Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-19@23:19:52 GMT

پایان بی بی

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۰۹۳۹۸

پایان بی بی

پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) امروز یکشنبه برای اعطای رای اعتماد به دولت جدید به ریاست یائیر لاپید، رهبر حزب "آینده ای هست" و نفتالی بنت، رئیس حزب "یمینا" نشست برگزار می‌کند.

 به نقل از صدی البلد، دفتر رسانه‌ای کنست در بیانیه‌ای اعلام کرد مطابق تصمیم کمیته برگزاری نشست‌ها، جلسه امروز راس ساعت ۱۶:۰۰ برای تعیین بیست و چهارمین رئیس کنست و اعطای رای اعتماد به دولت جدید این رژیم به عنوان سی و ششمین دولت اسرائیل برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این بیانیه اعلام شده که پس از اعطای رای اعتماد نخست وزیر و دیگر وزرای کابینه "سوگند وفاداری" یاد می‌کنند.

دوم ژوئن، یائیر لاپید، رهبر حزب "آینده‌ای هست" ، موفقیت خود را در تشکیل دولت جدید اسرائیل از طریق اتحاد با ۷ حزب راست، میانه و چپ و برای اولین بار یک حزب عربی اعلام کرد.

قرار است که نفتالی بنت در دو سال اول پست نخست وزیری را عهده‌دار شود و بعداً لاپید جایگزین وی می‌شود.

در صورت اعطای رای اعتماد به دولت جدید از سوی کنست، ۱۲ سال قبضه قدرت توسط بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب "لیکود"معروف به بی بی به پایان می‌رسد.

با پایان دوران نخست وزیری، نتانیاهو با ۳ پرونده فساد مالی به اتهام رشوه خواری، نقض اعتماد و کلاهبرداری روبرو خواهد بود. مخالفان او، نتانیاهو را به تلاش برای استفاده از اختیارات خود به عنوان نخست وزیر جهت فرار از محاکمه متهم می‌کنند.

همزمان با نشست امروز کابینه برای رای‌گیری بر سر دولت جدید تدابیر امنیتی اتخاذ شده است.

نتانیاهو که بود؟
بنیامین نتانیاهو ۲۱ اکتبر سال ۱۹۴۹ در تل‌آویو متولد شد و خانواده‌اش بعداً برای زندگی در جنوب قدس اشغالی به محله "تل بیوت" نقل مکان کردند.

در سال ۱۹۶۳ وی به همراه خانواده به ایالات متحده مهاجرت و تحصیلات دبیرستانی را در آنجا تمام کرد و سپس در سال ۱۹۶۷ به اراضی اشغالی بازگشت و به ارتش پیوست و در همان سال در بخش نخبگان ارتش در جنگ بین مصر و اسرائیل شرکت کرد.

نتانیاهو بعداً در جنگ اکتبر ۱۹۷۳ علیه مصر و سوریه شرکت کرد و پس از خدمت سربازی ، بار دیگر به ایالات متحده بازگشت و در سال ۱۹۷۴ لیسانس معماری (BSAD) و مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی را از دانشگاه MIT در ماساچوست در سال ۱۹۷۶ دریافت کرد.

در سال ۱۹۸۸، نتانیاهو به حزب لیکود پیوست و برای اولین بار به عضویت کنست درآمد و به عنوان معاون موشه آرنس، وزیر خارجه وقت منصوب شد.

وی در سال ۱۹۹۳ به عنوان رئیس حزب "لیکود" انتخاب و سپس در مه ۱۹۹۶ با غلبه بر رقیب خود شیمون پرز به نخست وزیری برگزیده شد تا جوانترین نخست وزیر تاریخ اسرائیل شود.

در اکتبر ۱۹۹۸ ، نتانیاهو و یاسر عرفات، رئیس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین پس از هشت روز مذاکره تحت نظارت بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت ایالات متحده ، تفاهم نامه وای پلانتیشن را امضا کردند.

این توافق نامه شامل خروج اسرائیل از برخی مناطق کرانه باختری، اتخاذ تدابیر امنیتی برای مقابله با "تروریسم"، تحکیم روابط اقتصادی بین تشکیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل و از سرگیری مذاکرات بود.

در سال ۱۹۹۹، نتانیاهو مقابل ایهود باراک، رهبر حزب "کار" شکست خورد و استعفای خود از ریاست لیکود وکناره‌گیری موقت خود از عرصه سیاسی را اعلام کرد.

نتانیاهو از سال ۲۰۰۳-۲۰۰۵ به عنوان وزیر دارایی در دولت آریل شارون به دولت بازگشت و پس از اعلام شارون برای ایجاد حزب جدیدی به نام "کادیما" ، نتانیاهو دوباره به عنوان رئیس "لیکود" انتخاب شد.

در ۳۱ مارس ۲۰۰۹، نتانیاهو برای دومین بار نخست وزیری را برعهده گرفته و به طولانی ترین نخست وزیر در طول تاریخ اسرائیل تبدیل شد.

در دوره ۱۲ ساله حکومت نتانیاهو، ارتش اسرائیل چندین عملیات نظامی را در نوار غزه آغاز کرد که آخرین آن ماه مه گذشته بود.

نتانیاهو با دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده نیز رابطه قوی داشت و طی آن قدس اشغالی به عنوان پایتخت ادعایی اسرائیل شناخته و سفارت واشنگتن از تل‌آویو به این شهر منتقل شد.

همچنین ترامپ "حاکمیت اسرائیل" بر جولان اشغالی را به رسمیت شناخت.

سال گذشته نیز نتانیاهو توافقنامه‌های عادی سازی روابط با امارات، بحرین، سودان و مراکش را تحت نظارت دولت ترامپ امضا کرد.

در نهایت ۵ مه گذشته پس از چند تلاش ناکام و برگزاری ۴ دوره انتخابات در اراضی اشغالی طی کمتر از دو سال، نتانیاهو از عدم موفقیت خود در تشکیل دولت خبر داد و به دنبال آن روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی لاپید را مامور تشکیل کابینه کرد./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: اعطای رای اعتماد ایالات متحده نخست وزیری نخست وزیر دولت جدید رهبر حزب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۹۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه عبری: جنگ غزه نتایج معکوسی برای ما داشت

یک رسانه عبری زبان اعتراف کرد، بر خلاف آنچه که اسرائیل پیش بینی می‌کرد، نتایج جنگ غزه به نفع تل‌آویو رقم نخورده و نماد آن ضربات ۱۴ آوریل ایران به اسرائیل است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، شبکه 12 تلویزیون اسرائیل در گزارشی که در وبسایت خود منتشر کرد، نوشت: عملیات در غزه دو هدف کلی را دنبال می‌کند، اول شکست حماس و دوم بازگرداندن ربوده شدگان اما هدف مهمتری هم در این گیر و دار دنبال می‌شود که می‌توان آن را چنین خلاصه کرد باید در خاورمیانه نشان می‌دادیم آنهایی که جرات حمله به اسرائیل را پیدا می‌کنند چه بلایی سرشان می‌آید و اینکه 7 اکتبر دیگر تکرار نخواهد شد و هر کسی که به فکر نقض حاکمیت اسرائیل باشد نتایج جنگ در غزه را در مقابل چشمان خود قرار خواهد داد.

اما در چارچوب این نگاه اقدام تهاجمی ایران خبرهای خوشی برای اسرائیل به همراه نداشت و نشان داد که دشمنان اسرائیل چنین پیامی را از این جنگ دریافت نکرده‌اند تا در 14 آوریل به بی سابقه‌‌ترین شکل ممکن حاکمیت اسرائیل در معرض تاخت و تاز قرار بگیرد، گرچه هنوز اطرافیان نخست وزیر این حادثه را به عنوان یک فرصت سیاسی تصور می‌کنند.

داونی لیال نویسنده این یادداشت در ادامه آورده است: نتانیاهو چگونه می‌تواند این تحقیر صورت گرفته علیه اسرائیل از طریق تهاجمی که توسط ایران انجام شد را یک فرصت و ظرفیت سیاسی تفسیر کند؟

