Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: باغ تاریخی آسیاب قدیمی بند فریمان به شماره ۲۷۴ مورخ ۱۳اسفند ۱۳۹۹ در فهرست آثار واجد ارزش ملی ایران ثبت شد.

ابوالفضل مکرمی‌فر با اعلام این خبر اظهار کرد: بند تاریخی فریمان در فاصله ۹ کیلومتری غرب شهر فریمان قراردارد، درفاصله ۲۵۰متری نرسیده به سازه اصلی سد و در سمت راست مسیر، فضایی مشجر و محصور قراردارد که به باغ آسیاب قدیمی معروف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بررسی کلی شواهد معماری و گفته‌های افراد آگاه و بررسی‌های تصاویر هوایی نشان می‌دهد که در حدود سال‌های ۱۳۱۵ قبل از احداث باغ مذکور، یک آسیاب قدیمی در محل وجود داشته و پس از حضور معماران آلمانی در فریمان، این آسیاب باز طراحی شده و با احداث منبع آب موجود، به ‌صورت موثرتر به فعالیت خود ادامه داده است.

مکرمی‌فر بیان کرد: در این دوره با طراحی و احداث این باغ، محل مناسبی برای تفرج اهالی به وجود آمده و ساختمان سنگی موجود نیز برای اقامت افراد در باغ احداث شده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی یادآور شد: مالکیت این اثر خصوصی و در تملک کارخانه قند فریمان  است.

محمود طغرائی، مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در مورد مشخصات این اثر تاریخی گفت: باغ با طرح کلی ذوزنقه ساخته شده است و ۱۴هزار مترمربع مساحت دارد.

وی ادامه داد: در داخل باغ چند بخش قابل تفکیک است که  پس از ورود و در دو طرف دو ساختمان قراردارد.

مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی عنوان کرد: ساختمان سمت راست شامل یک بنای سنگی و مسقف است .این ساختمان با طرح کلی مستطیلی دارای ۱۷.۸۰مترطول و ۱۵مترعرض ۲۵۰ متر مربع مساحت است.

طغرائی تصریح کرد: در پیرامون این ساختمان چندین پنجره به فواصل مشخص ساخته شده که نشان می‌دهد از آن به منظور اقامت استفاده می‌شده است.

وی گفت: ساختمان سمت چپ شامل یک سازه آجری تخریب‌شده قدیمی‌تر و یک ساختمان دوطبقه است که به نظر افراد آگاه، مربوط به بخش آسیاب قدیمی است.

طغرائی ادامه داد: طرح این ساختمان مستطیلی شکل بوده و ابعاد آن ۱۵.۸متر طول و۱۰مترعرض ۱۴۰ مترمربع مساحت در دو طبقه است، فضای کلی ساختمان شامل یک اتاق بزرگ و ایوانی در جلوی آن و به ‌سوی ورودی باغ است.

مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی اظهار کرد: در ضلع غربی این ساختمان دو فضای مربع شکل کوچک نیز ساخته شده که به نظر مخزن آب می‌آیند، سازه‌های قدیمی تخریب‌شده نیز شامل دو فضای مربع مستطیل شکل هستند که بخش بیشتر آن‌ها از بین رفته و نیاز به خاک‌برداری و شناسایی پلان است.

بر اساس گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، طغرائی اضافه کرد: پس از ورورد به داخل باغ و در مقابل یک پلکان سنگی تراشیده شده قراردارد که با ۱۰ پله به سمت بالا می‌رود، بخش اصلی باغ در این قسمت قرارگرفته و شامل فضایی مشجر با طرح کلی چهارباغ و درختان کاج بلند و قدیمی است که در دو ردیف متقاطع و به علاوه‌ای قراردارند.

وی تصریح کرد: در سمت غرب محدوده مشجر، بقایای یک استخر سنگی بزرگ قراردارد، این مخزن آب از طریق یک جوی سنگی که از جوی آب در سمت غرب باغ عبور می‌کند، منشعب شده و آب را به سمت دو مخزن اصلی و فرعی سنگی قرار گرفته در کنار هم هدایت می‌کند.»

مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: طراحی باغ چهار بخشی، وجود یک استخر که از سنگ‌های بزرگ تراشیده شده ساخته شده، وجود شبکه انتقال آب این استخر به منظور راه‌اندازی آسیاب آبی و همچنین وجود چندین پل سنگ تراش در این باغ ازجمله داشته‌های ارزشمند این اثر تاریخی است که امیدواریم با توجه بیشتر مالک محترم به نگهداری، حفاظت، مرمت و باززنده‌سازی آن به عنوان یک مجموعه گردشگری تاریخی، در کنار سد تاریخی فریمان، به مکانی برای بازدید گردشگران تبدیل شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی آثار تاریخی فهرست آثار طبیعی و ملی فهرست آثار ملی فریمان گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی آسیاب قدیمی ساخته شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۰۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، استان لرستان همواره به دلیل تنوع آب‎ و ‎هوایی بی‌نظیر، آثار تاریخی و باستانی فراوان و جاذبه‌های بی‌نظیر و بکر گردشگری موردتوجه گردشگران بوده و به علت قرار گرفتن در مسیر ارتباطی استان‌های خوزستان و کرمانشاه در فصول گردشگری به ویژه ایام نوروز پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر کشور است.
شهرستان سلسله نیز با قرار گرفتن در شمال استان و به دلیل جوشش بیش از ۴۰۰ چشمه و سراب دارای آب و هوایی دلپذیر و طبیعتی دل‌انگیز و فرح‌بخش است به‌گونه‌ای که زیبایی‌های دل‌فریب و آثار تاریخی بسیار این شهرستان هرسال در ایام گردشگری، گردشگران بسیاری را از اقصی نقاط استان و کشور به این شهرستان که به بهشت لرستان معروف است می‌کشاند و بی‌شک این شهرستان می‎تواند در سایه‌سار توجه بیشتر مسئولان به یکی از شهرستان‎های پربازدید برای گردشگران تبدیل شود.
سراب هنام یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبای شهرستان سلسله است که در۱۵ کیلومتری شرق شهر الشتر واقع شده است و به علت قرارگرفتن در کنار خانه تاریخی رحمتی پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر کشور است.
آنچه سبب وجه تمایز این سراب با دیگر سراب‎های منطقه شده، سرچشمه گرفتن آن از دل بنایی تاریخی خانه رحمتی است.
خانه‌ای تاریخی که در سال ۱۳۲۰ و در دوران پهلوی اول توسط شخصی بنام مردان رحمتی ساخته شده و به همین دلیل این بنای تاریخی خانه رحمتی نام گرفته است.
مساحت این بنای ارزشمند در حدود ۳۰۰ متر مربع بوده و گویا توسط دو معمار الشتری با مصالحی از سنگ و چوب ساخته شده، این اثر در سال ۱۳۸۵ از طرف مالک آن به اداره کل میراث فرهنگی استان واگذارشده و با شماره ۱۶۰۷۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
شهرداری الشتر نیز  باهدف جذب بیشتر گردشگر اقداماتی در جهت زیباسازی محیط اطراف این سراب کرده است .

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



دیگر خبرها

  • سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی
  • آتش سوزی مغازه لوازم خانگی در فریمان
  • محوطه تاریخی نوشیجان در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • «نوشیجان» در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • قدیمی‌ترین نقشه بازترسیم شده بافت تاریخی شیراز رونمایی شد
  • انتصاب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان