Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس، با توجه به هزینه بالای مشاوره، بسیاری از اقشار متوسط جامعه توانایی مالی برای مراجعه به روانشناسان را ندارند، به همین دلیل جمعی از مشاوران با ثبت پویشی با عنوان «خدمات مشاوره و روانشناسی تحت پوشش بیمه قرار گیرد»، خواستار تحت پوشش قرار گرفتن مشاوره و روانشناسی از سوی بیمه‌های درمانی و تکمیلی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این باره سردبیر این پویش به خبرنگار ما گفت: بنده دکترای مشاوره دارم و در این عرصه مشغول به خدمت هستم. باتوجه به اینکه مشاوره به مردم هزینه پایینی ندارد و اقشار متوسط جامعه نمی‌توانند بدون دغدغه هزینه به مشاوران مراجعه کنند از این رو نیاز است  بیمه‌ها به حمایت از خدمات مشاوره‌ای ورود کنند.

بهره مندی ۳۰ درصد جامعه از خدمات مشاوره روانشناسی

وی ادامه داد: در حال حاضر فقط ۳۰ درصد از جامعه توان استفاده از مشاوره را دارند و مسلماً اگر این  موضوع تحت پوشش بیمه قرار بگیرد و همگان بتوانند استفاده کنند بسیاری از معضلات حل می شود .

 این مخاطب فارس من تأکید کرد: پیش از کرونا معضلات بسیاری داشتیم و در حال حاضر بعد از آمدن کرونا نیز این مشکلات افزایش یافته و علاوه برآن اغلب مردم به سلامت روان و مشاوره تخصصی نیاز دارند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره عواقب پساکرونا گفت: ما در دوران پسا کرونا با مشکلات روحی و روانی متعددی از جمله افسردگی،اضطراب و ... روبه رو شده و خواهیم شد، از سویی دیگر با توجه به افزایش ۵۰ درصدی این نوع بیماری‌ها در ۲ سال گذشته، نیاز به برنامه‌ای مدون در حیطه روانشناسی داریم.

افزایش  میزان افسردگی در جامعه پس از کرونا

وی افزود:اگر افسردگی درمان نشود به مرور میزان افسردگی در کل جامعه افزایش می یابد و باید هزینه زیادی برای درمان پرداخت شود و مسلما اگر افسردگی فراگیر شود که البته در حاضر شاهد هستیم که به علت شرایط موجود (کرونا ) به جرأت می‌توانم بگویم آمار بالایی دچار این نوع بیماری ها شده‌اند به طوری که با یک نوجوان ۱۱ ساله صحبت می‌کنیم می‌گوید:« حال ندارم و یا حس اش نیست و فلان...»

این مخاطب فارس من در پایان عنوان کرد: ما خواستار این موضوع هستیم که این خدمات تحت پوشش بیمه قرار گیرند چرا که تاکنون بیمه همگانی خدمات درمانی و تامین اجتماعی نداشته ایم به همین خاطر از مسئولین خواهشمندیم ترتیب اثری به این موضوع بدهند و سلامت و روان مردم دغدغه شان باشد!

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بیمه افسردگی روانشناسان فارس من خدمات مشاوره بیمه مشاوره خدمات مشاوره تحت پوشش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۲۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از دسترس‌پذیری معلولان به خدمات گردشگری/ پیشنهاد تجمیع تعطیلات

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، با بررسی وضعیت آمار و ارقام شاخص های کمّی وکیفی گردشگری داخلی می توان به وجود مسئله جدی در امکان بهره‌مندی از مزایای گردشگری در بین دهک‌های متوسط و پایین و افراد معلول و سالمند جامعه پی برد. بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ از نظر کمیت (به جز ایام محدودیت‌های بیماری کرونا) گردشگری داخلی در ایران رو به افزایش بوده است.

