Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@09:17:42 GMT

کتاب «انقلاب اسلامی در کردستان» روانه بازار کتاب شد

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۰۸۵۵۸

کتاب «انقلاب اسلامی در کردستان» روانه بازار کتاب شد

به گزارش خبرگزاری مهر، تازه‌ترین اثر از منشورات مرکز اسناد انقلاب اسلامی با عنوان «انقلاب اسلامی در کردستان» روانه بازار نشر شد. در اثر حاضر رشادت‌ها و فداکاری‌های مثال‌زدنی مردم کردستان در دوره‌های مختلف تاریخی به ویژه تاریخ انقلاب نشان داده شده است.

با آغاز نهضت امام‌خمینی (ره) و اوج گرفتن انقلاب اسلامی در ایران، مردم کردستان نیز مانند دیگر مناطق کشور به صف مبارزه علیه حکومت پهلوی پیوستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در فرازی از این کتاب در این زمینه می‌خوانیم: روز ۲۱ دی ماه ۵۷، یکی از بزرگترین راهپیمایی‌های مردم بیجار به وقوع پیوست. در این تظاهرات که از خیابان توحید شروع شده بود، هزاران نفر از مردم بیجار، در صف‌هایی منظم در حالی که پلاکاردهایی از تصاویر امام‌خمینی (ره) را در دست داشتند، بلوار آریامهر را طی کرده به طرف میدان رضاشاه رفتند، وجه تمایز این تظاهرات با دیگر تظاهرات‌های این شهر حضور گسترده زنان چادر به سر در آن بود.

عده‌ای از این زنان بچه شیرخوار خود را در بغل داشتند، زنان پیر و باردار نیز در میان آنان کم نبودند و زنان فرهنگی نیز رقم عمده‌ای از آنان را تشکیل می‌دادند.

شعارها بیشتر مذهبی بود، از جمله شعارهایی که در این تظاهرات سر داده می‌شد این بود: «خمینی بت‌شکن ریشه شاهو بِکَن» «توپ، تانک، مسلسل دیگر اثر ندارد»، «این است شعار دولت چماق بدست و غارت»، «ما همه سرباز توایم خمینی گوش به فرمان توایم خمینی». شدت تظاهرات و شعارهای کوبنده مردم مأموران را مجبور به شلیک تیر هوایی کرد اما تظاهرکنندگان از شلیک تیرهوایی هیچگونه ترس و هراسی نداشتند و وقتی تیرهای پی در پی شلیک می‌شد مردم فریاد می‌زدند «نترسید» تیر هوایی است.

در این تظاهرات حمله‌های زیادی به ساختمان‌های دولتی شد و علیرغم تیر هوایی سربازان، تظاهرکنندگان همچنان به راهپیمایی خود ادامه می‌دادند و کسانی را که نظاره‌گر تظاهرات بودند را به حضور در راهپیمایی دعوت می‌کردند. تظاهرات به حدی گسترده بود که در جریان آن تعداد زیادی سرباز با تانک و زره‌پوش برای کمک به پلیس و تقویت نیروی انتظامی وارد شهر شدند و در خیابان‌ها مستقر شدند و مراقب اوضاع بودند...

کتاب حاضر در پنج بخش تنظیم شده است: بخش اول به بررسی جغرافیا و پیشینه تاریخی استان کردستان اختصاص دارد، بخش دوم وضعیت سیاسی کردستان از صفویه تا انقلاب مشروطه را مورد بحث قرار داده، فصل اول این بخش به وضعیت کردستان در دوره صفویه اختصاص دارد و فصل دوم آن وضعیت سیاسی کردستان را در دوره‌های افشاریه، زندیه و قاجاریه تا انقلاب مشروطه بررسی کرده است. در واقع علت اینکه نگارنده سرآغاز بحث را صفویان قرار داده این است که «مسئله» کردستان دقیقاً از همین زمان در معادلات سیاسی منطقه‌ای مطرح شد، چرا که برای نخستین بار در جنگ چالدران بخشی از کردستان از ایران جدا شد و در جنگ‌های بعدی ایران و عثمانی، چه در زمان صفویه و چه در دوره‌های بعد، موضوع کردستان همیشه جزئی از مذاکرات میان ایران و عثمانی و بعدها ترکیه بوده است.

بخش سوم کتاب وضعیت سیاسی کردستان از انقلاب مشروطه تا نهضت امام‌خمینی (ره) را پوشش می‌دهد. فصل اول این بخش به رویدادهای کردستان در انقلاب مشروطه و نقش این استان در نهضت قانون‌خواهی ایران و همچنین نقش قبایل کرد در مخالفت با مشروطیت پرداخته است.

