Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@09:39:17 GMT

سئوالات مناظره‌ها هدایت شده برای تخریب دولت بود

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۱۰۲۳۴

سئوالات مناظره‌ها هدایت شده برای تخریب دولت بود

به گزارش ایرنا ، شورای اطلاع رسانی دولت روز شنبه در واکنش به اختصاص هشت دقیقه زمان به دولت برای پاسخگویی به اتهامات مطرح شده طی دو مناظره حدود ۱۰ ساعته که طی آن اغلب نامزدها بدون اشاره به ریشه مشکلات کشور به تخریب عملکرد و دستاوردهای هشت ساله پرداختند ، تاکید کرد : صداوسیما در تبلیغات انتخابات به دنبال ایجاد شفافیت و آگاهی مردم از واقعیت نیست و دولت هم شیوه تشخیص موارد اتهامی از سوی صدا و سیما را به رسمیت نمی‌شناسد و از ظرفیت سایر رسانه‌ها برای پاسخگویی استفاده خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از برگزاری مناظره اول کاندیداهای ریاست‌جمهوری، دولت حدود ۳۰ مورد از مطالب نادرست، اتهامات، توهین و افترا را احصا و درخواست پاسخگویی داشت ولی تنها در چهار مورد غیر مهم آن هم به شکل محدود و به صورت ضبط قبلی و کنترل شده فرصت پاسخگویی داده شد و چون عملا ایجاد شفافیت و معیاری برای قضاوت مردم فراهم نمی شد و بخصوص به ماده ۳۰ قانون اساسنامه صداوسیما نیز به هیچ وجه توجه نشده بود، دولت حاضر به قبول این گونه پاسخگویی نشد در اطلاعیه ای اعلام کرد از ظرفیت سایر رسانه‌ها برای پاسخگویی استفاده خواهد کرد.

در اطلاعیه دولت تاکید شده بود : در پی ایجاد ابهامات و اتهامات کذب و حتی متاسفانه توهین آمیز علیه فعالیت های هشت ساله مجموعه عظیمی از کارکنان و خادمان مردم و کنشگران اقتصادی و ملت شریف ایران که با سختی و دشواری ها در شرایط کرونا در کنار دولت تلاش کرده اند و متاسفانه همگی مشمول دامنه این اتهامات از سوی برخی از نامزدها در اولین مناظره انتخاباتی، شده اند.

دبیر جمعیت زنان نواندیش مسلمان مازندران با تاکید بر این که حق دولت در پاسخگویی باید بر اساس زمان صرف شده توسط نامزدها در طرح اتهامات و به صورت زنده رعایت می شد ، گفت : صدا و سیما اگر خودش را رسانه ملی می داند باید هم در مناظره ها بی طرفی را حفظ و هم قوانین و مقررات بویژه اصول اخلاقی را رعایت می کرد ولی نه تنها اینگونه نشد ، بلکه سئوالات طرح شده مناظره ها هدایت شده و در جهت تخریب دولت بوده است که این اقدام خلاف اصول حرفه ای رسانه ای است .

ماه‌سلطان کاشی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در مناظره ها سئوالاتی از کاندیداها پرسیده می شد که ارتباطی به مسایل و مشکلات اصلی آحاد مردم نداشت و راه را برای برخی از نامزدهای ریاست جمهوری جهت تخریب عملکرد دولت باز می کرد.

وی توضیح داد : در سئوالات طرح شده از سوی مجری صدا و سیما از مسائلی همچون تحریم های ظالمانه ، تاثیرات آن بر روی کشور و معیشت مردم و یا در باره چگونگی برون رفت از مشکلات اقتصادی موجود از نامزدها پرسش نشد در حالی که همه می دانیم عمده مشکلات کشور ناشی از تحریم ها بوده است و باید در باره نقش تحریم ها از نامزدها پرسش می شد تا حداقل افرادی که در میان نامزدها خوش انصاف تر بودند بتوانند این موضوع را برای مردم روشن کنند.

این عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان با اظهار این که طرح پرسش در باره تاثیرگذاری تحریم ها بر مشکلات کشور  قطعا راه را بر تخریب عملکرد دولت می بست ، گفت : در خیلی از حوزه های دیگر هم کشور با مشکل جدی مواجه بوده است ما شاهد پرسش از نامزدها نبودیم.

این بانوی فعال سیاسی مازندران اضافه کرد : نبود سئوالات اساسی که مشکلات مردم در آن قرار داشته باشد باعث شده تا نامزدها از موضوعاتی حرف بزنند که از نگاه مردم شعارهای غیرعملی به حساب می آمد ، در نتیجه نباید انتظار داشت که چنین مناظره هایی مردم را به مشارکت در انتخابات ترغیب کند.

وی ادامه داد : البته تخریب دولت از سوی صدا و سیما تنها به مناظره نامزدهای ریاست جمهوری خلاصه نمی شود. متاسفانه توپخانه این نهاد در چهار سال اخیر به سمت دولت بوده است تا به هر طریقی دولت را ناکارآمد نشان بدهد ، در حالی که دولت در بخش های مختلف داخلی با توجه به مشکلات و چالش هایی که در حوزه خارجی داشته ، اقدامات خوب و قابل قبولی انجام داده است و نیاز بود تا مردم در جریان زحمات مجموعه دولت قرار بگیرند تا میزان ناامیدی و بی اثر بودن رایشان در حل مشکلات کشور کاهش یابد.

کاشی گفت : آنچه مسلم است این که تاثیر تخریب دولت در مناظره ها با طرح سئوالات جهت دار تنها در حد همان مناظره ها باقی نمی ماند و قطعا بر میزان مشارکت مردم در انتخابات تاثیر منفی خواهد گذاشت چون ناامیدی مردم از اثرگذار بودن رایشان بیشتر شده است.

وی هدف از طرح سئوالات هدایت شده در مناظره ها را گمراه کردن مردم و تلاش برای پی نبردن ریشه اصلی معضلات و مشکلات دانست و افزود : با وجود اینکه مردم با مشکلات معیشتی و اقتصادی مواجه و عصبانی هستند ، اما با توجه به فعالیت گسترده شبکه های اجتماعی و فضای مجازی می دانند که ریشه اصلی تمامی مشکلات کشور در مسائل سیاسی است و قطعا طراحان سئوالات مناظره ها نمی خواستند مردم از ریشه داشتن مشکلاتشان در سیاست و سیاسی بازی آگاه شوند.

این فعال اصلاح طلب گفت : دیگر در مملکت همه از خرد و کلان می دانند تا زمانی که مشکلات سیاسی از جمله تنش در روابط با کشورهای دیگر برطرف نشود ، نمی توان انتظار داشت که مشکلات کشور حل شود. حل مشکلات سیاسی کشور از مسیر سیاست می گذرد. اداره کشور به درآمد نیاز دارد و درآمدهای کشور به خاطر تحریم از یک سو و نپوستن به گروه بین المللی اقدام ویژه مالی موسوم به اف ای تی اف صفر شده است و دولت در چنین شرایطی کشور را اداره کرده است.

وی افزود : این طبیعی است تا زمانی که با جهان قطع ارتباط باشیم و راه مبادلات مالی و بانکی بر روی کشور بسته باشد ، تنها کاسبان تحریم سود می برند همان گونه که یکی از نامزدها اعلام کرد که از قبل تحریم ها هزاران میلیارد هر سال سود نصیب کاسبان تحریم شده است. نتیجه چنین وضعیتی ضرر و زیان آحاد جامعه و سود بردن گروهی اندک است.

کاشی با اظهار این که رسانه ملی باید منعکس کننده خواست ملت باشد و نباید تنها در انحصار یک جریان خاص قرار بگیرد ، گفت : آنچه که صدا و سیما طی چند سال گذشته بویژه در مناظره ها نشان داد حتی با رسانه های گروهی و حزبی هم قابل قیاس نیست و باید از آن به عنوان یک پدیده رسانه ای استثنایی در جهان یاد کرد چون در هیچ کشوری حتی رسانه های خصوصی و حزبی هم به خود حق نمی دهند یکجانبه به دولت بتازند ، مسئولان قوه مجریه را تخریب کنند و حتی اجازه پاسخگویی هم ندهند.

این بانوی فعال سیاسی اظهار داشت : بنده هم به عنوان فرد سیاسی که حامی دولت روحانی بودم ، نسبت به برخی عملکرد دولت وی بخصوص در دوره چهارساله دوم و چینش کابینه انتقاد دارم ، اما این رویه ای که صدا و سیما در تخریب دولت اتخاذ و طی کرد به هیچ وجه قابل توجیه نیست ، چون علاوه بر تخریب دولت ، امید را هم در مردم تخریب کرد و نتیجه آن هم کاهش مشارکت مردم خواهد بود ، نتیجه ای که در مغایرت کامل با اهداف مناظره های انتخاباتی قرار دارد..

اصل صداقت در گفتار و عمل 

عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان مازندران همچنین از آنچه که مواضع متضاد و دوگانه برخی نامزدهای ریاست جمهوری قبل از انتخابات و در مناظره ها نامید ، انتقاد کرد و گفت : اینکه کاندیدایی تا یک ماه قبل تحریم را فرصت برای کشور قلمداد می کرد ، اما هنگام مناظره خودش را فردی نشان داد که انگار به دنبال ارائه راهی برای خروج از آن است ، قطعا برای مردم پذیرفتنی نیست چون مردم این مسائل را با دقت دنبال می کنند و نسبت به آن حساس هستند . 

وی افزود : کاندیداهای ریاست جمهوری نباید با مواضع دوگانه مردم را به قضاوت ناخوشایند در باره کل سیاست و نظام هدایت کنند. اینگونه رفتارها تبعات مخرب زیادی برای نظام در پی خواهد داشت و کوتاه ترین تاثیر منفی آن کاهش میزان مشارکت در انتخابات خواهد بود چون مردم احساس می کنند که نامزدها با آنان صادق نیستند و فریبکاری می کنند.

کاشی گفت : در واقع مردم از مناظره های برگزار شده بویژه مواضع دوگانه ای که مشاهده کردند و حرف هایی که گفته شده نتوانستند میزان صداقت را بسنجند، در نتیجه همه وعده هایی که به مردم دادند به همین نگاه قضاوت می شود.به عبارتی مردم از خودشان می پرسند چگونه می توان به وعده های فردی اعتماد کرد که تا دیروز مدافع تحریم بود و آن را نعمت برای کشور می دانست و ناگهان در مناظره مخالف آن شده و خودش را اینگونه نشان می دهد که گویی همه تلاشش برای رفع تحریم ها است.

وی همچنین از عدم ارائه برنامه و معرفی کابینه احتمالی توسط نامزدها در مناظره ها انتقاد کرد و آن را ضعف دیگر مناظره و پرسش های مطرح شده در آن دانست و افزود : این حق مردم است که بدانند کاندیداها قرار است پس از پیروزی از چه افرادی برای کابینه اش استفاده کند تا بتوانند بسنجند که آن فرد با نوع افکار و برنامه های احتمالیش تا چه حد می تواند خواسته هایشان را محقق کند.

دولت قرببانی سنگ‌اندازی‌های رقبا

دبیر جمعیت زنان نواندیش مسلمان مازندران همچنین با اظهار این که دولت تدبیر و امید با همه مشکلات ناشی از تحریم های بین المللی ، قربانی سنگ اندازی های مخالفان و رقبایش برای گره گشایی از مشکلات کشور و خدمت به مردم شده است ، از معطل نگه داشتن لایحه پیوستن ایران به گروه ویژه بین المللی اقدام مالی موسوم به « اف ای تی اف FATF » به عنوان یکی از سنگ اندازی های مهم یاد کرد.

وی گفت : متاسفانه برخی نامزدها در مناظره ها پا را از خط انصاف بیرون گذاشته و چنان وانمود کردند که انگار دولت مقصر نپیوستن به این گروه مالی بین المللی ست در حالی که همه مردم و حتی خودشان و هوادارانشان هم می دانند که دولت هم لایحه را تهیه کرده و هم تمام تلاشش را برای متقاعد کردن مراجعی که باید مصوبش می کردند ، انجام داده است.

کاشی گفت : اگر تکلیف این لایحه مشخص و ایران به اف ای تی اف FATF می پیوست ، اثر تحریم های ظالمانه کمتر و بخشی از مشکلات کشور با باز شدن راه مبادلات مالی کشور حل می شد و دولت می توانست درآمدهایی را که با مشقت از راه فروش نفت و صادرات دیگر کسب کرده بود ، به داخل کشور بیاورد تا دردی از مردم دوا کند ولی سنگ اندازی ها اجازه نداد و امروز همان ها که سنگ اندازی می کردند ، تلاش می کنند تا تقصیر را به گردن دولت بیندزاند.

وی افزود : تلاش دولت تا آنجا پیش رفت که حتی خانم جنیدی به عنوان معاون حقوقی رییس جمهوری بارها و بارها در خصوص اثرات منفی نپیوستن ایران به اف ای تی اف FATF هشدار داد و مزیت های پیوستن به آن را تبیین کرد ولی گوش شنوایی پیدا نشد.

این فعال سیاسی با ابراز تاسف از این که کشور طی سال های اخیر به خاطر تحریم و نبود راه ارتباط مبادلات مالی دچار ضرر و زیان هنگفتی شد که نتیجه اش در معیشت مردم هم قابل مشاهده است ، گفت : پیوستن به اف ای تی اف FATF راه عبوری برای کشور از این مسیر ناهموار مشکلات بود و به پشتوانه آن کشور می توانست تا حدودی آثار تحریم ها را کم کند و اقتصاد را به آرامش برساند.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ FATF تحریم مناظره مشارکت انتخاباتی مازندران انتخابات ریاست جمهوری حسن روحانی اصلاح‌ طلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پروندهٔ خبری تبلیغات نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ تحریم انتخابات ۱۴۰۰ تحریم مناظره مشارکت انتخاباتی مازندران انتخابات ریاست جمهوری حسن روحانی اصلاح طلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سنگ اندازی ها اف ای تی اف ریاست جمهوری مناظره ها مشکلات کشور بین المللی تخریب دولت صدا و سیما تحریم ها رسانه ها طرح شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۰۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیدآفرینی کار دولت‌هاست /ترکشِ ترکِ فعل/شاید سال امید

 

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز دوشنبه ۲۸ اسفندماه در حالی چاپ و منتشر شد که واکنش‌ها به یک ادعای زمین خواری، مروری بر حوادث مهم امسال، امضای بزرگترین قرارداد نفتی تاریخ کشور و غزه و بن بست آتش بس در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 


امیدآفرینی کار دولت‌هاست


مهدی پازوکی کارشناس مسائل اقتصادی طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی نوشت: دولت باید با اقدامات بخردانه و حاکمیت عقل و دانش و برخورد علمی با معضلات اقتصادی انتظارات را نسبت به آینده مثبت کند و خوش‌بینی به‌وجود بیاورد؛ لذا اتفاقا توپ امیدآفرینی در زمین دولت است و رسانه‌ها باید اخبار این انتظارات مثبت را به اطلاع مردم برسانند. یعنی مردم انتظار داشته باشند که در آینده وضع‌شان بهتر می‌شود. وضع دولت با شعار و رفتار‌های پوپولیستی که بهتر نمی‌شود. اگر آقای رئیسی می‌خواهد امیدآفرینی کند صرفا یک عده خاصی را در دولت به کار نگیرد. واقعیت امر در ایران امروز این است که برخی که دانش و آگاهی لازم را ندارند و آمده‌اند مناصب تخصصی را در دست گرفته‌اند. وقتی دولت در بالاترین نهاد برنامه‌ریزی بزرگ‌ترین کتابخانه تخصصی کشور را می‌خواهد به سوله ببرد، اگر رسانه‌ها و مطبوعات این واقعیت‌ها را به مردم نگویند خیانت کرده‌اند. رئیس سازمان برنامه و بودجه که نباید به دنبال افتتاح فلان پروژه یا فلان موسسه برود بلکه به عنوان اتاق فکر دولت باید بنشیند و برای مشکلات کشور برنامه‌ریزی و تصمیم سازی کند. الان آقای دکتر رهبر یکی از اصولگرایانی است که در دانشگاه تهران نیز درس خوانده، اما دولت از حضور وی استفاده‌ای نمی‌کند. از طرفی وقتی آقای احمدی‌نژاد دولت را به آقای روحانی تحویل می‌داد در سال ۹۲ نرخ رشد منفی ۶.۸ دهم درصد و نرخ تورم بالای ۳۵ درصد بود که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم این آمار‌ها و شاخص‌ها تغییر کرد و مثبت شد. اما حال که قریب به ۳ سال است که دولت آقای رئیسی روی کار است می‌بینیم که همه آن آماری که در دولت احمدی‌نژاد بود دوباره همه برگشته‌اند. اگر می‌خواهیم ایران را بسازیم باید از جوانان فهیم ایرانی فارغ از نوع نگاه و گرایش سیاسی استفاده کنیم. در حالی که می‌بینیم کافی است عضو دانشگاه امام صادق (ع) باشید که عضو دولت شوید. ولی اگر هر شخص نخبه و با سوادی را فارغ از اینکه در دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه تهران، شریف و... هست جذب شود می‌توان به تغییر شرایط امیدوار‌تر بود. اتفاقا اگر رسانه‌ها صرفا با شعار به مردم امید واهی بدهند جایگاه خود را در نزد افکار عمومی دچار خدشه می‌کنند. بنابر این اگر دولت خواهان این است که مردم امید به آینده داشته باشند باید سیاست خارجی دولت ایران در سال ۱۴۰۳ در جهت تعامل با جامعه جهانی و حفظ منافع ملی ملت ایران تغییر کند. از سوی دیگر نیز باید مدیران داخلی دولت در جهت ارتقای علمی و تجربه کارشناسی تغییر کنند. در حال حاضر سازمان برنامه و بودجه یک سازمان تخصصی نیست بلکه سازمان تخصصی به سازمانی گفته می‌شود که هفتاد درصد مدیرانش از درون سازمان انتخاب شوند. وقتی کارشناسی که سال‌ها در سازمان برنامه کمک کارشناس بوده و به ترتیب مدارج کارشناس، کارشناس ارشد، کارشناس خبره و کارشناس عالی را پشت سر گذاشته، اما از وجود وی استفاده نمی‌شود و یک شخص صفر کیلومتری را از بیرون می‌آورند که الفبای مسائل اجرایی و کارشناسی را نمی‌داند چگونه می‌تواند امید بیافریند؟ لذا دولت باید سیاست‌های خود را تغییر دهد. ۳۰ ماه از این دولت می‌گذرد و هنوز استراتژی اقتصادی و راهبرد توسعه‌اش مشخص نیست. بنابر این اتفاقا توپ در زمین دولت است و دولت باید عقلانیت را حاکم کند. درآمد‌های نفتی امروز نسبت به دولت سابق بهتر شده، ولی رفاه مردم کمتر شده به خاطر اینکه سیاست‌ها بخردانه نیست. در نتیجه اگر دولت به حل علمی و برخورد کارشناسی مساله بپردازد و از ایرانیان اعم از داخل و خارج از کشور که دانش و تجربه لازم را در اداره بهتر کشور دارند استفاده کند قطعا می‌تواند موفق باشد.

 

