Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@17:52:23 GMT

با بحران مدیریت منابع آب در استان کرمان روبه رو هستیم

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۰۸۸۲۳

ایسنا/کرمان رییس کل دادگستری استان کرمان با تاکید بر اینکه با بحران مدیریت مصرف آب در تمامی بخش ها روبه رو هستیم، گفت: ارزش اقتصادی آب در کشور باید جدی گرفته شود زیرا اگر نگاه اقتصادی به آب نداشته باشیم، ارزش آب در بین مدیران و مردم توجیه پذیر نخواهد بود.

"یدالله موحد" در شورای راهبردی مدیران ارشد استان کرمان با موضوع منابع آب با تاکید بر این مطلب که مدیریت مصرف منابع موجود مهم تراز تامین آب است، افزود:  با حداقل 10 درصد صرفه جویی در هر یک از بخش های صنعتی، کشاورزی و شرب، شاهد تحولات بزرگی در این حوزه خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تقدیر از تلاش های انجام شده به منظور تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت در شهرهای مختلف استان کرمان، افزود: در اینکه با بحران جدی تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی در استان کرمان روبه رو هستیم تردیدی وجود ندارد و باید بررسی کرد که چرا به این نقطه رسیده ایم.

موحد با اشاره به اینکه در دهه 60 در هر نقطه از استان کرمان که نیاز به حفر چاه بود، حداکثر در عمق 20 متری،  آب های زیرسطحی در دسترس بود، گفت: سیاست های کلی و مدیریت هایی که در حوزه بهره برداری و مصرف آب از گذشته تاکنون داشته ایم با اشکالات جدی مواجه بوده و در نهایت منجر به بحران های کنونی شده است.

وی بیان کرد: با تصویب قانون توزیع عادلانه آب و با استناد به تبصره ذیل ماده 3 این قانون، مجوزهای بسیاری صادر و چاه های غیرمجازی حفر شد و مورد بهره برداری قرار گرفت و در ادامه آن اتفاقاتی که نباید در کشور رخ می داد، رخ داده است .

رییس کل دادستری استان کرمان با اشاره به اقدامات انجام شده به منظور جلوگیری از سوء استفاده قانونی از منابع آبی موجود، تصریح کرد: اگر بخواهیم مساله آب را در دراز مدت حل کنیم؛ باید به مدیریت مصرف منابع آب موجود توجه ویژه ای صورت گیرد.

وی با اشاره به هزینه های بالای تامین آب و سرمایه گذاری های کلان انجام شده در این زمینه، عنوان کرد: با اقدامات انجام شده به منظور مدیریت منابع آب های زیرسطحی و سیلاب ها و با احداث سدهای سیرجان، بافت، جیرفت و بم بخشی از مشکلات حل شده است.

وی یادآور شد: در گذشته طرح هایی به منظور ارتقاء مدیریت آب در استان اجرایی شده اما معطل مانده اند و نتیجه مورد انتظار را در پی نداشته است.

موحد با اشاره به این مطلب که در حوزه آب با دو موضوع تامین آب و مدیریت مصرف منابع آبی موجود روبه رو هستیم، خاطرنشان کرد: به منظور مدیریت منابع آبی موجود در استان کرمان باید یک برنامه جامع، مبنایی و اساسی تدوین و به شکلی قاطع و جدی اجرایی شود و در این رابطه تمامی دستگاه ها باید همت و همراهی لازم را در اولویت کارهای خود قرار دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بحران آبي استان کرمان مدیریت مصرف آب استان کرمان روبه رو هستیم مدیریت مصرف انجام شده منابع آب تامین آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۸۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایروبی ۴۲ کیلومتر از رودخانه‌های قزوین

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین از لایروبی ۴۲ کیلومتر از رودخانه‌های استان قزوین به منظور پیشگیری از وقوع سیل خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، محمدرضا علیمی ظهر امروز در جلسه مدیریت بحران استان قزوین که در محل سالن جلسات اداره کل مدیریت بحران استان قزوین برگزار شد با اشاره به عملکرد مدیریت بحران استان قزوین در پیشگیری از سیلاب رودخانه‌ها، اظهار داشت: استان قزوین دارای حدود 2 هزار و 750 کیلومتر رودخانه اصلی در 2 حوضه آبریز رودخانه شور و دریای خزر در سطح 6 شهرستان است. 

وی افزود: در سال 1402 به منظور پیشگیری از سیل، نقاط حادثه‌خیز سیلاب استان شناسایی و مشکلات آن بررسی شد، همچنین اقدامات متعددی در راستای ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی دهانه پل‌ها و بازگشایی مسیرهای عبور سیلاب در سطح کلیه شهرستان‌های استان انجام شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین بیان کرد: در همین راستا و به منظور شناسایی تصرفات در بستر و حریم رودخانه‌ها به صورت مستمر پایش صورت گرفت و به منظور رفع تصرفات، گروه گشت و بازرسی تشیکل و برای متخلفان اخطاریه صادر شد، همچنین پیگیری طرح شکایت در مراجع قضایی و در نهایت اخذ احکام و یا دستورات قضایی جهت رفع تصرفات در این زمینه صورت گرفت. 

علیمی تصریح کرد: با همکاری شرکت آب منطقه‌ای و سایر دستگاه‌ها از جمله اداره کل راهداری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، فرمانداری‌ها‌ شهرداری‌ها و دهیاری‌ها لایروبی رودخانه ها و پاکسازی پل ها در 42 کیلومتر از رودخانه های استان صورت گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین، گفت: انجام پروژه‌های آبخیزداری در بالادست رودخانه‌ها و پروژه‌های مهندسی رودخانه شامل دیواره‌سازی رودخانه ها، سازه‌های کنترل سیلاب رودخانه در سطح شهرستان‌ها، لایروبی رودخانه های شهر قزوین، لایروبی رودخانه‌های مرکز شهرستان‌ها، کنترل سیلاب روستاهای نوآباد و شهید آباد آوج، دیواره سازی رودخانه های الموت در روستاهای هرانک و کشکدست، بازگشایی مسیر رودخانه مالی‌آباد آبیک، لایروبی رودخانه های الموت و انجام مطالعات رودخانه ها از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه است. 

وی افزود: 71 مورد بازید مشترک جهت شناسایی، پایش و بازبینی نقاط حادثه‌خیز و سازه‌های تقاطعی رودخانه ها، 18 مورد بازید به منظور کنترل مکان‌های دفع و تخلیه پسماند، معرفی افراد خاطی در حوزه تخلیه زباله و نخاله به محیط زیست به صورت مستمر، برگزاری جلسات توجیهی برای دهیاران و شهرداران نیز از در این راستا انجام گرفته است. 

علیمی یادآور شد: در سال 1400 لایروبی رودخانه ها در 26 کیلومتر اجرا شده بود که این میزان در سال 1401 به 24 کیلومتر و در سال گذشته به 42 کیلومتر رسیده است، در نتیجه این اقدامات میزان تلفات ناشی از سیل در سال 1402 به عدد صفر رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به مقادیر بارش سال زراعی استان قزوین، تصریح کرد: میزان بارش سال زراعی استان در سال 1401 تا 1402، 170 میلی لیتر است که این میزان تا پایان 24 فروردین ماه سال جاری به 180.1 میلی متر رسیده است، در این میان شهرستان آوج با میزان 229.3میلی لیتر بیشترین میزان بارش و شهرستان تاکستان با میزان بارش 141.2میلی‌لیتر کمترین بارش را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سیلاب بهاری در جاده سه چاهون بافق+فیلم
  • بارش شدید باران در روستاهای انار
  • چگونه خسارات سیل را کاهش دهیم؟
  • لایروبی ۴۲ کیلومتر از رودخانه‌های قزوین
  • ترک فعل احتمالی در مدیریت بحران پیگیری می‌شود
  • ببینید | هشدار جدی مدیریت بحران به مردم تهران!
  • بارش های شدید در راه تهران؛ هشدار مدیریت بحران
  • آمادگی دستگاه‌ های اجرایی استان سمنان در مدیریت بحران هشدار نارنجی
  • آمادگی دستگاه‌های اجرایی استان سمنان در مدیریت بحران هشدار نارنجی
  • پشت پرده بحران اقتصادی ونزوئلا / تاراج منابع نفتی توسط مدیران حکومتی