میراث هنرمندانه ای که فراموش نخواهد شد
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۰۹۶۸۵
بیستم خرداد (10 ژوئن) مصادف با روز جهانی صنایع دستی بود؛ هنری که حاصل دسترنج مردان و زنان سختکوش این حرفه است. در میان رشتههای مختلف صنایع دستی، هنر سازسازی رنگ دیگری دارد، هنری که اگرچه مهجور است، ولی محصول شیرینی دارد و آن شنیدن نغمهها و نواهایی است که از دستان نوازندگان به گوش میرسد.
سازسازی سابقهای کهن در ایران دارد و از همان ادوار گذشته در کنار دیگر نیازهای مردم جامعه مورد استفاده بود، مانند هنر استادانی چون فرجالله، یحیی و ابراهیم قنبری مهر که هر یک به نوعی نقش مهمی در تحول این هنر و حرفه داشتهاند آنچنان که در این یکی- دو دهه اخیر سازسازی مورد توجه جوان ترها هم قرار گرفته و بهصورت گسترده آموزش داده میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سازهایی با شناسنامه ایرانی
محمود فرهمند یکی از همین سازندگان ساز است و حرفه اصلیاش ساخت تار. فرهمند از بنیانگذاران مرکز سازسازی چاووش است. او چند سال است به هنر ساخت ساز مشغول بوده و حتی در این یکسال و اندی که کرونا مهر سکوت بر فعالیت هنرمندان زده همچنان مشغول ساخت ساز است و مشتریان پروپا قرص خود را حفظ کرده است. سازهایی با شناسنامه ایرانی که هر کدام در گوشهای از دنیا در دستان نوازندگان مختلف روزگار میگذرانند.
فرهمند می گوید: «هریک از سازسازان مشتریان خود را دارند و خوشبختانه تغییر و تحولات مختلف و بیماریهایی چون کرونا تأثیری بر حرفه ما نگذاشته، بخصوص استادان و افرادی که تجربه و شناخت بیشتری به این حرفه دارند و سازهایشان به نوعی برند محسوب میشود و الحمدلله این مدت زمان خسارت مالی چندانی به حرفه ما وارد نشد تا مانند دیگر مشاغل ضرر و زیان یا تعطیلیهای پیدرپی را تجربه کنیم چرا که حرفه و کار ما بهصورت فردی و در کارگاههای خصوصی است. البته یک تعداد از همکاران که تجربه کمتری دارند، مشکلاتی داشتند و نیاز است کانون سازسازان خانه موسیقی نظارت و حمایتهای لازم را داشته باشد.»
تعداد سازها بیشتر نوازندهها
این هنرمند در گفتوگو با «ایران» درباره آینده سازسازی بیان داشت: «هنر پایانی ندارد و نسل به نسل منتقل میشود. زندهیاد استاد شهنازی در گفتوگویی رادیویی با استاد ابتهاج اشاره داشت اگر قبول کردید کوهی جابهجا خواهد شد هنر و موسیقی هم متوقف میشود. بنابراین هنر و موسیقی هیچگاه از بین نخواهد رفت و تا زمانی که نوازندگی وجود دارد، سازسازی هم خواهد بود و تا زمانی که سازندگی است نوازندگی هم وجود دارد. من از روی عشق و علاقه به این هنر گرایش پیدا کردم. به یاد دارم سال ۶۳ بود که اولین آموزشگاه سازسازی با همکاری استاد محمدرضا لطفی در کانون چاووش راهاندازی شد و به مدت سه سال سرپرستی کانون را برعهده داشتم و شاگردانی که امروز به سازسازی مشغول هستند ثمره فعالیتهای آقای لطفی و من بودهاند. البته شاید در گذشته این نگاه و نگرانی را داشتیم که هنر سازسازی یا ساخت تار ادامه نخواهد یافت اما خوشبختانه درحال حاضر میبینم این هنر و حرفه جایگاه خوبی پیدا کرده و جوانان در شهرهای مختلف ایران مشغول به ساخت ساز هستند و با اطمینان بگویم امروزه در مقابل هر نوازنده، سه سازنده وجود دارد و تعداد سازندهها از نوازندهها بیشتر شده چرا که موسیقی مخاطب بسیاری پیدا کرده و ساز و موسیقی به خانههای مردم راه یافته است. یک زمان خانوادهها مخالف موسیقی بودند اما امروز میبینیم در خانوادههای ایرانی موسیقی جای و جایگاه خود را پیدا کرده و سازسازی هم مخاطبان و جایگاه خود را دارد و کمانچه و تار، سنتور و.... از بین نخواهد رفت، مانند ردیفهای موسیقی که همچنان حفظ شده و جوانان به آموزش آن مشغول هستند.»
