Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@04:05:44 GMT

مردم نسبت به سمپاشی بدن دام ها اقدام کنند

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۰۹۴۸۶

مردم نسبت به سمپاشی بدن دام ها اقدام کنند

ایسنا/اردبیل در پی شروع فصل گرما و ماه های پرخطر از نظر آغاز فعالیت و رشد و تکثیر و فراوانی کنه ها و ارتباط آن با برخی از بیماری ها از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو؛ اداره کل دامپزشکی استان اردبیل با صدور اطلاعیه ای از عموم دامداران، دامپروران و روستائیان استان خواست نسبت به سمپاشی بدن دام ها، جایگاه های نگهداری و اماکن دامی خود اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا در این اطلاعیه آمده است: یکی از مهمترین راه های پیشگیری از این بیماری سمپاشی است و در این راستا با تمهیدات انجام شده سمـوم مجـاز بـه انـدازه کافی تأمین شده و دامداران می توانند برای تهیه آن به نزدیکترین داروخانه دامپزشکی حتی در دورترین نقاط استان مراجعه و سموم مورد نیاز خود را به قیمت مصوب تهیه و استفاده کنند.


در ادامـه این اطلاعیه تصریح شده است بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و دام است که عامل اصلی بیماری ، ویــروسی از گروه خانواده آربو ویروس ها است و کنه ها ناقل و مخزن اصلی این بیماری بوده و نیش زدن کنه های آلوده مهمترین راه انتقال این ویروس است.


این اطلاعیه با تاکید بر اینکه بیمـاری در دام ها بدون علائم کلینیکی و معمولاً به شکل یک تب خفیف که از 2 تا 7 روز متفاوت است، بروز می کند و در این دوره کلیه ترشحات دام پر خطر می باشند، اضافه شده است: تمامی دامداران، کارگران دامداری ها ، چوپانان، دلالان دام، رانندگان وسایل حمل و نقل دام، کارکنان میادین دام، کارکنان کشتارگاه ها ( دامپزشکان، سلاخان، قصابان و بازرسان بهداشتی گوشت )، پشـم چینـان و دسـت انـدرکـاران پشم و پوست دام و پرستاران بیمارستان ها می توانند در معرض خطر این بیماری باشند.


در این اطلاعیه تأکید شده است گرچه سمپاشی با سموم مجاز و مناسب به عنوان یکی از تاکتیک های پیشگیری و کنترل این بیماری و کاهش جمعیت کنه ها بسیار ضروری است اما مــوارد دیگری مانند منع کشتار دام در خارج از فضـای کشتــارگاه، اجتناب از عادت پرخطر نظیر له کردن کنه ها توسط دامداران، شیردوشان، پشم چینان و منع کشتار دام بدون استفاده از تجهیزات و لوازم ایمنی و حفاظت کننده در پیشگیری از این بیماری مهم است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی دامپزشكي سمپاشي دام کنه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۹۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جاماندگان کنکور سراسری در روزهای ۲۹ و ۳۰ فروردین نام‌نویسی کنند

سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مهلت ثبت نام متقاضیان شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ (نوبت دوم) بار دیگر و برای آخرین بار تمدید شد؛ بر این اساس داوطلبان می توانند در روزهای ۲۹ و ۳۰ فروردین ماه برای نام‌نویسی اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در این اطلاعیه آمده است: پیرو اطلاعیه‌های تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶ و ۱۴۰۳/۰۱/۱۲ و همچنین انتشار دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ (نوبت دوم) به تاریخ ۱۴۰۳/۰۱/۰۶، به اطلاع متقاضیان ثبت‌نام و شرکت در این آزمون می‌رساند، با توجه به درخواست مکرر داوطلبانی‌که تا تاریخ تعیین شده (۱۴۰۳/۰۱/۱۶) به دلیل تعطیلات عید نوروز موفق به ثبت‌نام در این آزمون نشدند، برای آخرین بار ترتیبی اتخاذ شده است که در روزهای چهارشنبه ۲۹ و پنجشنبه ۳۰ فروردین نیز بتوانند نسبت به ثبت‌نام در آزمون مذکور اقدام کنند.

داوطلبان می توانند با مطالعه دفترچه راهنمای ثبت‌نام و اطلاعیه‌های مذکور که از طریق درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان به نشانی www.sanjesh.org قابل دسترس است، نسبت به ثبت‌نام در همین درگاه اطلاع‌رسانی اقدام کنند. لازم به تاکید است این آخرین فرصت برای متقاضیانی است که موفق به ثبت‌نام در این آزمون نشده‌اند و بدیهی است بعد از تاریخ فوق هیچ درخواستی برای ثبت‌نام قابل پذیرش نخواهد بود.

برای داوطلبانی که قبلاً در این آزمون ثبت‌نام کرده‌اند در این مرحله امکان ویرایش اطلاعات وجود ندارد.

یادآوری می‌شود آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ (نوبت دوم) در روزهای پنجشنبه و جمعه هفتم و هشتم تیرماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

کد خبر 744177

دیگر خبرها

  • اطلاعیه شماره ۲ فراجا در خصوص طرح نور
  • احتمال شیوع بیماری آنتروتوکسمی در دام‌های سبک
  • هشدار دامپزشکی خوسف برای بیماری تب کریمه و کنگو
  • هشدار دامپزشکی نیشابور در خصوص بیماری آنتروتوکسمی در دام های سبک
  • انتشار اطلاعیه جدید پلیس درباره برخورد با کشف حجاب
  • آخرین فرصت ثبت‌نام داوطلبان در نوبت دوم کنکور سال ۱۴۰۳
  • جاماندگان کنکور سراسری در روزهای ۲۹ و ۳۰ فروردین نام‌نویسی کنند
  • اعلام آخرین فرصت ثبت‌نام داوطلبان در نوبت دوم کنکور سال ۱۴۰۳
  • ابراز نگرانی سازمان ملل نسبت به دسترسی نداشتن ساکنان غزه به آب سالم
  • پیش آگاهی مبارزه بهاره با پسیل زیتون