Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-19@02:43:49 GMT

عرضه مسکن در بورس کالا منجر به رشد تولید آن می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۱۰۱۰۰

عرضه مسکن در بورس کالا منجر به رشد تولید آن می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: عرضه مسکن در بورس کالا می‌تواند زمینه رشد تولید، بهبود معاملات، شفافیت قیمت‌ها و کاهش دلالی‌ها را فراهم کند.

به گزارش ایمنا، فرهاد دژپسند، به مزایای عرضه مسکن در بورس کالا اشاره و اظهار کرد: البته این اثرات به‌مرور و دست‌کم یک سال پس از عرضه مستمر کالاها در بورس کالا نمایان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه نباید از هیچ تلاش و تصمیم‌گیری برای رونق تولید بخش مسکن دریغ کرد، گفت: جهت‌گیری درست در بخش مسکن باید هدایت منابع به بخش تولید مسکن باشد که ابزارهای مالی بازار سرمایه از جمله سازوکار بورس کالا می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد.

دژپسند با بیان اینکه برای بررسی دقیق نتیجه عرضه مسکن در بورس کالا باید حدود یک سال از عرضه‌های مستمر بگذرد، تاکید کرد: عملکرد و فعالیت‌های بورس کالا کاملاً مثبت ارزیابی می‌شود و از این رو شاهد عرضه گسترده محصولات مختلف و پذیرش‌های جدید در این بورس هستیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش از این درباره قیمت‌گذاری‌های دستوری گفته بود: قیمت‌گذاری دستوری کالاها تبعات زیادی برای اقتصاد و شرکت‌ها دارد که باید توجه شود، بورس و بازار سرمایه جای تعیین قیمت نیست بلکه مکانی برای کشف بهینه قیمت‌ها بر اساس سازوکار عرضه و تقاضاست؛ این رویه تاکنون در بورس کالا برای مبادلات کالایی دنبال شده و این بستر توانسته به مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کالایی کشور کمک بسیاری کند.

موضوع عرضه مسکن در بورس کالا با هدف تأمین پایدار بخش مسکن از مدت‌ها پیش مطرح بوده تا اینکه در ۲۹ مرداد ۹۹ این عرضه در تابلوی املاک و مستغلات بورس کالای ایران آغاز شد. نخستین عرضه، متعلق به شرکت عمران شهر جدید پردیس بود که این شرکت، یک باب واحد تجاری را با قیمت پایه ۱۰ میلیارد و ۶۳۹ میلیون ریال به فروش رساند تا پرونده‌ای جدید در معاملات بازار سرمایه کشور باز شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 500191

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مسکن بورس کالا تالار معاملات بورس کالا عرضه مسكن در بورس كالا ساخت مسکن ساخت مسکن ارزان تولید مسکن شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق عرضه مسکن در بورس کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۰۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه ۲ میلیارد دلار لوازم خانگی قاچاق در کشور/ صادرات به ۴۰۰ میلیون دلار رسید

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران از تولید ۱۹ میلیون و ۵۰۰ دستگاه و نیز صادرات ۴۰۰ میلیون دلار لوازم خانگی در سال جاری خبر داد و گفت: در سال جاری حدود دو میلیارد دلار کالای قاچاق در کشور عرضه شده و این در حالی است که کل حجم بازار، هفت میلیارد دلار در سال است.

به گزارش ایسنا، امید فاضلی نیا، با گلایه از عرضه کالای قاچاق که علاوه بر وارد کردن ضربه به تولیدکنندگان داخلی، موجب ارزبری بالا نیز می‌شود، گفت: تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی با محدودیت‌های جدی نظیر طولانی شدن پروسه تخصیص و تامین ارز و محدودیت سقف برای تخصیص آن مواجه هستند. آخرین میانگین تخصیص ارز تعلق گرفته در سال جاری، به اندازه میانگین ارز تخصیص داده شده در سال ۱۴۰۰ بوده است. هم چنین در سال ۱۴۰۲ تامین مواد اولیه این صنعت از طریق بورس انجام نشد و تولیدکنندگان ناچار به تامین ۳۰ تا ۵۰ درصد مواد اولیه از بازار شدند که این امر موجب خرید گران‌تر ۵۰ درصدی این مواد شد.

وی با بیان اینکه عدم تامین مالی و نوسازی ماشین آلات و نیز عدم واردات ماشین آلات و تامین سرمایه در گردش از جمله سایر محدودیت‌ها و مشکلات در سال ۱۴۰۲ بوده، اظهار کرد: تا زمانی که تامین سرمایه و به روزرسانی ماشین آلات خطوط تولید محقق نشود، نمی توان انتظار توسعه چشمگیری در صنعت لوازم خانگی داشت، پیش نیاز هر صنعتی برای تولید با کیفیت و به روز، بهره برداری از ابزارهای به روز و مجهز است.

فاضلی نیا در ادامه با اشاره به قیمت‌گذاری دستوری در صنعت لوازم خانگی، خاطرنشان کرد: این قیمت گذاری در حالی اتفاق می‌افتد که نرخ تورم سال جاری ۵۰ درصد بوده و شاهد نوسانات نرخ ارز هم بوده‌ایم. از طرف دیگر نرخ سود تسهیلات و اوراق پرداخت شده به تولید کنندگان ۴۲.۵ درصد بوده که رقم بسیار بالایی است و بازپرداخت آن برای تولیدکنندگان سخت و چالش برانگیز است.

مسئولان به رکود دامن زدند

وی در ادامه با اشاره به موضوع عدم ثبات در تصمیم گیری که سرمایه گذاری را دچار چالش کرده، گفت: عدم هم راستایی صحبت‌های برخی مسئولان و دامن زدن مکرر به مقوله واردات، موجب به وجود آمدن رکود بیش از پیش در تقاضا شده است. در واقع برخی مسئولان به جای تحریک تقاضا و جلوگیری از استمرار رکود، با برخی اقدامات و اظهار نظرها بازار را در شوک بیشتری فرو می‌ برند. با این رویکرد، برای انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید نیز تردید ایجاد می‌شود. اما واردات الزاماتی دارد و ابتدا باید زمینه رقابت برای محصولات داخلی و خارجی فراهم شود و سپس موضوع واردات به شکلی جدی دنبال شود.

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران با بیان اینکه ۳۰ درصد از هزینه تمام شده کالای تولید داخل به دولت پرداخت می‌شود در حالی که کالای قاچاق چنین پرداختی ندارد، گفت: با این اقدام، عمق ساخت داخل از بین رفته و تولید روبنایی اتفاق می‌افتد. در حوزه سیاست گذاری و تامین منابع از سوی دولت، کمتر به حوزه تحقیق و توسعه و سیاست گذاری در جهت کمک به ایجاد واحدهای تحقیقاتی توجه شده است.

فاضلی نیا با اشاره به عدم ثبات در زنجیره تامین و تولید و توزیع آن، گفت: صنایع بالادستی مانند کاتد آلومینیوم، ورق های سرد و گرم فولادی و محصولات پلیمری که مواد اولیه محصولات لوازم خانگی را شکل می ‌هند، از شمول قیمت گذاری رها شده و در بورس کشف قیمت می‌شوند، در حالی که لوازم خانگی به عنوان محصول نهایی زیر فشار قیمت گذاری دستوری است. این عدم ثبات در زنجیره تامین و قیمت گذاری دستوری نه تنها معضلی برای تولید کننده داخلی، بلکه به زیان مصرف کننده نیز است، زیرا به یک باره با جهش و افزایش قیمت مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت نباید نگاه درآمدی به تولید داشته باشد، گفت: توسعه تولید اتفاق بسیار مثبتی برای دولت است، زیرا این امر علاوه بر اشتغالزایی و کاهش خروج ارز از کشور، به رشد اقتصاد در سطح کلان نیز کمک خواهد کرد. نرخ محاسبه حقوق ورودی برای ماده اولیه و قطعات تولیدی لوازم خانگی از ۴۲۰۰ تومان به نرخ دلار به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی افزایش یافته، اما در قیمت گذاری دیده نشده است. همچنین سازمان امور مالیاتی و توسعه تجارت تعرفه تبلیغات را نمی‌پذیرند.

رشد ۱۸ دصدی تولید لوازم خانگی

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران با انتقاد از اینکه تاکنون مبارزه ای عملی با کالای قاچاق و تقلبی صورت نگرفته، اظهار کرد: بعضا شاهد این هستیم که در خصوص ارزان‌تر بودن قیمت محصولات خارجی نسبت به محصولات مشابه داخلی ابهام آفرینی می‌شود، گفت: هیچ برنامه‌ای برای تحریک بازار داخل وجود ندارد. باید منابع و تسهیلاتی برای تحریک تقاضا با توجه به عدم وجود نقدینگی در بازار صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه لوازم خانگی در کشور تولید شده است، گفت: این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه افزایش یافته (رشد ۱۸.۱ درصدی) و درصورت تحقق الزامات یاد شده از سوی دولت، در سال ۱۴۰۳ به تولید ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاهی دست خواهیم یافت.

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران با بیان اینکه در حال حاضر با وجود اینکه کالای قاچاق به وفور در بازار عرضه می‌شود، انحصاری وجود ندارد زیرا تعداد تولید کنندگان داخلی بسیار بالا است، گفت: این صنعت نیازمند حمایت‌های دولت از طریق تخصیص بسته‌های حمایتی تولید و بسته حمایتی حوزه صادرات است تا بتواند هم در بخش کمیت و کیفیت تولید و نیز در بخش ارزآوری، عملکرد مثبت تری داشته باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • راهنمای خرید برچسب اصالت کالا
  • فروش یک میلیارد دلاری پلتفرم ترکیه‌ای در ایران! / فعالیت علنی زنجیره قاچاق پوشاک در کشور!
  • پلتفرم ترکیه‌ای یک‌میلیارد دلار پوشاک در ایران فروخت | فعالیت علنی زنجیره قاچاق پوشاک در کشور! | حجم عجیب پوشاک قاچاق چگونه وارد کشور می‌شود؟
  • فعالیت علنی زنجیره قاچاق پوشاک در کشور!
  • فعالیت علنی زنجیره قاچاق پوشاک!/ عرضه یک میلیارد دلار پوشاک توسط پلتفرم ترکیه‌ای در ایران
  • نظارت بر مواد غذایی پرمصرف در ایلام
  • فعالیت علنی زنجیره قاچاق پوشاک در کشور!/ عرضه یک میلیارد دلار پوشاک توسط پلتفرم ترکیه‌ای در ایران
  • چرا «عجله دارم» گران‌فروشی نیست؟
  • عرضه ۲ میلیارد دلار لوازم خانگی قاچاق در کشور/ صادرات به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • تولید ۶ هزار و ۱۲۰ تن گوشت مرغ در استان بوشهر