Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش صدای ایران، کتاب رویکرد ادراکی به محور مقاومت در غرب آسیا (بازشناسی ذهنیت رهبران) به قلم دکتر نجمیه پوراسمعیلی و توسط موسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران منتشر شد.
در پژوهش‌های متکی به نقش رهبران در عرصه روابط بین‌الملل، بر این موضوع تمرکز می‌شود که یک پدیده یا رویداد با اتکا به نقش فرد بررسی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
این‌گونه پژوهش‌ها با این فرض آغاز شده‌اند که افراد در نقش رهبران، اهمیت به‌مراتب بیشتری نسبت به نهادها، اجتماعات و ساختارها دارند. در بیشتر نظام‌های سیاسی کشورهای در حال توسعه و ازجمله بعضی از کشورهای منطقه غرب آسیا به دلایل مختلفی نظیر شکست فرایند ساخت دولت – ملت، ضعف در نهادینه کردن نهادها و سازمان‌های تصمیم‌گیری، اقتدارگرایی، خاندانی بودن نظام سیاسی، ارتش محوری و... متغیر فرد در کنار نهادها در سیستم بروکراسی و شکل‌دهی به تصمیمات، بسیار اثرگذار است. هرچند در نظام‌های سیاسی توسعه‌یافته نیز متغیر فرد اهمیت دارد و اثرگذار است، اما در عمده نظام‌های سیاسی جهان سوم، اهمیت و اثرگذاری آن بسیار بیشتر است و شاید مبالغه نباشد که گفته شود در برخی از این نظام‌ها متغیر فرد مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در سیاست داخلی و خارجی است.   
سخن گفتن از نقش فرد در سیاست، در واقع ورود به حیطه روانشناسی سیاسی است. در این راستا شناخت شخصیت و ذهنیت فرد در فهم رفتارها، افکار و تصمیم‌های آنها مؤثر است. زیرا تصمیم‌های فرد به‌عنوان رهبر تا حد زیادی سازنده سیاست‌ خارجی است. افراد، ایجادکننده سیاست خارجی هستند و ازآنجاکه متفاوت می‌اندیشند، متفاوت رفتار می‌کنند و به دلیل این‌که هر رفتاری در عرصه سیاست خارجی دارای ریشه‌های روان‌شناختی است، نمی‌توان آن را به فشارهای سیستماتیک و نهادی تقلیل داد. به‌طور خلاصه باید گفت، دولت همان تصمیم سازانش است. 
شناخت شخصیت و ذهنیت رهبران، برای شناخت وضعیت حال و آینده کشورها، بسیار مهم و شاخص است. ازاین‌رو آینده، چهره‌ها و اشکال گوناگونی می‌تواند داشته باشد. «از طریق راه‌یابی به شبکه‌های معنایی انسان‌هایی که آینده را می‌سازند، می‌توان احتمالات گوناگون در مورد آینده را حدس زد». نویسنده در این کتاب قصد دارد که به بررسی ذهنیت رهبران سه کشور مطرح در غرب آسیا یعنی عربستان، ترکیه و مصر در خصوص محور مقاومت بپردازد. 
در منطقه خاورمیانه و به‌ویژه در سه کشور عربستان، ترکیه و مصر نیز تأثیرگذارترین بازیگران در عرصه سیاست خارجی، رهبران سیاسی دولت‌ها هستند. تصمیم‌های سیاست خارجی، به‌ویژه در کشورهایی که شخصیت محور هستند، به‌طور عمده ناشی از ویژگی‌های شخصیتی و ذهنیت رهبران است. در واقع ذهن رهبران با تصمیماتی که اتخاذ می‌کنند، وضعیت حال و آینده یک کشور را می‌سازند. 
بر اساس آنچه گفته شد، به‌واسطه آنکه رهبران سه کشور مصر، ترکیه و عربستان، شخصیت و ذهنیت متفاوتی دارند، آنها نیز نوع نگاه، تفسیر، برداشت، تصمیم و سیاست خارجی متفاوتی را در مورد موضوعات مختلف در منطقه غرب آسیا و از جمله در ارتباط با اهداف و اولویت‌های سیاست خارجی ایران پیگیری می‌کنند. لذا به‌منظور تصمیم‌گیری صحیح و اتخاذ سیاست‌های خارجی درست و به‌موقع از سوی تصمیم‌گیران جمهوری اسلامی ایران، شناخت شخصیت و ذهنیت متفاوت رهبران در خصوص موضوعات مختلف در سطح منطقه و بین‌الملل ضروری است. ازاین‌رو با توجه به اهمیت موضوع رژیم صهیونیستی – فلسطین و محور مقاومت در دستگاه دیپلماسی و سیاست‌گذاری خارجی ایران، شناخت ذهنیت رهبران سه کشور مصر، ترکیه و عربستان در مورد موضوعات گفته‌شده برای سیاست‌گذاران جمهوری اسلامی ایران ضرورت دارد.
این کتاب در 321 صفحه و در اردیبهشت 1400 منتشر شده و دسترس علاقمندان قرار گرفته است

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: غرب آسیا انتشار کتاب شخصیت و ذهنیت سیاست خارجی محور مقاومت غرب آسیا نظام ها سه کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۸۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان به ترکمنستان می‌رود

به گزارش «تابناک» به نقل از وزارت امور خارجه، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد در راه ترکمنستان است. 

امیرعبداللهیان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در امتداد سیاست خارجی فعال و دیپلماسی پویا و به‌منظور توسعه و تحکیم مناسبات ایران و ترکمنستان، عازم عشق‌آباد هستم».

او تاکید کرد «روابط خارجی دولت سیزدهم با صلابت، حکمت و عقلانیت و با دستاوردهای نتیجه بخش و امیدآفرین به پیش می‌رود».

وزیر خارجه ایران همچنین اعلام کرد بزودی دستاوردها در عرصه سیاست خارجی را تبیین خواهد کرد.
امیرعبداللهیان روز گذشته نیز در تهران میزبان «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس بود. 

دیگر خبرها

  • دومین دیدار قالیباف با رهبران مقاومت فلسطین
  • دومین دیدار قالیباف با رهبران مقاومت فلسطین در امروز
  • جهاد اسلامی: ایران حامی همیشگی فلسطین است
  • وزیر امور خارجه در راه ترکمنستان
  • امیرعبداللهیان به ترکمنستان می‌رود
  • امیرعبداللهیان عازم ترکمنستان شد
  • اسامه حمدان: شهادت فرمانده حماس تایید نشده است
  • امیدوارم کاسبان تحریم در سال ۱۴۰۳ کم کارتر شوند!
  • فراز و فرودهای مناسبات عراق و عربستان/ رویکرد اقتصادی همگرایانه
  • جمهوری آذربایجان آمادگی دارد تا دیپلمات‌های خود را به ایران اعزام کند