقت تلف کنند.

عراقچی بیان کرد: به شخصه فکر نمی‌کنم ظرف هفته جاری بتوانیم به جمع بندی نهایی برسیم. تصور بنده این است حداقل یک بار دیگر باید جمع بندی مذاکرات به پایتخت‌ها منتقل شود و در این دور از مذاکراتی هم فکر نمی‌کنم ما به جمع بندی نهایی برسیم.

وی درباره دور بعدی نشست کمیسیون مشترک برجام نیز افزود: نمی‌شود پیش بینی کرد و من حتی نمی‌توانم پیش بینی کنم این دور چند روز طول می‌کشد. به هر میزان که لازم باشد این جا خواهیم بود که بتوانیم بار بعد که به تهران می‌رویم مجموعه کاملا منقح و شسته رفته داشته باشیم و اگر توافقاتی شده روشن باشد و اگر موارد اختلافی هست به حداقل رسیده و آنها هم روشن باشد و بتوانیم تصویری را منتقل کنیم که ان‌شاءالله تصمیم گیری درباره آن برای تهران مقدور باشد و اگر مقدور نباشد مذاکرات ادامه خواهد یافت. 

 

در حال تکمیل...

منبع: الف

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران معاون وزیر خارجه کمیسیون مشترک جمع بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۷۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است

به گزارش خبرآنلاین به نقل از هم میهن، عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی سیاست خارجی و معاون سابق وزارت خارجه؛ در نشست مجازی کلاب کافه خبر در اسپیس ایکس گفت: در حال حاضر و پس از فروکش کردن تنش ایران و اسراییل، پس از حمله به کنسولگری، زمان استفاده از ابزار سیاسی و دیپلماسی و به تعبیری موشک‌های دیپلماتیک برای تثبیت قدرت ایران است. مذاکرات سیاسی دست آوردهای میدانی را نقد می‌کند. هیچ مذاکره سیاسی بدون اتکا به مولفه‌های قدرت صورت نمی‌گیرد و به جایی هم نمی‌رسیم.

عراقچی گفت: باید پس از زدن ضربه نظامی وارد میدان سیاسی و امتیازگیری می‌شدیم و الان وقت ورود به میدان سیاسی و دیپلماسی است. از پشت صحنه خبر ندارم و اطلاعات من فقط رسانه ای است. اما درخواستی از طرف ایران قطعا وجود نداشته که توقف حمله به غزه در مقابل عدم حمله ما اتفاق بیفتد. این حرف‌ها بخشی از همان جنگ‌های روانی و رسانه‌ای است که آنان انجام دادند تا مانع حمله ایران شوند که موفق نشدند. باز هم تاکید می‌کنم، مذاکرات سیاسی دست آوردهای میدانی را نقد می‌کند. هیچ مذاکره سیاسی بدون اتکا به مولفه‌های قدرت صورت نمی‌گیرد و به جایی هم نمی‌رسیم.

احتمال حمله به رفح هنوز زیاد است

عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی ایران، معتقد است: احتمال حمله به رفح در غزه، هنوز زیاد است و منتفی نشده ولی اسرائیل را نمی‌تواند از این بن بست نجات دهد. درگیری با ایران اسرائیل را به مراتب ضعیف‌تر کرده است.

عراقچی همچنین می‌گوید: پس از کاهش تنش فعلی، باید با افزایش تحرکات دیپلماتیک اجازه ندهیم که فشار و هزینه به کشور وارد شود.

وی در همین رابطه افزود: باید سیاست‌ها و راهبردهای همسایگی با کشورهای همسایه را تقویت و به‌روز کنیم. نباید اجازه داد ایران را خطری برای کشورها قلمداد کنند.

دبیرشورای راهبردی سیاست خارجی گفت: پس از تحولات اخیر، قدرت ایران به حدی افزایش یافته که فراتر از منطقه رفته است.

عراقچی خاطرنشان کرد: گاهی در گذشته به موقع از فرصت‌های پیش آمده استفاده نشد و آن فرصت‌ها تبدیل به تهدید شدند. برعکس گاهی حتی تهدیدها با مدیریت درست به فرصت تبدیل شده‌اند مثل حمله به سفارت ایران در دمشق که به فرصت بزرگی برای ایران مبدل شد. الان باید از این فرصت به دست آمده بهترین و بیشترین استفاده را کرد. میدان، دیپلماسی و رسانه در هر رویدادی باید با هم حرکت کنند. میدان و دیپلماسی احتیاج به رسانه هایی دارند که بتوانند روایت مطلوب از یک واقعه سیاسی یا نظامی را تولید کنند. روایت‌سازی خودش یک فن و تخصص است. در داستان اخیر (درگیری نظامی ایران و اسراییل) ضلع سوم یعنی رسانه، کمی عقب ماند؛ اما میدان و دیپلماسی با هم کار کردند و خیلی قوی ظاهر شدند.

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی ایران، خاطرنشان کرد: در درگیری با اسراییل، تا لبه حساس جنگ رفتیم، اما در نهایت با مدیریت هوشمندانه با موفقیت بازگشتیم. می‌توان گفت حداقل در کوتاه مدت دیگر درگیری نخواهیم داشت ولی احتمال اینکه اسرائیل باز دست به اقداماتی مثل ترور بزند وجود دارد.

عراقچی اضافه کرد: اسرائیلی‌ها در محاسبات ژئوپولتیک و راهبردی عرصه را به ایران باختند. در حوزه راهبردی، ضربه موشکی ایران به معادلات امنیتی منطقه شکل جدیدی داد و معادلات قدرت به نفع ایران عوض شد. ایران بصورت مستقیم وارد عملیات شد و ضربه ای وارد کرد که اسرائیل نتوانست در همان تراز پاسخ دهد. ۳ لایه دفاعی "گنبد آهنین"، "پیکان" و "فلاخن داود" و چهارمین لایه "هواپیماهای جنگنده آنان" و لایه پنجم هم دوستان اسرائیل، یعنی امریکا و انگلیس و فرانسه و برخی کشورهای منطقه بودند که به دفاع در مقابل حمله موشک‌های ایران برخواستند. موشک‌های ما از این ۵ لایه عبور کردند و به هدف رسیدند.

دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: اسرائیلی‌ها علیرغم اظهارات اول خود که مدعی بودند ٩٩ درصد موشک ها را زده اند در آخرین آمار اذعان کردند که تنها توانسته اند ۸۴ درصد موشک‌ها و پهبادها را بزنند. این درحالی است که پهپادها اصولاً برای فدا شدن و راه باز کردن برای موشک‌ها شلیک شده بودند.

این یک واقعیت است که اسرائیل همه توان دفاعی خود را بکار گرفت تا حمله را دفع کند ولی ایران همه توان تهاجمی خود را بکار نگرفت. ایران به لحاظ راهبردی توانست بازدارندگی را احیا و تثبیت کند و این اهمیت بسیار زیادی دارد. ارزش فنی عملیات ایران بسیار بالا بود. اکنون توان ژئوپلیتیک ایران به شدت بالا رفته است و از این ظرفیت باید استفاده کرد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898616

دیگر خبرها

  • سرمربی ازبکستان: می‌خواهیم مقابل ایران به هدف خود برسیم
  • باید به سهمیه المپیک برسیم
  • عراقچی: میدان، دیپلماسی و رسانه سه ضلعِ مهم در هر واقعه نظامی یا سیاسی هستند
  • نظر دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته
  • تعطیلی پنجشنبه یعنی محروم‌سازی فعال اقتصادی ایرانی از ارتباطات جهانی/ تاکنون کمیسیون اجتماعی به جمع بندی نهایی نرسیده است
  • عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است
  • تکمیل برنامه عملیاتی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ ذیل برنامه راهبردی ۱۴۱۰ اصفهان
  • کسی فکر نمی‌کرد به سهمیه المپیک برسیم/ ژیمناستیک به خودباوری رسید
  • آیا ایران از اسرائیل خواسته بود که در ازای توقف حمله به غزه، به سرزمین های اشغالی حمله نکند؟
  • عباس عراقچی: هم اکنون، زمان استفاده از موشک‌های دیپلماتیک است/ مذاکرات سیاسی، نقد کننده دست آوردهای میدانی است