Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-03-19@03:15:04 GMT

تاریخ ری فدای یک پارک؟

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۱۰۲۹۵

تاریخ ری فدای یک پارک؟

یک سال از نخستین هشدارها و اعتراض‌ها  نسبت به برنامه‌هایی که برای زمینِ خالی قرارگرفته در عرصه‌ غربی برج طغرل و حریم قبرستان ابن بابویه مطرح می‌شد می‌گذرد، از زمانی که حصارِ دور زمینِ آن نتوانست لایه‌های تاریخی بیرون‌آمده از کناره‌های دیوار را پنهان کند، اما هر بار متولیان شهری و میراثی به بهانه‌ای از آن گذشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند این زمین تا سال‌ها پارکینگ مشایعت‌کنندگانِ قبرستان ابن‌بابویه بود، اما دست‌کم این کاربری کمترین تخریب و آسیب‌ها را به بنا و محوطه تاریخی وارد کرده بود، تا زمانی که به فکر ایجاد یک کاربری برای این زمین افتادند.

در نهایت هر چند وقت یک‌بار طرحِ جدیدی روی سر این زمینِ خاکی و خالی آوار کردند تا شاید با گرفتنِ یک کاربری از خالی بودنش راحت شوند؛ سرانجام نیز طرحِ سازمان نوسازی شهرداری تهران برای اجرایِ طرح بوستان صدوق در این نقطه تصویب شد و شروع فعالیت کارگاه از آن همان زمان با اعتراضاتی مواجه شد. اعتراضاتی که نخستین نقطه‌اش به استعلام نکردن از میراث فرهنگی رسید و حضورِ ماشین‌های سنگین و بولدوزرهایی که در همه بخش‌های زمین جولان می‌دادند و از سوی دیگر تا چند متری زمین را گود کردند و همه حرف‌شان ایجاد زمین بازی برای کودکان بود. چآن‌هم در شرایطی که طبق ضوابط میراث فرهنگی، گودبرداری در محوطه‌های باستانی ممنوع است، محوطه‌ای که میراث فرهنگی می‌توانست حتی این حدس را بزند که به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش این خصیصه را حتما به دنبال دارد، اما بعد از مطلع شدن از پروژه اجازه داد تا کارگاه در چند متری برج طغرل و قدیمی‌ترین قبرستان شهر ری و دومین قبرستان تهران فعال باشد! و در نهایت بعد از این همه مدت و بی‌توجهی به ضوابطی که باید اجرا می‌شدند، در زمان خاکبرداری‌های نهایی، آثار و شواهد فرهنگی و تاریخی به دست آمده‌اند که میراث فرهنگی را مجبور به ورود کرده و حالا نیز سازه‌ای معماری که باستان‌شناسان قدمت آن را تقریبا سلجوقی تخمین می‌زنند، به دست آمده است.

سازه معماری به‌دست‌آمده در عرصه برج طغرل

بخش زیادی از آثار یک معماری سنگی را تخریب کردند

رضا سلمانپور - سرپرست هیأت باستان‌شناسی -  با اعلام این کشف بیان کرد: با توجه به اجرای طرح بوستان صدوق توسط سازمان نوسازی شهرداری تهران در جبهه غربی برج تاریخی طغرل در شهر ری طی سال‌های ۱۴۰۰-۱۳۹۹ و برخورد به آثار و شواهد فرهنگی- تاریخی در حین خاکبرداری در این محدوده، انجام گمانه‌زنی باستان‌شناسی به منظور تعیین وضعیت استقرارهای تاریخی در آن ضروری بود، بنابراین بعد از گرفتن مجوزِ کاوش، مشخص کردن وضعیت لایه‌های استقراری در محوطه قرارگرفته در جبهه غربی برج طغرل، مستندسازی شواهد فرهنگی موجود، فراهم شدن امکان تعیین تکلیف ملک و به‌کارگیری اطلاعات حاصل در مطالعات تکمیلی باستان‌شناسی منطقه و کشور، در دستور کار قرار گرفتند.

او با بیان این‌که روش کار این گمانه‌زنی به صورت پژوهش میدانی و مطالعات کتابخانه‌ای انجام شده است، ادامه داد:‌ به دلیل خاک‌ریزی و احداث محوطه بوستان در سطح، بیشتر آثار زیر سطح فضای بوستان قرار گرفته و تنها در بخش‌هایی از وسط باغچه‌هایی که هنوز عملیات عمرانی در آن‌ها به اتمام نرسیده بود گمانه‌هایی ایجاد شد که در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود. بنابراین در سه ضلع شمالی، جنوبی و غربی بوستان پنج گمانه ایجاد شد، این محوطه در زیر ساختمان‌های مسکونی و مدرسه قرار داشت که بر اساس پروژه به‌سازی محیطی سازمان نوسازی شهرداری تهران به منظور احداث بوستان، بیشتر این ساختمان‌ها تملک و تخریب و فضای آزادشده از آن به بوستان تغییر کاربری داده شده است.

او با اشاره به این‌که در گوشه شمال شرقی محدوده یک باب مدرسه وجود داشت که تخریب شده و تنها پناهگاهی که از دوران جنگ باقی مانده بود در زیر سطح آن دست‌نخورده باقی مانده است، افزود: در زمان خاکبرداری بوستان برای تعریف دسترسی به پناهگاه بخشی از دیواره شمالی آن تخریب و حجم زیادی از خاک‌های اطراف آن برداشته شد که در این خاکبرداری متاسفانه بخش زیادی از آثار یک معماری سنگی نیز تخریب و برداشته شد که به همراه آن شواهد فرهنگی همچون سفال نیز مشاهده می‌شد.

سلمان‌پور تاکید کرد: در این گمانه به جز بقایای معماری (اعم از دیوار، پله و کف) متعلق به دوره آل‌بویه، باقی‌مانده سازه‌ای سنگی به ضخامت حدود ۵/۳ متر نیز در گوشه جنوب شرقی ترانشه به‌دست آمده که هنوز ضخامت این سازه به دلیل تداوم کاوش‌ها، دقیقا مشخص نیست و بیشتر بخش‌های سازه در زیر بخش‌های احداث‌شده برای پارک تفریحی در این قسمت قرار دارد.

سازه معماری به‌دست‌آمده در عرصه برج طغرل

آسیب‌هایی که برج طغرل در چند سال گذشته به چشم دید

به گزارش ایسنا، تخریب‌هایی که فقط در این پروژه رخ داده و بولدوزرهایی که میراث فرهنگی هم این بار آن‌ها را به چشم دید، درخواست فعالان میراثی برای ایجاد پایگاهی مستقل از میراث فرهنگی استان تهران را به عنوان «پایگان میراث فرهنگی شهر ری» پررنگ‌تر می‌کند. پایگاهی که بتواند از یک سو نقاط تاریخی شناسایی‌شده اما مطالعه یا کاوش‌نشده توسط باستان‌شناسان را بررسی و قدمت‌گذاری کند و از سوی دیگر محوطه‌های تاریخی ناشناخته شهر ری را که هر کدام در کارگاه‌های ساختمانی با گودبرداری از بین می‌روند و میراث فرهنگی هیچ نشانی از آن‌ها به دست نمی‌آورد نجات دهد.

از طرح‌های چند دهه گذشته تا امروز که موفق به اجرا کردن‌شان نشده‌اند که بگذریم، اما دست‌کم در طول یک دهه گذشته فکرِ ایجاد ایستگاه مترو در این منطقه، آن هم درست در همین نقطه و بین برج طغرل و قبرستان ابن‌بابویه یعنی دو نقطه‌ تاریخی و ارزشمند شهرری که با هشدارهای رسانه‌ای و مخالفت میراث فرهنگی ایستگاهش تغییر کرد یا یکی دو پروژه‌ شهری بعدی از یادمان رازی گرفته تا پارکینگ محلی و به خصوص توسعه قبرستان ابن بابویه، هر کدام دست‌کم یک بار تنِ تاریخ ری را در این نقطه زیر خاک لرزاندند، اما به همان‌ها بسنده نکردند و این‌بار اجازه دادند تا طرحِ اجرای پارک، عرصه و حریم این دو اثر تاریخی را خدشه‌دار کند.

البته ساخت مرکز فرهنگی برج طغرل و ایستگاه پست گاز در محدوده مرزی برج یعنی حتی نزدیک‌تر از عرصه اثر و انحنایی که برج در طول چند سال گذشته (احتمال ایجاد آن را به خاطر گودبرداری‌ها برای ایجاد مرکز فرهنگی طغرل (رازی ری) می‌دانند) با آن روبه‌رو بوده است، در طول این سال‌ها از مهم‌ترین نقاط ضعف ایجادشده برای ری ‌باستان بوده‌اند.

تعیین حریم اولیه برای زمین قرارگرفته در عرصه غربی برج طغرل که قرار است به پارک تبدیل شود

انتهای پیام

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: قبرستان ابن بابویه شواهد فرهنگی میراث فرهنگی دست آمده برج طغرل غربی برج شهر ری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۰۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای بازسازی بازار تاریخی اراک

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با بیان اینکه ۱۰ میلیارد تومان برای بازسازی بازار تاریخی اراک اختصاص یافت، گفت: بهسازی بازار تاریخی اراک نیازمند مشارکت همه دستگاه ها است. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، محمود مرادی‌نراقی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: مردم استان مرکزی باید شناخت واقعی از وضعیت بومی استان داشته باشند، استان مرکزی به لحاظ تاریخی به جهت اینکه در فلات مرکزی واقع شده در تاریخی‌ترین نقطه ایران قرار دارد، تمدن ایران باستان به محوریت فلات مرکزی می‌چرخد و استان مرکزی در مرکز فلات قرار دارد و در مباحث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جزو طراز اول‌های دنیا است. 

وی افزود: یک چهارم مفاخر مطرح کشور متعلق به استان مرکزی است. شناسایی مفاخر استان یک پروسه زمانی است که یک شبه به دست نیامده است. در استانی زندگی می‌کنیم که پیشنیه تاریخی بسیار غنی دارد، همچنین تنوع بسیار خوبی در اکوسیستم استان مرکزی وجود دارد که یکی از آن تنوع آب و هوایی است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی تصریح کرد: 915 اثر غیر منقول، 17 اثر منقول، 29 اثر طبیعی، 74 اثر ناملموس در استان مرکزی به ثبت رسیده است هرچند بسیاری از آثار مربوط به استان هنوز به ثبت نرسیده است. 

مرادی نراقی بیان کرد: ایام نوروز یکی از مهم‌ترین زمان‌ها برای به نمایش گذاشتن توانمندی‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، تمام اقدامات در جهت حفاظت از میراث فرهنگی و آموزش‌ها در جهت حفاظت صحیح از این میراث به این منظور انجام می‌شود تا سند گردشگری استان مرکزی فعال شود که ایام نوروز به جهت وجود مسافران موقعیت مناسبی است، شعار اداره کل در سال جدید این بود که استان مرکزی را از محل عبور گردشگران به محل حضور گردشگران تبدیل کنیم و باید با هنر خود ظرفیت و جاذبه‌های گردشگری استان را به دنیا معرفی کنیم و مسافران را در مناطق دارای جاذبه گردشگری استان متوقف کنیم. 

وی ادامه داد: متأسفانه استان مرکزی مقصد گردشگری نیست و هنور نتوانستیم به طور واقعی ظرفیت‌های استان را معرفی کنیم، آب گرم محلات، موزه شهاب سنگ نراق، تالاب اراک و غیره از جمله ظرفیت‌های استان مرکزی است که باید در راستای شناسایی آنها به جهان برنامه‌ریزی شود، بیش از هزار تپه باستانی در استان مرکزی وجود دارد که نیازمند مراقبت دارند و باید از ظرفیت مردم برای حفاظت از این اماکن استفاده کرد. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی بیان کرد: موزه‌ها یکی از محل‌های نمایش اشیای تاریخی و قیمتی است اما برخی از اشیا قابلیت نمایش ندارند و در مخازن استاندارد نگهداری می‌شوند، اشیاء باارزش در تهران نگهداری می‌شود و بعد از انجام اقدامات تحقیقاتی در صورتی که مکان مناسب برای حفاظت آنها وجود داشته باشد به استان بازگردانده می‌شوند. سخت‌ترین کارها حفاظت از آثار تاریخی است به ویژه آثاری که نمونه مشابه ندارند و خاص هستند. در ایران اشیا قیمتی و تاریخی فراوانی وجود دارد که امکان حفاظت از آنها وجود ندارد و همه مردم باید در جهت حفاظت از آثار تاریخی و اشیاء ارزشمند کشور و استان بسیج شوند، و این امر به یک فرهنگ عمومی در بین مردم بدل شود و ارزش تاریخی کهن را به مردم نمایش دهیم.

مرادی با اشاره به آخرین وضعیت غار هستیجان افزود: غار هستیجان در سال 1392 توسط اکیپی متشکل از باستان شناسان غار بازدید شد، غار قبل از انقلاب مورد تخریب قرار گرفت، خاک غار به شدت نرم، سمی و هوای آن خشک است و برای پیدا کردن شیء تاریخی باید دو تا سه متر اکتشاف انجام گیرد و تا امروز چرم نوشته و اسناد حکومتی کشف شده، اما تا امروز یک شیء سفالی تاریخی کشف نشده است و امروز این چرم نوشته‌ها به کشورهای اروپایی و امریکایی منتقل شدند. 

وی عنوان کرد: بازار اراک به عنوان مهم‌ترین مولفه تاریخی است و اگر بتوانیم بافت تاریخی را احیا کنیم می‌توانیم به آینده گردشگری در این شهر امیدوار باشیم، بازار بازیگران متفاوتی دارد و میراث فرهنگی به تنهایی نمی‌تواند کاری را به انجام برساند، با 20 میلیارد تومان فقط بازار را می‌توان از مرگ نجات داد و با این اعتبارات قطره چکانی جلوی فروپاشی را می تواینم بگیریم. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی عنوان کرد: برای ساخت بازار اوقاف باید به عنوان بازیگر اصلی در میدان باشد، شهرداری اراک نیز به لحاظ قانونی و هویتی نیز وظیفه‌مند است، از طرفی بازاریان در تخریب و آبادانی بازار نقش دارند و در آموزش و فرهنگ سازی بازارن برنامه داریم و حتی بازدیدی از بازارهای خاص مانند بازار تبریز خواهیم داشت که بازاریان به اهمیت موضوع دست یابد. میراث فرهنگی رسالت خود در حفظ بازار را انجام می‌دهد، اما به طور حتم تنهایی نمی‌توان اقدامی داشت، مجموعه مدیریت ارشد استان نیز قول شکل‌گیری یک کارگروه برای بازار اراک را داده‌اند و فرمانداری نیز قول مساعدت دادند.

مرادی بیان کرد: 70 تا 80 بنا در استان نیازمند مرمت هستند از جمله بازار تاریخی اراک که امسال 20 میلیارد تومان اعتبار مرمتی در اختیار قرار داشت و 10 میلیارد تومان آن به بازار اختصاص یافت. برای تپه سرسختی به دلیل نداشتن اعتبار امکان ساماندهی تپه به عنوان تپه کاوشگری وجود نداشت درحالی که طرح آن تهیه شده است و اگر اعتبار آن فراهم شود قطعا ساماندهی می‌شود و در بحث گردشگری تمام ارکان از جمله تپه‌های باستانی مهم است. یک سری نواقص برای دستکند تفرش توسط کارشناسان معرفی شد و اگر رفع گردد و مقام قضایی قانع شود می‌تواند بازگشایی شود، از نظر میراث مشکلی در بازگشایی ندارد و با رفع نواقص قطعا فعال می‌شود. 

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • افتتاح همزمان ۵ نمایشگاه در موزه بزرگ خراسان
  • اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای بازسازی بازار تاریخی اراک
  • موزه باستان شناسی عمارت مفخم بازگشایی شد
  • ردپای تاریخ در سنه‌دژ/ معرفی جاذبه‌هایی از سنندج برای گردشگران
  • عطر بهارنارنج در شهر پرجاذبه ساری/ خانه های تاریخی دیدن دارد
  • اعلام ساعت کار موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمانشاه
  • فروش و نقل و انتقال آثار ملی توسط بخش خصوصی محدودیت ندارد
  • اصفهانِ فرهنگی در سالی که گذشت
  • (ویدیو) نگاهی به قلعه تاریخی فراموش شده
  • بردسکن، شهر برج‌های تاریخی و میوه‌های بهشتی