Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@06:28:00 GMT

ویژگی‌های عمده شهرهای زیست‌پذیر چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۱۲۹۹۱

ویژگی‌های عمده شهرهای زیست‌پذیر چیست؟

زیست‌پذیری در نگاه اغلب مردم به معنای قابلیت سکونت در محیط‌هایی با بیشترین کیفیت زندگی است که البته همین مؤلفه نیز از دیدگاه جوامع مختلف متفاوت است و چه بسا یک شهر از نظر افراد بسیاری زیست‌پذیر و از دید سایرین بسیار معمولی باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، انتشار ویروس کرونا به مدیران آموخت شهرهایی بهتر و با کیفیت‌تر از قبل طراحی کنند تا در آن، ساکنان به طور برابر از امکاناتی نظیر فضاهای سبز، مراکز تجاری، مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌راه‌ها برخوردار شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بسیاری از نقاط دنیا، نظیر شهرهای بریتانیایی، فضاهای سبز به سرعت مملو از جمعیت‌هایی شد که برای گریز از خانه‌های خود، مایل بودند در فضاهای باز به گذراندن اوقات فراغتشان بپردازند.

شیوع بیماری کووید -۱۹ نیاز شهروندان به فضاهای عمومی را به تصویر کشید و مقامات را به توسعه هر چه بیشتر این فضاها سوق داد. در نتیجه این اقدام، زیست‌پذیری در بسیاری از نقاط دنیا افزایش یافت و رضایتمندی شهروندان نیز در سطح بسیار بالایی قرار گرفت.

صرفنظر از مسئله کرونا و تغییرات ناشی از آن بر طراحی شهری، جمعیت جهان با سرعتی باورنکردنی رو به افزایش است و همین امر، نیاز به اصلاح طراحی شهری امروز را به امری غیر قابل انکار تبدیل کرده است. در این راستا، توجه به بعضی از جنبه‌های زندگی شهری بسیار حائز اهمیت است و باید در اولویت اهداف طراحان شهری قرار گیرد. در ادامه به معرفی بعضی از مهم‌ترین مولفه‌هایی پرداخته می‌شود که می‌تواند در زیست‌پذیری هر چه بیشتر شهرهای آینده سهیم باشد.

فضاهای سبز، بخشی جدایی‌ناپذیر از زیرساخت‌های شهری

یکی از درس‌هایی که مردم و مقامات شهری از پاندمی کرونا گرفتند، ضرورت وجود فضاهای سبز برای زیست‌پذیری بیشتر شهرها بود. اکنون زمان آن رسیده است که مدیران شهرهای سراسر جهان، آگاهانه‌تر و خردمندانه‌تر از قبل، مسئله سلامت روحی و روانی شهرنشینان را مورد توجه قرار دهند و برای بهبود آن بکوشند. گسترش فضاهای سبز در یک شهر نه تنها مردم را از هوای پاک بهره‌مند می‌کند، بلکه در جلوگیری از انزوای مردم و تشویق آن‌ها به انجام فعالیت‌های جسمی نیز سهیم است.

البته تنها توجه به فضاهای سبز عمومی نمی‌تواند شهرنشینان را از مزایای بیشمار پوشش سبز بهره‌مند کند، بلکه لازم است مردم در محیط‌های خصوصی زندگی خود نیز به چنین فضاهایی دسترسی داشته باشند. در این راستا، بهترین اقدامی که مدیران شهر می‌توانند انجام دهند اینکه، مردم را به استفاده از فضاهای خالی محل سکونت خود نظیر بالکن‌ها و پشت‌بام‌ها برای پرورش گل‌ها یا درختان سوق دهند.

قابلیت دسترسی برابر تمام مردم به امکانات شهری

چنانچه امکان دسترسی برابر ساکنان یک شهر به فرصت‌های شغلی، مسکن مقرون به صرفه، آموزش، مراقبت سلامت، منابع عمومی و فضاهای سبز فراهم شود، آنگاه وضعیت روحی و جسمی آنان نیز بهبود می‌یابد که این امر به سهم خود می‌تواند در رضایتمندی شهری و در نتیجه زیست‌پذیری آن سهیم باشد. در شهرهای زیست‌پذیر، فقر در سطح بسیار پایینی قرار دارد و مردم مناطق مختلف، از امکانات شهری برابری بهره‌مند می‌شوند.

آگاهی از نابرابری فاحش در بسیاری از نقاط جهان، یکی از مفیدترین پیامدهای شیوع بیماری کووید -۱۹ به حساب می‌آید که مدیران شهری را به ارائه راه‌حل‌هایی برای از میان برداشتن این بحران سخت سوق داده است. در واقع، مقامات محلی در نقاط مختلف جهان، طی دوران کرونا متوجه شدند که وجود نابرابری در میان مردم می‌تواند فجایعی به بار آورد که اثرات آن بر کشور جبران‌ناپذیر است و مهار بیماری جدید را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند.

ایجاد تغییرات اساسی در سبک زندگی شخصی مردم

تلاش شبانه‌روزی مقامات یک شهر نمی‌تواند به تنهایی زیست‌پذیری را برای آن به ارمغان آورد، بلکه مردم نیز باید با ایجاد اصلاحاتی در سبک زندگی خود، برای افزایش کیفیت زندگی در شهر بکوشند. ساکنان هر منطقه باید با حس تعلق بیشتری به محل زندگی خود نگاه کنند و با همکاری یکدیگر، برای حل بحران‌های پیش روی مناطق خود ایده‌هایی نوآورانه به کار گیرند. گاهی ساکنان یک منطقه با تغییراتی بسیار کوچک، بیشترین تحولات را در محل زندگیشان به وجود می‌آورند که می‌تواند به زیست‌پذیری قابل توجه شهر کمک کند. حتی از طریق ایجاد تغییری کوچک در ساختمان محل سکونت خود، می‌توان گام بلندی در افزایش کیفیت زندگی شهری به وجود آورد و چه بسا، از طریق این اقدامات، شهر خود را در لیست زیست‌پذیرترین نقاط دنیا قرار داد. شهرسازی تاکتیکی یکی از ایده‌های ظاهراً پیش‌پا افتاده است که می‌تواند باعث ایجاد تغییر و تحول در یک شهر شود.

کد خبر 500246

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهر زیست پذیر زیست پذیری شهر شهرهای زیست پذیر بهبود کیفیت زندگی شهری فضای سبز شهری کیفیت زندگی کووید ۱۹ رضایت شهروندی رضایت شهروندان ویروس کرونا کرونا ویروس کرونا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق فضاهای سبز زیست پذیری یک شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۲۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ویژه برنامه‌های روز جهانی زمین پاک در اراک

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک از اجرای ویژه برنامه‌های روز جهانی زمین پاک خبر داد و گفت: سمن‌های فعال در حوزه محیط زیست می‌توانند حلقه گمشده اتصال شهرداری‌ها با مردم باشند تا در نتیجه هماهنگی و مشارکت با شهرداری شاهد افزایش مشارکت اجتماعی باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، محمود افتخاری‌فرد صبح امروز _چهارشنبه بیست و نهم فروردین_ در جلسه مدیران شهری اراک با سمن‌های فعال در حوزه محیط زیست، اظهار کرد: یکی از تأثیرگذارترین اقدامات در راستای ارتقای فرهنگ و اجرای ویژه برنامه‌های فرهنگی، استفاده از نقطه نظرات سمن‌ها و انجمن‌های مردم نهاد است.

وی افزود: در سال پیش‌رو بر آن هستیم تا با استفاده از نقطه نظرات این گروه‌ها برنامه‌هایی را بر اساس نیازسنجی انجام شده، اجرا کنیم.

سرپرست سازمان فرهنگی شهرداری اراک از اجرای ویژه برنامه‌های روز جهانی زمین پاک خبر داد و خاطرنشان کرد: این جلسه برای برنامه‌ریزی اجرای روز جهانی زمین پاک بوده و هدف از این نشست جلب مشارکت، تعامل و هم افزایی در راستای ارتقا فرهنگ محیط زیست شهری در حوزه‌های مختلف از جمله استفاده از حمل‌ونقل عمومی، عدم ریختن زباله و ته سیگار در معابر عمومی و انهار، حفظ و نگهداری فضای سبز، حفظ و نگهداری مبلمان شهری و استفاده از ظرفیت تخصصی و مطالبه گری سمن‌ها است.

افتخاری‌فرد تاکید کرد: سمن‌های فعال در حوزه محیط زیست می‌توانند حلقه گمشده اتصال شهرداری‌ها با مردم باشند تا در نتیجه هماهنگی و مشارکت با شهرداری شاهد افزایش مشارکت اجتماعی و به دنبال آن توسعه شهر و ارتقای فرهنگ شهروندی باشیم.

وی اضافه کرد: در اجرای مسائل زیست‌محیطی، قوانین بالادستی برای حفظ و حراست از این سرمایه‌های ارزشمند بازدارنده نیست و نیاز است تا با فرهنگ‌سازی توسط خود مردم آن‌ها را مسئولیت‌پذیر کنیم تا حامی محیط زیست شهری شوند.

محمد عسگری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اراک نیز پیشنهاد تشکیل یک کارگروه تخصصی با حضور اندیشمندان و مطالبه گران شهر اراک برای مطالبه‌گری مسائل مرتبط محیط زیست شهری توسط سمن‌ها را در راستای شناسایی نقاط ضعف و ارائه راهکار به عنوان طرح به نمایندگان دولت ارائه و تصریح کرد: شورای اسلامی شهر اراک همواره حامی سمن‌ها خواهد بود.

وی با قدردانی از فعالیت سمن‌ها در حوزه محیط زیست ادامه داد: ایجاد سرمایه اجتماعی ارزشمند بوده و وقت آن رسیده که تفکر و راه و روش مدیریت شهری در شهرها تغییر یابد و باید مسیر را از مدیریت شهری سنتی به سمت شهرسازی پایدار سوق دهیم.

پیمان عین القضاتی، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اراک تاکید کرد: این مهم محقق نخواهد یافت مگر با همراهی و همدلی شهروندان و در رأس آن‌ها سمن‌ها که امید است شاهد افق روشنی در این حوزه باشیم.

وی ادامه داد: شهرسازی‌های مدرنیست و واپس‌گرا و سنتی نتوانستند نیازهای اجتماعی شهروندان را تأمین کند اما در شهرسازی پایدار، اهمیت به محیط زیست یکی از اولویت‌های مدیریت شهری در نظر گرفته می‌شود و نگاه‌ها نیز باید به سمت مردم محور بودن امتداد یابد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اراک تاکید کرد: برخی از معضلات زیست محیطی در شهرها از جمله آلودگی‌های هوا، صوت و نور می‌تواند بر روان شهروندان اثرگذار باشد و موجب بروز معضلات اجتماعی شد.

عین القضاتی تصریح کرد: از دیگر مسائلی که سمن‌ها می‌توانند مطالبه‌گر آن باشند در خصوص تغییر کاربری‌های شهری، سرانه‌های فضای سبز است.

به گزارش ایمنا، در این جلسه نمایندگان سمن‌ها با قدردانی از برگزاری و نشست مذکور به ارائه پیشنهادات خود پرداخته و در پایان مقرر شد به مناسبت گرامیداشت روز زمین پاک جمعه هفتم اردیبهشت در دره نو الشهدا (منطقه گردشگری گردو) پیاده روی خانوادگی به همراه برنامه‌های متنوع فرهنگی اجتماعی و ورزشی برگزار شود.

همچنین مقرر شد در روز دوم اردیبهشت در پیاده راه امیرکبیر نیز غرفه نقاشی کودکان با هدف آگاه سازی و فرهنگ‌سازی برای پاسداشت این روز برگزار شود.

در اولین نشست سمن‌های فعال در حوزه محیط زیست با رؤسای کمیسیون‌های سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر، رؤسای سازمان‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، سیما، منظر و فضای سبز شهری و مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری اراک، پیرامون اجرای ویژه برنامه‌های روز جهانی زمین پاک، هم‌اندیشی و گفت‌وگو شد.

کد خبر 745427

دیگر خبرها

  • حفظ محیط زیست و تکمیل فاضلاب شهری مطالبه مهم شاهرودی‌ها از دولت
  • زمینه‌های ایجاد صلح و سازش میان مردم کرمانشاه بالا است
  • اجرای نخستین پویش جمع آوری ته سیگار‌های رها شده در گلبهار
  • مبارزه با جوندگان شهری با راهکار‌های جدید شهرداری مشهد
  • عصرانه خبری شهرهای ایران در ۳۰ فروردین‌
  • شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت
  • شهرداری‌ها پیشگام در خدمات‌رسانی به مناطق تحت تاثیر سیل جنوب کرمان
  • اجرای ویژه برنامه‌های روز جهانی زمین پاک در اراک
  • افزایش دوبرابری مساحت بوستان‌های مشهد
  • ادامه توزیع لیتری یارانه سوخت امکان‌پذیر نیست