با وجود این آمارها نشان از کوچک شدن سهم سفر و تفریح از سبد هزینه خانواده‌های ایرانی دارد. کمیت سفرها به دلیل عواملی چون تکرار سفر خانوارهای برخوردار یا افزایش سفرهای اجباری بوده و این امر موجب توسعه کیفی این حوزه نشده است. یکی از موارد قابل توجه عدم توزیع متوازن مکانی و زمانی سفرهای داخلی در سراسر کشور است، به طوری که بیش از ۵۰ درصد سفرها در محدوده کمتر از ۲۰ درصد استان های کشور و عمدتاً در ایام نوروز و چند تعطیلی متراکم مناسبتی صورت می گیرد. علاوه بر آن عمدتاً این سفرها با خودروی شخصی (۷۷ درصد) و مبتنی بر اقامت در خانه آشنایان و بستگان (۷۶ درصد) است.

* وضعیت گردشگری داخلی از منظر دسترس‌پذیری برای اقشار مختلف جامعه

به واسطه این وضعیت دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در گزارشی با عنوان «بررسی وضعیت گردشگری داخلی از منظر دسترس‌پذیری برای اقشار مختلف جامعه و ارائه بسته تقنین» مطرح می‌کند که همواره بخش عمده‌ای از دهک‌های متوسط و پایین جامعه و همچنین اقشار کم‌توان، معلول و سالمندان جامعه به‌دلیل فراهم نبودن زیرساخت و سیاست‌های حمایتی، از مزایای گردشگری محروم بوده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد سیاستگذاری در حوزه توسعه گردشگری داخلی دسترس‌پذیر در دهه‌های اخیر ناموفق بوده است و گردشگری به‌عنوان محصولی با کیفیت و در دسترس برای عموم جامعه نیست. حتی افزایش تعداد سفر‌های داخلی با تقویت الگوی گردشگری بدون برنامه، وابسته به خودروی شخصی و مبتنی‌بر اقامت در خانه اقوام و دوستان موجب نشده تا کارکرد‌های مورد انتظار از گردشگری داخلی برای خانوار‌های ایرانی فراهم شود. 

براساس یافته‌های این گزارش، شاخص‌های آماری قابل استنادی از وضعیت گردشگری داخلی و دسترس‌پذیری سفر خانوار‌های کشور وجود ندارد، اما با تأکید بر داده‌های موجود می‌توان، عدم دسترس‌پذیری سفر در بین دهک‌های پایین جامعه و افراد معلول و سالمند را مورد تأکید قرار داد. از سوی دیگر، گردشگری داخلی ایران با تصمیمات خانوار‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه‌های اولیه سفر روبه‌رو شده و افزایش فشار‌های اقتصادی گرایش گردشگران داخلی به سفر‌های غیر‌برنامه‌ریزی و مبتنی‌بر ماشین شخصی را نیز افزایش داده و فاصله معنادار بین تعداد خانوار‌های سفر رفته و سفر نرفته در بخش آمار‌های مرتبط با خانوار‌های فاقد خودرو شخصی قابل مشاهده است. درواقع خودروی شخصی نقش قابل‌توجهی در توزیع سفر در خانوار‌های ایرانی دارد و دسترس‌پذیری به خودرو شاخصی تعیین‌کننده برای دسترسی به گردشگری داخلی است. 

* ساماندهی تعطیلات 

این گزارش ادامه می‌دهد که هرچند ساماندهی تعطیلات باید با توجه به ابعاد احتمالی ازدحام، مصرف سوخت و تقاضای پنهان گردشگری خودرو مدنظر قرار گیرد، اما یکی از مبانی مهم برای دسترس‌پذیر کردن گردشگری، افزایش و توزیع تعطیلات (با رویکرد تعادل در سفر‌های فصلی) در تقویم کشور است. ضرورت حمایت‌ها به‌منظور سفر اختیاری دهک‌های پایین جامعه با توجه به کاهش هزینه‌های سفر و تفریح در سبد هزینه‌های دهک‌های پایین جامعه مشاهده می‌شود، این درحالی است که سفر‌های گروهی و مبتنی‌بر استفاده از تور‌ها و حمایت‌های مالی طرف عرضه‌کننده خدمات گردشگری و مصرف‌کننده مغفول مانده است و به‌دلیل عدم وجود ضمانت اجرایی، وجود ابهام در متن قوانین، عدم تأمین اعتبار در بودجه سنواتی، ناهماهنگی بین‌بخشی، اقدامات تقنینی موجود در حوزه توسعه گردشگری داخلی با رویکرد دسترس‌پذیری اقشار موفق نبوده است. 

