Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- سخنگوی گمرک اظهار داشت: تجارت خارجی غیر نفتی کشور در اردیبهشت ماه به 11میلیون و 900هزار تن و به ارزش هفت میلیارد و 83میلیون دلار رسید.

سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت : تجارت خارجی غیر نفتی دو ماهه کشور به 22.2میلیون تن کالا و به ارزش 12.8میلیارد دلار رسید که 11.9میلیون تن، به ارزش هفت میلیارد و 83 میلیون دلار آن مربوط به اردیبهشت ماه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لطیفی افزود: از این میزان تجارت خارجی در ماه اردیبهشت، هشت میلیون و 579هزار تن به ارزش سه میلیارد و 352میلیون دلار مربوط به صادرات کالاهای ایرانی است و مابقی آن به وزن سه میلیون و 321هزار تن، به ارزش سه میلیارد و 731میلیون دلار مربوط به واردات کالا به کشور است.

لطیفی توضیح داد: با وجود رشد 48درصدی صادرات از لحاظ ارزش در مجموع دو ماه ابتدایی سال نسبت به این مدت در سال قبل، در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین ماه با 277هزارتن کالای بیشتر و 384میلیون دلار فروش بیشتر، رشد 3.3درصدی در وزن و 13درصدی در ارزش را شاهد بودیم و در واردات نیز یک میلیون و 280هزار تن کالا با ارزشی بیشتر از 937 میلیون دلار نسبت به فروردین ماه، واردات قطعی بیشتری داشتیم که این میزان، رشد 62.5درصدی در وزن و 33.5درصدی در ارزش واردات نسبت به فروردین ماه به شمار می آید.

لطیفی در خصوص تجارت کشور در اردیبهشت ماه افزود:در 31 روز اردیبهشت امسال در رویه صادرات، نسبت به سال 99، 720 میلیون دلار کالا بیشتر صادر شد که معادل رشدی 27.5 درصدی است و در همین مدت نسبت به اردیبهشت سال قبل در رویه واردات، 595میلیون دلار کالا بیشتر وارد شده که 19 درصد بیشتر بوده است. البته در وزن در هر دو رویه کاهش 531هزار تنی و 612هزار تنی را شاهد بودیم که منفی 6درصد وزن صادرات و منفی 15.5درصد وزن واردات است.

سخنگوی گمرک در خصوص مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی در اردیبهشت ماه 1400 گفت : در دومین ماه سال ،چین با دو میلیون و 399هزار تن به ارزش یک میلیارد و 89میلیون دلار، عراق با یک میلیون و 586هزار تن به ارزش 525میلیون دلار، اماران با یک میلیون و 205هزار تن به ارزش 432میلیون دلار، ترکیه با 193هزار تن به ارزش 211میلیون دلار و افغانستان با 459هزار تن به ارزش 190میلیون دلار، پنج مقصد اول کالاهای صادراتی کشور در اردیبهشت ماه بودند.

وی افزود: امارات با 953هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 55میلیون دلار، چین با 240هزار تن به ارزش 832میلیون دلار، ترکیه با 409هزار تن به ارزش 395میلیون دلار، سوئیس با 300هزار تن به ارزش 227میلیون دلار و آلمان با 118.5هزار تن به ارزش 171میلیون تن، پنج شریک کشورمان برای تامین کالاهای مورد نیاز کشور بودند.

لطیفی در خصوص میزان کالاهای عبوری از کشور توضیح داد: ترانزیت کشور در اردیبهشت ماه مانند فروردین روند خوبی دارد و 933هزار تن کیلومتر، میزان کالاهای عبوری از کشورمان در این ماه بوده است.

وی در پایان گفت :علاقمندان به حوزه تجارت خارجی می توانند برای مشاهده جزییات تجارت کشور در دو ماه ابتدایی سال به لینک https://irica.ir/web_directory/74026 مراجعه کنند.

 

 ایلنا



منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: کشور در اردیبهشت ماه میلیون دلار تجارت خارجی تن کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۱۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات گوشت گرم از آفریقا

معاون ارتقای کسب و کار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه گوشت گرم از کنیا، آفریقای جنوبی و تانزانیا به ایران وارد می‌شود، گفت: در رابطه با تجارت آزاد با پاکستان منتظر پاسخ طرف پاکستانی هستیم.

به گزارش ایسنا، سید محمدصادق قنادزاده در حاشیه نشست خبری ایران اکسپو ۲۰۲۴ در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه مذاکرات تجارت آزاد ایران و پاکستان آغاز شده، اظهار کرد: در این رابطه چهار دور مذاکره انجام شده و قبل از سفر اخیر رئیس جمهور هم بخشی از مذاکرات پیش رفته و تبادل لیست و سند انجام شده است. در حال حاضر منتظر پاسخ طرف پاکستانی هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد که تجارت آزاد با پاکستان سال جاری اجرا شود و گفت: همه کشور‌ها از تولید داخل خودشان حمایت می‌کنند. پاکستان هم به صادرات محصولات کشاورزی و نساجی خود اهمیت می‌دهد. به طور کلی تجارت آزاد کار ساده‌ای نیست، اما دو کشور تمایل دارند.

قنادزاده با بیان اینکه مواقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا به مجلس ارسال شده، تصریح کرد: سایر کشور‌ها هم تا پایان بهار مصوبه مجلس خود را خواهند گرفت و ما هم امیدواریم تا پایان مجلس فعلی این موضوع در مجلس ما هم به نتیجه برسد.

معاون ارتقای کسب و کار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه تجارت ترجیحی بین ایران و پاکستان در حال انجام است، گفت: پاکستان کشور بزرگی است و با توجه مرز مشترک ظرفیت همکاری بالایی بین دو کشور هست.

به گفته وی در حال حاضر دو کشور برای رسیدن به تجارت ۱۰ میلیارد دلاری هدف‌گذاری کردند. همچنین در سند ۵ ساله همکاری دو کشور دیده شده که تجارت ایران و پاکستان تا سال ۱۴۰۳ به ۵ میلیارد دلار برسد.

تجارت بیش از ۲.۵ میلیارد دلاری غیررسمی با پاکستان

قنادزاده بابیان اینکه یکی از مشکلات تجارت دو کشور تجارت غیررسمی است، تصریح کرد: اگر تجارت غیررسمی به تجارت رسمی تبدیل شود، می‌توان گفت همین الان هم تجارت ۵ میلیارد دلاری بین دو کشور محقق شده است. چرا که تجارت رسمی دو کشور حدود ۲.۵ میلیارد دلار است، اما اگر تجارت غیررسمی هم مصاحبه شود حداقل دو برابر این رقم است. در مجموع هدف گذاری شده در کوتاه مدت تجارت دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

وی درباره تجارت ایران و قاره آفریقا نیز اظهار کرد: قاره آفریقا ۱۲۰۰ میلیارد دلار تجارت دارد. بازار کشور‌های آفریقایی بسیار بزرگ است و در حوزه‌های مختلف از جمله معدن، نفت، گاز، پتروشیمی و ... می‌توان در این کشور فعالیت کرد و در حوزه‌های مختلف با توجه به مواد اولیه موجود در این کشور می‌توان برای تولید مشترک برنامه‌ریزی کرد.

قنادزاده در پاسخ به این سوال که آیا قرار است یک هیئت تجاری از کره شمالی نیز برای بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی به ایران بیاید، گفت: هنوز هیئتی وارد نشده، تا قبل از برگزاری نمایشگاه و حضور کشور‌های مختلف در نمایشگاه نمی‌توانیم بگوییم به طور قطع چه کشوری برای بازدید از این نمایشگاه حضور خواهد داشت.

وی درباره واردات گوشت از آفریقا نیز گفت: در حال حاضر گوشت گرم از کنیا به صورت منظم و هفته‌ای دو تا سه بار انجام می‌شود. واردات گوشت گرم از آفریقای جنوبی و تانزانیا هم به زودی شروع می‌شود. یکی از باکیفیت‌ترین گوشت‌ها، گوشت آفریقا است. حجم واردات هم متنوع است و از ۷۰ تا ۸۰ تن در روز شروع شده و نوسان داشته است.

دیگر خبرها

  • واردات گوشت گرم از آفریقا
  • ارزش دلاری مبادلات تجارت خارجی کردستان به حدود ۵ میلیون دلار رسید
  • ارزش دلاری مبادلات تجارت خارجی کردستان به ۵ میلیون دلار رسید
  • تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز ۱۱ میلیون دلار گذشت
  • تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار گذشت
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • هدف گذاری برای تجارت ۱۰میلیارد دلاری ایران و پاکستان
  • صادرات ۲۸۶ میلیون دلاری ایران به پاکستان در ۳ ماه
  • عراق اولین شریک تجاری گمرکات مازندران در صادرات کالا
  • چشم‌انداز تجارت یک میلیارد دلاری ایران و ازبکستان