Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب، رایزن فرهنگی ايران در اسلام آباد ضمن تشكر از رئيس سابق اين بنياد و نیز رایزن فرهنگی سابق ایران برای افتتاح گوشه حافظ، انتصاب دکتر راجا مظهر حمید که از استادان دانشگاه و فردی ادیب، فرهنگی و علاقه مند به ایران هستند را بعنوان رئیس جدید بنیاد کتاب پاکستان تبریک گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

خزاعی در ادامه افزود: تعاملات زیادی بین دو کشور ایران و پاکستان برقرار است ولی برجسته ترین آن روابط فرهنگی و ادبی است که از دیرباز وجود داشته است.

وی با اشاره اشعار علامه اقبال لاهوری که واسطه ادبی و علمی دو کشور می باشد گفت: در کنار علامه اقبال، سایر مشاهیر ادبی هم هستند که اشعار آن ها مانند ستارگانی در آسمان علم و ادب می درخشند. همچنین وجود بخش های زبان فارسی در دانشگاه ها، وجود خیابان های مهمی در تهران به نام محمد علی جناح (قاعد اعظم) و علامه اقبال لاهوری، وجود بخش زبان اردو در دانشگاه تهران و ....... همگی نشاندهنده عمق ارتباطات دو مردم است. 

دكتر راجا مظهر حميد رئيس بنياد ملي كتاب ضمن استقبال از حضور رایزن فرهنگی در بنیاد ملی کتاب پاکستان، از همکاری رایزنی فرهنگی جمهوري اسلامي ايران با این بنیاد  تشکر و قدردانی بعمل آورد. رئيس بنياد ملي كتاب با تشکر از حضور رایزن فرهنگی در این مقطع گفت: فرهنگ و تمدن ايران قدمت چند هزار ساله دارد و ميراث فرهنگي ما نيز مشترك است. وي افزود: ملت ايران با وجود تحريم هاي ظالمانه، ایران در زمينه آموزش و پرورش و رشد سواد پيشرفت های چشمگير داشته است. وي افزود: فرهنگ كشور ايران شامل فعاليت هاي ادبي، علمي، تولید فيلم هاي سینمایی و مستند، نمايشنامه، داستان نويسي و هنرهاي مختلف مي باشد.

خزاعي رايزن فرهنگي كشورمان از ديدگاه و نظرات واقع بينانه وي در خصوص فرهنگ و تمدن ايران و تصویری که وی از ایران امروز دارد تشكر و قدرداني كرد و افزود: هدف از معرفی و ترويج يك شاعر ايراني نيست چون چهره هاي ادبي و فاخر از جمله مشاهير ادبی و فرهنگی متعلق به همه جهان هستند و ميراث مشترك فرهنگی ما محسوب مي شوند. مشاهیر ادبی چون حافظ، در قالب شعر، پيام صلح و دوستي، اخلاق و ترويج تعليمات اسلامي را به بهترین شیوه بیان کرده اند. 

بررسی همکاری های انتشاراتی و تهیه پیش نویس تفاهم نامه بین بنیاد ملی کتاب و مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان از سایر محورهای گفتگو بودند.

در پايان اين ديدار رايزن فرهنگي كشورمان از گوشه حافظ شیرازی در این بنیاد و بخش های مختلف این بنیاد بازدید نمود و تازه ترین کتب و نشریات رایزنی فرهنگی را به رئیس این بنیاد اهدا كرد. خزاعی اظهار امیدواری نمود تا این دیدار آغاز فصل جدید از همکاری های طرفین باشد و گوشه حافظ که توسط رایزنی فرهنگی در این مکان افتتاح و تاسیس شده، نماد دوستی دو ملت بزرگ و دو کشور همسایه و اسلامی ایران و پاکستان باشد.