* جرم‌انگاری در مورد ترک فعل دستگاه‌های اجرایی

این گزارش مطرح می‌کند که نظارت بر اجرای قانون، جرم‌انگاری در مورد ترک فعل دستگاه‌های اجرایی و تخصیص ردیف اعتباری مستقل در مورد بُن سفر کارکنان دولت موضوع ماده (۲۵) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۱) مصوب سال ۱۳۸۰ و آیین‌نامه آن، امکان افزایش فرصت برای توسعه گردشگری داخلی را فراهم خواهد کرد. ایجاد ضمانت اجرایی، تعیین دستگاه مکلف و تقویت نظارت بر اجرای ماده (۲۳) مدیریت خدمات کشور مصوب سال ۱۳۸۶ با موضوع تأسیسات در اختیار دستگاه‌های اجرایی، امکان عرضه این تأسیسات برای عموم مردم را فراهم خواهد کرد. 

در ادامه این گزارش آمده است که الحاق جزء‌های «۲ و ۳» بند «الف» ماده (۱۰۰) برنامه ششم توسعه با موضوع حمایت از توسعه زیرساخت‌های گردشگری به ماده (۷۲) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب سال ۱۳۹۶ لازم به‌نظر می‌رسد. با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌های سند راهبردی توسعه گردشگری و رفع مشکلات تقنین آن، لازم است تا شورای‌عالی میراث فرهنگی و گردشگری در مورد ضمانت اجرایی و نظارت‌پذیری بر احکام این سند، مصوبه‌ای تهیه و به تصویب هیئت‌وزیران برساند. 

* حمایت از دسترس‌پذیری معلولان به خدمات گردشگری

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش پیشنهاد می‌دهد که در راستای مناسب‌سازی و حمایت از دسترس‌پذیری معلولان به خدمات گردشگری لازم است تا ماده (۳) و تبصره‌های آن (فصل دوم) از قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب سال ۱۳۹۷ با رویکرد دسترس‌پذیری سفر و بهره‌مندی افراد معلول از زیرساخت و تأسیسات گردشگری اصلاح شود و در راستای حمایت از گردشگری داخلی لازم است تا پیش‌نویسی در قالب طرح یا لایحه با محوریت تخصیص وام کم‌بهره به خانوار‌های کمتر برخوردار، اولویت‌بندی توسعه زیرساخت‌های گردشگری بین‌راهی، ایجاد انسجام بین‌دستگاهی برای توسعه زیرساخت‌های استانی مرتبط با گردشگری داخلی، تجمیع تعطیلات کشور، توجه به کم‌توان ان و معلولین و تهیه اطلس و برنامه گردشگری تخصصی مبتنی‌بر ظرفیت‌های محلی و بومی تهیه شود. 

متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمایت از دسترس‌پذیری معلولان به خدمات گردشگری/ پیشنهاد تجمیع تعطیلات
  • حمایت از دسترس‌پذیری معلولان به خدمات گردشگری
  • عدم پاسخگویی تعرفه‌های آندوسکوپی و کولونوسکوپی به هزینه‌ها
  • تعرفه های آندوسکوپی و کولونوسکوپی پاسخگوی هزینه‌ها نیست
  • تکلیف مددجویان کمیته امداد و بهزیستی با افزایش تعرفه‌های درمانی چه می شود؟
  • دلایل افزایش وزن که از آن بی خبر هستید
  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • مشاوران پلیس مرکزی بیش از ۴۲ هزار خدمت روانشناختی ارائه کردند
  • عمده‌ترین تخلف روانشناسان دارای پروانه عدم رعایت تعرفه ‌هاست
  • تعرفه بزرگ‌ترین مشکل روانشناسان است/ لغو پروانه متخلفین از ۳ ماه تا ۵ سال