Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@05:09:23 GMT

تشخیص غیرتهاجمی فیبروز ریه با کمک ردیاب‌پرتوی

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۰۹۲۶۶

تشخیص غیرتهاجمی فیبروز ریه با کمک ردیاب‌پرتوی

ایسنا/خراسان رضوی براساس نتایج تحقیق ارائه شده در جلسه سالانه انجمن پزشکی هسته‌ای و تصویربرداری مولکولی، پرتونگاری مقطعی انتشار پوزیترون (PET) با استفاده از یک مهارکننده پروتئین فعال‌سازی فیبروبلاست دارای برچسب ۶۸Ga (FAPI) می‌تواند فیبروز ریوی را بدون تهاجم شناسایی و کنترل کند.

به گزارش یوروکالرت، با اتصال به فیبروبلاست‌های فعال‌شده در ریه‌های آسیب‌دیده، پرتونگاری مقطعی انتشار پوزیترون با استفاده از مهارکننده پروتئین فعال‌سازی فیبروبلاست دارای برچسب رادیویی (FAPI-PET) امکان تصویربرداری مستقیم از روند بیماری را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیبروز ریوی ناشناخته (IPF) باعث ایجاد زخم قابل‌توجهی در ریه‌ها می‌شود و تنفس را برای افراد آسیب‌دیده دشوار می‌کند. این بیماری، دلیل قابل‌توجهی برای مرگ‌ومیر در ایالات متحده با بیش از ۴۰ هزار مرگ سالانه است. یک چالش اساسی در تشخیص و درمان فیبروز ریوی، فقدان یک ابزار تشخیصی خاص است که بتواند فعالیت بیماری را بدون تهاجم تشخیص دهد و ارزیابی کند که برای مدیریت بیماران فیبروز ریوی بسیار حیاتی است.

کارولینا د آگیار فریرا، دکترای علوم پزشکی، همکار تحقیقاتی در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون آمریکا گفت: «سی‌تی‌اسکن می‌تواند اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های آناتومیک و سایر تاثیرات فیبروز ریوی در اختیار پزشکان قرار دهد اما در مورد وضعیت فعلی فعالیت آن کارایی ندارد. ما به دنبال شناسایی و تصویربرداری شاخص زیستی مستقیم غیرتهاجمی برای تشخیص زودهنگام، نظارت بر بیماری و ارزیابی دقیق پاسخ درمانی هستیم.»

در این مطالعه، محققان پروتئین فعال‌سازی فیبروبلاست (FAP)، شاخص زیستی بالقوه در فیبروز ریوی ناشناخته بیش از حد بیان شده را هدف قرار دادند. دو گروه از موش‌ها، یک گروه مبتلا به فیبروز ریوی القاء شده و یک گروه کنترل، با استفاده از ردیاب پرتوی ۶۸Ga-FAPI-۴۶ (پرتونگاری مقطعی انتشار پوزیترون/ پرتونگاری مقطعی رایانه‌ای (PET / CT) مبتنی بر مهارکننده پروتئین فعال‌سازی فیبروبلاست دارای برچسب پرتوی (FAPI)) در چند زمان اسکن شدند. موش‌هایی که دچار فیبروز ریوی القایی بودند در مقایسه با گروه کنترل، جذب ردیاب‌ پرتوی بسیار بیشتری داشتند، این روش امکان شناسایی و ارزیابی مناطق فیبروز ریوی ناشناخته را با موفقیت فراهم می‌کند.

فریرا اظهار کرد: «اعتبار بیشتر ۶۸Ga-FAPI-۴۶ برای تشخیص و نظارت بر فیبروز ریوی، این ابزار تصویربرداری مولکولی را به اولین روش برای تشخیص زودهنگام، مستقیم و غیرتهاجمی بیماری تبدیل می‌کند. همچنین فرصتی برای تصویربرداری مولکولی جهت کاهش تکرار بافت‌برداری‌های ریوی که خطرات ذاتی خود را دارند، فراهم می‌کند. این پیشرفت نشان خواهد داد که تصویربرداری عملکردی می‌تواند نقشی بی‌بدیل در ارزیابی روند بیماری داشته باشد.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی ریه دستگاه پرتونگاری تنفس فیبروز ریوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۹۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشخیص خبرهای جعلی از خبرهای واقعی با سواد رسانه‌ای + فیلم

محمد صادق افراسیابی کارشناس سواد رسانه با بیان اینکه واقعیت اخبار را فقط از یک رسانه نباید جویا شد گفت: تشخیص خبر‌های جعلی از خبر‌های واقعی با درنظر گرفتن چند تکنیک و داشتن سواد رسانه‌ای امکان پذیر است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • تجلیل از ۱۰۰ فعال حوزه سلامت چهارمحال و بختیاری
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • اهمیت تشخیص زودهنگام دیابت
  • هوش مصنوعی به زودی امکان درمان در خانه را فراهم خواهد کرد
  • قدردانی از ۸۷ فعال برتر حوزه سلامت خراسان جنوبی
  • عفونت‌های ادراری و پروستات از جمله بیماری‌های شایع
  • تشخیص خبرهای جعلی از خبرهای واقعی با سواد رسانه‌ای + فیلم
  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها