Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@04:43:06 GMT

«نظام سلامت» بیمار است، فکری شود

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۰۹۲۴۶

«نظام سلامت» بیمار است، فکری شود

به گزارش «تابناک»، دکتر سید موید علویان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: تا قبل از دوران کرونا اثبات اینکه سلامت موضوع مهم و تاثیرگذاری در زندگی اجتماعی، اقتصادی و... افراد است شاید سخت بود. همواره اعلام کردیم سلامت زیرساخت رشد و تعالی یک جامعه است؛ ولی این امر برای خیلی از مردم و سیاسیون مشهود نبود؛ در حالی که الان ضرباتی به سلامت مردم وارد شده است و تعداد بالایی از مردم بیمار شدند، عده‌ای را از دست دادیم، هزینه درمان بالا رفت و حتی آسیب‌های شدید اقتصادی و اجتماعی آن را در جامعه شاهد هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون ثابت شد تا زمانی که زیرساخت‌های لازم برای مقابله با بحران‌های سلامت ایجاد نکنیم، هر لحظه ممکن است از این موضوع آسیب ببینیم.

وی افزود: در کشور ما خدمات سلامت به صورت Passive است؛ یعنی پس از آنکه مردم بیمار شدند به آنها خدمت‌رسانی می‌کنیم و یا حتی خود مردم بعد از بیمار شدن به پزشک مراجعه می‌کنند. ما در کشور پرونده سلامت الکترونیکی که همه‌ عملیات‌های سلامت افراد در آن ثبت شود، نداریم. پزشک خانواده در کشور ما جایگاه اول ندارد؛ البته در روستاها اقداماتی در زمینه پزشک خانواده صورت گرفته است اما نظام ارجاع و پزشک خانواده هنوز در کشور ما غریب است‌. ما برنامه‌ای برای حمایت از اقشار آسیب پذیر در مقابل صدمات جبران ناپذیر نداریم. مثلا اگر فردی که ضعیف است دچار بیماری‌هایی با هزینه درمانی بالایی شود ما برنامه مدونی برای حمایت از او نداریم.

علویان ادامه داد: سلامت باید برای هرکسی که قرار است منصب ریاست جمهوری را به دست آورد و هر تیمی که قرار است در حکمرانی قرار گیرد، در اولویت قرار گیرد. اکنون در حوزه کرونا هنوز آسیب وجود دارد و متاسفانه نتوانستیم بایدها را رعایت کنیم. الان حدود یک درصد جمعیت کشور واکسیناسیون‌شان کامل شده است و سوال این است که نمی‌شد این اتفاق زودتر بیفتد و مردم کشور ما نسبت به این بیماری ایمن شوند؟ واقعیت این است که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی با انتقاد از آنچه که "افزایش هزینه های درمان طی سال‌های گذشته" خواند، افزود: در سال ۱۳۹۲ کل هزینه صندوق‌های سلامت در کشور ۵۸ هزار میلیاردتومان بوده است و در آخر سال ۱۳۹۹ این عدد به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. سهم مردم در سال ۱۳۹۲ حدود یک سوم از ۵۸ هزار میلیارد بود و در اواخر ۱۳۹۹ حدود ۱۰ برابر شد.

وی افزود: دولت بعدی باید به حوزه سلامت متعهد باشد و مردم هم با دید باز رای دهند و از کاندیداها بخواهند برنامه خود را شفاف اعلام کنند. مردم در یک سال و نیم اخیر به دلیل مشکلات کرونا آسیب شدید دیدند و باید در کمتر از شش ماه کل ملت واکسینه شوند. کسی که می‌خواهد رئیس جمهور شود باید اعلام کند طی شش ماه اول مردم را واکسینه می‌کند و به تعهداتش پایبند باشد.

علویان چالش دولت بعدی در حوزه نظام سلامت را افزایش هزینه‌ها بدون اثربخشی بالا دانست و اظهار کرد: در مورد کرونا هم موضوع واکسیناسیون چالش اصلی خواهد بود. اینکه روند در حوزه سلامت به چه شکل خواهد بود، بستگی به برنامه‌ها و صداقت دولت آتی دارد.

وی درباره برنامه‌های کنترل بیماری‌های غیرواگیر در دولت یازدهم و دوازدهم، تصریح کرد: طی ۱۰ سال گذشته ابتلا به دیابت، فشارخون و... افزایش داشته است؛ اما علت چیست؟ علت این است که خدمات ما پَسیو (Passive) ارائه می‌شود و به بخش پیشگیری توجه نمی‌شود. فراموش نکنیم خود نظام سلامت هم بیمار است و باید برای آن فکری شود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات 1400 محسن رضایی روز دختر شورای شهر ششم نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نظام سلامت ویروس کرونا دوران کرونا خدمت رسانی خدمات درمانی هزینه درمان انتخابات 1400 محسن رضایی روز دختر شورای شهر ششم نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشور ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۹۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویکرد مردم‌محور در دستور کار نظام شورایی کشور است

رئیس شورای استان خراسان رضوی گفت: رویکرد مردم‌‎محور در دستور کار نظام شورایی کشور است تا  این ارتباط تنگاتنگ بیش از پیش تقویت شود و  به طور خاص، ساختارهای مختلف شورای اسلامی استان در خدمت مردم باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌رضوی و به نقل از روابط‌عمومی شورای استان، در بیست‌ودومین جلسه شورای اسلامی استان، موسی‌الرضا حاجی‌بگلو ضمن تبریک فرارسیدن سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و هفته کار و کارگر اظهار کرد: گروه‌های مختلف جامعه شایسته خدمت صادقانه هستند و نظام شورایی در کشور را با حضور نمایندگانی از گروه‌های مختلف مردم، می‌توان چکیده جامعه دانست.

وی افزود: رویکرد مردم‌‎محور در دستور کار نظام شورایی کشور است تا این ارتباط تنگاتنگ بیش از پیش تقویت شود و به‌طور خاص، ساختارهای مختلف شورای اسلامی استان در خدمت مردم باشند.

رئیس شورای استان گفت: همکاری نزدیک و تعامل مستقیم شورای اسلامی استان با شوراهای اداری، کمیته امور زیربنایی و هیئت‌های حل اختلاف استان توانسته است دستاوردهای ملموسی در شکل‎‌گیری یک پایگاه اجتماعی برای مصوبات شورای استان داشته باشد و به همین دلیل است که همه باید خود را مسئول پاسخگویی به مردم بدانیم تا مطالبات عمومی، روح حاکم بر مصوبات شورای استان باشد.

کد خبر 747385

دیگر خبرها

  • بهره مندی ۱۰ هزار و ۵۰۰ بیمار خاص از خدمات بیمه سلامت
  • جمعیت سالم عامل اقتدار هر کشور است
  • طب ایرانی می تواند زمینه توریسم درمانی به کشور باشد
  • رویکرد مردم‌محور در دستور کار نظام شورایی کشور است
  • بیش از 95 درصد مردم چهارمحال و بختیاری به شاخص‌های سلامت دسترسی دارند
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری میهمان کودکان اراکی
  • مردمی سازی موضوع سلامت یک ضرورت است
  • مدیرکل گمرک شهید رجایی منصوب شد
  • معلمان نظام فکری شهید مطهری را سرلوحه خود قرار دهند
  • طرح«سلامت خانواده و نظام ارجاع» از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است