 ترکشِ ترکِ فعل


روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان ترکشِ ترکِ فعل نوشت: اصطلاح «ترک فعل» چند سال قبل توسط بعضی از دست‌اندرکاران امور قضائی از ادبیات حوزوی وارد ادبیات سیاسی شد. این افراد که درصدد پیدا کردن راهی برای تبلیغات علیه رقبای سیاسی خود و با نفی آن‌ها به دنبال مطرح کردن خود بودند، با استفاده از این اصطلاح تلاش کردند به افکار عمومی بگویند مسئولین اجرائی وقت در انجام وظایف خود کوتاهی کرده‌اند و به همین دلیل باید کنار بروند و جای خود را به ما بدهند که اهل «ترک فعل» نیستیم و دقیقاً به وظایف خود عمل می‌کنیم.
رقابت در عالم سیاست، امری طبیعی است و حتی لازم و مفید هم هست به این شرط که سالم باشد. وقتی رقابت از مرز سلامت عبور کند و به اغراض شخصی و جناحی آلوده شود، هم بی‌ارزش می‌شود و هم برای جامعه زیانبار خواهد بود و حتی خیلی سریع به آفتی برای لطمه زدن به همان کسانی که عاملان آلوده کردن آن بودند تبدیل خواهد شد و ترکش آن به خود آنان اصابت خواهد کرد.
نزدیک‌ترین و دم دست‌ترین مصداق برای این ادعا، گرفتار شدن مسئولین اجرائی کنونی به اتهام «ترک فعل» است. اکنون یکی از مهم‌ترین انتقادهائی که افراد صاحب نظر و مستقل به دولت دارند اینست که چرا از افراد زبده، کاردان و قوی برای اداره وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرائی استفاده نمی‌کنید؟ محتوای ایراد و اعتراض این افراد اینست که به سراغ افراد توانمند نرفتن از مصادیق بارز «ترک فعل» است. مهم‌تر اینکه با این «ترک فعل» مرتکب اقدام خلافی هم شده‌اید و به جای افراد کاردان و توانمند به سراغ افراد ضعیف رفته‌اید و با این کار خودتان مشکلات زیادی برای کشور به وجود آورده‌اید.
منظور معترضین این نیست که مسئولین به سراغ جناح مقابل خود بروند. حرف اصلی آن‌ها اینست که در جامعه ما افراد مستقلی وجود دارند که در زمینه‌های مختلف صاحب تجربه هستند و بدون وابستگی جناحی آماده خدمت به کشور و پیشبرد امور اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... هستند. در بعضی از دولت‌های گذشته در همین دوران نظام جمهوری اسلامی دیدیم که حتی هیات دولت ترکیبی از اعضای جناح‌های مختلف و عناصر مستقل بودند و متعهد شده بودند بدون اِعمال وابستگی‌های جناحی به وظایف خود عمل کنند و همین کار را هم کردند و امور کشور را به درستی به پیش بردند.
مورد دیگر از مصادیق «ترک فعل» عدم برخورد سیاسی قاطع با چین و روسیه در مورد خیانتی است که آن‌ها به ایران در زمینه تمامیت ارضی کشور درخصوص جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج فارس کردند. چین در سال گذشته در یک مورد و روسیه در همین امسال دو بار مرتکب این خیانت شدند و مسئولین دیپلماسی خارجی ما فقط به گلایه و احضار سفیر یا کاردارشان اکتفا و چین و روسیه هم با توجیهات غیرموجه از ماجرا عبور کردند. در این ماجرا، وظیفه دولت این بود که تا وادار کردن دولت‌های چین و روسیه به عذرخواهی رسمی و سپردن تعهد عدم ارتکاب مجدد چنین خیانتی دست از تلاش برندارد و راه‌هائی را برای رسیدن به این هدف انتخاب کند و بپیماید، ولی متاسفانه چنین نکرد. این، از مصادیق بارز و کاملاً روشن «ترک فعل» است.
سومین مورد، مبارزه جدی، قاطع و کارساز با مفاسد است که قول ریشه‌کن ساختن آن را داده‌اند، ولی به آن عمل نشده است. صاحبنظران می‌گویند برای خشکاندن ریشه فساد توسط دولتی که تمام امکانات را در اختیار دارد و طبق اراده و خواست خود در حد یک حکمرانی یکدست عمل می‌کند، دو سال و نیم برای عملی کردن وعده‌ای مانند جلوگیری از تکرار مفاسد اقتصادی کافی است، ولی متاسفانه انواع و اقسام مفاسد همچنان وجود دارند که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها فساد واردات چای است. وجود این فساد، علیرغم توجیهات غیرموجهی که بعضی مسئولین کرده و می‌کنند، از مصادیق بارز «ترک فعل» مسئولین اجرائی است.
مشکل بزرگی که از زمان دولت‌های نهم و دهم به وجود آمد و تاکنون ادامه دارد اینست که مسئولین در برابر مفاسد منفعل هستند. برای مبارزه با مفاسد، فقط گفتن و شعار دادن کافی نیست. مردم با دیدن اینهمه مفاسد خسته شده‌اند و همزمان با آن، تحمل گرانی‌ها آن‌ها را خسته‌تر کرده است. حالا که اصطلاح «ترک فعل» وارد ادبیات سیاسی جامعه ما شده، تلاش کنید با پرهیز از «ترک فعل» مشکلات را برطرف و مردم را به زندگی و آینده امیدوار نمائید.


شاید سال امید


ژوبین صفاری طی یادداشتی درآخرین شماره سال ابتکار با عنوان شاید سال امید نوشت: سال ۱۴۰۲ با همه فراز و نشیب آن تمام شد. اینکه در این یک سال چه گذشت حرف تازه‌ای برای این یادداشت نخواهد داشت، اما طی سالی که گذشت و شاید سال‌هایی که گذشت بسیاری از همکاران رسانه‌ای و تحلیل گر نسبت به برخی اتفاقات نقد‌هایی داشتند و یا نسبت به اموری هشدار دادند که توجه چندانی به آن نشد. نگارنده بار‌ها در یادداشت‌هایی از شکاف گفتمانی میان مردم و دولت و لزوم تعریفی جامع از واژه مردم سخن گفته است. بسیاری از تحلیلگران نیز به اشکال مختلف درباره آن سخن گفتند، اما باز هم در اظهار نظر‌ها یا اقدامات صورت گرفته، در همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد. گو اینکه قشر مهمی از مردم عمدا یا سهوا دیده و شنیده نمی‌شوند. از رسانه‌ها هم به جای کارکرد اصلی خود، بیشتر انتظار رویکرد تبلیغی وجود دارد. در عین حال این مسئله تنها به این دولت مربوط نیست. مسئله شکاف بین دولت و مردم از زمان دولت قبل و بی خبری از آنچه در بطن مردم می‌گذشت مطرح بود و هشدار‌های آن داده شد و تا امروز ادامه دارد. اینکه به قول یکی از منتخبان برخی از مردم حتی زمان انتخابات را نمی‌دانستند یک هشدار است که البته ایشان احتمالا ضعف اطلاع رسانی را به عنوان مقصر میشناخته. اما واقعیت این است که به تحلیل‌های کارشناسی، در عمل بهای چندانی داده نمی‌شود؛ بنابراین در آخرین یادداشت سال ۱۴۰۲ روی سخن خود را به سمت مردمی می‌برم که جا‌هایی از مرز ناامیدی هم عبور و سیم اتصال خود را با آنچه می‌گذرد قطع کرده‌اند. روی سخنم با مردمی است که یا قصد مهاجرت دارند و یا به آن فکر می‌کنند. واقعیت این است که این سرزمین روز‌های تلخ و سخت در تاریخ خود کم ندیده است. درست است که همه ما حق داریم در وهله نخست به بهبود زندگی شخصی خود بیندیشیم و برای آن برنامه ریزی کنیم. اما شاید ماندن و امیدوار بودن همان انتخاب سختی باشد که بسیاری از ما به آن باور داریم. درست است که صدایتان گاهی شنیده نمی‌شود، اما می‌توان همچنان امیدوار بود که در کنار هم می‌توان به روز‌های بهتری دست یافت. هیچ‌گاه آنان که مهاجرت کرده یا در شرف آن هستند را ملامت نمی‌کنم، اما واقعیت آن است که آدم‌ها و تفکراتشان است که فرهنگ یک کشور را برای سال‌های سال می‌سازند. این درخواست دشواری است برای کسانی که شاید موقعیت‌های بهتری برای زیست و تحصیل و کار در کشور دیگری دارند، اما این می‌تواند یک باور جمعی نانوشته باشد که ما مردم ایران بسیاری از معناهایمان در کنار هم شکل می‌گیرد. معنا‌هایی که از نسل‌های گذشته بدون هیچ گزندی به دست ما رسیده است. ما میراث دار جغرافیایی هستیم که روز‌های دشواری را در خود دیده و اگرچه امید گنج کمیاب این روز‌های آن است، اما می‌تواند مانند یک گل سرخ در بهار تازه طبیعت، دوباره بروید. پس شاید این نوشتار بتواند برای آن دسته از مردمی که امیدواری شان کم شده و یا فکر مهاجرت هستند کمی تامل و درنگ ایجاد کند. سال جدید شاید همان سال امیدواری همه مردم با هر تعریفی باشد. سال نو پیشاپیش بر همه مردم ایران مبارک.

دیگر خبرها

  • نفت پُرماجرا و مردم اصفهان
  • ستاره سابق استقلال رسماً استعفا داد! + عکس
  • استوری خداحافظی ستاره سابق استقلال + عکس
  • استعفای زودهنگام یک استقلالی از هدایت خوشه
  • رسانه‌ها در بیان مشکلات و چالش‌ها اخلاق و انصاف را رعایت کنند
  • خلجی: دولت سیزدهم متعهد به شفافیت و اطلاع رسانی به مردم است + فیلم
  • امیدآفرینی کار دولت‌هاست /ترکشِ ترکِ فعل/شاید سال امید
  • خیلی از مشکلات کشور با دیپلماسی توام با اقتدار می تواند حل شود
  • استاندار زنجان: مدیران دولتی برای حل مشکلات مردم پیش‌قدم شوند
  • رسانه موفق نگاه خاکستری به موضوعات دارد/تأثیر روابط دولتمردان با اهالی رسانه در رفع مشکلات