بنیاد ملی کتاب پاکستان نهادی دولتی است که تحت نظر وزارت فدرال آموزش و پرورش پاكستان فعاليت مي نمايد.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: ایران و پاکستان رایزن فرهنگی علامه اقبال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۲۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار سروزیر ایالت پنجاب با رئیسی

رئیس جمهور گفت: مانعی بر سر راه گسترش روابط فیمابین نیست؛ هدف از سفر بنده به لاهور ادای احترام به مرحوم اقبال لاهوری و تقویت روابط فرهنگی دو کشور است چرا که لاهور نماد فرهنگی پاکستان محسوب می‌شود. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر به پاکستان، ظهر امروز به وقت محلی در دیدار خانم «مریم نواز شریف» سروزیر ایالت پنجاب، با بیان اینکه روابط دو کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره روندی رو به رشد و ارتقا داشته است، اراده سران دو کشور برای گسترش همکاری‌ها را باعث بی‌اثر شدن تلاش‌های برخی کشورها برای خدشه وارد کردن به روابط دوستانه تهران و اسلام‌آباد عنوان کرد.

رئیسی: امنیت پاکستان را امنیت خود می‌دانیم وی تبادل ظرفیت‌های متنوع متقابل را زمینه تأمین منافع دو ملت و افزایش قدرت دو کشور دانست و با بیان اینکه مانعی بر سر راه گسترش روابط فیمابین نیست، گفت: هدف از سفر بنده به لاهور ادای احترام به مرحوم اقبال لاهوری و تقویت روابط فرهنگی دو کشور است چرا که لاهور نماد فرهنگی پاکستان محسوب می‌شود. ایالت پنجاب و شهر لاهور صرفاً یک منطقه فرهنگی نیست، بلکه به سرعت در حال پیشرفت است و امیدوارم در دوره مدیریت سرکارعالی در این منطقه شاهد شتاب بیشتر توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن باشیم.

رئیس‌جمهور شخصیت مرحوم اقبال لاهوری را در بین ایرانیان شناخته شده و محترم توصیف کرد و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان شخصیتی فرهنگی و فرهنگ‌دوست از مرحوم اقبال لاهوری تحت عنوان ستاره آسمان شرق یاد کرده‌اند. همچنین دلدادگی و علاقه مردم پاکستان به امام رضا (ع) کم‌نظیر و مثال‌زدنی است.

در این دیدار خانم «مریم نواز شریف» نیز با ابراز تشکر و خرسندی از سفر رئیسی به ایالت پنجاب و حضور در مزار مرحوم اقبال لاهوری و نیز حضور در دانشگاه «جی‌سی‌یو» این شهر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جنوب آسیا که در سال 1864 تأسیس شده است، گفت که تمام تلاش خود را برای گسترش بیش از پیش روابط ایران و پاکستان به کار خواهد گرفت.

در این دیدار دو طرف با توجه به پیشینه فرهنگی مشترک و توجه به زبان فارسی در پاکستان، برای گسترش آموزش زبان فارسی در پاکستان توافق کردند و رئیس جمهور ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در این زمینه، به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مأموریت داد برای تمهید زمینه‌ها و مقدمات این مسئله با مسئولان پاکستانی مربوطه همکاری لازم را داشته باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • به واسطه وجود بزرگانی مثل اقبال لاهوری با مردم کشور پاکستان احساس همدلی می‌کنیم
  • مریم نواز شریف: تمام تلاش خود را برای گسترش بیش از پیش روابط ایران و پاکستان به کار خواهم گرفت
  • هشدار اقبال لاهوری از تمدن مغرب زمین به ما
  • تبادل ظرفیت‌های متقابل زمینه تأمین منافع و افزایش قدرت ایران و پاکستان است
  • رییس‌جمهور به مقام «اقبال لاهوری» ادای احترام کرد
  • دیدار سروزیر ایالت پنجاب با رئیسی
  • ادای احترام آیت الله رئیسی به اقبال لاهوری
  • افزایش همکاری‌های فرهنگی ایران و پاکستان
  • ادای احترام رئیس جمهور به اقبال لاهوری
  • ادای احترام رئیسی به اقبال لاهوری