Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - در میزگرد تسنیم اساتید و فعالان دانشجویی، علاج مشکلات فعلی را آنچنانکه مقام معظم رهبری نیز فرموده اند؛ تکیه بر نیروهای داخلی بویژه جوانان توسط دولت منتخب عنوان شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 و با توجه به اهمیت و ضرورت موضوع میزگرد تسنیم با حضور جلال شیری، محمد حسین کاظمی و علی خلیلی تشکیل و پیرامون موارد مختلف آن بحث و تبادل نظر گردید که در زیز گزیده ای از آنرا ملاحظه می‌نمایید:

توجه جدی به پژوهش مساله محور ضامن پشتیبانی علمی از تولید است

دکتر جلال شیری، دانشیار دانشگاه تبریز ضمن تاکید به تلاش برای تحقق شعار سال افزود: یکی از موارد بسیار مهم کشور که امروز می‌تواند واقعا به بحث تولید و پشتیبانی تولید و مانع زدایی از تولید کمک بکند بحث توجه جدی و عاجل به مسائل آموزشی و پژوهشی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه حجم عمده ای از پژوهش های ما در خدمت اقتصاد و حل مسائل و مشکلات تولید نیست و این یعنی اینکه یک ارتباط منطقی، معقول و دو طرفه بین دانشگاه و صنعت بطور کامل برقرار نشده و لذا باعث شده دانشگاه و صنعت تا حدودی از نیاز‌ها و توانایی‌های همدیگر بی‌خبر باشند. انتظاری که ما از دولت منتخب داریم این است که این بستر را واقعا بصورت عینی و کامل فراهم نماید.

وی در ادامه در بیان نقش دانشگاه ها در این مورد افزود: دانشگاه های ما باید بصورت مستمر نیازهای بخش صنعت و بخش تولید را رصد نموده و در مقابل، صنعت هم از آخرین داشته ها و توانایی های دانشگاه که می‌تواند در خدمت اقتصاد و پیشرفت و تولید باشد باخبر باشد. قطعا و حتما در این مورد اساتید دانشگاه می‌توانند کمک کار بخش تولید و پشتیبانی‌ها باشند.

وی در خصوص لزوم نگرش علمی به شعار سال نیز افزود: وقتی ما از تولید و پشتیبانی ها و مانع زدایی ها صحبت می کنیم فقط بحث های اداری مطرح نیست. یک بخش هم همین بحث پشتییبانی علمی و فنی از تولید است و مانع زدایی ها فنی است. اگر به لحاظ فنی یک مانعی وجود دارد یک نقصی وجود دارد دانشگاه باید این را پر بکند. اگر به لحاظ علمی کمبودی وجود دارد باید دانشگاه سعی نماید با جابجایی مرز دانش این مشکل تولید را حل کند تا به لخاظ فنی تولید ما به مشکل برنخورد.

زمینه حضور حداکثری مردم در انتخابات فراهم است/توطئه‌های انتخاباتی دشمنان با تدابیر حکیمانه رهبر انقلاب ناکام می‌ماندجزئیات 3 مرحله برخورد با ناقضان پروتکل‌ها در انتخابات؛ نظارت ویژه بازرسان بهداشتی در استان فارس تشدید می‌شودانتخابات 1400| آخرین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری با موضوع «دغدغه‌های مردم»

در ادامه، محمدحسین کاظمی دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز نیز مقوله آموزش را اساس و بنیه هر جامعه ای عنوان کرد و افزود: در کشورهای پیشرفته نیز آموزش چه در سطح تحصیلات تکمیلی و چه در سطح مدرسه ای از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و داری اولویت های اول است. جامعه را همین جوانانی تشکیل می دهند که 12 سال در مدارس و بعد از آن چندین سال در دانشگاه ها مشغول به تحصیل هستند. اگر برنامه ریزی درست و هدفمندی در سطح وزارت خانه های آموزش و پرورش، علوم و بهداشت متولی های اصلی آموزش در ایران عزیز هستند صورت گیرد نتیجه آن بعد از سال مشخص خواهد شد و ما مواجه خواهیم بود با نیرو کار جوان خلاق، خوش فکر، با انگیزه و ماهر و برعکس ما اگر برنامه ای نداشته باشیم و رها کنیم برنامه ریزی آموزش را عملا مواجه خواهیم شد با نسلی بی رمق و به درد نخور و ناکارآمدی که نتایج آن برای نسل ها باقی خواهد ماند. آموزش و پرورش شخصیت، ذهن و رفتار های اجتماعی یک فردی را به بار می آورد و آموزش عالی نیز این جوان را ماهر و کارآمد می کند برای سایر بخش های مورد نیاز و اصطلاحا تربیت نیروی متخصص برای همه بخش های یک کشور با آموزش و پرورش و آموزش عالی است.

وی در خصوص مطالبه گری از دولت منتخب نیز افزود: مطالبه ای که از دولت آینده هست این است که در این بخش برنامه ریزی های دقیق تری صورت بگیرد و هدف اصلی تربیت نیرو کارآزموده و ماهر باشد نه صرفا مدرک گرایی.

همچنین علی خلیلی فعال بسیج دانشجویی با اشاره به لزوم هماهنگی سیاستی بین جذب دانسجو و مسائل اشتغال، آموزش عالی و حوزه صلاحیت های وزارت علوم را بخشی از  عنوان نموده و افزود: در حوزه سیاست گذاری برای جذب دانشجو در رشته های مورد نیاز باید با سیاست های اشتغال هماهنگ بود؛ از یک سو نیاز به پزشک بیش تر وجود دارد‌؛ لکن جذب دانشجوی پزشکی متناسب با نیاز نیست و از سوی دیگر هیچ معیاری برای تعداد ورودی های رشته حقوق وجود ندارد.

در سطح آموزش و پرورش اولویت کار تربیت بر آموزش متاسفانه درک نشده است؛ کاستن از حجم محفوظات ذهنی دانش آموزان و حرکت به سمت مهارت آموزی با حفظ و رعایت کرامت سرمایه انسانی یعنی معلمان عزیز محقق می شود‌ هر ریال خرج کردن در آموزش و پرورش عین سرمایه گذاری است پس نباید نگاه هزینه محور به این حوزه داشت و نباید بر سیاست خصوصی سازی آموزش تاکید کرد.

اقتصاد؛ اولویت اصلی و فوری کشور

جلال شیری، معاون علمی بسیج اساتید استان با اشاره به بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در مورد مشکلات و علاج بخشی آنها، ضمن اشاره به فرمایشات معظم له عنوان کرد: آنچنان که مقام معظم رهبری هم فرمودند مسئله اولویت دار کشور و مسئله فوری و عاجل کشور مسئله اقتصاد و معیشت هست. این را معظم له به کرات توصیه و تاکید کرده اند و دولت منتخب هم انشاالله این را مد نظر قرار بدهد که مسئله معیشت مردم، نان مردم، اقتصاد کشور و همان باز تولید بایستی که در اولویت برنامه قرار بگیرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: پرداختن به مسئله تولید و اقتصاد و معیشت مردم شعاری نباشد بلکه بصورت برنامه های کوتاه مدت و دراز مدت با مشورت جامعه نخبگانی در حوزه اقتصاد و تولید این برنامه ها تهیه و به عرصه اجرا گذاشته شده و زیر ساخت های لازم را برای توسعه اقتصادی کشور و بهبود وضعیت معیشتی مردم فراهم کنند؛ بطوری که مردم این بهبود را بتوانند حس کنند.

وی بر لزوم پرهیز از ارائه آمار و ارقام نادرست در کارکردها و برنامه ها اشاره کرد و افزود: در بیان علاج بخشی برنامه های اقتصادی توسط مسئولین ذیربط، از بکارگیری عدد و رقم و نمودار و شاخص های مختلف پیچیده که جز متخصصین اقتصاد شاید بقیه متوجه آن نشوند پرهیز نموده و برنامه ها باید جوری ترتیب داد تا مردم بهبود وضعیت اقتصادی را در زندگی خودشان لمس کنند. این امر مستلزم برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت هست که این مسئله را علاج نماید نه اینکه صرفا به مسکن ها قناعت شود‌.

در ادامه، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز ضمن اشاره به اهمیت مدیریت افزود: حلقه مفقوده در بحث اقتصاد و معیشت مردم، مدیریت است. مدیریت درست منابع و نیروی انسانی در کشور غنی مثل ایران که از نظر منابع و نیرو انسانی جزو کشورهای ثروتمند محسوب می‌شود، می‌تواند باعث پیشرفت‌های کشور در همه حوزه‌ها و به تبع آن رشد اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت مردم خواهد شد.

کاظمی، چشم دوختن به دور از مرزهای ایران و دست دراز کردن برای بیگانگان را بی‌فایده دانست و گفت: دردی را دوا نخواهد کرد. اگر کل تحریم ها برداشته بشود ولی باز مدیریتی نباشد عملا وضعیتی بهبود نخواهد یافت. دولت آینده باید سعی کند با برنامه ریزی، نظارت و پایش مستمر سعی در قوی کردن اقتصاد و مقاوم کردن اقتصاد به تحریم و تهدید بیگانگان نماید.

علی خلیلی نیز که دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قضایی است با اشاره به لزوم فقر زدایی افزود: از مجموع قانون اساسی بر می آید که فقرزدایی از اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران است؛ ما هدف را می شناسیم و آن کاستن از فاصله فقیر و غنی و پاسخ به نیازهای مشروع و معقول مردم است اما شیوه و روش تحقق این هدف چیست؟ ما نیازمند اجماعی ملی برای اجرای برنامه های با جهت گیری فقرزدایی هستیم. باید همه تصمیمات اقتصادی  با رویکرد کاهش فاصله طبقاتی اتخاذ شوند.

مراقب شبیخون فرهنگی دشمن باشیم

دانشیار دانشگاه تبریز با اشاره به هجمه فرهنگی دشمنان بویژه در آستانه انتخابات و تبلیغ به رای ندادن از سوی آنان اشاره نموده و پرداختن به مسائل فرهنگی در کنار سایر دغدغه‌های کشور را امری ضروری عنوان کرد.

وی در خصوص وجود برنامه‌های مدون فرهنگی نیز افزود: دولت بایستی برای مسائل فرهنگی هم برنامه داشته باشد و این برنامه ها را حتما به عرصه اجرا بگذارد. امروز یکی از نقاطی که دشمن بر روی آن هداف گذاری کرده و همیشه مورد هجمه قرار داده مسائل هویتی و فرهنگی است. بحث هویتی ایران اسلامی است. اینها میخواهند جوانان ما را به ورطه خود باختگی و از خود بیگانگی بکشند و بین مردم و نظام فاصله ایجاد کنند.

جلال شیری با اشاره به وجود آموزه‌های غنی دینی  برای تمام ابعاد زندگی بشری، به لزوم استخراج برنامه های مدون از این آموزه‌ها برای کلیه اقشار مردم اشاره نموده و نقش قشر فرهنگی، فرهیخته، علما، اساتید دانشگاه و دانشجویان را در این میان حساس و کلیدی توصیف نمود.

وی با اشاره به برخی مطالب نا امیدکننده در برخی جمع های نخبگانی که در آستانه انتخابات توسط برخی افراد منتشر می‌شوند، افزود: امروز قابل قبول نیست که هجمه فرهنگی و ضد دینی از سوی استاد دانشگاه به دانشجویش داده شده و فردی که در جایگاه یک نخبه قرار گرفته بیایید و مسائل ضد فرهنگی، ضد ایرانی، ضد دینی و ضد اسلامی به خورد دانشجو بدهد و دانشجو را به سمت روحیه یاس و نامیدی بکشاند.

این استاد دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه دولت باید برای همه اینا برنامه داشته باشد افرادی که در جامعه نخبگانی و فرهیختگانی فعالیت می‌کنند دولت باید برنامه داشته باشد، تصریح کرد: نباید اجازه دهیم عده ای از جایگاه های خود سوء استفاده کرده و علیه نظام اسلامی و فرهنگ اسلامی و ایرانی و ارزش‌های انقلابی ما تبلیغ نموده و جوانان را نسبت به آینده دل سرد نمایند. 

محمدحسین کاظمی نیز حوزه فرهنگ را یکی از حوزه های مهمی است همواره توجه به آن مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و هست عنوان نموده و افزود: معظم له نفوذ و هجوم بیگانگان در مسائل فرهنگی را با کلماتی همچون شبیخون فرهنگی و ناتو فرهنگی توصیف میکنند دشمن با توپخانه رسانه ای خود روزانه در حال بمباران فکر و عقیده و فرهنگ جامعه ایران اسلامی است و سعی در تغییر سبک زندگی و فرهنگ ایران اسلامی به سبک زندذگی و فرهنگ غربی را دارند و نشانه های آن در نوع غذا، نوع پوشش، نوع ظاهر و... قابل مشاهده هست.

وی ادامه داد: بحث فرهنگ امروزه از فضای رها شده مجازی و رسانه های خارجی بسیار متاثر است. دولت محترم منتخب باید برای جلو گیری از اینها برنامه داشته باشد و در مورد مسائل فرهنگی باید سیاست کنش گری داشه باشد نه واکنشی.

علی خلیلی  با اشاره به لزوم دقت در برابر توطئه های فرهنگی از جمله تبلیغ به رای ندادن افزود: باید دقت کرد؛ نباید اجازه دهیم صدها هزار جوان تحصیل کرده که ظرفیت کم نظیر کشورمان هستند، وارد چرخه ناامیدی شوند‌. جوان ناامید یعنی جوان با علقه و وابستگی کم به جامعه و این از یک سو یعنی بی کاری، مهاجرت یا اشتغال به مشاغل کاذب و بی کاری پنهان و از دیگر سوی یعنی زمینه سازی برای افزایش جرایم.

به گزارش تسنیم، در پایان میزگرد، ضمن تاکید مجدد بر لزوم شرکت پرشور و حداکثری و آگاهانه در انتخابات پیش رو، به لزوم تقویت اتحاد و انسجام ملی برای خنثی نمودن توطئه های بیگانگان تاکید شده و علاج مشکلات فعلی نیز آنچنانکه مقام معظم رهبری نیز فرموده اند؛ تکیه بر نیروهای داخلی بویژه جوانان توسط دولت منتخب عنوان شد.

انتهای پیام /111/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: برنامه داشته مقام معظم رهبری دانشگاه تبریز آموزش و پرورش مسائل فرهنگی برنامه ریزی معیشت مردم دولت منتخب جلال شیری برنامه ها علی خلیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۹۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برطرف کردن نیازهای استراتژیک بهداشتی و درمانی از اولویت های برنامه ریزی کلان در کردستان است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، اکبر محمدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان روز سه شنبه ٢٨ فروردین ماه سالجاری در جریان بازدید از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی این استان و نشست با رئیس دانشگاه ، معاون غذا و دارو و کارکنان این معاونت بیان داشت : دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان با ارتقاء کیفی سطح خدمت رسانی خود توانسته است رضایتمندی مطلوبی را در سطح جامعه ایجاد نماید.

وی افزود: در دولت سیزدهم توجه مناسبی به بخش بهداشت و درمان استان کردستان شده است که در همین راستا مصوبات خوبی را در سفرهای ریاست جمهوری به استان کردستان شاهد بوده ایم که با پیگیری های مجدانه استاندار کردستان و مدیران دستگاه های اجرایی امروز شاهد افتتاح و بهره برداری از بسیاری از مراکز تخصصی از جمله قلب ، سرطان ، پیوند استخوان و ... در استان کردستان هستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان تحول در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی استان را حاصل برنامه ریزی های مدون در این حوزه خواند و افزود: با تدابیر پیش بینی شده شاهد بروز کمترین چالش از نظر کمبود داروهای خاص در سطح استان هستیم و امیدواریم با برنامه ریزی های آتی بتوانیم نسبت به گسترش خدمات در بخش توریسم درمانی هم گام های جدیدی برداریم.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نیازهای استراتژیک بهداشتی و درمانی استان از ذخیره سازی مناسب داروهای ضروری در کردستان با توجه به شرایط جغرافیایی و منطقه ای خبر داد و بیان کرد: استان کردستان با برنامه ریزی های انجام شده دارای کمترین چالش در حوزه اقلام دارویی ضروری و مورد نیاز بیماران خاص است که در صدد هستیم با احداث انبار استراتژیک دارویی به توسعه این بخش هم کمک نمائیم.

