Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان یک اقتصاددان درباره وعده‌های افزایش یارانه‌ها توسط برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری، گفت: دولت آینده باید به صورت شفاف اعلام کند که منابع تأمین این یارانه‌ها را از کجا خواهد آورد و به مردم این اطمینان را بدهد که برای تأمین آن، دست در جیب خود مردم نخواهد کرد.

مرتضی نعمتی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ یعنی دو دهه اخیر شعارهای پوپولیستی به پارادایم اصلی در کارزار سیاست و انتخابات ایران تبدیل شده است، تصریح کرد: شعارهایی که حتی اگر قابلیت اجرایی شدن داشته باشند هم به علت زیرساخت های مورد نیاز و هم به علت منابع لازم برای تأ‌مین کردن آنها، می‌تواند به نتایج و اثرات متفاوتی از آنچه در ابتدا برنامه‌ریزی شده است، منجر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه دولت هشتم و نهم با توجه به رشد قیمت نفت دچار مازاد بودجه شد بنابراین برای متوازن کردن بودجه به اعطای یارانه به اقشار و آحاد جامعه روی آورد، اظهار کرد: البته در مورد نحوه توزیع آن نیز جای بحث زیادی است چراکه یارانه باید در راستای توزیع عادلانه منابع ثروت در میان مردم باشد و نه توزیع مساوی میان همه. یارانه ای که ۴۵ هزار تومان مصوب شد اکنون بعد از گذشت ۱۴ سال همچنان ۴۵ هزار تومان است، یارانه‌ای که به زعم بنده هدفمند نشد.

نعمتی خاطرنشان کرد: دولت آقای روحانی از همان ابتدا با کسری بودجه مواجه شد و از همان ابتدا باید توزیع یارانه‌های نقدی را قطع می‌کرد اما بنا به مصلحت زمانی و اقدامات پوپولیستی برای مشوش نکردن اذهان عامه مردم برای انتخاب مجدد در انتخابات سال ۹۶ همچنان به پرداخت یارانه‌های نقدی ادامه داد.

وی افزود: شکی نیست که پرداخت یارانه‌های نقدی چند صد هزار تومانی در کوتاه مدت به بهبود وضعیت معیشت مردم کمک می‌کند اما به علت اینکه در میان مدت و بلندمدت منجر به تحت تأثیر قرار گرفتن قیمت حامل‌های انرژی می‌شود و قیمت‌های نسبی در اقتصاد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در عمل منجر به ابرتورم و تسلسل دور باطل خواهد شد و بیشترین آسیب را همین قشر ضعیف جامعه که فلسفه اعطای یارانه برای کمک به آنها بوده است، متحمل خواهند شد.

این فعال بازار سرمایه تأکید کرد: به نظر می‌رسد وعده یارانه نقدی در شرایط ثبات سایر عوامل و متغیرها و بدون درنظر گرفتن نگرش سیستمی داده می‌شود در حالیکه بسیاری از متغیرهای اقتصادی، به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر یکدیگر اثر خواهند گذاشت و درنظر نگرفتن این اثرات می‌تواند نتایج فاجعه بار بسیاری به همراه داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه آنچه مسلم است اعطای یارانه مستلزم وجود منابع تأمین مالی پایدار است، تصریح کرد: این منابع مالی باید حتماً در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گیرد و بدین شکل نباشد که مثلاً برای تأمین آن، دولت به دستکاری و نوسان گرفتن از قیمت ارز روی آورد. البته اگر بتوان سطح تکنولوژی را بهبود بخشید تا از هدررفت انرژی جلوگیری شود که قاعدتاً فرآیندی زمان‌بر است و همچنین سیاست های انگیزشی برای کاهش مصرف حامل‌های انرژی، اعمال کرد به نحوی که این مابه التفاوت صادر و در عمل نیز این موضوع محقق شود، می‌توان به درآمد پایدار برای اعطای یارانه دلخوش کرد.

این اقتصاددان با بیان اینکه اعطای یارانه‌ها به شکل کنونی نه تنها منجر به کاهش شکاف طبقاتی بین غنی و فقیر نخواهد شد بلکه با افزایش تورم و کاهش قدرت خرید دهک‌های پایین اجتماع منجر به افزایش ضریب جینی در کشور خواهد شد، گفت: در شرایط کنونی بهترین شکل پرداخت یارانه می‌تواند طرح سهمیه‌بندی حامل‌های انرژی به‌صورت هوشمند باشد به نحوی که مثلاً هر شخصی در ماه ۳۰ لیتر بنزین سهمیه داشته باشد. در این حالت کسی که استفاده بیشتری دارد می‌تواند بنزین را به نرخ مصوب آزاد از دولت یا شخصی که اتومبیل ندارد، خریداری کند.

نعمتی ادامه داد: در مورد گاز و برق و آب نیز می‌توان این موضوع را اجرایی کرد البته این موضوع مزایا و معایب خاص خود را دارد اما در هر حال از اعطای یارانه نقدی بهتر است و دردسرهای شناسایی اقشار ضعیف و غنی و طبقه‌بندی‌های دهکی را نخواهد داشت. 