فصل دوم اقدامات رضاشاه در کردستان از جمله تخت‌قاپو کردن عشایر و کشف حجاب و واکنش‌های مردمی به این اقدامات را بررسی کرده است. فصل سوم به رویدادهای کردستان پس از جنگ جهانی دوم، تأسیس و افول جمهوری مهاباد، نقش شوروی در تشکیل این جمهوری و همچنین اختناق و فشارهای امنیتی حکومت پهلوی بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در کردستان پرداخته است.عنوان بخش چهارم کتاب تکوین نهضت امام‌خمینی (ره) تا پیروزی انقلاب می‌باشد که از چهار فصل تشکیل شده است؛ فصل اول این بخش، با بررسی اصلاحات ارضی در کردستان آغاز شده و ضمن واکاوی مبارزات مسلحانه کردها با حکومت پهلوی در دهه ۱۳۴۰، گزارشی از وضعیت اقتصادی کردستان در این دهه مطابق با اسناد ساواک ارائه شده است.

فصل دوم این بخش به معرفی مساجد و حسینیه‌های استان و نقش آنها در رویدادهای منجر به پیروزی انقلاب پرداخته است.

در فصل سوم ضمن معرفی روحانیون تبعیدی به کردستان، شرح فعالیت‌های آنان در این استان، مشارکت قشرهای مختلف مردم کردستان در جریان انقلاب از جمله روحانیون و فرهنگیان مورد بررسی قرار گرفته است و در پایان این فصل زندگینامه شهدای گرانقدر استان کردستان در انقلاب اسلامی نیز آورده شده است. در فصل چهار این بخش نیز به تفصیل و جداگانه، نقش شهرهای استان کردستان در انقلاب اسلامی بررسی شده است.

بخش پایانی کتاب به وقایع بعد از پیروزی انقلاب اختصاص دارد که از سه فصل تشکیل شده است؛ فصل اول به انتخابات و تشکیل نهادهای انقلاب از جمله کمیته‌های انقلاب اسلامی، سپاه پاسداران و جهاد سازندگی پرداخته است.

فصل دوم بحران کردستان و زمینه‌های شکل‌گیری آن، پیام‌های امام‌خمینی (ره) و دیدارهایشان با اهالی کردستان در همین زمینه، نقش هیئت‌های حسن‌نیت در حل این بحران و جنگ ۲۲ روزه سنندج را بررسی کرده است. در فصل سوم نیز عوامل بحران‌زای کردستان (گروهک‌های ضد انقلابی چون دموکرات، کومله، رزگاری و …، افرادی چون عزالدین حسینی و عبدالرحمن قاسملو) معرفی شده‌اند.

کتاب «انقلاب اسلامی در کردستان» توسط کامران حمانی تدوین شده و به همت مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

علاقمندان می‌توانند برای تهیه این کتاب با قیمت ۱۱۵ هزار تومان به سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی به نشانیwww.irdc.ir رجوع کنند و یا به فروشگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی واقع در خیابان انقلاب، نبش خیابان ۱۲ فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری، نبش مجتمع ناشران مراجعه یا با شماره تلفن ۲۲۲۱۱۱۷۴ تماس بگیرند.

کد خبر 5233318

منبع: مهر

کلیدواژه: سنندج معرفی کتاب انقلاب اسلامی ایران مرکز اسناد انقلاب اسلامی انتخابات 1400 ویروس کرونا سیدابراهیم رئیسی کرمانشاه بوشهر مشارکت مردم در انتخابات گرگان آمار کرونا خطبه های نماز جمعه اردبیل انتخابات ریاست جمهوری انتخابات شورای شهر و روستا عکس استانها سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مرکز اسناد انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی انقلاب مشروطه امام خمینی فصل دوم فصل اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۸۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابی که رهبر انقلاب غبطه‌انگیز توصیف کردند

چاپ سی و پنجم از کتاب "سرباز روز نهم"؛ روایتی از زندگی و زمانه شهید مصطفی صدرزاده از سوی انتشارات راه یار روانه بازار نشر شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تاکنون آثار متعددی درباره شهید مصطفی صدرزاده منتشر شده است؛ آثاری که تلاش دارند زندگی یکی از معروف‌‌ترین شهدای مدافع حرم را به تصویر بکشد. در این میان، کتاب "سرباز روز نهم" روایتی متفاوت از زندگی و زمانه او ارائه کرده است.

این اثر که به کوشش نوید نوروزی، پریسا وزیرلو، محمدمهدی رحیمی، فرزانه مردی و نعیمه منتظری تدوین و نوشته شده، تلاش دارد فارغ از نگاه‌های اغراق‌آمیز که تلاش دارند شهدا را دست‌نیافتنی معرفی کنند، روایتی منسجم، صادقانه و باورپذیر از زندگی و شخصیت این شهید بزرگوار ارائه دهد؛ روایتی که مخاطب را در نهایت به این باور می‌رساند که شخصیت نخست کتاب با وجود مشکلات ریز و درشتی که در گوشه و کنار زندگی و جامعه خود داشته، توانسته بر محیط اطراف خود اثرگذار باشد.