در پایان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان استفاده از ظرفیت های قانون مولد سازی برای اتمام پروژه های نیمه تمام دانشگاه علوم پزشکی را یکی از راهکارهای مناسب برای توسعه خدمت رسانی توسط این دانشگاه ذکر کرد و گفت : سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان آمادگی خود را جهت همکاری و تعامل با دانشگاه علوم پزشکی ، خدمات و بهداشتی و درمانی این استان در همین راستا را اعلام می نماید.

راه اندازی ٨ رشته جدید در دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی کردستان

فریدون عبدالملکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی استان کردستان نیز با اشاره به برخی نیازمندی های استان گفت: کلنگ زنی دو بیمارستان در استان، به مطالبه عمومی تبدیل شده است که امیدوارم با همکاری مدیران استانی هر چه سریعتر ساخت این دو پروژه به اتمام رسیده و به چرخه ارائه خدمات وارد شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی استان کردستان بیان کرد: فراهم کردن انبارهایی برای بیمارستان سیار شهید ماموستا شیخ الاسلام، دارویی و تجهیزات پزشکی و همچنین تامین ملزومات آزمایشگاهی از جمله نیازمندی های ما در حوزه غذا و دارو است که با این کار مهم جایگاه مرجعیت دانشگاه حفظ و ارتقاء داده می شود.

عبدالملکی به پیشرفت سایر بخش های دانشگاه اشاره کرد و گفت: در حوزه آموزشی ٨ رشته جدید به دانشگاه اضافه شده که دستیاری عفونی و ارولوژی و PhD پژوهشی پزشکی سلولی ملکولی و نیز احداث دانشکده داروسازی و فناوری های نوین از آن جمله است.

وی به ارائه خدمات به مردم در ١٦ بیمارستان دانشگاهی و یک بیمارستان سیار شهید ماموستا شیخ الاسلام اشاره کرد و خاطرنشان کرد: بیمارستان سیار برای موارد غیرمترقبه است که نیاز به تکمیل تجهیزات پزشکی و تکمیل محلی برای نگهداری آن داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی استان کردستان، مرز باشماق را از مهمترین مرزهای صادراتی کشور برشمرد و اظهار کرد: در این مرز باید به سلامت به عنوان یک مقوله ویژه توجه شود به طوری که فضایی حداقل ١٠٠٠ متر مربعی برای ارائه خدمات سلامت از قبیل واکسیناسیون، قرنطینه سازی، کنترل قاچاق دارو و مواد آرایشی و پد پالگرد در طرح جامع مرز در نظر گرفته شود.

گفتنی است بازدید از واحد های مختلف آزمایشگاه معاونت غذا و دارو پایان بخش این دیدار و نشست ٢ ساعته بود.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896086

دیگر خبرها

  • منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد ۶ درصدی را تجربه کرد
  • تدوین ۳۵ برنامه فرهنگی، هنری و ورزشی برای روز مراغه
  • مطالبات دانشگاهیان دانشگاه آزاد مشهد از منتخبان مردم در مجلس
  • واکنش فوری پلیس به انتشار یک ویدئوی جنجالی
  • انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • برطرف کردن نیازهای استراتژیک بهداشتی و درمانی از اولویت های برنامه ریزی کلان در کردستان است
  • سند برش اقتصاد فرهنگی قزوین در سفر رییس جمهور رونمایی می‌شود
  • امسال سال سرنوشت‌سازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است
  • اعلام برنامه‌های روز ملی گندم و نان در استان آذربایجان شرقی
  • اعلام برنامه های روز ملی گندم و نان در آذربایجان شرقی