Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-16@07:57:57 GMT

چگونه میزان مسمومیت زایی برنج را کاهش دهیم؟

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۰۸۴۲۷

چگونه میزان مسمومیت زایی برنج را کاهش دهیم؟

یک کارشناس تغذیه می گوید شایع ترین موارد گزارش شده، آلودگی برنج با آرسنیک، کادمیم، جیوه و سرب بوده که دریافت آنها به مدت طولانی، مسمومیت و عوارضی مانند سرطان و نقص مادرزادی در نوزادان را به دنبال دارد.

آذین صبوری، کارشناس مسئول بهبود تغذیه جامعه شبکه بهداشت دیلم به ایسنا گفت: در بسیاری از نقاط جهان برنج غذای اصلی و تامین کننده بخش عمده انرژی افراد است و در ایران به عنوان برنج دومین غذای اصلی بعد از گندم مصرف می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آلودگی برنج با فلزات سنگین یکی از موارد محتمل آلودگی‌های محیطی است که طی آن تحت شرایط خاصی از قبیل آلودگی آب، خاک و نزدیکی مزارع برنج به مراکز صنعتی و فاضلاب های مربوطه، عناصر سنگین به برنج منتقل شده و در آن تجمع پیدا می کنند.

به گفته این کارشناس شایع ترین موارد گزارش شده، آلودگی برنج با آرسنیک، کادمیم، جیوه و سرب بوده است. این عناصر نقشی در رشد و حیات انسان نداشته و دریافت آنها به مدت طولانی، مسمومیت و عوارضی از جمله سرطان زایی و ایجاد نقص مادرزادی در نوزادان را به دنبال دارد. 

صبوری اظهار کرد: بررسی ها نشان داده است که در برنج حدود ده برابر سایر غلات آرسنیک تجمع می یابد.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه جامعه شبکه بهداشت و درمان دیلم عنوان کرد: بر اساس توصیه متخصصین پختن برنج با حجم زیاد آب، بهترین روش برای کاهش میزان آرسنیک با کاهش حداقلی مواد مغذی برنج است که روش مذکور در زیر شرح داده شده:

۱. در یک قابلمه به ازای هر فنجان برنج خام ۴ فنجان آب ریخته شود.

۲. بعد از به جوش آمدن آب، برنج از قبل خیسانده شده را درون قابلمه ریخته و بگذارید ۵ دقیقه بجوشد.

۳. بعد از ۵ دقیقه برنج را آبکش کنید (آب برنج را دور بریزید).

۴. مجددا برنج را داخل قابلمه ریخته و به ازای هر فنجان برنج این بار دو فنجان آب داخل قابلمه بریزید.

۵. میزان حرارت زیر قابلمه را کم کرده، درب قابلمه را بگذارید تا آب برنج تمام شود و برنج دم بکشد.

وی معتقد است در این روش ضمن حفظ ارزش غذایی برنج و ریز مغذی های آن، میزان بیشتری آرسنیک از برنج به خصوص برنج سفید (به میزان ۷۰ درصد) خارج می‌شود. این روش در هنگام تهیه برنج برای نوزادان و کودکان اکیداً توصیه می‌شود زیرا آنها بسیار بیشتر از افراد بزرگسال در خطر قرار گرفتن در معرض آرسنیک هستند. 

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۸۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تایید کلیات مفاد سند «جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان»

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ استاندار اصفهان در نشست شورای برنامه ریزی استان اصفهان با اشاره به اجماع نظر اعضای نشست در خصوص مفاد و بند‌های سند جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان، گفت: مصوبات مرتبط با کاهش آلودگی هوای استان که در نشست با مسوولان ملی به تأیید و تصویب رسیده رصد و مصوبات اجرا نشده با سرعت بیشتری تا دریافت نتیجه پیگیری شود.
سید رضا مرتضوی با اشاره به اینکه باید حفاظت از محیط زیست گفتمان جاری واحد‌های صنعتی استان باشد، افزود: بر این اساس با تعریف رویداد‌های سالیانه در حوزه محیط زیست، واحد‌های صنعتی و حمل‌ونقل استان می‌توانند گزارش عملکرد خود را دراین خصوص به مردم و بازدیدکنندگان ارائه کنند.
وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور کاهش آلودگی هوا در اصفهان گفت: حضور پویا و مؤثر شرکت‌های دانش‌بنیان در کاهش آلودگی هوای اصفهان ضروری و لازم است نقش این مجموعه‌ها در سند کاهش آلودگی هوا مشخص شود.
سید رضامرتضوی تاکید کرد: در این سند براساس رصد و پایش، طرح‌های تشویقی وهمچنین بندی مختص نمایندگان استان برای تنظیم قوانین خاص اضافه شود.
وی گفت: تمامی واحد‌های صنعتی استان سند روند کاهش آلایندگی و برنامه عملیاتی با زمانبندی مشخص خود در این زمینه را تنظیم و تدوین کنند.
مرتضوی ابراز امیدواری کرد: با وحدت رویه و همراهی همه دستگاه‌های استان شاهد کاهش آلودگی هوا، آب و خاک استان باشیم.
اصفهان کمترین تعداد روز‌های هوای پاک و همچنین میزان بارش سالانه را در مقایسه با دیگر کلانشهر‌ها دارد.
اصفهان با بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی صنعتی‌ترین استان کشور به‌شمار می‌آید.

دیگر خبرها

  • در چه صورت با مصرف قهوه مسموم می‌شویم؟
  • کارشناس آلمانی: ایران علاقه‌ای به تنش‌زایی در منطقه ندارد
  • آلودگی هوای خانگی در دوران بارداری بر سلامت جنین تأثیر دارد؟
  • ضرورت تغییر سبد انرژی برای کاهش آلودگی هوای اصفهان
  • تدوین سند کاهش آلایندگی مراکز صنعتی استان اصفهان
  • تایید کلیات مفاد سند «جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان»
  • نخستین نشای مکانیزه برنج در آستارا انجام شد
  • نخستین نشا مکانیزه برنج در آستارا انجام شد
  • افزایش ۱۲ درصدی میزان بارندگی‌ها در قزوین
  • چطور با مصرف کافئین دچار مسمومیت می‌شویم؟