Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی گفت: آغاز عملیات اجرایی نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک هرمزگان با استفاده از وام دولت روسیه، پل ارتباطی جدیدی برای توسعه همکاری‌های برقی میان دو کشور خواهد بود.

به گزارش ایسنا، محسن طرزطلب، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تهران و مسکو به عنوان دو کشور همسایه در کنار گسترش روابط راهبردی همواره در حال تلاش برای رفع موانع موجود در مسیر ارتقای سطح همکاری‌ های اقتصادی و تجاری هستند که یکی از این موارد توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه انرژی به ویژه ساخت نیروگاه مشترک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی ساخت نیروگاه بخار ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک در حالی بیستم خردادماه با دستور رئیس‌ جمهور آغاز شده که این پروژه قرار است با استفاده از وام دولت روسیه و از طریق پیمانکاران روسی و ایرانی در مدت زمان ۵۵ ماه به صورت کامل به اتمام رسیده و در اختیار کارفرمای ایرانی قرار بگیرد، گفت: در شرایطی که صنعت برق به دلیل عدم افزایش متناسب تعرفه فروش برق و تحریم‌های ظالمانه با کمبود جدی منابع مالی برای توسعه طرح‌های تولید برق روبه‌رو است، استفاده از شیوه‌های مختلف تامین منابع برای پیشبرد پروژه‌های پیش‌بینی شده در این بخش از اهمیت ویژه‌ایبرخوردار است.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی با بیان اینکه "براساس برنامه ششم توسعه بایستی ۲۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزوده شود که سالانه ۳۷۰۰ مگاوات و مجموعا ۱۸ هزار و ۵۰۰ مگاوات از این رقم مربوط به نیروگاه‌های حرارتی است"، گفت: در همین ارتباط یکی از راه‌های پیش‌بینی شده در قانون برنامه توسعه برای احداث چنین ظرفیتی استفاده و جذب منابع مالی داخلی و خارجی است.

طرزطلب با بیان اینکه  برای احداث نزدیک به ۴۰۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید در هر سال، منابعی بالغ بر ۳.۵ میلیارد یورو صرفا در حوزه تولید برق مورد نیاز است؛ این مهم در حالی است که تمامی منابع درآمدی شرکت تولید نیروی برق حرارتی در هر سال کمتر از یک‌ششم منابع مورد نیاز در بودجه پیش‌بینی شده است، اظهارکرد: بدین منظور پس از گذشت چهار سال با رایزنی‌های صورت گرفته مقرر شده است تا از میان اعتبار ۱.۴ میلیاردیورویی مورد نیاز برای ساخت نیروگاه سیریک، حدود ۸۵ درصد آن یعنی ۱.۲ میلیاردیورو توسط طرف روسی و مابقی از منابع داخلی دولت تامین شود.

به گفته وی اجرای طرح احداث نیروگاه سیریک با استفاده از منابع مالی خارجی با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، کمبود منابع در دسترس دولت جهت هزینه‌کرد در پروژه‌های عمرانی و عدم دسترسی مستقیم کشور به منابع ارزی خود، اقتصادی‌ترین روش تامین مالی این طرح بوده است.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی در تشریح مزایای استفاده از منابع مالی خارجی گفت: استفاده از منابع مالی خارجی مزایای متعددی از جمله ورود منابع مالی جدید، حفظ نقش حاکمیتی دولت، عدم لحاظ ریسک سرمایه‌گذاری، شناخت کامل نحوه اجرای پروژه، کنترل کامل و متمرکز فنی و مالی، تطابق با نظام فنی واجرای کشور، پرداخت به موقع هزینه‌های طرح، اتمام پروژه با حداقل انحراف از برنامه زمان‌بندی در مقایسه با پروژه‌های مشابه، رعایت استانداردهای بین‌المللی از انعقاد قرارداد تا اجرا و بهره‌برداری از پروژه و اشتغال‌زایی را به همراه خواهد داشت.

طرزطلب با بیان اینکه  روش تامین منابع مالی خارجی از طریق روش‌های ‌مختلف می‌تواند به توسعه اقتصادی کشور کمک کند. به طور مثال در حوزه "سرمایه" تامین کننده مالی خارجی منابع مالی را به کشور میزبان می‌آورد، گفت: با توجه به آنکه بخش زیادی از این منابع در داخل کشور هزینه می‌شود این امر باعث افزایش بهره‌وری نیروی کار، ایجاد اشتغال و درآمد در جامعه می‌شود.

وی تصریح کرد: نیروگاهسیریک در یکی از مناطق محروم واقع در سواحل مکران در شرایطی ساخته خواهد شد که مطمئنا این طرح به عنوان قطب تامین ‌کننده یکی از مهم ترین زیرساخت‌ های مورد نیاز برای رشد اقتصادی سواحل مکران موجب شکوفایی ظرفیت ‌های اقتصادی این منطقه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی افزود: نیروگاه بخار ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک استان هرمزگان دارای چهار واحد بخار ۳۵۰ مگاواتی با راندمان ناخالص حدود ۴۶ درصد است. بویلر نیروگاه از نوع Super Critical یکبار گذر با سوخت اصلی گاز و تامین آب مورد نیاز نیروگاه از دریا صورت خواهد گرفت که برای تامین آب مصرفی نیروگاه، آب شیرین کن MED با ظرفیت خروجی ۲۱۰ مترمکعب در ساعت در دستور کار قرار گرفته است.

طرزطلب در خصوص دیگر مزایای اجرای این پروژه گفت: از مزایای این پروژه تصویب احداث خط لوله آب از پایین دست سرنی به شهرستان سیریک است که با مشارکت شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی ظرف حداکثر شش ماه احداث و مشکل آب روستاهای این شهرستان نیز از این طریق رفع خواهد شد. براساس ارزیابی صورت گرفته بالغ بر ۳۰ روستای سیریک که با مشکل جدی تامین آب روبرو هستند، با اجرای این پروژه از نعمت آب شرب پایدار برخوردار خواهند شد.

وی با بیان اینکه نیروگاه سیریک به عنوان یکی از گام‌ های موثر و کلیدی در راستای توسعه همه جانبه این منطقه مهم و استراتژیک است و ساخت آن یکی از طرح ‌های مهم ملی و توسعه ‌ای برای این بخش از کشورمان خواهد بود که می‌تواند این منطقه بندری را توسعه داده و یقینا جهش بزرگی در منطقه مکران ایجاد کند، اظهار کرد: جهشی که منجر به تولید انرژی الکتریکی مورد نیاز منطقه مکران و ایجاد اشتغال قابل توجهی برای نیروهای جوان منطقه نیز خواهد شد.

به گفته مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی موضوع اشتغال همواره در این منطقه مسئله اصلی مردم بوده است؛ بر همین اساس جذب نیروی بومی با آغاز طرح و تکمیل آن در اولویت است و از ظرفیت اینجوانان بصورت حداکثری استفاده خواهد شد تا شاهد رشد و توسعه‌ منطقه و نهایتا ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان شایسته منطقه باشیم.

وی اظهار کرد:  براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته امیدواریم بیش از ۳۰۰۰ نفر در طول اجرای پروژه مشغول به کار شده و بیش از ۴۰ درصد آن با مشارکت شرکت ها و پیمانکاران ایرانی به ویژه در تامین تجهیزات و ساخت اجرایی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نیروگاه سیریک ایران و روسیه شرکت تولید نیروی برق حرارتی منابع مالی خارجی نیروگاه سیریک مدیرعامل شرکت مورد نیاز خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۰۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| همکاری غول‌های ژاپنی برای تولید خودروی برقی

آفتاب‌‌نیوز :

در شرایطی که شرکت‌های خودروساز ژاپنی با رقابت سخت و نفس‌گیری از جانب شرکت‌هایی چون «بی‌وای‌دی» در چین، تسلا و سایرین مواجه هستند، این همکاری می‌تواند در زمینه توسعه و تولید خودروهای برقی، هزینه‌های آنها را کاهش و به‌طور بالقوه به این دو شرکت کمک کند.

بر این اساس شرکت نیسان با مدل تمام‌برقی «نیسان لیف» در حوزه تولید این خودروها پیش‌گام بوده است. اما در مواجهه با رقابت فزاینده از سوی رقبای تازه‌وارد و چابک‌تر، در کنار دیگر رقبای قدیمی با چالش‌هایی مواجه شده است.