پیش از هر چیز باید گفت که در سیاست مسئله مهم است نه محتوا؛ مسئله ایران امروز به نحوی مترادف با بنیامین نتانیاهو شده است او یکی از کسانی است که به شدت به این مسئله وابسته شده است و تفاوتی هم نمی‌کند که سیاست هایش برای اسرائیل نتایج معکوس در پی داشته است، روز به روز ایران بر توان هسته‌ای خود می‌افزاید اما در مقابل اسرائیل به شکل خفه کننده‌ای در محاصره نیروهای همسو با ایران قرار گرفته است و اکنون نیز شاهد آن هستیم که ایران مستقیما اسرائیل را هدف قرار می‌دهد، به هر شکل مسئله وقتی به ایران مربوط شود همه توقع دارند نتانیاهو اولین کسی باشد که به این امر اعتراف کند.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: در حالی که حماس در غزه همچنان روی پای خود ایستاده است و در شمال نیز حزب الله سیر مانورهای خود را به شکل شگفت انگیزی  ادامه می‌دهد، ایرانی‌ها به شدت گرفتن حضور جبهه‌ها نگاه می‌کنند، در مقابل نتانیاهو هم خوب می‌فهمد که نباید برای ورود به یک جنگ منطقه‌ای عجله کند، همانطور که در مورد انتخابات گفته می‌شود که شما می‌دانید چگونه وارد آن می‌شوی اما نمی‌دانی چگونه خارج خواهی شد، این امر در رابطه با جنگ‌ها هم صدق می‌کند با این تفاوت که هزینه اشتباه کردن در جنگ‌ها بسیار بالاتر است.

نتانیاهو تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا اقدامی انجام داده و آن را در افکار عمومی بزرگ جلوه دهد و در عین حال باعث واکنش هم نگردد، البته این کار ساده‌ای هم نخواهد بود، بخصوص که محور کشورهای معتدل حاضر به شنیدن افزایش هرچه بیشتر فشار در منطقه نیست.

در بخش دیگری از یادداشت هم آمده است: شاید اریه درعی رهبر شاس تنها فرد از 64 عضو ائتلاف باشد که این هفته نظرات متفاوتی در این رابطه داد، او در این رابطه گفت: باید به یاد داشته باشیم که ما جنگی ناتمام در غزه داریم، هنوز ربوده شدگانی در آنجا هستند، یکصد هزار نفر از مردم (شهرک نشینان) ساکن شمال هنوز آواره‌اند و امکان بازگشت به خانه‌های خود را ندارند، پس اصلا درست نیست که به صرافت گشودن جبهه جدیدی برای خود باشیم، درعی عضو کابینه نیست اما فردی است که می‌تواند بقا یا عدم بقای ائتلاف را مشخص کند.

به اعتقاد نویسنده، درعی از رفتارهای ایتمار بن گویر (وزیر امنیت داخلی) خسته شده و او را مبتلا به جنون آتش افروزی می‌داند که می‌خواهد از طریق تاثیر گذاری جادوی‌اش بر نتانیاهو تمام منطقه را به آتش بکشد... از اینرو اگر درعی به این نتیجه برسد که در سایه تلاش برای به سربازی بردن یهودیان افراطی زیان‌های کابینه بیشتر از نفعش باشد راه برای برگزاری انتخابات کوتاه خواهد شد.

در پایان یادداشت شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی هم اذعان شده است: باید گفت که اسرائیل به طور بالفعل با پایان جنگ غزه موافقت کرده، اما هنوز چیزی در مقابل این موافقت دریافت نکرده است، تنها توافق که روی میز قرار دارد پایان رسمی جنگ در مقابل بازگشت ربوده شدگان است، اگر می‌خواهیم که تحت فشار بین المللی و بدون هیچ نتیجه‌ای جنگ به پایان نرسد باید در اسرع وقت ممکن از اشتباهاتمان درس گرفته و تجربه اندوزی کنیم.

حمله موشکی و پهپادی حزب الله به شمال فلسطین اشغالیشکاف میان سران اشغالگران پس از پاسخ موشکی پهپادی ایرانفیلمهای اصابت موشک‌ها و پهپادهای ایران به سرزمین‌های اشغالیای‌بی‌سی: ایران بین 400 تا 500 پهپاد شلیک کرد

 انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بن‌گویر با این یک کلمه‌ ما را مضحکه دنیا کرد! | عکس | هرکس به‌جز نتانیاهو نخست‌وزیر می‌بود ...
  • نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو
  • نتانیاهو: اگر اختلافات را کنار نگذاریم از درون فرو می‌پاشیم
  • نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن انگلیس و آلمان شد
  • رسانه عبری: جنگ غزه نتایج معکوسی برای ما داشت
  • تشکر نتانیاهو از انگلیس و آلمان بابت «حمایت‌های بی‌چون و چرا»
  • تشکر نتانیاهو از انگلیس و آلمان به خاطر «حمایت‌های بی‌چون و چرا»
  • نتانیاهو : تل‌آویو خودش برای خودش تصمیم می‌گیرد
  • اهداف سفر وزیر خارجه انگلیس به رژیم صهیونیستی دعوت به خویشتنداری
  • اردوغان: اسرائیل تنها مقصر تشدید تنش در خاورمیانه است