رونمایی از تقریظ امام خامنه‌ای بر کتاب‌های شهید "مصطفی صدرزاده" + فیلم و تصاویر

نویسندگان در مقدمه اثر با توجه به اهمیت پرداختن به زندگی شهدا از این دریچه‌ نوشته‌اند: کتاب سرباز روز نهم حاصل زندگی مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر شخصی است که می‌تواند در دوره حاضر، بی‌شک الگویی دست‌یافتنی باشد. او که از سال 1392 با ده‌ها ترفند پایش را به سوریه باز می‌کند، ظرف دو سال از چهره‌های محبوب و مؤثر مدافعان حرم می‌شود تا جایی که سردار شهید سلیمانی را به تمجید وامی‌دارد.

در این کتاب سعی کردیم شهید و زندگی‌اش را آن‌طور که می‌تواند در میدان زندگی اجتماعی مردم الگو شود، نشان دهیم و نه صرفا روایتی ماورایی و صرفا معنوی و احساسی از شهید ترسیم کنیم. شاید گشتی در زندگینامه‌ها و خاطرات شهدا آنطور که نشر شده‌اند، ما را به این رهنمون کرد که: «ملموس و واقعی تصویر کنیم، نه دست‌نیافتنی!

آنچه شهدا را الگو می‌کند، همه زندگی ایشان است. در این کتاب نویسندگان سعی کرده‌اند جامعه را آن‌طور که هست نشان دهند؛ با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش، با زیاد و کمش. به همین دلیل، زندگی مصطفی صدرزاده را کامل می‌خوانید؛ به محله‌اش نزدیک می‌شوید، به ریشه‌هایش و به زمانه‌اش می‌پردازد.

از آن جهت که مصطفای شهید در همین جامعه زیسته و با همین مشکلات یا بیشترش جنگیده و بر بن‌بست‌هایش فائق آمده است، برای مخاطب شیرین و افق‌گشاست. در واقع، اساساً ما با روایت شهید و زمانه‌اش، هم نقد کرده‌ایم و هم راه نشان داده‌ایم؛ چه اینکه شهدا مسیر امنی هستند برای صلاح و اصلاح.

کتاب حاضر لایه‌های پنهان معضلات و مشکلات را می‌گوید؛ چه اینکه زندگی مصطفی و زما‌نه‌اش ظرفیت این را دارد که بگوید کار فرهنگیِ وقفی، شدنی است و استوارتر از شبه‌کارهای نفتی و دولتی. زندگی‌اش این ظرفیت را دارد که معطل دستورالعمل‌های خشک و بی‌روح نماند که حیات دارد این نوع زندگی‌اش و حیات‌بخش است.

از دیگر ویژگی‌های کتاب "سرباز روز نهم" استفاده از فایل‌های صوتی به یادگار مانده از شهید در موقعیت‌های مختلف است که این بخش از منابع، مخاطب را در رساندن به فهم درست از شخصیت شهید بی کم و کاست یاری می‌رساند.

رهبر معظم انقلاب در تقریظی که بر این کتاب نوشته‌اند، خواندن آن را "غبطه‌انگیز" توصیف کرده و فرموده‌اند:

پیش از این کتاب دیگری در شرح حال شهید صدرزاده خوانده‌ام، ولی ابعاد شخصیت محبوب و چندجانبه‌ی این شهید عزیز در این کتاب بیشتر بیان شده است. این چهره‌ی برجسته بی‌شک یک الگو است برای جوانان امروز و فردا. اراده‌ی قوی، فهم درست، روحیه‌ی ایثار، شجاعت، خستگی‌ناپذیری، ‌ادب، دلِ انباشته از محبت و صفا، و بسی دیگر از خصوصیات برجسته،‌ بخش‌هائی از شخصیت این جوان فداکار و انقلابی نسل‌های دوم و سوم انقلاب است. خواندن این کتاب برای من غبطه‌انگیز است. این گلهای سرسبد به چه مقاماتی رسیدند، و من و امثال من چگونه در این مسیر، ‌پای در گل ماندیم. سلام و صلوات خدا بر شهید مصطفی صدرزاده و همسر صبور و پدر و مادر ایثارگر او.

کتاب حاضر از جمله آثار پرمخاطب انتشارات راه یار در سال 1402 بوده که با اقبال مخاطبان به چاپ سی و پنجم رسیده است.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • کتاب «های هانیه های» روانه بازار نشر شد
  • (عکس) جایگزین سراتو به بازار آمد!
  • مردم از گرانی‌ها و نوسانات بازار گلایه دارند
  • تظاهرات جمعه‌های خشم و انزجار در استان‌های خراسان رضوی، فارس و اصفهان برگزار می‌شود
  • جایگزین سراتو به بازار آمد!/ عکس
  • لذت یک رکوردشکنی ادبی و اشعاری که ذوق آقا را به همراه داشت
  • کتابی که رهبر انقلاب غبطه‌انگیز توصیف کردند
  • تدارک ویژه ورامینی‌ها برای برگزاری تظاهرات جمعه خشم
  • تظاهرات مردم ورامین در دفاع از مردم مظلوم غزه
  • برگزاری تظاهرات ورامینی ها در دفاع از مردم مظلوم غزه در روز جمعه