این مدرس دانشگاه در پایان یادآور شد: در هر صورت با توجه به اینکه تقریباً تمام نامزدهای انتخاباتی به نوعی وعده اعطای یارانه را به انحاء مختلف داده‌اند، دولت آینده باید به صورت شفاف اعلام کند که منابع تأمین این یارانه‌ها را از کجا خواهد آورد و به مردم این اطمینان را بدهد که برای تأمین آن، دست در جیب خود مردم نخواهد کرد که در عمل کاری بس دشوار است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: یارانه نقدی کاندیداهای ریاست جمهوری وعده انتخاباتی استانی اقتصادی هدفمندي يارانه ها انتخابات رياست جمهوري انتخابات ۱۴۰۰ اعطای یارانه برای تأمین یارانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۰۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد اقتصادی نشان دهنده امید ملت ایران به آینده است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️  حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در این دیدار با ادای احترام به مقام شامخ شهدا ، ایثارگران ، فرهیختگان ، پژوهشگران ، دانشمندان و فعالان عرصه‌های مختلف و مردم ولایتمدار استان سمنان  گفت : استان سمنان مردمی با ایمان و همیشه حاضر در عرصه‌های مختلف از جمله دفاع مقدس، دفاع از حریم و حرم داشته و این حضور بسیار پررنگ و ارزشمند و مثال زدنی در کنار وجود وجود علما و فرهیختگان استانی و وجود سرداران و مردم با بصیرت و زمان شناس همواره مورد احترام بوده و هست.
رئیسی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر امیدوار بودن به آینده گفت :دشمن تلاش می کند امید مردم را به ناامیدی تبدیل و بی‌دینی را به جای دینداری ترویج کند .

وی گفت : دشمن با ایجاد شبهات علمی  و گسترش آن بین جوانان و مردم ایمان و امید را که دو هدف اساسی برای یک ملت است هدف قرار داده است .

رئیس جمهور گفت : دشمن تولید و رشد اقتصادی ما را نمی‌خواست و به دنبال رکود و تعطیلی کارخانجات بود، اما فعال شدن هشت هزار و ۴۰۰  کارخانه و کارگاه و بازگشت آنها به خط تولید نشان از امید و ایمان مردم ایران دارد
 رئیسی با اشاره به بازگشت ۲۰۱ واحد راکد به عرصه تولید و ایجاد اشتغال برای چهاز هزار و ۵۰۰ نفر ، از مدیران و کارگران قدردانی کرد و گفت : دشمن نمی‌خواهد کشاورزی رونق داشته باشد و به دنبال این است که ما وارد کننده کالای اساسی باشیم، اما تولید کالای اساسی در حال حاضر ۲۲ درصد رشد داشته و این باعث خشم دشمنان شده است .
رئیس جمهور گفت : تلاش می شود دیگر واحد تولیدی تعطیل نشود و مسئولین اجازه نمی‌دهند هیچ واحدی دوباره غیر فعال شود.
دکتر رئیسی، اتمام ۲۱۱ پروژه نیمه تمام از گذشته را از اقدامات خوب صورت گرفته دانست و با اشاره به مصوبات دور اول سفر گفت : افتتاح نیروگاهی با ۳۶۶ مگاوات در استان و در مدار قرار گرفتن آن در کوتاه‌ترین زمان جای خرسندی دارد.
رئیس جمهور در ادامه سخنان خود گفت : از نکات مورد توجه و خواست استان مسئله تامین آب است که مورد توجه دولت بوده و و هست و بنای دولت این است که زندگی مردم به خاطر آب ، برق ، جاده و بهداشت و دیگر موارد دچار مشکل نشود و دولت به دنبال چاره‌اندیشی برای حل مشکلات است و از کنار این مسائل عبور نمی‌کند.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد : دیروز می‌گفتند روی موشک‌ها مرگ بر اسرائیل ننویسید ،اما امروز موشک‌های ما بر قلب رژیم صهیونیستی فرود می‌آید و آنها را متوجه نسل کشی می‌کند و آنچه رهبری و شهدا و فرهیختگان به ما آموختند این است که در تمام بخش های نظامی سیاسی و اقتصادی ما می‌توانیم.

دیگر خبرها

  • توزیع یک هزار و ۸۴۰ تن کود یارانه‌ای در شهرستان چالدران در سال ۱۴۰۲
  • برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است
  • رشد اقتصادی نشان دهنده امید ملت ایران به آینده است
  • واریز سهمیه بنزین به هر کد ملی از این ماه | خبر مهم درباره یارانه بنزین به هر کد ملی
  • بازتعریف یارانه بنزین به فرد جهت بهینه کردن مصرف بنزین، کاهش هدررفت و مقابله با قاچاق
  • سهمیه بنزین در کارت ملی شارژ می شود؟
  • مسعود پزشکیان: وعده تورم تک‌رقمی دادند، اما نه‌تنها نصف نشد بلکه چندین برابر شد
  • کسری ۲۳۰ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها
  • سهمیه بنزین در کارت ملی شارژ می‌شود؟
  • وزن یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۳