ماکوتو اوچیدا، مدیرعامل نیسان، اخیرا در یک نشست خبری در این باره گفت: بازیگران نوظهور بسیار تهاجمی عمل می‌کنند و با سرعتی باورنکردنی در حال پیشرفت در این حوزه هستند. تا زمانی که به خرد متعارف و رویکردهای سنتی پایبند باشیم، نمی‌توان امید داشت در این رقابت فشرده به پیروزی دست یابیم.

در همین حال، داده‌های این شرکت نشان می‌دهد هوندا در زمینه فروش از سایر رقبا عقب ‌افتاده است و سهم این شرکت از فروش خودروهای باتری‌دار، کمتر از ۰.۵درصد از فروش این شرکت در سطح جهان، یعنی حدود ۲.۸میلیون خودرو در ۹ ماه ابتدایی از سال ۲۰۲۳، بوده است.

توشیهیرو میبه، مدیرعامل این شرکت، می‌گوید: دو شرکت نیسان و هوندا یک یادداشت تفاهم غیرالزام‌آور برای بررسی زمینه‌های همکاری بالقوه امضا کردند، اما هنوز زمینه این همکاری‌ها تعیین نشده است.

اوچیدا، مدیرعامل نیسان، در همین باره می افزاید: هوندا آمادگی خود را برای همکاری در نقاط مختلف هم داخل ژاپن و هم خارج از کشور اعلام کرده است.

او خاطرنشان کرد، نیسان با شرکت‌هایی چون رنو و میتسوبیشی موتورز همکاری دارد؛ اما این اتحاد و همکاری تحت‌تاثیر همکاری بالقوه با هوندا قرار نخواهد گرفت.

نیسان همچنین در حوزه تولید خودروهای برقی، عمدتا در اروپا، با شرکت رنو همکاری می‌کند. نیسان برقی «میکرا» از ساختار مشابه رنو پنج جدید بهره می‌برد و در همان کارخانه در شمال فرانسه تولید می‌شود.

اما نیسان و رنو سال گذشته دامنه اتحاد چندین‌ساله خود را کاهش دادند و رنو از آن زمان با شرکای جدیدی مانند شرکت جیلی در چین قراردادهایی را امضا کرده است. اوچیدا افزود، نیسان و هوندا آماده همکاری با شرکای موجود در صورت ایجاد فرصت‌های جدید همکاری هستند.

در همین حال، شرکت هوندا قصد دارد تا سال ۲۰۴۰، نسبت تولید خودروهای برقی و خودروهای پیل سوختی را چندین برابر کند. هرچند که به گفته مقامات این دو شرکت، هنوز درباره میزان سرمایه‌گذاری مشترک در این زمینه توافقی حاصل نشده است.

سیجی سوگیورا، تحلیلگر ارشد در موسسه تحقیقاتی توکای توکیو، در این باره می‌گوید: این تفاهم‌نامه به دو شرکت شش سال فرصت می‌دهد تا در زمینه تولید خودروهای برقی با یکدیگر همکاری داشته باشند. از نظر من دو شرکت تلاش دارند به‌جای هر نوع اقدام عجولانه، فرصت‌های مختلف همکاری را بررسی کنند.

 

منبع: خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • عکس| همکاری غول‌های ژاپنی برای تولید خودروی برقی
  • تکمیل پروژه های نیمه تمام شرکت فرودگاه ها نیازمند ۳۰ همت منابع مالی است
  • توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت با روش‌های جدید تامین مالی
  • تفاهم نامه همکاری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با دانشگاه کشاورزی روسیه
  • همکاری غول های ژاپنی برای تولید خودروهای برقی (+عکس)
  • تامین منابع مالی درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال
  • ایران به جمع سه سازنده نوعی موتور پیوست/ ساخت نیروگاه کوچک تولید برق فضاپیما
  • سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی و کتابخانه دانشگاه توکیو تفاهم نامه همکاری امضا کردند
  • امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان کتابخانه‌های رضوی و مرکز مطالعات آسیایی دانشگاه توکیو
  • امضای تفاهم نامه همکاری کتابخانه‌های رضوی و مطالعات آسیایی دانشگاه توکیو