امضای فردی هر هنرمند
او درباره کارگاههای آموزشی گفت: «سازسازی اغلب بهصورت خصوصی آموزش داده میشود، البته آن زمان که در هیأت مدیره کانون سازسازان خانه موسیقی بودم پیشنهاد کردم برای کسانی که از شهرستان به تهران میآیند فضایی تعریف شود تا آموزشهای لازم را ببینند اما متأسفانه مورد تأیید قرار نگرفت. با این تفاسیر به نسل جوان سازنده ساز امیدوار هستم و میدانم با پی بردن به رمز و راز این هنر زیبا، سازسازی همچنان نسل به نسل انتقال خواهد یافت. لازم به ذکر است در آموختن این هنر مهمترین چیز عشق و علاقه است و نکته دیگر قابلیت و استعداد چرا که در این هنر ظریف کارهایی وجود دارد که باید علاقه، دقت نظر و صبوری بسیاری داشت. همانطور که در نوازندگی هم میبینیم مانند هنر استادانی چون حسین علیزاده، محمدرضا لطفی و داریوش طلایی.»
محمود فرهمند در ادمه به روش ساخت ساز اشاره کرد: «آنچه که ما امروز به شاگردان خود آموزش میدهیم روش سازسازی استاد یحیی است. البته هر فردی امضای کار خود را دارد که در شناسنامه ساز ثبت شده، به عنوان مثال تغییر در زیباسازی و رنگآمیزی ساز اما پایه آموزش بر مبنای هنر سازسازی یحیی است.»
به گفته این استاد ساز ساز، این هنر در خارج از ایران هم مطالباتی دارد و ساز ایران را میشناسند و براساس این شناخت سفارش و خریداری میشود البته خریدار در ایران بیشتر است.
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: ساخت ساز ساز سازی ساز ساز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۹۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی میشود یا فراموش؟
به گزارش قدس آنلاین، علی بابایی کارنامی با اشاره به مراعا ماندن تصمیمگیری درباره تعیین دومین روز تعطیل آخر هفته لایحه اصلاح ماده ۷۸ قانون خدمات کشوری در کمیسیون اجتماعی، گفت: پیوستهای اقتصادی این لایحه تقریباً مشخص شده است اما پیوستهای اجتماعی و فرهنگی آن هنوز به صورت جامع بررسی نشده است؛ به همین دلیل نیز کمیسیون لایحه مذکور را فعلاً مراعا نگه داشته تا با استفاده از نظرات کارشناسی مرکز پژوهشها و کانونهای اصلی تصمیم گیری در کشور بتوانیم تصمیمات خوبی در این زمینه بگیریم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا جزئیات لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته تا پیش از پایان دوره مجلس یازدهم در صحن مجلس رسیدگی میشود؟ اظهار کرد: اعلام نظر نهایی کمیسیون اجتماعی درباره این لایحه نیازمند برگزاری یک الی دو جلسه دیگر است؛ با این حال با توجه به اینکه یک جلسه نیز با آقای قالیباف رئیس مجلس جهت جمع بندی در این زمینه برگزار شود، این احتمال وجود دارد که در این دوره جزئیات بررسی لایحه مذکور به صحن برسد.
به گزارش ایسنا، کمیسیون اجتماعی مجلس دهم شورای اسلامی در آبان ۱۳۹۸ اجرای طرح تعطیلی پنجشنبهها و کاهش ساعت کاری در سراسر کشور را تصویب کرده بود، اما بررسی آن به عمر مجلس دهم نرسید. با این حال در مجلس یازدهم این طرح با اصلاحیهای مبنی بر تعطیلی شنبهها به جای پنجشنبهها در کمیسیون اجتماعی کلید خورد. همان زمان هم این موضوع مطرح شد که هدف دولت از تعطیلی سراسری روزهای پنجشنبه در کشور، ایجاد اوقات فراغت برای خانواده و فراهمشدن شرایط برای سفرهای کوتاهمدت بهمنظور رونق گردشگری و ایجاد نشاط در خانوادهها بوده، اما از سوی دیگر جمعی از نمایندگان طرحی را تدوین کردند که بر اساس آن شنبهها بهجای پنجشنبهها تعطیل شود.
در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ در جریان رسیدگی به کلیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری با کلیات این لایحه موافقت کردند، اما درباره روز دوم تعطیلی تصمیم گیری بر عهده کمیسیون اجتماعی مجلس سپرده شد و در جلسه روز یکشنبه ۲۶ فروردین کمیسیون اجتماعی، اعضای این کمیسیون با موافقت دولت، پنجشنبه را به عنوان دومین روز تعطیل آخر هفته تعیین کردند؛ تصمیمی که با مخالفت و انتقاد بسیاری از فعالان بخش خصوصی مواجه شد.
بر اساس تقویم منتشر شده از سوی مجلس شورای اسلامی، صحن مجلس طی هفته آتی ۳ روز جلسه علنی خواهد داشت و پس از آن بعد از یک هفته تعطیلی جهت حضور نمایندگان در حوزههای انتخابیه تا روز ۲ خرداد، ۶ روز دیگر تشکیل جلسه خواهد داد؛ بنابراین در صورتی که طی ۹ جلسه باقی مانده، کمیسیون اجتماعی تصمیم نهایی خود را درباره لایحه اصلاح ماده ۷۸ قانون خدمات کشوری به صحن ارجاع ندهد، عملا این لایحه نهایی نخواهد شد و رسیدگی تا به امروز آن صرفا اتلاف وقت بوده است و برای نهایی شدن باید در مجلسی دیگر دوباره از ابتدا روندی را که گذرانده است طی کند.
منبع: خبرگزاری ایسنا